Luleå HF

116725 inlägg · 888 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

« · 865035 · » Till forumet

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
LL: Ja har man begränsat med pengar så lönar det sig alltid att bygga från målvakt->backar->centrar->forward.
Vi har byggt från fel håll och sitter med bra forward, hyffsade backar, värdelösa centrar och inga målisar.
Det som är positivt är ju att man kommer ha förväntningarna att LHF ska sluta 12:a, 40p från slutspelsplats och prestera bedrövlig hockey som får 06/07 att likna guldsäsongspel.
Det känns helt enkelt för osannolikt att vi ska kunna ha fru fortuna på vår sida en säsong till.
Kommentera

Lindberg Råkkar: Inget kommer att förvåna mig längre.

Nyförvärv att vänta Mats Lavander som förste center och Emil Lundberg ersätter Hynning. Backsidan står vi nöjda med att förlänga med Nagander med Ågi i båset kan han alltid hoppa in vid en backskada. Jippi!
Kommentera

Salcin: allllllllsveeeeeeenskaaaaaaan!!
Kommentera

Nå blir hänn bra ska ni se...

Jag fick nästan rätt, förutom att jag trodde på bulan istf Kyrö.

Man kan tycka vi ser orutinerade ut men tänk att: ågi tränat/spelat hokky i sådär 30 år (det är många spelidér han bör ha snappat under dessa år) och hjärta för LHF har han så det räcker och blir över. Kyrö var en verkligt klok, spelskicklig och hårt arbetande center samt RR som bevisligen är en bra ledare som kan få spelarna med sej.

Med någorlunda bra värvningar på målvakts-, back- och centersidan tror jag det kan bli riktigt bra.
Ser med tillförsikt fram mot en spännande säsong där det med lite flyt kan gå riktigt bra.

Rysare kan det däremot bli efter nästa säsong då många kontrakt går ut. Tar ungdomarna ytterligare kliv i karriären så får vi nog svårt att matcha alla storklubbar som kommer rycka i dom då.

LHF Alltid!
Kommentera

björn power: vi skall ju han en lokal förankring så förvänta dig emil, gusten, ledin typ
Kommentera

NallePhu:

Ditt inlägg är ungefär lika kunnigt som välskrivet.

De som dissar Rönnberg vet inget om hans kunnande engagemang och, faktist även numera erfarenhet. I vintras var det många med mig som trodde att han var avsett att ta över LHF ensam redan nu när han skrev på ett nytt treårskontrakt. Nu blev det inte så, han ville ha ett delat ledarskap och fick det. Han var även med och valde den person som skulle dela det med honom. Rönnberg är ett mycket respekterat, om än ganska anonymt, namn i hockeysverige. Han gjorde till exempel ett kanonjobb tillsammans med Bendelin med småkronorna under ett par år.

Jag vet däremot inte särskilt mycket om Kyrö som tränare annat än att han fick sparken från Brynäs under deras mest turbulenta tid och att han tränat senaste säsongens J-20 som ingen direkt kan beskylla vimlar av påläggskalvar. Men om Rönnberg VILL ha honom som kollega så kan det ju inte vara fel.

Om inte föreningen tar till vara Åkerströms egenskaper och kunnande på något sätt hade det varit en stor skandal. Jag tycker man gör det nu på ett alldeles utmärkt sätt. Han kommer inte att ha särskilt stor makt utan mest fungera som rådgivare och spanare inför framtiden. Vad jag har sett så har ingen kallat honom "coach" eller "tränare" i något officiellt sammanhang i dag. Fast på vissa verkar det som att det varit bättre att inte ha med honom alls än i den befattning han nu fått. (Lagledare, läktarspanare och scout.) Världen är med andra ord fylld av korkskallar.
Kommentera

Albert Hall: He-he.
Kommentera

Stigsson: tyvärr så tror jag Renberg kommer att mangla med sitt beslut,långt in på sommaren. Det var ju så oxå,då han for till NHL senast. Bäst vore ju om vi slapp hnm redan imorgon, då finns ju chansen att hitta en bättre spelare.
Kommentera

Albert Hall: Som sagt Rönnberg han kan jag defenitivt köpa, men Kyrö + Ågi inte en chans!
Kommentera

NallePhu:

Vem vill du ha istället? Och vet du i så fall att Rönnberg vill ha denne som samarbetspartner? Jag vet ju att du är en Sveriges bästa på att fantisera ihop namn som är aktuella för LHF, så låt oss få höra! Ingenting är omöjligt!

Wikegård? Tarasov? José Mourinho? Sir Alex? För inte fan var det väl Rindell som gav dig ståfräs...
Kommentera

Albert Hall: Nej jag tar nog hellre Taavola än Kyrö iaf!!!
Jösses dra på gamalt skit ännu.. Har fan inte ens en kontakt på vad som sker inne i hos det socialasverksamhet hos Luleå.....
Kommentera

NallePhu: det viktigaste iaf att vi slapp Idiot-Bäckman.
Kommentera

NallePhu:

Det märks att du inte har någon större kontakt vad som händer inom LHF, det behöver du inte påpeka.

För övrigt är vi överens om en sak, jag kan också tänka mig Tavoola i framtiden. Taavola gjorde ett otroligt bra jobb under sina år med LHF. Bland annat tre raka semifinaler med lågbudgetlag. Lener klarade det inte en enda gång under sina två år med betydligt större budget.

Inget ont om Lener, han gjorde ett bra jobb och införde ett nytt tänk i LHF (och hela hockeysverige) som nog behövdes och alltid kommer att finnas kvar till en del. Fast jag tror mer på den lösning som nu kommer.

Nu två frågor:

1. Vad vet du om Kyrös egenskaper egentligen annat än vad du läst som andra fån skrivit?

2 Varför litar du på Rönnberg, men inte på hans förmåga att utse den person som han ska samarbeta med?
Kommentera

varför såga dom innan dom fått visa vad dom kan göra med laget ni tar fram i mars när serien börjar om 6 månader ge dom chansen vissa vad
detta blr säkert bra till slut
Kommentera

Albert Hall: Intressant Abbe du är en frozzare av jäkligt stora mått som hyllar inavel och socialverksamhet, Soft måste jag säag dig..
Du ser tydligen inte faran som Luleå är på??

Sedan är frågan åt dig var vill du ha Luleå HF inom säg en 3års period?? ES el Allsvenskan??
Det jag kan tyda på ditt inlägg är allsvenskan men en socialverksamhet och allmänt sköna killar i laget som diggar damsugare och en kopp kaffe.....

1: jag har kollat runt lite med folk som vet hur Kyrö fungerar och vad han har presterat, samtliga säger mig en sak han håller inte uppe i ES oavsett vad Rönnberg säger...

2: Rönnberg är förmodligen en av de större tränartalanger som man fått fram i Luleå på bra länge, Han har en känsla för att hitta potential hos de yngre gardet och det känns tryggt!
Kommentera

NallePhu:

Konstigt, vissa kritiserar Lule för att bara värva utlänningar, andra pratar om att det bara värvas internt inom klubben och kallar det inavel. Inte lätt detta.

Fast du har ju alltid fantiserat om de stora namnen, en nomal NallePhu silly season brukar innehålla hundratalet namn, varav ett eller högst två brukar ha någon som helst sanningshalt.

Fast det är nog inte så lätt att ha koll när man sitter och surfar via modem från ökx och får alla sin kunskap via svenska fans forum.

Sen försökte du svara på frågorna, men du hade inte riktigt lyckats förstå fråga 2. Men jag är i och för sig glatt överrakat att du förstod fråga 1. Att du litade på dina fån-kompisar i den frågan förvånar mig dock inte.

Men fråga 2 gällde ju om du som nu tycker att Rönnberg är sån stort ämne och kan ta över LHFs A-lag inte ska få vara med och bestämma vem han ska jobba med?
Kommentera

NallePhu: Dåså, allt är ok eftersom Rönnberg egentligen är nummer ett. Eftersom han valde Kyrö som parhäst med delat ansvar borde även du lita på att han vet vad han gör.

Rönnberg är perfekt. Han har följt de unga i truppen sedan b-jun och de avgudar honom.

För övrigt gillar vä alla "damsugare" : )
Kommentera

Kickan: Äntligen...(men Egentligen..?)
Kommentera

Albert Hall: Jösses frozza på nu i allt som Luleå företar sig med, Du kan ju även jojjina det som L-G kallar för maffian också när du ändå är i farten också....
Modem mja knappast 25mb bredband sitter man och drar bakom på så ytterligare ett fel i din verksamhet.......
Kommentera

NallePhu:

L-G Niemi gillar vår nya tränarkonstellation.

Har du inga smaskiga rykten att berätta för oss nu när du ändå är här? Är möjligen Sidney Crosby på ingång till LHF? Berätta för oss du som vet allt. The King of Silly season!
Kommentera

NallePhu:

Men vi sammanfattar dina åsikter angående tränarna:

1. Rönnberg är kompetent nog att träna och coacha LHFs A-lag
2. Rönnberg vill inte göra jobbet ensam utan vill ha en kollega
3. Rönnberg är dock inte kompetent nog att ha åsikter om vem denna kollega ska vara
4. Den kompetensen besitter endat NallePhu tillsammans med några av sina fån-kompisar
Kommentera

Albert Hall: Antar han fick bestämma vilken person av de som redan fanns i klubben han ville ha bredvid sig, då tog han den personen han antagligen haft mest kontakt med och ändå har lite erfarenhet.

Visst är det skoj att satsa på unga tränare, men än så länge har inte Roger imponerat nå speciellt. J20-landslagets försvar var ju relativt kasst, speciellt under press i egen zon då var det hönsgård och det var hans ansvarsområde. Vi lär väl få se relativt snaggt hur dom hanterar stor press då Luleå som vanligt kommer ha en trög inledning och parkera i bottenskiktet i månadsskiftet Oktober/November.

Aja nu när man kört lågbudget på organisationssidan och tränar så äre banne mig dags att presentera lite riktiga nyförvärv av högsta klass så man kan få upp hoppet lite igen.
Kommentera

Lindberg Råkkar: MMM In med en riktig center och en nr1 back nu snabbt bara för att tysta allt snack

sen kan man fylla på med Ledin och lite mer sen
Kommentera

Lindberg Råkkar:

Jag har av en slump (och en del mutor, men säg det inte till nån) fått ta del av en bandinspelning av förhandlingen med Rönnberg. Jag kan inte låta bli att redovisa den trots att jag lovat att inte berätta. Lova nu för fan att inte föra detta vidare!

- Chrunak (med skånsk brytning): Rönnberg, vi vill ha dig. Du är bäst lämpad att leda Lulehockey de kommande åren.
- Rönnberg: Ojoj, jag fixar inte uppmärksamheten. Jag tyckte det var skitjobbigt när jag dansade indiandans under J-VM och TV-nissarna smygfilmade…
- Chrunak (med skånsk brytning): Du hade fula kalsonger dessutom. Men okey, du får en medhjälpare. Vem som helst i hela världen utom utom Lener och Laban Arnesson.
- Rönnberg: Åhfan, då blir det ju lätt Taavola!
- Chrunak (med skånsk brytning): Oj, glömde, alla utom Taavola och Lener.
- Rönnberg: Osten!
- Chrunak (med skånsk brytning) och lite smått irriterad röst: Men vafan Roger, jag som trodde du var smart. Alla utom Lener, Taavola och Osten såklart!
- Rönnberg (som nu börjar inse vart åt det lutar) : Hmm, Kyrö?
- Chrunak (med skånsk brytning): Rätt gissat! Skriv på här på den prickade linjen…
Kommentera

Albert Hall: Med tanke på att Rönnberg förlängde i höstas medans Jensa och Lener fortfarande var kvar så valde han nog inte så mycket :)
Kommentera

Albert Hall: :-) haha, kul. Er variant av Bombay-radion,nej TV? :-)
Kommentera

Kickan: Måste bara fråga... Vem håller du på i finalen? Eller let me re frase - vilka unnar du minst att vinna?
Kommentera

distanserad: Det vore ju tråkigt om historielösa cluben vann.

Men det är väl å andra sidan alla 2ögda mäniskors val
Kommentera

Jesper Jonsson: Jävla tur att man missat ett öga genom olyckshändelse på jobbet då , för jag tror att MoDo vinner .
Kommentera

Alisandali: Det är ju synd det skall krävas en olycka för att bli modosupporter men tro det är ngt man utövar i kyrkan.

Jag personligen tycker inte om ngt av finallagen men ur ett LHF perspektiv skulle det ju se mycket bättre ut om cluben körde över modo med 4-0 el 4-1
Kommentera

En backvärvning klar.

www.luleahockey.se/templates/NewsPage____2128.aspx

Kan inte påstå att Hjalmarsson gjorde något större intryck på mig under säsongen, men jag gissar att Roger Rönnberg vet tämligen väl var han har Hjalmarsson och vad som kan bli av honom.
Kommentera

LL: Då har du inte hängt med mycket i vår, innan jul var han ju oskarshamn men efter jul har han spelat med rejält självförtroende och pondus. I slutspelet var han lätt en av hvs 3 bästa backar. Fin värvning!

Men man undrar vad som ligger bakom, antar att han blivit bra kompis med några från luleå i samband med landskamperna. Annars känns det inte som det mest logiska val för en -87 som är ordinarie i ett av sveriges bästa lag.
Kommentera

spud: nja, snarare är det väl att jag inte har sett så många matcher med HV. Jag har tex bara sett en av HV:s slutspelsmatcher.

Jag tycker annars att det faktiskt inte alls är så ologiskt. Hjalmarsson kan antagligen räkna med mer speltid i Luleå än i HV vilket är nummer ett om man som ung spelare vill utvecklas. Sedan ska vi inte glömma att Roger Rönnberg verkar vara väldigt populär bland JVM-spelarna, så han har nog också haft ett finger med i spelet.
Kommentera

LL: Wikegård fick ju i alla fall utlösning i varje byte under JVM som han var på plan. Visst gjorde han några fina tacklingar men sällan ledde det till något.
Om detta betyder att vi inte får någon spelskicklig back är det ju lite trist, däremot så lär väl Hjalmarsson tillföra rätt mycket när det gäller inställning och fysiskt spel i egen zon. Då alla andra våra backar är "peta-med-klubban-typen" så kan det vara bra att det finns någon det gör ont att möta.
Värvas det däremot en bra spelande PP-back så känns vår backbesättning väldigt bra helt plötsligt då S-N och Pukka i så fall skulle vara 7-8e backar och en sådan bredd har vi inte ståtat med sedan urminnestider.
Kommentera

Rönnberg har garanterat ett finger med i värvningen. På tal om finger så är det väl just ett sånt som vi ger till den där bloggaran (Ros, Nyström?) som påstod att det inte gick att värva svenska spelare till LHF. Särskilt inte lovande sådana.

Egentligen så är väl inte värvningen så särskilt konstig. Hjalmarsson siktar väl som alla andra på NHL, då är det ju enbart en nyttig erfarenhet att flytta på sig, byta miljö totalt, bevisa för sig själv och andra att man fixar det.

Men jag hade helst sett en mer rutinerad back, vi har tillräckligt med talanger i laget.
Kommentera

Lindberg Råkkar: jo, en högerfattad pp-back skulle inte sitta fel.
Kommentera

Intressant förvärv! härliga tacklingar
Kommentera

Db_04: håller med, mycket intressant. :)
Kommentera

LL: Riktigt spännande med Hjalmarsson.Läser runt på diverse Hvplank och man kan väl lungt säga att dom är besvikna över att tappa honom.
Kommentera

Portello: det låter lovande, måste jag säga.

Läser i NSD i dag att Luleå vill ha tillbaka Niinimäki, men villkoret är att han inställer sig för en rejäl sommarträning. Låter vettigt med ett sådant villkor, killen har enormt mycket hockey i sig och kanske är en ordentlig dos gristräning just vad han behöver. Men nog ska jag erkänna att det känns osäkert att chansa på honom ännu en gång, det börjar vara lite väl många osäkra kort nu.
Kommentera

LL: Hans Chrunak, som för övrigt vi i WWS, har ett väldigt gott förhållande till är alltid lika skön i sina kommentarer:

..."Det blir ett stort steg i grabbens karriär, det närmaste han sommartränat är väl på en wakeboard"
Kommentera

Dragan 2k: ja, man kan ana att Chrunak inte är helt imponerad av Niinimäkis egna uppläg av träningen :-)
Kommentera

LL: Känns som det är bortkastad tid att sitta och hoppas att han ska genomgå någon sorts förändring i inställning till tränandet och spelandet.
Viljan och kunnandet att lyckas prestera och spela på en hög nivå under än längre tid finns inte i killens gener. Han kommer aldrig kunna bli det Luleå vill att han ska vara så därför är det likabra om man inte fortsätter lägga ned dyrbar tid och resurser för något som inte kommer ge resultat.
Kommentera

Lindberg Råkkar: ja, troligen är det väl tyvärr så. Det är lite det jag är inne på också att det känns som om det börjar bli väl många chansningar nu. Visst måste vi ta en del risker eftersom vi inte har den feta plånbok som många andra har, men det går ju inte att chansa hur mycket som helst.
Kommentera

LL: denna rubrik i nsd låte inte bra Jag kommer ses som en svikare..."
cittat av renberg
Kommentera

tk75: Renberg är ju redan sedd som en penningjägare och späckhuggare och svek gjorde han väl redan för några år sen så vet inte hur mycket värre det kan bli.

Enda skillnaden med att dra den här gången till typ VF eller så är väl att han kommer märka det mycket tydligare eftersom måste upp och spela i COOP.

Sen vet jag inte varför VF lockar alla så. De är (var) ju ett dynggäng i år och dessutom bäckis som tränare.

Vem fan vill dit? Annat än för stora pengar dårå
Kommentera

Jesper Jonsson: Detta är Renberg i ett nötskal, han har tjänat flera 100 miljoner under sin hockeykarriär och bara med något eller några år kvar av sin aktiva karriär så kräver han att Luleå ska betala en marknadsmässig lön till honom. LHF erbjuder säkert en marknadsmässig lön för en kille som är 35 år och väldigt skadebenägen synd att Renberg ser sig själv som den store vinnaren och härföraren som är en top 5 spelare i ES.

Sen läser man vidareoch får klart för sig att vår superkapten inte ens trodde på vändning mot LHC efter första matchen antar jag. Kul inställning där som visar att han är en lipkärring som ger upp så fort det går emot och han har varit kapten.

Hoppas han signar med VF och får harva runt i en 4:e line med Esbjörs och Fabbe eller att Skellefteå spenderar sin Wernblom pengar på honom. Jag tror vi får Ledin och Emil för Renbergs pengar och dom skulle göra mer än dubbelt så mkt nytta på isen.
Kommentera

Lindberg Råkkar: härlig inställning av en kapten som ser sig själv som Den Store Kämpen att ge upp innan matchen knappt har börjat. Dessutom säger han ju mer eller mindre rätt ut att är det inte förstakedjan så får det vara. Jävligt lätt att stå och prata om att alla måste acceptera den speltid man får av tränaren när man själv får mycket tid, men tydligen svårare när man själv drabbas.

Ledin+Emil för Renbergs lön? Lätt. Alla dagar i veckan.
Kommentera

LL: Frågan är ju egentligen vad emil skall göra.

om vi antar vi har Jesse och Isaksson som givna centrar.
Sen har vi Harju som funkat ganska bra som center och som oavsett inte skall spela i ngn harvarline med burra.

Så kommer Emil skall han då vara 1a center?
Eller 4e?
Och är det en ev 4e centerroll som han ser sig själv som nu efter han gjort lite poäng i finland.

Skall man sen försöka värva Norda så måste nog tyvärr Jesse bort för inte är han ngn 3e center.
Kommentera

« · 865035 · »