1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511794 inlägg · 4110 ämnen

Brynäs - MoDo, TORSDAG 29 OKTOBER 19:00

« · 1708401 · » Till forumet

Sv: Brynäs - MoDo, TORSDAG 29 OKTOBER 19:00
Tarasov: Alla spelare behöver inte ha tempot i sig om omgivningen är den rätta heller. Kolla bara på den gamle Brynäsfavoriten Pär Djoos som nästan stod still och lirade, när Brynäs hade starka lag var han dominant men de år truppen var svagare så hade han det svårt. Med rätt understöd/backpartner så kan det funka även för långsamma backar om de har blick för spelet/placeringsförmåga osv. En scoutinggrej kanske man säga, spelartypen passar inte i lagbygget.
Kommentera

J F K:
Nu tycker jag inte att Heska hänger med i tempot, så mot den bakgrunden verkar han inte ha tempot i sig. Snabb liga eller ej.
Kommentera

J F K både Heshka och Lindgren är sämre än Torp defensivt enligt mig.

Du ska alltid låta som att du har facit..... kan hända att du har rätt... men ...när varenda spelare som kommer in till SHL i princip alltid börjar med att säga "det är en snabb liga" vittnar det om något annat.

Tycker att Svartvadet (mfl) ska skippa överton till "KHL" meriter.
Kommentera

7225: Fattar inte heller varför man fortsätter värva anfallare,Heshka kan bättre det måste kunna. Hur kunde han annars spela så bra i KHL och i Finland? visst det är ett lite annat spel där men påverkar det så mycket?jag tror inte det.Bänka han en match och se hur reaktionen blir.
Kommentera

7225:
Vem skulle du värvat?
Kommentera

mr_brasco: Vad jag sett av Modo så håller inte Heshka, Djuse och Torp för topp sex i ett SHL-lag. Svårt att förstå varför den gode Svarten fortsätter att värva anfallare.....
Kommentera

mr_brasco: Torp får för lite kritik. Helt urusel på att göra bedömningar och åt h-vete för dålig defensivt för att vara kvar. Det enda han har är fysik och ett härligt hjärta, men skeppa honom först av alla.

Finland har inte sämre tempo i sin liga och khl har det definitivt inte. Därmed så faller lite argumentet att inte Heshka har tempot att klara det.
Kommentera

J F K: När det gäller Heshka tycker jag inte att man ska gå och vänta på genombrott. Han känns för seg och jag tror att även om han paras ihop med en defensiv klippa så har inte SHL tempo i sig.

Djuse har tempot men är för svag i det fysiska spelet i gen zon och blir alldeles för naiv/offensiv på offensiva blå. Jag tror dock han i rätt backpar håller på den här nivån och han bidrar offensivt och ger laget tid för byte när han är skicklig på att transportera puck genom mittzon. Jag vet att jag kritiserat honom tidigare men det är delvis för att många ser honom som någon som slog igenom ifjol och att han skulle vara en etablerad SHL Spelare. Det är han inte men han knackar på dörren...

Torp får oförtjänt mycket kritik. Han kan spela på SHL nivå men han ska ha en defensiv roll tillsammans med en annan defensiv back (tex Hedman). Det backparet ska matchas med en defensiv 3:e kedja och spela mot motståndarnas bästa femma.

Lindgren, ja låt honom fortsätta utvecklas i tex Allsvenskan. Han är uppe 2 år för tidigt.

Dennis Persson, en ok sjunde back. Blandar och ger för mycket. Har dock rörlighet och fysik för att platsa.

Kiwi, har sett för lite men han verkar vara nyttig PP och en av få som jag såg visade lite vilja i slutet av matchen mot Brynäs. Han är något bättre än Heshka defensivt men mycket bättre offensivt. Håller kvar puckar på offensiva blå och ser till att få längd i anfallen.

Sammanfattningsvis Heshka = tack och hej & Lindgren = välkommen åter
Kommentera

J F K:
De två bästa matcherna vi gjort är mot FBK, HV. Tycker dessa matcher var ok försvarsmässig ( tkr Schwuk annat viker jag mig på direkten), givet det kan man kanske kolla vilka backar som lira dessa matcher
FBK matchen
Hedman - Lindgren
Djuse - Carlson
Persson - Ullman

Om man utgår från denna uppställning så kanske man har nåt och bygga vidare på. Det var trots allt dessa som gav oss två matcher där vi kom ut med hedern i behåll och mer därtill. ( kan vi kanske utgå ifrån att backcoachen som satt systemet och matchar backarna är sparkad så diskussionen "kommer vidare"). Stoppar man sedan in Welch här och kompletterar med Runesson finns det kanske något och bygga på...
Kommentera

J F K: Haha dagens ros för den där kommentaren!

Gör ett nytt försök med att bättra på stämningen och berättar arrangemang allas vår isbjörns älskling Ullmark gör sin andra match från start inatt! :-)
Orkar nog inte se nattens match dock...
Kommentera

J F K: puh!
Skellefteå kan man lita på iaf.
Kommentera

Brynäsgubbe: Hade hockeygudarna straffat arrogans på hockeyforum så ska gudarna veta att man hittat Brynäs på närmaste uterink...
Kommentera

mr_brasco: Det beror lite på hur man matchar spelare. Djuse kommer inte att vara nöjd med sju minuters istid, men får vi igång Heshka och har Kiwi, Hedman och Welch ska det inte vara så många minuter över. Då ser jag att dessa kan fyllas av juniorer som Runesson, Lindgren och Ullman . Nu matchas backarna på ett helt annat sätt där alla nästan spelar lika och då får Lindgren och många andra på tok för mycket speltid.

Torp har jag givit upp då jag inte ser någon uppsida, medan Lindgren mycket väl kan blomma ut den dagen vi har en backcoach som lär honom agera smart. Djuse verkar inte förstå fortfarande hur han ska spela. Den dagen paletten ramlat ned kan han bli riktigt bra, men nu är han en stor belastning via sin attityd och nonchalanta spelsätt.
Heshka vägrar jag tro skulle vara så dålig med rätt vägledning och lite krav på sig. Skulle vi våga bänka honom och skicka signalen att det inte är acceptabelt är jag helt övertygad om att han skulle bli en rejäl förstärkning.
Kommentera

J F K: Rätta mig gärna, men håller inte med dig angående Charottes roll. Som VD har man det övergripande ansvaret för verksamheten. En V D är styrelsens verktyg och som skall se till att styrelsens beslut/ tankar omsätts i praktik. Om du tycker att hon inte ska lägga sig i det sportsliga så är hennes titel inte VD utan ekonomichef alternativ arenachef.
Kommentera

NuMo: Japp, nu vinner både MIF och RBK i afton och glappet bara ööööööökar.
Vi och Karlskrona är de absolut sämst och tokavhängda.. Någon skrev att 14 lag är för många och det bevisar Modo o Karlskrona, tråkigt men sant.

Vi är så dåliga, bara att acceptera och hoppas vi kan flyta oss kvar denna säsong igen. Phu...
Kommentera

Brynäsgubbe: Malmö vinner över Skellefteå, och Rögle har oavgjort mot Örebro just nu.
Om dom också vinner har vi 7 poäng upp till 12:e.

Kan säga att tempot i förstnämnda matchen är oändligt mycket högre än något Modo presterat i år.
Vi ligger tyvärr där vi förtjänar.
Kommentera

Tung match för er igår. Dessvärre kommer det fortsätta såhär i våra inbördes möten tills J F K medger att Brynäs är bättre. Hockeygudarna ser inte lätt på arroganta typer. 😄

Nåja, hoppas ni får till det. Ta in Rönken eller nåt, han sitter nog bara och väntar. Man vill ju att det ska bli lite utmaning.
Kommentera

J F K:

"Att du hört ett och annat".. Den orsak jag erkänner.

Ja, det förklarar din inställning. Så den tänker jag inte dissa.

Men den säger ju inte att det är sant, enligt mig.

Men som sagt. Du måste ju själv känna vad du är övertygad om utefter egna grunder.

Svårt för mig att ändå känna samma sak eftersom jag saknar samma "bakgrundsfakta." Om man nu skall kalla det fakta.
Kommentera

J F K: Han har varit inne på väldigt många insläppta mål i förhållande till istid. Hade hellre sett att man lånat ut honom än Carlson eller Runesson.
Kommentera

J F K:

Om du ska vara trovärdig i din kritik kring backarna så bör du börja med att nämna Jesper Lindgren först och främst, han är den första som ska ha mindre istid. Han är inte tillräckligt färdig för att vara med på denna nivå än, Runesson och Ullman har varit bättre när dom fått chansen. Nej han skulle må bra av utlåning eller J20.

Lindgren har inte gjort ett en poäng än trots att offensiven ska vara hans styrka, och dessutom är han -7.

Djuse och Heska är iallafall 1 respektive -1.

När Noah är med i laget så spela med 6 backar, och det är Noah, Heshka, Kiwi, Djuse, Torp och Hedman som ska ha istid först och främst, sedan ifall någon gör en dålig match är det bänken och in med Persson eller en junior (ullman/runesson).
Kommentera

J F K: Ta Lindgren. Han är större och rimligen starkare än Aho i Skellefteå. Hur kan det komma sig att Lindgren förlorar varenda kamp framför eget mål, medan den klenare Aho klarar det? Det beror på att Lindgren som alla andra backar i Modo inte lär sig spela blad mot blad. Inte förstår hur man ska agera för att se till att motståndarna i alla fall inte ska få klubban på pucken. Det finns nog inget lag som tillåter så djävla många returer att slås in eller passningar till markerade spelare.
Vi är ju inte utbildade.
Kommentera

NuMo: främst på hur backarna agerar. Vad man ser från läktaren i form av att han inte kommunicerar med spelare, hur backarnas speltid ser ut. Sedan hör jag ett och annat...
Kommentera

Blake: Den enda som jag sett visa lite känslor under match är Foppa som satt på läktaren och såg ut som han skulle kräkas efter ett insläppt mål.

Vet inte hur ni andra resonerar men jag börjar tappa intresset för detta lag. Tränarna är nöjda efter förluster för att de tycker spelet blir bättre, något som ingen annan kan se dock. Svartvadet levererar samma floskler om och om igen vid en nya värvningar.

Vi tar inga utvisningar pga av att vi aggressiva framför eget mål (möjligtvis någon tripping).

jag tror att vi slipper kvala i år men jag är mest oroad att det är många med mig som känner att intresset börjar svika.
Kommentera

J F K:
Fast om sanningen skall fram, Vad bygger du din åsikt kring Alavaara kring?

Korta bildsekvenser efter avblåsningar i tv räknas inte tycker jag.

Att backarna spelar dåligt skulle kunna vara ett argument, ifall det är Alavaaras fel. Men är det. I så fall. Vad grundar du det på?
Kommentera

J F K: Modo har på papperet samma spelsystem från äldsta pojklag till A-lag. Det är verkligen inte problemet.

Problemet är att vi inte har ledare som styr upp det spelet. Man är nöjda så länge man vinner matcher och har inget krav på att hemjobbet, blad-blad markering, gap control och allt vad det heter efterföljs. Det har man inte stake/kompetens/kunnande för. Därför kommer juniorer upp som inte klarar att spela i shl.
Kommentera

Blake: Fast Anders Forsberg ville till oss och Samuelsson ville inte stanna. Helt klart är att det då inte var ett panikalternativ, men visst visade det sig att Anders inte klarar att styra upp ett spel utan någon som Robertson som ställer krav och kan defensiven . Nu har vi en annan ledare som inte heller klarar av defensiven utan en bra defensiv andratränare. I bägge fallen har vi en fullständigt värdelös alavaara som varken kan instruera spelarbna eller ens vågar bänka någon (han spelar sju backar även om vi måste toppa).

Charlotte ska inte ha med det sportsliga att göra alls. Hon har noll kompetens och kan inte och ska inte vara där och peta. Styrelsen med bland annat hedberg och Sundström är däremot rätt väg att gå.

för övrigt anser jag att alavaara måste bort först.

Vi behöver då fan inte ta in någon ny back för att Carlsson lånas till Mora. Snarare har vi redan för många innan Welch ens kommit hit. Carlssons skridskoåkning är för dålig för att hinna med. Ska man vara så långsam måste man kompensera det med smartness och fysik, vilket han än så länge inte besitter. Bort med Djuse och Torp samt ställ lite djävla krav på Heshka så kanske det sträcker till sig lite.
Kommentera

Tarasov: Samuelssons spelidé minns jag inte direkt på rak arm men den tog oss till slutspel och skakade om Skellefteå fram tills dess att Tollefsen skjöt i ribban och dom sedan gjorde mål på friläge.

Att vi inte hade större delar av den som grund till nästkommande säsong förstår jag inte, nej, hjulet ska hela tiden uppfinnas på nytt. Varför inte ha en tydlig idé att "så här spelar modo, denna hockey står vi för!" så värvar man en tränare som känner sig hemma.

Bara för att man förlorar ofta mot Skellefteå så behöver man ju inte panikvärva deras huvudtränare i tron om att han ska göra underverk - oavsett spelarmaterial och spelsystem från förra säsongen. Fast han råkade väl stå i klacken några matcher i kempis vilket räcker för att Svartvadet ska bli helt vild och börja vifta med sedelbunten.

Ska vi härma Skellefteå så ska vi härma dom med att vi håller oss till samma spelsystem - från pojklag till a-lag. Då har man grunden till spelet inpräntat i ryggraden, så värvar man in tränare med samma filosofi.
Kommentera

Mano:

Bra inlägg!

Håller med om det du skriver, och inför säsongen tyckte jag precis som du. Vi måste värva spets utifrån eftersom vi inte har råd eller är attraktiva för svenska toppspelare. Detta var nödvändigt eftersom våra juniorer/yngre som Possler, Olofsson, Grundström, Carlsson, Djuse, Pettersson, Nilsson inte är tillräckligt bra än för att leda laget än.

Vår strategi är det därför inget fel på, det handlar om att få ett slagkraftigt lag så vi köper tid medan våra juniorer utvecklas, och träffar vi riktigt rätt med en kull framöver så ska vi kunna utmana det året.

Det som varit problemet i år är främst spelsystemet, tittar man på laget så skulle jag alla dagar i veckan tagit detta lag inför serien. Vi har spelare av klass men får ut max 80% av vissa spelare.

Sedan har vi än så länge haft ett jävla oflyt, det har verkligen inte studsat med oss än så länge.

-Vår tänkta ledande back lämnar efter 2 matcher
-Vår kapten och ledare råkar ut för en sjuk skada och missar hela hösten
-Wilson får en onödigt lång avstängning och missar 5 matcher

Men ifall laget jobbar hårt så kommer dessa studsar att jämna ut sig över säsongen.

Tycker inte man ska sparka Huras, man får invänta Noah och se över truppen och ge det en 5-10 matcher till. Däremot måste ändringar i spelsystemet göras. Det man också kan göra är att se ifall det går att ändra i ledarstaben, in med en till eller byt ut någon av andratränarna.

Sedan bör man se sig om efter en ny målis. Hur är det med Backlund är han verkligen sämre än de vi har? Skulle inte han kunna vara en bra värvning, kan säkert vinna matcher åt oss samt avlasta Adam.

Sedan vill jag att man ser över kedjorna, tycker vi inte har någon enhet som fungerar helt klockrent. Jag vill gärna att vi sätter ihop 2 offensiva och 2 mer defensiva och börjar coacha utifrån detta. Våga också vara mer aktiv under matchen, börja med 4 kedjor men våga gå ner på 3 under matchen och spela de heta spelarna hårdare.
Kommentera

Det skylls på väldigt många inom modo. Jag säger bara en sak: EN TRAPPA SOPAS UPPIFRÅN!
Kommentera

honken21:
Så hur skulle vi värvat istället? Och vilken borde vara vår strategi?
Kommentera

Albin Carlsson lånas ut till Mora, men hittar inte för hur länge det gäller. Har vi någon ny på väg in eller är det han som kommer få stå åt sidan när Noah kommer.
Kommentera

honken21: Som jag har tolkat den långsiktiga visionen så är det av största vikt att a-laget leds och och fylls på med lokala och/eller "egna" (i en vid bemärkelse, juniorer värvas ju delvis in från tidig ålder) talanger. Redan idag spelar vi som bekant ett gäng av våra juniorer, få andra lag kan visa upp liknande resultat i kvantitet senaste åren, men eftersom de inte är tillräckligt bra för att leda laget till framgång i dagsläget, så behöver vi någon annan lösning. Att vi dessutom har en tendens att tappa en del av våra bästa juniorspelare till andra sidan Atlanten innan de blivit tillräckligt bra för att vara ledande spelare på seniornivå hjälper ju inte direkt till. Kanske ger det något i framtiden, men just nu drömmer man ju lönndom om att vi skapar fler spelare som är för dåliga för NHL och kommer tillbaka snabbt. FBK-spelare som vi malligt brukar fulkalla dem.
Eftersom vi av olika anledningar, och här finns det nog lika många teorier som fans, eroderat vår dragningskraft på etablerade spelare så har vi - uttryckligen uttalat av Svartvadet - svårt att värva svenska stjärnor. Då återstår att hitta någon annan lösning, den valda är transatlantiska spelare i ledande position och i ledarstaben för denna säsong.
Jag kan fatta om man ser på Modo som en chansartat randomrekryterad främlingslegion utifrån, men det är inte helt sant och det är inte målet.
Jag ska erkänna att jag rakt av köpte den här strategin inför säsongen, den verkade fullt rimlig efter förutsättningarna och laget ser på papperet ut som att de borde kunna konkurrera på den här nivån. Nu står vi här femton omgångar in med ett oacceptabelt resultat gällande poänginsamlande och en ännu jävligare situation om man ser till spelet. Så det är ju onekligen svårt att hävda att strategin burit frukt än så länge. Just i detta nu, efter gårdagens erbarmliga insats som på alltför många sätt avslöjade dagens sanning om Modo Hockeys a-lag, ser det jävligt mörkt ut. Det är lätt att tappa lusten och gnistan i det här läget. Men laget är spelare för spelare inte så här dåligt och det bör gå att göra åtminstone laginsatserna rimliga. Då finns det fortfarande hopp om att nå det långsiktiga målet.
Kommentera

J F K: Som VD har väl hon det övergripande ansvaret, eller?
Kommentera

honken21: vad menar du är alternativet som ger Modo tillbaka sin själ då?
Värva allsvenskt?
Försöka locka över Jimmie Ericsson, Nygren, Sörensen och Joel L?

Man hade från början 7-8 transatlanter. Blivit ett par till pga skador.
Hade laget haft mer själ ifall det varit 3 finnar, en norsk och 4 tjecker?

Modo har fortfarande väldigt mycket juniorer och många unga spelare som får chansen. Tycker inte du man försöker bygga upp något när man jobbar så?

Problemet tror jag är tränartrion.
Huras har tidigare coachat i Europa där man spelar annorlunda. Mer nord-syd hockey och mindre linjer att följa.

Läste en intervju med Omark där han pratar om Schweiziska ligan, och hur mycket han tyckte om att spela där.
Spelet gick rasande snabbt men mindre uppstyrt och mer nord-syd hockey.
Han tyckte det var skönt att slippa SHL som var lite tråkig och defensiv.

Huras kan inte den svenska hockeyn, och har nog inte förstått hur hög nivå den faktiskt har.
Ett Skellefteå som ger allt skulle förmodligen besegra de Schweisiska topplagen i matchserier trots att Ske är ett sämre lag på papperet.
Men de har en fungerande spelidé som alla följer slaviskt och litar på. En spelidé man fått från duktiga ledare i föreningen.
Kommentera

J F K: Så ser det ut, dock måste Modo förstå att även de som inte direkt är kopplade till det sportsliga ingår i och påverkar de sportsliga resultaten. Charlotte är VD och behöver precis som jag skriver sätta press på de som ansvarar för den sportsliga biten.
Kommentera

Monno: En direkt felaktig tolkning av det jag skrev. Upprepar - jag pratar om hur man identifierar sig som förening, om vad Modo vill stå för. Vad är Modo? Känslan utifrån - ett ihopvärvat gäng halvt avdankade transatlanter (grovt förenklat). Sen inte sagt att ni inte kan vinna på det sättet. Inte heller sagt att inget annat lag har transatlanter. Men min tro är att ni trasar sönder er förening. Tror många gamla modoiter inte känner igen sig i det Modo de ser idag. Donald Brashear får agera ansikte i detta inlägg.
Kommentera

Monno: Jag tror inte heller att det sitter i nationalitet eller liknande. Vi har inte ens i närheten av ett fungerande grundspel. Det börjar redan i anfallszonen där bägge backarna åker hem för tidigt och på tok för långt, men det finns egentligen ingen del av banan där vi försvarar oss på ens ett hyggligt sätt.

Sedan har vi spelare som går ned sig rejält och där är det främst backar som verkar villrådiga och nästan uppgivna. Forwards ser också ut att tappa tron på det man sysslar med och det ser ut som om de känner det precis som oss på läktarna. En stor uppgivenhet för man vet inte hur man ska få stopp på raset.
Kommentera

ULTIMAVICI: Dock är det naivt att tro att Charlotte skulle kunna göra någonting.
Artikeln borde adressera styrelsen i sådana fall, för Charlotte varken kan eller har med det sportsliga att göra.
Kommentera

Tarasov: Jo jag syftade just på Växjö. Som man väl få säga gjort det helt ok trotts massa Nordamerikaner.
Det är inte där det sitter för oss.
Kommentera

honken21:
Svenskar älskar sporten och utmaningen mer än transatlanter. Eller vad vill du säga?
Kommentera

honken21:
Att anse att vi misslyckas pga att vi värvar nordamerikaner, känns väl inte som en alltför djupgående analys det heller. Men har du några förslag på hur vi borde värvat istället(presentera gärna namn) och varför lyssnar jag gärna? Att Monno( och vi andra) inte är särskilt nöjda är väl nästan det enda vi är överens om här;). Monno kan fö ha syftat på att Växjö vann med ett gäng Nordamerikaner förra säsongen. Ser framemot din djuplodande respons:)
Kommentera

honken21: Absolut inte nöjd. Men att skylla det på att vi värvat transatlanter är att göra det oerhört lätt för sig.
Och direkt felaktigt.
Kommentera

J F K: Lööv nedskickad till AHL. Vore ju en grym värvning.
Kommentera

snowden: Dock känns det som om vi behöver en backcoach, inte någon som primärt kör forwards.
inte för att jag tycker att Huras lyckats, men jag tror mer på att han får rejält stöd av någon som också coachat backar. Ta in Olausson eller liknande.
Kommentera

Sven Tuta:
Skulle inte Andreas kunna ta alavaaaaaaraaaaas plats?
Han har krav om någon. Men man får väl inte kritisera någon i Modo som utomstående.. (Som i hv)
Kommentera

Monno: Fantastisk respons. Nyanserat!

Är du nöjd, så är jag den förste att gratulera.
Kommentera

honken21: Jo för ett lag fullt av transatlanter har ju aldrig vunnit något.
Kommentera

modomille: Det är riktigt bra
Hoppas att den biten har vänt :)
Kommentera

Sven Tuta: Pojken hans spelar i Värmlands tvpuck lag.
Kommentera

« · 1708401 · »