1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

514497 inlägg · 4114 ämnen

Brynäs - MoDo, TORSDAG 29 OKTOBER 19:00

« · 1708238 · » Till forumet

Sv: Brynäs - MoDo, TORSDAG 29 OKTOBER 19:00
Sven Tuta: Men jag tycker att PP börjar bli bra nu det är bara att se på statistiken 3 mål på dom 2 senaste matcherna och ett lyft från 6,90 ungefär till 13,89 i PP utdelning.
Kommentera

Robin Ztorken L: Visst byta tränare, ger väl en effekt i början men det är bara titta historiskt vad som händer vid tränarbyten. Lite som att kissa i byxorna.
Sen kan man analysera vad och varför.
Snart har halva säsongen gått och ingen förbättring! Det är därför jag är så förvånad över hanteringen av detta förfall. Är Huras så bunden till sitt spelsystem så han kan inte spela på annat sätt.
Två säsonger sedan ( eller var det tre?) hade vi ett väl fungerande försvarsspel även PP var bra nu är det bara sprillror kvar.
Kommentera

När man under de senaste åren bytt precis allt utom en sak så kan man väl börja fundera om en långdistanslöpare är korrekt person att hålla i försäsongen.
Planen inför i år var att skaffa snabba spelare som aldrig gav upp. Men känns som många har blytunga ben.
Kommentera

Det bästa från matchen igår måste varit detta!
Maxim Lapierre, Alltså, Vilken pajas. Vid ställningen 0-2 , 0-3 & 1-4 gjorde han inget annat än att håna Brynäs spelarna. Körde med chicken dansen tre gånger mot vårat bås b.l.a. och det var ett jävla hånande ochkäftande, precis som killarna i U16 brukar göra ungefär. Sen vid 2-4, 3-4 , 4-4 , 5-4 , 6-4 , 7-4 blev han väldigt tyst & lugn. Haha. Inte konstigt att denne man är helt avskyvärd borta i NHL.
Kommentera

Sven Tuta: Jag tror visst vi måste byta tränare/ledare runt laget. Vi har ju en trupp som har spelat runt 1500 NHL matcher, det vill säga det finns kvalitet i truppen.
Hela försäsongen var vi kass och vann väl inte en match, typ.

Denna kräftgång har sedan fortsatt under seriespelet, och just försvarsspelet är så dåligt att det inte håller allsvensk klass.
Klart något måste göras, och där tror jag på ett nytänk från ny tränare.
Huras kommer aldrig få ordning på detta. Han har haft runt 25 matcher på sig nu och det verkar bara bli sämre och sämre.
Kommentera

Rykten om Andreas Johansson i Ö-vik!? TV-pucken, privat, eller..............
Kommentera

Steken84: Ursäkta, jag var lite väl uppe i varv. Har svårt att smälta allt denna skit som är runt laget. Vad jag menar är återigen det grundläggande problemet är inte mtrl vi ställer på isen, det är mer grundläggande än så. Visst skulle det sitta fint med en ersättare och när Noha kommer blir det en uppgradering. Men han är ingen frälsare. Som någon skrev att Kiwi var lysande de första matcherna men numera är han en i "gänget". Då är frågan: Varför????!!!!!

Nä, dra i handbromsen sätt er ned Modo och gör en analys av läget. In med alla parametrar, sortera, analysera, åtgärda. Då menar jag åtgärda, gör inte det lätt för er genom att låta Huras gå och värva någon AHL-spelare igen. Gå till grunden med detta, för detta är ett problem som funnits i föreningen i flera år.
Vi har en VD som verkar vara superduktig i ekonomiskt tänk, men i det hockeymässiga har hon inte de rätta kunskaperna. Det är då hon har bl.a. Svarten att luta sig mot. För Charlotte är det nu dags att börja tänka utanför ramarna. Det är nu man måste ta de obehagliga besluten. När sophinken är full, då måste den tömmas
Kommentera

Steken84: Längtade som fan att säsongen skulle starta. Nu är man skitglad att det inte är match på två veckor. Jobbigt!
Kommentera

Sven Tuta:

Jo det gör jag nog. Eller så har jag för mig att en viss Ryan Whitney lämnat?? Vem ersätter???
Kommentera

honken21: En genuint svensk tränare för ett AHL lag? Känns mer som om Svartvadets lagbygge är ett rejält svartbygge (ursäkta ordvitsen) tyvärr.
Tror som någon var inne på att få in Nubben eller dylikt och bryta denna fascination för att transatlanter skall fixa det hela. Känns lite som om Bäckman hade en poäng där. Dock tror jag att med Welch ankomst + ngn ny backförstärkning så kan Modo fixa nytt kontrakt och nog ta sig till play in.
Utmaningen kommer nästa säsong gällande framtida vägval.
Kommentera

Tror också det behövs funderas över Modos självbild och vad man vill kännetecknas av. Just nu, sett utifrån, känns det mest som ett ihopsatt gäng transatlanter. Ser inte hjärtat och passionen. Räcker inte att stoppa in Foppa på uppvärmningen ;-)
Kommentera

honken21: Ja bjöd vi på underhållning...

För övrigt undrar jag om inte matchen igår var första matchen där vi förlorar tekningsstatistiken?
Kommentera

... sen är det givetvis något grundläggande i ert spel som verkar kajko. Tror på att få in en genuin svensk tränare igen.
Kommentera

Tack för en underhållande match igår. Förstår att det lär vara tungt. Tror ni behöver bygga bakifrån. En bra målvakt prio 1. (Vi har lite samma problem, men gör som tur är ofta fler mål framåt)
Kommentera

hanzon: En del i problemet nu är att man inte verkar tro ett dugg på sig själv. Vilket kan vara förståligt efter 7 raka torsk.
Tänkte på det när dom intervjuade Lappy i pausen mot 3dje.
Allt han snackade om var hur bra Brynäs var. Och hur man hade haft tur som fått en 4-1 ledning.
Kan helt förstå att dom tänker så. Men det måste göras någonting åt det. Någon mental coach typ.
Om man vid 4-1 känner att det bara är tur att man leder är det inte konstigt att man tappat så fort dom gör 4-2.
Dom verkar själva förvänta sig en förlust.
Kommentera

Steken84: Och du tror på tomten oxå
Kommentera

Dexter : Du har helt rätt. Probkemet är mer djupgående än att byta tränare. Det har funnits under en längre tid. Nu är det inget problem längre utan en kultur.
Kommentera

Steken84:
Inför säsongen snackades det om Modos svaga målvakter, där pågår inget snack om förstärkning så man hör det iallafall. Radiosporten snackar om förändringar under landslagsuppehållet och antyder nåt om Huras, ja vad vet jag. För min del så borde han vara kvar.
Kommentera

En ny back måste in i laget på studs. Spela sedan Welch och den nya 30 min per match.
Kommentera

Dexter : Olycksbröder! Aldrig någonsin i historien har så många(samtliga i detta fall) lag längst kusten mellan Svall - Umeå, spelat så undermålig hockey under så lång tid inför såna stackare till fans.
Surapelle Kör Sill
Kommentera

Monno:Det är det som är så bekymmersamt, eller tragikomiskt, om man vill se det så.

Modo har egentligen varken pengar eller tid för att återigen göra en stor omsättning på ledarsidan. Man behöver kontinuitet. Efter Ecke, Freddan och Macke hade man hoppats på lite lugn och ro med Svartvadet. Efter Rindell, Horava, Aravita, Challe och Uffe hade man hoppats på lite stabilitet med AF bakom rodret. Men nu har man återigen hamnat i en sådan situation där något behöver göras. Det sjuka, och sjukt är det, är ju att det här laget på sätt och vis var dömt redan på försäsongen. De matcherna, särskilt mot Brynäs och Skellefteå, vittnade ju om det vi ser nu. Redan då.
Kommentera

J F K:
Efter typ 1/4 av serien har han lyckats släppa in 7 mål 3 ggr, att det bara blivit 3 ggr med 7 bakåt är mer eller mindre en slump kunde varit 5-6 ggr.... En bedrift det med. Det lyckades inte AF plus "den värdelöse Alavaara" och "den snälle Gradin" med förra året... Det tycker jag är en prestation på sitt sätt
Kommentera

hanzon: Problemet är mer djupgående än att byta tränare. Däremot så är det vanligast att sparka tränaren (vilket jag tror händer nu). Det är samma sak som att sopa skräpet under mattan. Ser snyggt ut, men skiten ligger kvar.
Noha är inte frälsaren, det blir bättre, men aldrig bra.
Efter att ha sett vår egen lille "Tyson" gå loss och veva utan handskar, så är väl det enda gången man önskar en låååång avstängning så kanske lite av virrigheten i försvaret lugnar ner sig.
Kommentera

hanzon: Förstår inte alla som vill kicka Svarten, lr ja förstår att man tycker han misslyckats med lagbygget, men i läget vi är nu förstår jag inte vad det ger att byta ut honom?

In men Nubben som då byter tränare, spelare och spelsätt eller? Knappast nått vi har råd med.

Annars tycker jag fan Nubben vore en bra lösning i framtiden. Han kanske har Pikkarambos nummer?
Kommentera

me65:
Vad händer då? Tror du på fullt allvar att detta löser problemen i Modo? Då är vi ju åter på ruta ett, börja söka nytt på tränarsidan som bara blir temporärt.
Jag tycker att vi låter Larry Huras köra fullt ut, det enda som jag kan tänka är att se över vilka han ska ha som ass. Nu närmast så har vi speluppehåll till den 12 nov, då har säkert Noah kommit in i laget och fått träna såpass att vi eventuellt får se en förändring. Sen så kanske han borde bänka Torp och Heska nån match, för att visa att man ska förtjäna platsen i laget.
Kommentera

J F K: Hur är det bara möjligt att få en sån kollektiv kollaps. Men Modo har överraskat förut i negativ mening. Ska vi gissa att Huras har spelat sin sista match med laget.
Kommentera

Brynäsgubbe: Men tänk då skulle Modo verkligen drabbas av Yodas onda öga! Mer likt Saurons öga skulle jag tro. Hm, ett bättre nick för Yoda/Barbro tycker jag, Sauron! Med Orchuppfödning i gruvan och allt.
Kommentera

NuMo: Undrar varför Ullman inte fått fler chanser? Jag tycker att Lindgren bör vila från SHL spel ett tag. Han kan säkert bli bra men nu duger han inte och svårt att se att han utvecklas av detta.
Kommentera

modomille:

Om det vore så lätt att "bara" köpa något dugligt så hade vi gjort det för länge sedan. Tror du inte det?

Vi kan väl ta hem Modoiterna i NHL? Det vore ju en bra idé, så får vi skäl att hissa Sedinarnas tröjor i taket vad det lider. I stället för att hiss dem utan anledning senare menar jag.

Sen verkar ju Curre Lindström inte göra något nu för tiden.
Kommentera

Steken84: Jonas Rönnqvist hade varit ett väldigt bra val för er. Han bygger sitt spel på försvar vilket ni har nada av just nu.
Kommentera

mr_brasco: skulle säga att vi har 7 st backar som är varken eller inte är superbra i defensiven eller i offensiven,men felet sitter inte i backarna,felet sitter i Aalavara/Gradin och kanske Huras. Säsongen 13/14 så hade vi en stabil defensiv även om vi inte hade en så bra backuppsättning,fast då hade vi Barry Smith som många ifrågasatte innan säsongen men som gjorde ett bra jobb som backcoach.Här är sakerna som Modo måste göra under uppehållet enligt mig.
1:Anställa en ny Backcoach,Appelgren är väl ledig?
2:köp in en ny målvakt,nån som vet någon bra/rutinerad?
Kommentera

Monno: Det verkar finnas någon övertygelse här om att vi skulle ha bättre material i år. Vi har ett offensivt lag men totalt sett tycker jag att det är ett sämre lag än ifjol. Det blir inte bättre av att vi har för många "målskyttar" och de som har haft defensiva roller tidigare i sin karriär får också en offensiv roll.

Lagbygget tycker jag kännetecknas av att vi har en bredd på offensivt skickliga men defensivt svaga forwards. På backsidan har vi också bredd, ca 7st offensiva 7:e backar.

Saknar Kristian Forsberg typen i det här laget.
Kommentera

Monno: Nått måste hända under uppehållet,vi kan inte vänta. Går inte att byta ut hela laget. Alla tre tränarna måste bort. Så fatala misstag ska man inte kunna göra på denna nivå match efter match. Helt åt hållet tränarnas ansvar.
Kommentera

Hampie: Det enda att göra nu är att kicka hela tränartrion, finns ingen annan väg ut ur detta helvete
Kommentera

Jonas Rönnkvist
Kommentera

Skulle gärna se Nubben. Hn misslyckades i Frölunda där han inte riktigt förstod föreningen. Modo känner han och har en historia med. Han vet var vi kommer ifrån, hur vi spelar, våra traditioner och han kan bevisligen göra lågbudget-fynd.

Timrå och Modo har ungefär liknande förutsättningar. Tror han skulle göra det bra.
Kommentera

Tarasov:
Nån med kompetens gällande lagbygge, samt hur man spelar försvarsspel.
Har inte sagt att de är lätt, men som nucky säger hur kan man ha misslyckats så brutalt i 9-10 års tid?
Det kanske inte går att göra bättre? Men jag tvivlar iaf på det, fixa defensiven sen kan man börja fokusera på de offensiva.
Nu är de bara löjligt.
Kommentera

foppamodo: Nja är inne på telefonen och orkar inte skriva all besvikelse jag känner.

Min största oro är hur fan fixar vi det här? Byta Svarten ger föga till denna säsong.
Spelare i massor verkar inte ge något.
Tyvärr känns ju tränarbyte som vägen, alla tre. Men är så jävla less på att vi aldrig kan sköta oss.

Och som folk sagt, vad hade Anders Forsberg gjort med samma material? Det får vi såklart aldrig veta. Men spännande tanke.
Kommentera

Steken84: Hoppas Ryssarna hört av sig till Svartvadet också....
Kommentera

Tarasov: Är inte Appelgren ledig? Han borde kunna ersätta Alavaara på ett bra sätt.
Kommentera

Modo har varit en katastrof i försvarsspelet hela säsongen och det tålamodet som man skulle ha finns inte längre. Det ser lika vilset ut som dag 1.
Motståndarna skapar farliga chanser i varje jävla anfall. Modospelarna borde vinna Nobelpriset i passivitet
Kommentera

J F K: Om han nu vore så bra borde han väl kunna styra upp ett iaf helt ok försvar?
Var brister det?
Detta är ju oceaner sämre än ifjol, man sitter med kudden för ansiktet och skäms.
Kommentera

Nucky: Det känns dock löjligt att säga att Huras bara varit i Tyskland och Frankrike. Hade det varit så lätt att vinna schweiziska ligan borde väl de anställt massor av svenska coacher och de vi har där borde inte riskera få sparken eller åka ut.
Nu haltar ditt resonemang oerhört.. Huras har vunnit den ligan tre gånger, vilket rätt få lyckats med.

Sedan är det bara att erkänna att detta lag med ett hyggligt fungerande spel inte skulle tappat 4-1 idag. Nu var vi inte ens nära...
Kommentera

Nucky:

Nej ingen tränare skulle skapa detta kaos som Modo har i försvaret.

Min tes sedan länge att Modo måste bestämma sig ifall Huras är ett geni med sin spelmodell, eller om han endera måste avvika från sin bestämda övertygelse och sin egen förträfflighet och ändra till vanlig basal svensk hockey, eller att man helt enkelt byter tränaren och litar på spelarmaterialet. Just nu verkar ju spelarna inte kunna genomföra Huras vilja.
Kommentera

foppamodo:
Ja då är det ju relativt enkelt fixat. Vem ska ersätta Svartvadet/Alavaara tycker du?
Kommentera

Tarasov:
Om vi byter bort svarten och alavaara så ja, sen är det ju så att svarten har misslyckats brutalt med lagbygget.
Kommentera

NuMo: Du har rätt. Spelet sätter sig nog om några omgångar.

Men handen på hjärtat: kan du se ett lag tränade av t.ex Melin försvara sig på detta sätt?
Kommentera

Alltså jag mår bara dåligt av att titta på Modo som dom har spelat/spelar just nu. Vad är det egentligen som händer? Nej jag måste ta en paus från hockeyn, göra något annat och slippa den ständiga klumpen i magen när det vankas matchdag.
Kommentera

Nucky:

Nu var det ju både Foppas och Svartvadets val, Näslund tyckte ju lika en gång i tiden.

Charlotte får väl kasta in handduken också, som valde Svartvadet.
Kommentera

NuMo: tränartrion bör ställa sina platser till förfogande, samt mannen som anställer en snubbe som lirat och tränat klubbar mestadels i Frankrike(!), förmodligen för att det känns jävligt fräscht med en utländsk tränare som pratar likt Pacino i "Any given Sunday".. Problemet med franska och tyska ligan är att dom inte är så fantastiskt bra.
Undrar hur det sett ut om man värvat Roger Melin(kolla bara AIK) eller Eldebrink som faktiskt vet hur man spelar hockey.. I Sverige.
Kommentera

« · 1708238 · »