om jag inte misstar mig låg "Floppa" med i toppen redan i början av säsongen efter att ha gjort
Omg 1: 1mål Omg 2: 1ass Omg 3: 1mål + 1ass Omg 4: 1 ass dvs 2mål och 3ass på 4 matcher inte så illa pinkat av en spelare ur form, just en spelare som klarar av att producera oavsett formkurva är vad Malmö behöver.
Stefan: Han har gjort 6 poäng de senaste 2 matcherna. Och om du inte kan se skillnad på när foppa är i form/ur form och verkligen håller undan alla försvarare med sin skridskoåkning och balans så kanske inte hockey är nåt för dig? MFF leder va?
han gjorde väl ändå poäng de första matcherna fast han var ur form eller räknas dem inte? Skall vi räkna bort de målen för MoDo för att han var ur form och nu är i form och gjort 6 poäng på 2 matcher?
Skillnaden mellan "Floppa" och han med namnet jag inte ens kommer på just nu är att "Floppa" klarar av att producera poäng när han är dålig, vilket den numera glömda spelaren inte gör för han blir mer en förstärkning på bänken.
MFF kanske leder inte vet jag och det struntar jag fullkomligt i också.
Stefan: Det jag menade var ju att en spelare behöver tid på sig att komma rätt och nå formen. Om ni nånsin får tag i en spelare som börjar vräka in poäng på sin högsta nivå direkt efter ett uppehåll så ska jag bli MIF supporter. Men det där ordnar säkert Kreuger!
spud: Med tanke på Foppas högstanivå, så är det en spelare vars form man kan vänta in. Jag tycker därför det är rätt konstigt att jämföra honom med Brendl. Malmö behöver förstärkningar som kan hjälpa laget direkt och skrev bl a ett provkontrakt med Brendl för att se hur hans form var. Vad är så fel med det? Varför chansa med en spelare som Brendl (antar du vet hans historik) och kanske få vänta 10 matcher innan han ens kommer upp i normal form?
vräka in poäng på högsta nivår hmm Så om Malmö värvar en spelare som gör 10p på 82matcher "over there" och gör 5p första 5 matcherna i Malmö så bör han vräka in poäng på högsta nivå.. får hoppas att Malmö hittar en sådan spelare då så vi får en ny supporter ;)
"When you try to reason with a troll, he wins. When you insult a troll, he wins. When you scream at a troll, he wins. The only thing that trolls can't handle is being ignored."
spud: "Naturisarna är väl att gå lite väl långt tillbaka?"
Det var du som började yra om "äkta hockeykultur", dvs att endast lag norr om Dalälven skulle ha detta. Vad tror DU det beror på att många norrländska lag anses ha mer hockeykultur än lag från sydligare nejder?
Huge: Äkta hockeykultur har lag som har fans som inte slutar hejja när det går tungt, SkAIK är ett utmärkt exempel. De lyckas på nåt sätt mobilisera ett relativt högt publiksnitt trots att riktiga skräpgäng är på besök. Det gör t.ex inte Malmö trots att man där får se världstjärnor.
spud: >>[k]Äkta hockeykultur har lag som har fans som inte slutar hejja när det går tungt[/k]
Så bra. Härlig defenition av 'hockeykultur'. Det är bara det att nu diskvalificerar du Skellefteå från den skaran.
* Äkta hockeykultur har lag som har fans som faktiskt kan komma över att sitt lag vikit ner sig fullständigt i slutet på en kvalserie.
* Äkta hockeykultur har lag som sätter sig ner och slickar sina sår, funderar på vad som gick snett och hur man ska kunna förbättra sig till nästa gång, istället för att koncentrera sig sina krafter på att låta sin ändlösa bitterhet över alltings jävlighet sprida sig bortom allt förnuft.
* Äkta hockeykultur har lag som har fans som efter ett pinsamt misslyckande i slutet på en säsong, trycker på stora reset-knappen och kastar sig in i den nya säsongen med nya friska tag, utan att bekymra sig över svunna tider.
SkAIK är ett utmärkt exempel. På motsatsen.
Se länk från siten med det oerhört passande namnet hockeykultur, läs undre halvan i krönikan. Märk också att detta är en krönika, dvs det är nån som förhoppningsvis tänkt igenom vad han skrivit.
spud: Fansens agerande har inte någon inverkan på om ett lag skall anses ha hockeykultur eller inte. I både Kempehallen och Gavlerinken brukar det väl vara ganska tyst när hemmalaget spelar dåligt eller ligger under. Enligt ditt resonemang saknar alltså både Brynäs och MoDo hockeykultur. Det allmänt vedertagna begreppet "hockeykultur" kan väl appliceras på lag som varit med sedan starten och som på ett eller annat sätt gjort sig kända: Plantskola, topplag, ständigt komma igen trots motgångar osv samt oftast en blandning av ovanstående. Skellefteå hör definitivt till denna kategori. Det du påstår är att Malmö aldrig kommer att höra hit. Dom är ett relativt ungt lag i hockeysammanhang och framtiden får väl utvisa var dom kommer att hamna. Om 40 år är jag bergsäker på att även dom kommer att betraktas som hockeykultur...
Jag håller med. Fansen har väldigt lita att göra om det finns hockeykultur på orten eller inte att göra. Ö-Vik skulle defenitivt gå bort om det var det man gick efter. Säkert hälften av publiken kommer inte från Ö-Vik, utan från hela regionen och vad gäller klackens prestationer och publikens raktioner när det går dåligt en längre tid. Jodå, de sitter hellre kvar i myssoffan hemma.
För mig är det hur orten och för all del regionen runt om, andas aktiv hockey från vaggan till graven. När man växer upp så blir det naturligt att man får ett par skridskor. Skridskoåkning ligger på schemat redan på dagis och när man leker med sina kompisar så gör man det gärna och ofta på någon spolad is utomhus i närområdet. Det här är den största utrotningsorsaken anser jag, vad gäller hockeykulturens naturliga inslussning. Det spolas allt färre isar runt omkring, kommunerna verkar inte ha råd med vatten längre.
Vad gäller föreningslivet på en ort med hög hockeykultur så är föräldrarna vanligen involverad i hockeyklubben. Att man som ung börjar spela hockey i klubben är något nästan självklart. Rätt vare är, så står man där i klubbens färger och spelar knattehockey mot den andra klubben som förövrigt troligtvis finns på samma ort. Vitt och grönt lag mot rött och blått. Så har verkar det alltid ha varit, men vet inget annat när man är liten. På stan och på skolorna springer varenda pojke omkring med sin klubbs träningsoveraller det verkar som att alla håller på med hockey. En dag så så har man gått igenom alla lagen, från knatte till A-Lag. Hur föreningen fungerar det inte bara vet man, man andas den. Att bryta sig ur är inte något som kommer naturligt, man blir antagligen involverad på det ena eller andra sättet efter spelarkarriärens slut. Får man barn så är skridskor det första man tänker på till sitt barn. Mycket möjligt att man köper skridskor bara för att man inte kan låta bli redan innan det lärt sig gå på ett tillfredställande sätt. Man kan alltid låta det glida omkring på isen medan man håller i det, bara så det får känna känslan. Man skall inte beröva barnet en naturlig uppväxt, tycks man tänka.
För mig behöver en ort som har hög hockeykultur inte nå några enorma framgångar elitmässigt. På en liten ort skulle det vara i stort sett omöjligt ändå. Men jämfört med orter med låg hockeykultur så har man utklassningssiffror. Troligtvis producerar man talanger till större klubbar i högre utsträckning än de flesta andra klubbar, det bara är så och har alltid varit så. Det finns inget riktigt recept, men konceptet finns där i kulturen. I livet på orten.
NuMo: Du har fångat det hela på ett mkt bra sätt tycker jag. Just det här med naturisarna är ju en av de springande punkterna i hela resonemanget. I stort sett alla platser söder om Dalälven var ju tidigare krafigt handikappade när det gällde istillgång. Självklart har det haft inverkan på om det bildas en hockeykultur eller inte. Titta bara på TV-puckvinnarna sedan många år tillbaka. I min ungdom var det nästan uteslutande Norrbotten, Västerbotten och Ångermanland som vann eller åtminstone gick långt i turneringen. Nu har du blivit mer utjämnat. Tyvärr så har väl de här utklassningssiffrorna du talar om minskat en del tack vare konkurrens från andra sporter, sporter som öht inte existerade när det begav sig...
Huge: Ja, det var en lite gammalmodig bild på hockeykultur. Samhället förändrar sig snabbt. TV_spel och lunarstorm förstör en hel generation potentiella hockeyspelare t.ex. För att inte tala om sprätthopp med skidbräda i bagiga bakåtvända byxor halvvägs nere på arslet. När jag var liten åkte vi spark på vintrarna, det är ingen som för det nuförtiden. Mycket har förändrats på ganska kort tid.
NuMo: Din analys är Spot on, för att uttycka sig nysvenskt. Jag skulle bara vilja tillfoga att ett annat, möjligtvis än större, hot mot hockeykulturen är måhända att ishockey är på väg att förvandlas till en sport för välbärgade. Min familj t.ex. hade gått i konken om något av barnen började med hockey.
Tyvärr tycker jag det har lite att göra med naturisar och enkla förhållanden för att spela hockey. I alla fall i Norrland. Dagens hockey med dyra hallar och proffsig organisation kostar pengar. Det har blivit en industri mer än en del av fritiden. Nog skulle det gå att göra det mycket, mycket billigare om det var första prioritet. Jag förstår inte varför allt skall vara splitternytt t.ex. I alla fall inte när man är ung. Överambitiösa föräldrar driver ju upp nivån. Barn får nästan skämmas för att de har begagnade saker. Ute på landsbyggden är kostnaderna betydligt mindre i alla fall. det måste bero på merkostnader när det gäller hallhyror osv. Jag vet faktiskt inte. Jag tror att jag kommer att ha råd att låta mina barna spela hockey, trots att jag inte tjänar några kulor, men det kommer inte att bli den mest exklusiva utrustningen varje år. Dessutom har jag heller inte ambitionen att driva upp en världsstjärna.
NuMo: Jovisst, detta genomorganiserade idrottande är ju en trend inom alla sporter, all form av spontanidrottande är väl utrotningshotad i Sverige, vilket är tragiskt och säkerligen till förfång även vad gäller elitrekryteringen.
SESL: Förstår det =) Jag är lika nyfiken, varje dag vill jag höra nått nytt spännande. Men jag vet inte om det händer så mycket nu över helgen, det är mycket möjligt att de sista spelarna blir klara mån-ons.
Sen kanske de debuterar hemma mot BIF, istället för borta matchen mot VF. Men det är bara vad jag tror... Det kan gå mycket snabbare osso =)
Janne är inte körd... Men det är en spelare som många vill ha. Jag vet dock inget nytt om just honom.