Wayne Gresky: Hittade en rolig tråd på Svenska Fans där Dan Lundström nämns...
"Skrevs av: Terva Skrevs: 18:54 (2007-02-12) Vi ska inte ha en coach som sportchef, då hamnar vi bara i SSK:s sits där det är ständigt frestande att sparka tränaren för att man har en bra tränare i kanslihuset. Osten, Skriken, Brithén, Slava m.fl. är folk som ska stå i båset.
Vad gör vår gamla klubbdirektör och agent Dan Lundström idag? Är han pensionär kanske. En sådan hade ju varit perfekt som sportchef. Hellre en gammal agent än en gammal tränare."
Albert Hall: Börjar kännas lite bättre, om det visar sig att Lundström systematiskt fått sina spelare att teckna avtal med OBOL kan ju Luleå inte lastas. Strålkastarljuset ändrar nog riktning snart.
Albert Hall: Vaddå 'inte kan ägas'? Fråga 08:as AIK Hockey, o finnen som 'köpte' dem (Kastrull-kungen). Början till RASET! Jag minns åxå från g:a Lule-planket dessa diskussioner om Obol, flera av Er ropade 'Halle-Luleå, Framtiden räddad!" Tur att nån bromsade då...
Danne slutade nog 97-98 nån gång. Första gången Obol nämndes i media var 1998.
Vad jag inte tycker framkommer i media och hur "insyltade" LHF är att klubben faktiskt vägrat att ha dom som sponsor. Fram till hösten 2006, alltså. Att man inte gjorde detta var mycket tack vare dåvarande klubbdirren Johan Strömwall. Mer om detta kan läsas här:
Johan fick mycket skit för att han inte ville samarbeta med Obol, bland annat av Bosse J ssom sa något som att "personkemin stämmer inte". Det är en av anledningarna till att jag inte tror att det var på LHFs initiativ som pensioner förvaltade hos bolaget. Åtminstone inte under Johans tid.
Johan är en av få som kan med mycket rak rygg ur den här härvan. Vi måste nog hänga upp en till av hans tröjor i Coop Arena.
Det var snarare Plannja Basket och deras klubbdirektör Lars Mosesson som legitimerade Obol i Sverige. Mosesson åkte bland annat runt med Bosse och agerade referent.
Haha, nu kom jag att tänka på en grej som hände på ett av Plannja Baskets årsmöten som jag tyckte var komisk redan då. Man avhandlade saker strikt efter mötesordningen som vanligt. Plötsligt reste sig Obol-Bosse upp och sa: jag älskar den här klubben, jag vill köpa den! Det blev knäpp tyst. Sedan undersöktes faktiskt möjligheten, men man kom av någon anledning som jag inte minns fram till att det inte var så bra lösning. Kanske var det så att idrottsföreningar i Sverige faktiskt inte kan ägas?
Wayne Gresky: Enligt Radiosporten är även Skellefteå inblande i Obol-härvan. Tre spelare ska haft pensionspengar plaverade där till ett värde av 600 000 kr, dessa pengar tänkte dock Skellefteå skjuta till.
Att Dan Lundström är spindeln i nätet råder det ingen tvekan om. Han är/var agent för Renberg, Burda, Myllys. Alla tre nämnda har pengar förvaltade i OBOL, en slump? Knappast. Kucera lär väl vara nästa offer då han även hade Lundström som agent. Hurvida Kucera har pengar i OBOL är oklart men jag skulle inte bli förvånad.
Och om nu Lundström fick provision från OBOL (4%), var det då Luleå som skrev in det i kontraket? För att de älskade Lundström så pass mycket att de tyckte han skulle få cred för att Luleå valde att förvalta hans klienters pension i OBOL?
Njaa, så mycket tror jag knappast Luleå tyckte om Lundström. Och varför verkar det vara just Lundströms klienter som har sina pengar förvaltade i OBOL?
Och är det bara en slump att Bosse Johansson och Dan Lundström råkar vara kompisar?
Albert Hall: Sedär, ni bdáre har ju haft en alldeles för stor tilltro till Björn Rosengrens ideer. Du borde släppa telekom, det är passé och ägna mer tid åt kylskåpsinredning från jämtland, upp 50% igår. Enjoy..
Det är tack vare sådana affärer som du gjorde som Swedbank fick fin coutage av, som gjort det möjligt för oss att bygga flott. Liksom att PRO´s priskoll har gjort det möjligt för er att bygga, nåja det räcker kanske säga att nåt..
Sista ordet är nog ännu inte sagt i den här affären. Men hursomhelst, nu har jag bestämt mig. LHF kommer att klara sig i vilket fall. Det enda sätt jag kan se att klubben åker dit är om man tvingat Renberg och/eller nån annan att ha pengarna i Obol vilket jag inte tror och hoppas.
Den där pantklausulen som clownen som företräder Micke hänvisar till är en standardklausul som garanterar spelaren pengarna om klubben går i konkurs. LHF har bevisligen betalat in pengarna enligt kontraktet, fast dom har minskat i värde. Kanske ner till noll. Pantklausulen säger inget om något minsta värde på placeringen.
Inte ens om (vilket jag inte heller tror) det visar sig att LHF har gett råd till spelarna att placera pengarna hos Obol-Bosse kommer man att åka dit. I så fall skulle ju en idrottsklubb ha större ansvar än en bank när det gäller rådgivning. För hur många dåliga råd har inte getts genom årens lopp av korkade rådgivare?
Själv sitter jag som ägare avv 100 styck Telia-aktier som jag köpte på inrådan av dåvarande Föreningssparbanken nuvarande Swedbank. Det var en dödssäker placering när dom gavs ut för vad är det? 8-9 år sen?. Jag ligger fortfarande 3500 spänn back.
Jag ska nog stämma Swedbank. Arenan i Övik kommer nog att måsta rivas. Sorry.
Albert Hall: Hur det det ut med andra spelar som Danne har i sitt stall? Det skulle vara en viss lättnad om OBOL poppade upp hos fler föreningar i hockeysverige än LHF. Inte för att jag nu unnar de det men LHF har fått ta mycket skit.
Apropå Dan Lundström kan jag inte låta bli att klistra in detta av signaturen FruktHamster på Svenska Fans. Lysande, jag riktigt kan se bildrutorna i seriestripen utan att det fanns nån seriestrip...
LHF: "Det var Renbergs initiativ att placera i Obol" Renberg: "Det var LHFs initiativ att placera i Obol" Dan: *vissel vissel och titta på fåglarna*
Tveksam om det äns kommer in någon stämmning från Renbergs sida. Känns som om han inte har så mycket att gå på. Skulle bara kosta honom en massa pengar å gå upp i domstol å alla vet ju hur snål han är...
Hannu Neimi: Det verkar ju sannolikt med tanke på att Danne Lundström och oBol Johansson är gamla kompisar. Samt att Renberg helt plöstsligt satt D Lundström på avbytarbänken och kallat in en advokat från sthlm. Om inte Renberg och DL varit tighta fortfarande hade DL varit med och representerat Micke nu.
Alisandali: Alla pensionsparare i OBOL har haft samma agent. Han har haft en nyckelroll. Se för överigt länken om LHF:s utspel i Renbergfrågan i eftermiddags.
Förre målvaktsstjärnan Jarmo Myllys är nästa spelare som träder fram i Obol-härvan. Han har flera miljoner kronor investerade i skandalbolaget Obol Investment, berättar han för Norrländska Socialdemokraten.
Bolivar: Det var väl den vingården som ingen hade sett till oBol på, åtminstone i vintras när detta var hett senast. Och enligt NSD så finns oBol i Tyskland, och MR lär väl knappast dra till Italien när han hellre skrev på för SkAik än Frölunda för att det var närmare hem.
För övrigt "säsongen tog slut alldeles för tidigt", tycker du verkligen att säsongen tog slut för tidigt? Borde inte ni i Luleå längta efter lite uppehåll.
Metal Guru: Du kan ju annars åka ner till Italien och besöka honom(MR) på vingården han äger tillsammans med OBOL-Bosse. Artikeln är några år men vingårdar är ju långsiktiga investeringar så han äger säkert sin del fortfarande.
Bara för att Per Liljeqvist spöar simtränarn i att komma ut i media behöver det ju inte alls tyda på att han har mer rätt än en andra.
Om luleå har några kulor i påsen så måste de ju ha sett till att ha en försäkring med i sina avtal med Obol. Och att det är den som löses ut nu när detta sker.
Sen undrar jag varför det är Luleå som alla spyr på, om jag vore luling hade jag gjort allt och lite till för att få knyta fast oBojohansson vid kofångaren och kört parad runt Lule.
Metal Guru: Som jag ser det så kommer huvudfrågan att gälla ifall klubben agerat oansvarigt när dom förvaltat Renbergs pensionspengar. Den ev avkastningen eller tom värdeminskningen på pensionspengarna har ju öht inte med saken att göra. I andra hand verkar det gälla de utblivna pensionsinbetalningar som förekommit sedan december 2006. Ser man till främst den första punkten så har jag svårt att se hur Renberg ska kunna få rätt i en domstol. Klubbens placeringar hos OBOL borde isf kunna jämställas med en banks placering i ngn tvivelaktig öststatsfond, och så vitt jag vet så är det näst intill omöjligt att från banken i de lägena få tillbaka några pengar ifall fonderna gått uselt...
Metal Guru: Nej tyvär -)) Ville bara visa att olika jurister gör olika tolkningar av avtalet. Sitter naturligtvis inte på någon sanning utan får citera NK:s Malin Öhrlund "Då OBOL är inblandat kan vad som helst hända"
Hannu Neimi: Har du också samma paragraf i ditt pensionsavtal? Lyckost!
Det är kutym i idrottssammanhang, då man betalar in jättebelopp på jämförelsevis ett fåtal år, medan den i en vanlig anställning där en mer modest summa pjöjsas månad efter månad efter månad i trettio-fyrtio år inte brukar finnas.
Ambroo: Ungefär så illa ser det ut, men jag tror ju oxå att även hon inser att LHF ligger mkt,mkt illa till nu. Hon har inte uttalat sig ännu, men Renbergs advokat anser ju detta vara glasklart, vilket borde innebära en darrig sommar för alla LHF-fans.
Jesper Jonsson: Jag har hört obekräftade rykten om att Renberg börjat repa med Skellefteås stolthet - the Wannadies. De behöver någon som tar rappartierna i den här låten. www.youtube.com/watch?v=sWUqB9UnXbo&mode=related&search=
Måste säga att det är många spännande vändningar och utspel i den här "affären". Många verkar ju tycka att allt det här ensidigt är Renbergs fel, att han är girig, saknar klubbhjärta m.m. Jag kan inte riktigt förstå den inställningen, även om det givetvis förekommit en hel del underliga utspel från hans sida. Jag är dessutom ganska övertygad om att man bara skrapat lite på ytan med det som framkommit hittills. LHF var rejält sugna på att få tillbaka MR efter hans NHL-sejour, och lovade förmodligen både det ena och det andra för att få hans namnteckning på kontraktet. Dels i form av ekonomisk ersättning, men också i form av satsning mot ett nytt SM-guld. Och i det finns nog mycket muntliga utfästelser och löften som aldrig går att bevisa i någon riktning. I takt med att satsningen uteblev (eller inte gick hem), och att LHF börjar få svårt att göra rätt för sig gentemot MR surnar han till mer och mer. Undrar om inte snacket om att "gå till en klubb som har chans att vinna SM-guld" bara var en passning till LHF. Att han inte vill efterskänka 2,7 MSEK har jag all förståelse till, oavsett om han är god för 1, 10 eller 100 millar. Det handlar ju om att hans arbetsgivare inte fullgjort sina ekonomiska förpliktelser. Och läggs det till samlingen av andra brutna löften och uteblivna satsningar förstår man i så fall ännu mer att han inte har någon anledning att efterskänka något.
Man hoppas att LHF:s ledning har något i rockärmen, mest pga Curt Johansson uttalanden i SR:s lokalradio igår samt AB artikeln idag.
Vore korkat att dra upp detta med Obol när man påstod sej veta att en stämning ligger och väntar om man då inte känner sej säkra på sin sak.
Dessutom får vi som värnar LHF främst hoppas på giftiga advokattips från våra större samarbetspartners SSAB och LKAB som borde ha varit med om betydligt knivigare ekonomiska mål än detta.
Jesper Jonsson: Har man hela förloppet framför sig så var det rätt logiskt att han hamnade i Skellefteå. Han kände att han inte kunde spela i Luleå med den pågående ekonomiska tvisten. När det fanns ett likvärdigt sportsligt alternativ där han kunde bo kvar i huset så vägde den praktiska biten helt enkelt för stark.
Jag ger inga pekpinnar - uppmärksammar bara de som läser artikeln på att den inte är dagsfärsk. Idag hade HC aldrig uttalat sig så, utan det hade mer varit 'locket på'.
Jesper Jonsson: Om han hade pensionspengarna för 2000-2001 placerade i OBOL så ger ju det 5 miljoner på 48 månader, vilket innebär 100 000 kr/mån i pensionssparande. Katastrofalt dåligt har han ju inte haft betalt iaf...
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (20)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (14)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
22% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?