1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506642 inlägg · 4103 ämnen

Brynäs - Modo

« · 1641207 · » Till forumet

Sv: Brynäs - Modo
supertr?tt: Brashear....... Vad tusan ska han tillföra?
Kommentera

J F K:

Torps fel. Undrar om han har slagit en enda passning på bladet.
Kommentera

J F K:

Va fan är dett för skämt. Vi gör en bra match ändå 0-1. Sedan läser man att vi tydligen värvat en 42 årig galning. Nej nu är det kris.

Kommentera

Peja: Fast då knuffades Skröder in i honom också, men man ser det man vill se.
Kommentera

supertr?tt: Detta är fan den sjikaste värvning Modo någonsin gjort. Kan ba skratta åt det.

Aja ingen lär ju hoppa på Nyllet igen iaf. :-P
Kommentera

Cyklob: pp skulle det så klart stå.
Kommentera

J F K: 

Så går det. Ett slarvpass av Torp som leder till PP till Brynäs. Att de gör mål sedan kom ju som ett brev på posten då vi inte har en aning om hur vi skall försvara oss nuförtiden.  

Kommentera

J F K: Man blir så trött. Utvisningen på Hedman är direkt löjlig. Han krockar med killen, men då han hinner se honom sekunden innan så ramlar han inte. Letar man interference var det en solklar femton sekunder tidigare.
Kommentera

J F K: Troligtvis en hämndaktion för att Skröder körde över en icke-tacklingsbar Andersén föregående byte han var på isen.
Kommentera

J F K:Som vanligt är vi bättre än Brynäs. Men målen hamnar i fel bur.
Kommentera

Ja vad ska man säga har man inget på eller BP eller gör mål på sina lägen. Stor skillnad på brynas och modo på vilket jävla tempo på pucken dom har.
Kommentera

supertr?tt: Kompensation så det visslar om det.
Dessförinnan var tacklingen mot Skröder ohyggligt respektlös. Jättestor skaderisk på den.
Kommentera

supertr?tt:Tydligen
Kommentera

NuMo: Kan vi verkligen ha värvat Brashear?
Kommentera

Gusse:

Varför skjuter man inga slagskott i Modo tro. Det verkar ju som att dragskotten från blå bara blir plockmat.  

Kommentera

Lunkan: Så en hög klubba i ansiktet på modospelaren är en filmning? Suck

Kommentera

Vill ha lite aggresivare spel framför brynäsmålet. Många skott men ingen är där på returen.Niklas nordgrens lina är skrämmande dåliga. Dom spelar pucken runt sargen hela tiden tills den är tappad.
Kommentera

ULTIMAVICI: Så vi är överens om att klubben står ansvarig för spelarens lön(minus den del som FK tar, dvs 30'kr)de första 90 dagarna och därefter täcker försäkringen spelarens lönekostnad? 

Kan vi därmed enas i att mitt ursprungliga uttalande inte är helt felaktig, dvs att MODO fortfarande bär en kostnad för Flanagan och att hans skada inte gett något utrymme till ett nyförvärv, så länge inte spelaren(nyförvärvet) kan tänka sig spela för 30'?  
Kommentera

NuMo: har ni redan filmat till er två tvåor, bra jobbat
Kommentera

Rytter:

Ja, Brynäs spelar ju likadant som förra matchen. Bortaspel på hemmaplan och om vi inte gör mål på våra chanser så kommer ju de att få in någon så småningom.

Nu har vi ju fått två utvisningar så antagligen räcker det att en Brynäsare bara funderar på att filma så får de en också.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo:

Vi måste kunna utnyttja lägena bättre, har två PP som skulle kunnat sätta oss i förarsätet. 

Annars har vi börjat bra första halvan av första, mycket rejälare runt linjerna, när pucken ska ut åker den ut och när den ska ner i zon får vi ner den djupt. Ser betydligt bättre ut idag än så länge, men vi måste utnyttja våra chanser speciellt i PP för att ta komandot i matcherna.

Kommentera

NuMo:

Protesterar Brynäs klack också?

Kommentera

Monno:

Ja, det verkar som att vi är bättre, men skenet kan ju bedra.

Kommentera

Lite ovant att vi är såhär mkt i anfallszon...
Kommentera

McFire: Nu hoppas vi på ett hat-trick från DP! :-)
Kommentera

J F K: Okej då förstår jag. Svårt att bedöma summan precis som du säger men antagligen 30 000 - 70 000 någonstans om man skall gissa med tanke på det han sagt då. Intressant iaf.
Tack för infon.
Kommentera

spud: I mina bifogade länkar står det klart och tydligt att försäkringsbolaget betalar efter karenstid, dessutom blir ju försäkringskassans del en betydande summa med de skador vi haft under hösten och därmed har ju ditt inlägg från Sundlöv också betydelse och visar att ditt argument att det inte finns betydelse mellan kostnader och skador är felaktigt.
Kommentera

InVinoVeritas:Tack för det, må rättvisa skipas!
Kommentera

McFire: Vad DP får betalt vet jag inte. Jag pratade själv med honom och han sade sig tjäna väldigt mycket sämre än i Brynäs och att han hade en väldigt väldigt låg lön. Vad det i realiteten betyder vet jag inte, men alla indikationer pekar mot att han är lägst betald av våra seniorbackar i alla fall.

DP hade dock full förståelse för att han var lågavlönad efter att ha spelat mer eller mindre skadad i två säsonger där han inte tyckte sig ha kunnat göra sig själv rättvisa.

Kommentera

Åke Westerlind:Här är kvällens domare, 

Referee(s) Sören Persson, Christoffer Karlsson
Linesmen Anders Ahlström, Daniel Persson
Kommentera

ULTIMAVICI:

"det jag mestadels argumenterat emot är att det skulle vara frivilligt att betala försäkring och att försäkringen enligt spud inte heller täcker skador under kontraktstid."

Det är konstigt för det som startade denna diskussionen var när jag skrev detta till dig. 

"ULTIMAVICI: Det finns ju verkligen inget likhetstecken mellan skadad spelare och att MODO slipper kostnaden. "

Och än har du inte visat något som tyder på att MODO inte har en kostnad för en skadad spelare. Däremot har du uppvisat en mängd bevis på att spelarna i sina kollektivavtal har en försäkring för skador som påverkar dem efter karriären. 

Det jag har påtalat är att det inte finns något som klubbarna måste ha för att skydda dem för kostnader vid en skadad spelare. Men du har envist hävdat att det ingår i den försäkring som du länkat till och den ska vara tvingande genom kollektivavtalet, än har jag inte hittat var det står i den försäkringen att klubbarnas kostnad tas över av försäkringsbolaget i händelse av skadad. 

Var inte fallet Johan Davidsson ett case som talar för det jag påstår. Han hade ett långt kontrakt men kunde inte spela pga skada. Och HV fick fint acceptera att betala hans lön enligt kontraktet?  

Kommentera

ULTIMAVICI: Du skrev att det Sundlöv sa är "totalt nonsens", när jag sedan undrar varför Sundlöv skulle ljuga om sjuklöneansvaret svarar du:
"Kolla länkarna så får du svaret! Det Sundlöv tar upp faller utanför Sicos regler." och hänvisar till länkar med avtal du uppenbarligen inte ens själv läst eftersom de STYRKER vad Sundlöv sagt och ingenting annat.

Du för alltså en diskussion om sjuklöneansvaret där du påstår något som är tvärtemot vad en sportchef säger, kallar dennes ord i frågan för nonsens, håller sedan benhårt fast vid det och postar en mängd länkar med avtal du påstår skall bevisa din tes. Länkarna bevisar istället motsatsen, dvs att du under diskussionen egentligen ljuger om vad du vet då du själv alltså inte ens läst avtalen du postar som "bevis".

Om du inte VET något utan uppenbarligen bara TROR något och alltså egentligen bara gissar, varför då inte säga det istället?
Otroligt löjligt.
Kommentera

zigge: Bra rutet, Zigge!
Kommentera

McFire: Möjligt att de har en så pass lång karenstid, det jag mestadels argumenterat emot är att det skulle vara frivilligt att betala försäkring och att försäkringen enligt spud inte heller täcker skador under kontraktstid.
Kommentera

Sawchuk: Vänder på detta? Hittils har Ultimavici endast länkat till avtal som STYRKER det Sundlöv sa och som Spud alltså hänvisar till, ingenting annat.
Kommentera

McFire: Ikväll SKITER jag fullkomligt i försäkringar, bara MoDo vinner!! Eller åtminstone tar poäng - eller OK, spelar bra iaf, även om det blir förlust. :-(
Kommentera

ULTIMAVICI: Nu argumenterar ju jag för Spud här, men i din senaste länk med avtal säger ju OCKSÅ samma sak som Sundlöv?

"Ersättning
Karenstid
Rätten till ersättning gäller med en avtalad karenstid om 90 dagar.
Karenstid är den tid varje period med nedsatt arbetsförmåga (som omfattas av försäkringen) ska pågå innan rätt till ersätt- ning inträder. Försäkringen är avtalad att gälla med fast och rörlig karenstid.
Fast karenstid (90 dagar) tillämpas när den försäkrades arbetsförmåga enligt Folksams bedömning är tidsbegränsat nedsatt."

Det har hittils i alla dina länkar alltså stått samma sak som Sundlöv sa och Spud argumenterar för?
Kommentera

ULTIMAVICI:

Det spelar nog ingen roll om du får spelaren och klubben själv att bekräfta Ultimavici, många skribenter här ger inte upp ändå.

Ska bli kul att läsa hur dom vänder på det här :D

Redigerad kommentar

Kommentera

Här är den exakta försäkringen i sin helhet.
Och den gäller alla klubbar i SHL.
Kommentera

spud: Det är ju denna försäkring de uttryckligen har, som säger att om spelaren är sjuk eller att arbetsförmågan är nedsatt med minst 25% så betalas ersättning ut. Ver inte hur du kan argumentera emot det?
Kommentera

ULTIMAVICI: Jag har kollat länkarna men hittar inget som talar emot vad Sundlöv sa.

Däremot hittar jag detta:

"Mom 5 Sjuklönetidens längd
Om spelaren enligt bestämmelserna i detta avtal har rätt till sjuklön fr o m 15:e kalenderdagen i sjukperioden ska arbetsgivaren betala sådan till spelare
• t o m 90:e kalenderdagen i sjukperioden
I sjukperioden ingår dels samtliga dagar med sjukavdrag inklusive karensdag, dels arbetsfria
dagar som infaller i en sjukperiod."

Precis som Sundlöv sa, att klubben får betala spelarens sjuklön.
Kommentera

ULTIMAVICI: Tror inte du är så hemma på kollektivavtal. Det enda som är nytt i det, är att det inte finns löneavdrag vid karens som det gör för oss flesta om det är en följd av en skada. Dock är det löneavdrag när spelarna inte kan spela pga sjukdom.

Ja spelarna är försäkrade om de skadar sig så det påverkar deras framtida möjlighet att tjäna pengar. Det har jag inte sagt nåt om. 

Det jag påpekat tydligt, och har stöd i av Sundlövs chatt är att det inte finns något skydd för klubbarna för skadade spelare under kontrakt, inget tvingande.  

Kommentera

McFire: Kolla länkarna så får du svaret! Det Sundlöv tar upp faller utanför Sicos regler.
Kommentera

spud & ultimavici: Det känns för mig orimligt att Sundlöv skulle ge ett så pass utförligt svar om var sjuklöneansvaret ligger men egentligen bara hittar på alltihopa.
Kan inte se vad motivet till att ljuga om det skulle vara?
Kommentera

Bjuder på den med så vi inte missar något.
Kommentera

ULTIMAVICI: Inte någonstans står det att arbetsgivaren skyddas i denna försäkring. Ser den försäkringen som mer en försäkring en idrottsutövare kan teckna som försäkring ifall denne utav sitt idrottande kan riskera att påverka sin framtida inkomst från civilkarriär. Och du får gärna fortsätta posta försäkringsfoldrar, för det är klart det går att försäkra sig mot det mesta. 

Och inte heller ger du några belägg från att alla klubbar är tvingade att teckna en försäkring som skyddar KLUBBARNA från att slippa kostnaden för sin skadade spelare. Dock har en fd sportchef som haft sin position i flera år hävdat motsatsen. Så om du vill fortsätta diskutera frågan, att det inte finns några likhetstecken mellan skadad spelare och att modo inte behöver betala lön då, visa gärna nåt som talar i din riktning.

Kommentera

Rytter: JFK vet ju uppenbarligen vad Modo betalar Dennis Persson eftersom han skriver att han vet att han är "extremt billig".
Därav min fråga, jag är nyfiken på summan helt enkelt.
Kommentera

spud: Vill du veta mer om vad en elitidrottsförsäkring innehåller tipsar jag om detta exempel för att nämna ett!
och jo det är samma försäkring som täcker både avbrott och ev. framtida inkomstförluster som du snart ser.

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI: Jag tror du blandar ihop korten big time. Den ena försäkringen som gäller spelarens hälsa vid skada som påverkar framtida intäkter. Och vem som skall stå för spelarens lönekostnad under dennas skadeperiod, när spelaren står under kontrakt. Det är inte samma försäkring även om du nog vill att det ska vara det.

Kommentera

« · 1641207 · »