ULTIMAVICI:
Jag tror Smolenak har en tyngd i sin fysik som skulle vara nyttig mot Hästen, Possler Hari och småpöjka kommer få slita för att ta sig in i boxen.
Nåja innan vi vet varför han är utanför truppen så är det meningslöst att spekulera. Vi vinner ändå.
Sawchuk: Jag kan tycka att det är oerhört märkligt att man bänkar någon nu. Första matchen i kvalserien... När man inte bänkat någon under säsongen i princip. Man har sett Torp och många andra göra horribla insatser utan åtgärd. När det sedan gäller och då det sannolikt vore bra med en kille som faktiskt har offensiv kvalitét då bänkar man honom.? Hade man tagit tag i det där långt tidigare så hade det sannolikt inte hänt.
Hur länge dröjer det innan Emil Pettersson blivit bekväm och börjat slarva i hemjobben?
Jag ser mycket större problem i ledartrion (plus kanske försäsongstränarna) än Svartvadet jag. Det finns mycket mer kunnande i truppen än vad man fått ut. Det känns som att om vi värvat Crosby så hade han sett ut som en föredetting efter fem matcher.
Monno:
Haha. Om det nu stämmer att han är petad så är det ju helt fantastiskt. Man pratar hela hösten om att "hitta rätt", sedan faller valet på Smolenak, som bara behövde 23 matcher för att få näst sämst +/- i laget.
Jag har dock svårt att se honom som en flopp. Timrå-fansen tog sig för pannan när han presenterades på grund av hans dåliga inställning. Han har aldrig producerat poäng i bra ligor. De flesta med någolunda koll visste ungefär vad vi fick. Uppenbarligen var det precis det som Svartvadet hade letat efter hela hösten.
Jag vet att jag gnäller mycket på Svartvadet, men jag kan inte sluta fascineras över hur man kan misslyckas så kapitalt med sitt jobb.
Min masochistiska sida hejar i smyg på Vita Hästen. Det vore rätt symboliskt om de, 25 år efter "Brynäs-vändningen", tog MoDos plats SHL.
Redigerad kommentar
J F K:
Visst är Smolenak en flopp med tanke på vad man trodde man skulle få men han är ändå bättre än Nordgren och Öberg. Nättinen har också kass +/- men han är också bättre än firma Nordgren/Öberg.
Inställningsproblem kan jag köpa men att hans skills inte räcker till är felaktigt. Han kan gå in på backen istället för Torp.
Redigerad kommentar
Sawchuk: Nordgren tycker jag till hans försvar har spelat upp sig, men Öberg är verkligen inte en kille jag vill se mycket ikväll.
Smolenak har tyvärr varit en flopp. Det värsta är kanske att han många gånger jobbat hem, men fullständigt misslyckats med att göra rätt när han väl är på rätt plats. Jag menar att Kempe har i alla fall inte lurat någon genom att synbart åka hem och sedan inte ta sin kille, men Smolenak har lurat kedjekamraterna att han tar hemjobbet och sedan hittat på något märkligt sätt att gå fullständigt bom.
Monno:
Brage, Axel 37 92.72 2.47
Lundberg, Henrik 5 86.13 3.86
Statistik säger inte allt, men nog fasen känns det som ett rejält nedköp:)
Sawchuk: Tror det är en bristande inställning som leder till petningen. Något säger mig att han kontrakt köps ut till nästa säsong...
Axel Brage alltså skadad inför kvällens match!
Hockeygudarna ger oss verkligen alla möjligheter i världen att ta den här serien. Vinner vi inte kvällens match när t.o.m deras succemålis är borta så är det bara lägga ner föreningen.
Ben Perrault:
Smolenak petad ikväll, intressant val. Öberg och Nordgren kanske behöver mer speltid.
ULTIMAVICI:
Jobbar på psykakuten men är inte till nån hjälp om modo förlorar
Köpt biljett till ikväll. Var sent ute så det fick bli rad 2 tyvärr
J F K:
Faktum är att Vita Hästen har spelat försvar och vänt spelet på ett visst sätt hela säsongen, har Modo koll på detta så blir det 4-0 i matcher till Modo, annars kan det bli en obehaglig överraskning. Hästens pp och spel på offensiva blå har varit bättre än Modos på slutet och man bör ha koll på växlingen i pp.
Då man är spelförande är det ännu viktigare att veta vad som händer då man tappar puck, pinchar Modobackarna i fel lägen så kan vi ha ett par i baken innan vi fattar vad som hänt.
Sawchuk: Jo, jag tror att man kan förbereda sig för väl. Risken finns att man fokuserar för mycket på motståndarnas spel jämfört med sitt eget. Nu tror jag absolut inte att den risken finns för Modo, för det känns i alla fall som om man använder alldeles för lite video under säsongen. (Har ingen aning, men det är på tok för många grundläggande fel som upprepas gång på gång utan att man ser någon förbättring).
Förtydligande. Jag tycker att det finns risk att man ger för mycket information. Dropbox och möjlighet för spelare att förbereda sig känns väldigt smart, men att ha en timslång videogenomgång eller att mässa en halvtimme inför match riskerar bli på tok för mycket information så spelarna inte kan ta till sig särskilt mycket. (Lappen igår som viasat fokuserade på innehöll exempelvis bara tre viktiga punkter och det är väl så mycket man räknar med att en spelare kan ta till sig så pass nära en match).
Vad jag menade med Hästen är att Modo kommer med all sannolikhet bli spelförande och det väsentligt mer sannolikt att Hästan är de som kommer att anpassa sig. Dvs, jag tror att det kommer att vara viktigare att Modo lyckas med att spela sitt spel, än att man neutraliserar Hästen. Visst kan det spela in att veta hur man lättast spelar sig in i zon, i vilken grad de överbelastar, vilka spelare som man bör hålla ett extra öga på, självklart hur deras PP tar sig in i zon och tar avslut osv.
Du får väl kompilera ihop några hundratals timmar som visar på varför motstådarna så kopiöst lätt kommer in i zonen på Modos vänsterkant, varför 2.3 forwards i PP nästan alltid blir stillastående på blålinjen istället för att komma mer samlat med fart osv. Det finns massor att göra helt enkelt.
Redigerad kommentar
Det här senariot var nånting jag hade skrattat år för bara ett år sen. Såg Skövde vinna mot Hästen välförkänt förra säsongen, nu ska Hästen spela bästa av 7 matcher mot Modo.
Karlskrona som jag såg som nykomlingar i Div1 för några år sen torska mot Skövde då Max Friberg avgjorde via straffar. Nu helt plötsligt är de klara för SHL!
Vad är det som händer :O
Redigerad kommentar
Den 19e ser jag Modo första gången denna säsong (Lite tråkigt att inte blivit av tidigare)
Hade själv tänkt ta bilen från Skövde där jag bor, ca 22 mil. Som tur är vill farsan dit oxå så han kör och jag följer med gratis och kan bärsa lite :D
Rytter:
Jag tog playabbonemanget för 279:- i månaden som går att säga upp på en gång. 279kr i månaden blir det. Blir väl max 40kr per match då, alt att man får betala för två månader och det blir 80kr per match.
Redigerad kommentar
Sawchuk:
Vilket abonemang rekomenderar du att man köper? Finns det något typ play abonemang så man bara kan se via nätet, eller köpte du ett riktigt abonemang till satelit/kabel?
J F K:
Analysen är inte bara för sina egna spelare utan kanske mest för ledarna, det man delger spelarna är mer selektivt och handlar ofta om detaljer. En videogenomgång för ett seriöst lag är ca 7-10 min och man brukar också ta klipp som kan vara aktuella och skicka till spelarnas drop -box, så att dom kan studera själva.
Många spelare tycker att detta är jätteviktigt och vill se klipp både på sig själv och sina motståndare i särskilda situationer.
Jag vet hur otroligt noga t.e.x SAIK är i sina Videogenomgångar, absolut inget lämnas åt slumpen.
Hur många matcher har du sett med Hästen JFK för att göra analysen att dom är lättscoutade och ensidiga?
Vilka ytor spelar och går dom på, inspel i pp?, uppställningar, hur många rightskyttar, använder dom backdoor, V-spel eller back/back instick? 3an eller 4an som släp, uppställning, spelar dom 1-3-1, 4-1, 3-1-1, 2-2-1, eller är det olika för varje femma?
o.s.v. Man kan aldrig vara för väl förberedd.
Redigerad kommentar
McFire:
Köpte vanligt abonemang, får avsluta det om fyra matcher ;)
Snipan: Live är väl inte så mycket att säga om, men visst hade man önskat att med så långt uppehåll att de hunnit se fler matcher om de funnits att tillgå.
Samtidigt så är väl Hästan det kanske mest lättscoutade laget då de är rätt ensidiga i sitt spel. Mot dem så kommer Modo med all säkerhet att bli det spelförande laget och är det viktigare att fokusera på det egna lagets spel än motståndarna.
Jag har å andra sidan itne mycket positivt att säga om Modo-ledarna. Spelar man Torp så många minuter som man gör är det väl tveksamt om man ens sett de egna matcherna.
Snipan:
Ja, vad kan man säga. oproffsigt minst sagt. Jag har sett Hästen fler gånger på uppdrag av lag som inte ens spelar kval.
Minimum brukar vara tio matcher live + ett par bandade för att ens försöka göra en riktig analys av spelare och lag, och jag kan tycka att detta är ett tillfälle där det skulle behövas.
Ni kan ju tänka er att göra en analys på Ullmark efter två av hans matcher i höst t.e.x.
McFire:
Blev ett abonemang ändå, fan vad man viker ner sig lätt...
J F K: Det var liksom själva poängen, att han är bättre än de två tillsammans och kostar troligen mindre.
Skulle du byta Påhlsson och Flanagan mot Christensen? Jag skulle kunna skicka med 5 seniorspelare till för honom vilket säger en del om klasskillnaden.
Redigerad kommentar
mattias - 74:
Är det någon som har koll om det går att köpa matcherna styckevis, i helvete att jag löser ett fast abonemang, då bojkottar jag skiten hellre.
Carl Lejonkräk: Helt klart är att vi rimligen lär ha väsentligt bättre självförtroende än Leksand. Vi vann ju trots allt en del matcher där på slutet. Leksands stora problem började när Alsenfelt tappade lite och inte ensam kunde vinna matcher. Lägg därtill att Ryno varit skadad och säkerligen inte går på max nu heller.
Vi har däremot ingenting att skylla på. Mot ett väsentligt sämre lag...
Och ja. Påhlsson verkar ha tjänat riktigt bra, men varför dra in Flanagan som är sjukt mycket billigare? Både han och Nättinen är långt mycket billigare än Christensen.