Luleå HF

116725 inlägg · 888 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

« · 865035 · » Till forumet

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
LL: Ja har man begränsat med pengar så lönar det sig alltid att bygga från målvakt->backar->centrar->forward.
Vi har byggt från fel håll och sitter med bra forward, hyffsade backar, värdelösa centrar och inga målisar.
Det som är positivt är ju att man kommer ha förväntningarna att LHF ska sluta 12:a, 40p från slutspelsplats och prestera bedrövlig hockey som får 06/07 att likna guldsäsongspel.
Det känns helt enkelt för osannolikt att vi ska kunna ha fru fortuna på vår sida en säsong till.
Kommentera

Lindberg Råkkar: ja, vi får väl se vad det blir av Kyrö. Jag är mer oroad över målvaktssidan, att köra med Modig/Gusten är en rätt rejäl risktagning. Det vill till att man verkligen lyckas med de aviserade center- och backvärvningarna för att man ska kunna tro på något annat än ytterligare en lindansarsäsong.
Kommentera

LL: Att Hasse blev sportchef kanske man kan acceptera men detta känns bedrövligt. Även om J20 var rätt dåliga i år så lyckades ju Kyrö inte fixa till nåt spel överhuvudtaget på en hel säsong.
Nu väntar jag bara på att Tobbe L och Osmo ska göra comeback i laget för det är ungefär dom man kommer kunna locka till sig som "nyförvärv".
Kommentera

Budgetlösning no way snarare en förbankad socialverksamhet av sällan skådat slag, Men undrar hur fan dök Kyrö + Ågi upp på den där tränarkartan??
Roger Rönnerg köper jag direkt rakt av men där visst jag redan att han inte ville bli huvudansvarig för Luleå, Men vad fan har Kyrö gjort + Ågi för att förtjäna denna position inom Luleå????
Inget vad jag kan se iaf ågi får väl det som en tacksamhetstjänst för lång och trogen tjänst inom Luleå, Var väl det enda lediga som fanns att ge ahn iom samtliga platser in sortrådet är upptagan dit de gamla mossiga styr sin kosa..
Samtidigt är detta är fingervisning vart luleå är på g med sin ES status, Nämligen rätt ner i avgrundsdjupet och kvalserie och annat otäckt hägrandes..
nej man har lidit all världens kval och upplevt en hel massa Lycka med Luleå genom alla dessa år men nu får det vara totalt nog, man orkar inte med detta kalle Anka svamlet och höra orden Sm-Guld och här ska satsas på spelare och sedan blir det dyl som denna tränardynag!
Tack Luleå för de goda åren ni gav lycka med uppgången till ES och SM-Guldet 96 men nu är dessa stunder utbytta mot en sändig förtvivlan och kamp som man inte orkar med mer, Från och med idag är man endast en hockeysupporter som kan se en match i mängden utan att behöva lida helvetes kval!
Kommentera

LL: Håller med. LHF lägger sina förhållandevis begränsade ressurser på spelartruppen.
Kommentera

Portello: "Min känsla är att det på vissa ställen kommer att sågas."

Skojar du? "INAVEL INAVEL INAVEL", kommer det att skrikas.

Jag måste erkänna att jag inte vet särskilt mycket om Kyrö som tränare mer än att han var assisterande i Brynäs och har tränat LHF:s junisar.

Min gissning är att det här är ett försök att få till en budgetlösning som man ändå tror ska hålla tillräcklig klass. Kyrö, Ågi och Rönnberg tillsammans kostar förmodligen marginellt mer än vad Lener gjorde ensam, och att man lägger så mycket krut som möjligt på att stärka upp spelartruppen. Det är ju trots allt så att hur man än vänder och vrider på det så måste en tränare ha ett åtminstone hyggligt utgångsläge för att kunna lyckas.
Kommentera

LL: En sak är då säkert.Lönekostnaden på tränarsidan lär ju ha minskat med åtskilliga tusenlappar.

Nu är det bara hoppas att spelarförvärv snart droppar in.
Kommentera

LL: detta va en skräll utan des like men det blir säkert jätte bra
Kommentera

Dragan 2k: ja, det står i alla fall "30 mars" när jag kollar datumet i datorn...

Min reaktion var "det var som fan!", men helt ologiskt är det ändå inte. Han har ju trots allt varit i klubben ett par år som juniortränare.
Kommentera

LL: Ojdå, det var en skräll må jag säga.Det hade jag aldrig gissat på.

Ska ska vi tro om det? Min känsla är att det på vissa ställen kommer att sågas.
Kommentera

LL: Oj. Det var då en rejäl överraskning. Är det fortfarande mars?
Kommentera

Portello: jag tror inte heller riktigt på det, men säker är jag absolut inte. De två är väl de tränare man skulle ha kunnat gjort klart med från start till mål på bara någon dag. Men nu är ju klockan tio så det är väl dags att börja uppdatera luleahockey.se och se om något dyker upp :-)
Kommentera

LL: Eller också trodde man sig vara säker men det sket sig i sista stund.

Min gissning är att man var överrens med Harri men han ville ha Djoos med sig och fick nobben på den punkten och då sket sig hela affären.
Kommentera

LL: Eller så kanske de plockar Bulan och Rönnqvist från Piteå? Nu tror jag inte på det men man vet aldrig.
Kommentera

Stigsson: det innebär med andra ord att om det nu ska vara någon presskonferens så måste LHF antingen ha jobbat snabbt så in i h-vete med en annan tränare eller helt enkelt blåljugit om att de inte hade något annat alternativ. Det pratades iofs innan slutspelet om att LHF förhandlade med Jim Brithen, kanske har det blivit aktuellt igen?
Kommentera

Bolivar: Kanske det. :-)

Aftonbladet påstår ju nu i alla fall att Rindell har bestämt sig för att flytta hem till Finland.
Kommentera

Stigsson: Till MIK då? :-)
Kommentera

LL: Det kanske gäller Renbergs flytt? :-)
Kommentera

Portello: intressant. Känns inte som om det kan finnas just något alternativ till Rindell om det ska vara pk redan i dag.
Kommentera

Saxat från Luleåfans forum:

Klockan 10 imorgon så är det presskonferens där nya tränarteamet ska presenteras. Senare på dagen så ska jag ha en träff med dem där vi kan få svar på sånt som fansen undrar.

Så är det nån som har en fråga så maila mig på [email protected] så ska jag försöka få svar av dem..

Rindell ?
Kommentera

Jesper Jonsson: Varje kommun får investera kommunala medel i värdepapper. Bosse hade en föredragning i kommunhuset men OBOL uppfyllde inte de lagtekniska kraven för att få förvalta offentliga medel.
Men det kliade nog i fingrarna hos många kommungubbar, tänk att få investera lite pensionspengar hos den trevlige Johansson som dessutom har lokal förankring.
Kommentera

Hannu Neimi: Enda kända som tackat nej till OBOL är väl örebro.
OBOL ville sponsra arenan men kommunen ville se bokföreningen och då bidde det ingen affär. Istället blev det behrn arena eller vad det heter.

Och OBOL hitta ett hockeylag i stan i att ge pengarna till istället
Kommentera

Albert Hall: Det tog tydlingen två år för Kuriren att göra sin research på Obol. Nu kan jag inte tänka mig att Malin och Torkel jobbat heltid i två år på den grejen men det har varit rörigt att följa alla bolag och kopplingarna dem emellan. hursomhelst ett strongt jobb av en landsortstidning. Diggade även NK:s cehfsredaktörs krönika i samband med avslöjandet att NK inte varit några "hovreportrar" till OBOL. Och vem syftades det på-naturligtvis Johan Håkansson NSD. Han hyllade reservationslöst OBOL och hjälpte till ordentligt.
Är oxå förvånad över att så många toppar i det lokala näringslivet och det offentliga-landshövdingen kunnat låta sig luras. Hade det inte varit för kommunallagen hade säkert Luleå Kommun investerat i OBOL. De var heltända efter Bosses föredragning men som tur var gick det inte rent lagtekniskt eftersom OBOL vägrade insyn. Tror heller inte alla blåsta vill träda fram. Själv när jag en förhoppning om att Johansson blåst fel personer och några av dem statuerar ett exempel....
Kommentera

Albert Hall: Har också funderat varför inte Kuriren granskade Obol under alla åren som dom öste in miljoner i basketen? Så fort man gick in med en halv mille i LHF startade granskningen. Nåväl, tur att inte LHF hann presentera Obol vidare.
Kommentera

Albert Hall: fast egenligen var det väl inte mer än att de utmålade sig för att vara mycket större än de var. Och sen att de tog en alldeles för stor provision.

Annars funkade det väl kanske.

Men när alla skulle ha ut sina pengar samtidigt är det klart det rasar.
Men vilken bank / fond / aktie gör inte det.
Kommentera

Albert Hall: litade aldrig på Bosse Obol, tror oxå LHF misstänkt ngt. Det var nog därför, det tog så lång tid innan man kom till skott. Renberg till Skellefteå, gärna det o så fort som möjligt.
Kommentera

Albert Hall: Mitt bättre vetande har gjort det redan före tomtens ankomst 2006, känns bara så förjävla tråkigt att inte norrbotniska idrottsföreningar ska kunna tjäna storkovan någon gång...

(Fast jag kommer garanterat betala 7 loppor på mitt 28:e raka säsongskort under 2007 i alla fall)
Kommentera

björn power:

Jag tror du kan vakna från din dröm. Om Obol varit seriöst så hade dom säkert kunna bevisa det vid det här laget. Trots att det gått mer än tre månader sedan härvan började nystas upp så har varken Bosse eller Jan Saradlic visat sig offentligt en enda gång. Så uppträder inte företrädare för ett seriöst företag, även om sätet råkar vara i Schweiz. Vilket ju för övrigt också har visat sig vara en lögn.

Intressant är dock ändå hur så många låtit lura sig av så få. (Undantaget Strömwall, Jesper J, LL och Kickan) Jag menar, när man börjar få trovärdiga referenser är det ju enkelt. Men hur börjar man? Man söker kanske reda på en dummy som Mosesson?

Nu blev kommuner, offentliga fonder, seriösa företag, hockeyspelare (inte bara i Lule, faktiskt fler i andra lag) en hel del svartfifflare och en hel massa andra människor, inte minst journalister, ordentligt uppkörda.

Tur att inte jag träffade på Obol-Bosse i försäljningssvängen. Jag hade säkert gått in med den hundring jag brukar ha kvar efter säsongkortssinköpet.
Kommentera

Albert Hall: Och jag står där som ett fån, fortfarande inte säker på om Bosse gjort något fel (även om jag börjar misströsta lite.. ;-)
Ingen har öppet anklagat Obol för några oegentligheter, kanske inte så konstigt att ingen vill kliva fram och ropa "jag har blivit lurad på en massa dollar..".
Man kanske ska hoppas att karln är mytoman och inte kallhamrad brottsling.

Bosse, kliv fram och säg att du jobbar i motvind och kursras för att motbevisa alla tvivlare!
Kommentera

Jesper Jonsson:

Ja jag vet. Fast LL har varit duktigt kritisk tycker jag.

Fast att inte dom som verkligen är tillsatta att granska, det vill säga press, radio och TV, inte gjort sitt jobb förrän hösten 2006 när så många tyckt att det funnits så många konstigheter är ju vekligen underligt. Nu slår Kuriren sig för bröstet, men varför inte tidigare?
Kommentera

Albert Hall: Du fortsätter på den inslagna vägen, att låta bli att imponera.

Antingen så ljuger du eller så vet du inte vad du pratar om.

Hursomhelst så kan du omöjligen följt mig under några år då jag haft en paus från de flesta forum under nåt år, och endast varit aktiv det senaste halvåret om man bortser kortare gästspel.

Sen så är det ju lite roligt att du tror du vet något om min personlighet, men jag kan garantera att ingen av de som känner mig skulle prarta med dig. Ingen av de som känner mig, skulle beskriva mig som en snäll person, och mesig är väl i regel upp till andra att beskriva men det känns väldigt främmande.

Och du verkar ju uppriktigt vara dum i huvudet då du på något sätt "avslöjat" en tvådelad uppfattning hos mig gällande Svarten, du har skrivit det vid ett par gånger här nu men inte lyckats bevisa att jag skrivit något motsägelsefullt gällande honom.

Sen så har jag absolut inte haft någon inställning att vara dryg här, det är nog bara din strutsmentalitet som gör att du inte upplever att Luleå står inför ett par viktiga val, antingen vara med i leken elitserien eller hamna bland Mora malmö skellefteå och så småningom Löven, alltså strax under elitserien.
Kommentera

Albert Hall: Det är bara jag som neggat obol från start till slut
Kommentera

Hannu Neimi:

Ja, det har faktiskt blivit ganska tyst med Mosessonhyllningar efter att Obol avslöjades. Karln bytte nog jobb i lämplig tid. Slump? Mosesson legitimerade Obol mer än någon annan. Varför vågar ingen säga det? Hur många miljoner av förlorade pengar för diverse investerare ansvarar han direkt eller indrirekt för egentligen?

Däremot så tycker jag ju att Strömwalls agerande i detta inte fått den credit den borde. Jag minns själv hur det lät bland vissa LHF-supportrar när Obol-Bosse förkunnade att det inte skulle bli något samarbete mellan obol och LHF. Det stämde inte sa Bosse. Johan höll käft klokt nog men var övertygad innerst inne att han gjorde rätt. Det var något skumt med Obol Investment.

Annars tycker jag det är konstigt att tidningar och vissa andra massmedia tycker det är underligt att Osten inte får jobb inom LHF. Jag tyckte för 2-3 år sen att det var underligt att inte Osten jobbade (mer än som lärare på hockeygym) inom LHF då. Nu vet jag mer och tycker inte likadant längre.

Annars har jag precis noll koll på hur bra eller dålig Hans Huczkowski kommer att bli. Däremot reagerar jag mot att folk lyckas få det som att Husse är fostrad och uppvuxen inom organisationen. Så är det ju inte.
Kommentera

Hannu Neimi: Å andra sidan, hur känd var TIK:arnas nubben innan han tillträdde?
Ecke H hos MooDooisterna tror jag inte ett skvatt på, medans HH känns som ett "hotshot" så här innan man alls vet.
Vår egen nobbe är jävligt underskattad tycker jag, det är ju bara kolla in vilka förvärv som "dansat" i LHF under hans era (floppar får nog alla räkna med, gäller bara hålla ned antalet..).

HH kan mycket väl bli "den fula ankungen" med syfte på ditt tycke med grått!
Kommentera

LL: Håkansson är ett skämt. Kan ingenting om sport. Hans enda merit på området är att han spelat pingis i NSD:s lilla-vm. Håkansson anser basket vare landets största sport men utanför korgboll har han tre ikoner som han vördar ömt-Osten, Lars Mosesson och Ingemar Ek. Nu har han lite svårt att hissa Mosesson efter Obol och Ek är en aning svajig. Återstår bara Osten. Osten är en mycket bra tränare men finns ingenting som säger att han skulle lyckas som sportchef. Men det känns grått med Huczkowski som sportchef, jag hade gärna sett någon mer etablerad.
Kommentera

björn power:

Jag tycker vi ska ignorera spuden. Jag har föjt honom under några år och killen är enbert ute för att vara dryg.

Det är alltså alltså drygheten som är hans signum, han uppträder olika på olika forum beroende på hur han kan vara drygast vilket jag ju bevisade med hans schizofrena sätt att förhålla sig gentemot Svarten på modoforum jämfört med lules gb på HS.

Han är inte särskilt populär någonstans på nätet vad jag förstått. Fast i verkligheten är han tydligen ganska snäll och mesig. Så är det ofta med folk som är hårdingar på internet. Undantaget mig då.
Kommentera

LL: Och är LHF betjänt av en person som vill köra sitt "jag-vet-bäst race" och gärna synas/höras i media vareviga dag?
Kommentera

Pessimisten: Ja, jag tycker de är en bra balans, "avdankade spelare"- faan det är ju dom som ska stå för hockeykompetensen och LHF-hjärtat vilket jag tror dom gör med råge! Sedan 2 toppnamn från SSAB och LKAB och vår egen klubbdirre, kan det bli mycket bättre!?

Vad vill du ha där istället som skulle tillföra något, inse att dom ska kunna trolla med små resurser?
Kommentera

björn power: "Jag tycker den krönikan är skit rakt igenom, håller inte med för 5 öre faktiskt"

Håller med. Känns som en totalt ogenomtänkt krönika det där. Vad är det som säger att Osten hade varit så mycket bättre som sportchef bara för att han har varit framgångsrik som tränare?
Kommentera

Jesper Jonsson: En rätt enkel lösning för att skapa större utrymme under läktarna vore ju att bygga i utrymmet mellan träningshallarna på båda sidor. Ta bort dagens nödutgångar och gör nya fräscha glasdörrar (nödut) mot parkeringen. Vrid kioskerna 90 grader så slipper du jätteproppen under båda huvudläktarna. Behövs ju bara ett gjutet golv, tak och glasväggar till det. Området är ju ändå dött efter att man byggt ihop hallarna på baksidan. Stuket på bygget skulle kunna vara lite bilhall. Visst, arenan skulle inte få några skönhetspris, men det skulle bli lite trevligare att mingla under läktarna och då behövs ju inget uselt VIP-tält längre.
Kommentera

björn power: Eh?! 2 från näringslivet och 4-5 gamla avdankade spelare, kallar du det balans? (i TK)
Kommentera

björn power: även om man får arenan för 1 kr
fixar etapp2 så lär det ju inte vara i närheten av att bygga en ny arena.

Se på tex swedbank och jämför den med halvdana byggen som coop och e-on.

behöver ju inte vara så himla stor arena. 7000 max. sen dumpa all ståplats till en kortsida på nedre etage och ha ngn kycklingsittplats ovanför typ.

och ha mer utrymme under läktarna.

skall man göra ngt med coop. borde man.

1. sänka isen.

2. bygga ihop a och c-hall med ett 3 våningskomplex så man får ingång från ovandelen av läktaren oxå. Kanske innebär scratch rad21 och uppåt typ. och kanske få lite långsideloger. Och få utrymmen under läktaren i flera plan där man kan sprida ut folket på såna saker som toa och kiosker och barer så man hinner handla och göra det man ska

3a. Bygga en resturangdel på den saknade kortsidan.
3b. flytta ståplatssektionen till den kortsidan och ha ngn balkonghistoria ovanför den

Sen kan man kompensera andra sidan med att göra lite club-boxseats (lyxigare fåtöljer i små hagar)

För vi behöve rju inte mer platser direkt är ju endå aldrig fullt.
Kommentera

Jag skulle vända på steken och säga att LHF:s största problem är arenan, skulle man fixa en bra etapp2 ombyggnad eller ännu bättre en ny arena skulle läget ljusna betydligt, men... Frågan är hur fasen ska mynten dras in nu det man inte lyckats med någon gång tidigare?
Anställa osten och hoppas på sportsliga mirakel som genererar fler sponsorer, nix det blev det inte. Nu har man valt HH och sedan får vi se vilken hudtränare det blir som får äran att lycklig-göra oss LHF:supporters.
Alla sätt är bra utom dom dåliga heter det ju, själv kan man bara stötta och hoppas på det bästa.
Kommentera

björn power: Ja men eftersom luleå konkurerar med alla andra elitklubbar så måste ju HH jämföras med alla andra sportchefer och där står han sig väldigt slätt. Fast saker kan ju ändras fort.

Men luleå hade SMguld 2008 som målsättning när de anställde Lener och under hela hans tid i föreningen, därför bör han granskas efter den målsättning och där har han misslyckas grovt eftersom Luleå aldrig ens var nära.
Kommentera

Ni får spara Renberg och så värvar ni Lindros och LeClair och vips så har ni The Legion of doom Reunion! :-)
Kommentera

spud: Nog fasen finns det internationella kontakter så det räcker, alla gamla finnar och tjecker (inte minst Jiri Kucera/Martin Hostak) samt agenterna levererar info. Inte står och faller LHF med ostens kontakter.

SM-Guld 2008 har man tagit bort som målsättning.
Kommentera

björn power: Vad är det för skillnad på den grupperingen med stor/all makt och inflytande och den gruppen som benäms "maffian"?

Självklart behövs närlingslivet när man ska bedriva elitverksamhet, det har jag ingen annan åsikt om. Men jag är rätt övertygad om att Luleå hade behövt någon som sett lite annat än delfinen och coop arena i sina dagar. Osten har ju faktiskt varit ute lite och skaffat sig lite erfarenheter och kontakter runt om i europa och sverige. Men det är ju inte säkert att han hade varit rätt person heller. Jag tror dock att de hade behövt en mer erfaren och kompetent person, som jag förstått det har HH varken utbildning eller särskillt stor erfarenhet av affärer.

Med tanke på att Luleå haft en målsättning med SMguld innan 2008 så har väl inte lener varit någon succé?
Kommentera

spud: Jag tycker den krönikan är skit rakt igenom, håller inte med för 5 öre faktiskt. Är såå jävla less på detta skitprat om någon "maffia", det finns ingen sådan - punkt. Det finns däremot grupperingar med ett brinnande intresse för LHF men med olika uppfattningar om hur föreningen ska drivas. När Stig Åkerström var ordf. och osten tränare vann vi SM-guld och var i semi men höll samtidigt på att konkursa, tror faktiskt vi "dopade" oss till framgångarna vilket vi aldrig mer får göra.
Tycker vi har en bra balans mellan näringslivsfolk och idrottsmänniskor i LHF:s styrelse och sportråd. Ekonomi och sport måste gå i takt för att vi ska överleva och det är ingen lätt uppgift. Finns ingen motsättning i det att styrelsen och sportrådet ger en sportchef i uppdrag att leta spelare inom givna ekonomiska ramar. Däremot en sportchef som kör ett eget race och inte fattar att han är underställd en styrelse vore en katastrof för LHF.

Vad skulle någon annan gjort bättre senaste åren vad gäller nyförvärv än dom nu sittande gjort, anställt osten i stället för Lener?
Kommentera

björn power: fast osten stämde ju in på resten
typ gammal hederlig luleåprofil med göra ont att möta mentaliet

Det mest negativa med hela det här är ju att maffian på intet sätt är borta.

Sen vart Hasse kommer hamna och vad han kommer uträtta återstår att se.
Kommentera

« · 865035 · »