1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

514701 inlägg · 4114 ämnen

Direktkval till SHL 2015/2016

« · 1669762 · » Till forumet

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Snipan:Om det nu blir löven så får inte Modo ta för lätt på uppgiften, det gäller att kämpa mot ett lag som har allt att vinna. Nu faan får Modo kämpa, för inte ska vi ner i allsvenskan inte.

Redigerad kommentar

Kommentera

Snipan: Som jag skrev innan deras avslutningsserie började, Malmö hade passat oss perfekt pga att de inte har förmågan att bryta mönster. Dump and chase tills krampen tagit över och kampviljan försvunnit. Då var det iof så att jag såg att vi hellre skulle möta Malmö än Rögle, nu verkar vi ju få en räkmacka att spela SHL även nästa år, självklart får vi möte ett allsvenskt lag med vind i seglen och kampvilja, men att förlora i bäst av sju mot Björklöven eller Vita hästen finns inte på kartan. Hossa och grabbarna kommer bokstavligen äta upp dem om vi har moralen och kampviljan. Kör vi på från första nedsläpp så ser jag inte att vi ens ska kunna ge bort en match, allt annat är faktiskt skandal.
Kommentera

ULTIMAVICI: Tittar man på tabellen och spekulerar en del så ser man att det inte är allt för otroligt att ni får Rögle eller Mora.
Kommentera

Sawchuk: Det pratas så mkt om rasistiska ord i dagens Sverige. Att slå en "Indianare" är ett gränsfall enligt många. Varför inte kalla det "Torpare", det är ju samma sak.
Kommentera

Sven Tuta: Vi kan lugnt konstatera att det inte känns bra att ha "torpargrund". Ingen betongplatta direkt...
Kommentera

J F K: Dessutom är torpargrunden alltid överhettad, bättre om den vore kyligare
Kommentera

Det är skillnad på matcher i SHL och Hockeyallsvenskan när det gäller domarsystem. I Hockeyallsvenskan har man tredomarsystem, medan man har fyrdomarsystem i SHL. Någon som vet vad som gäller i direktkvalet? 

Power break skiljer sig också mellan serierna. I Hockeyallsvenskan kan det komma tidigast efter 10 min, medan det är 13 min i SHL. Detta känns emellertid ganska oväsentligt.

Kommentera

Snipan: Började med Rögle och de ser oerhört stabila ut. Mora spelar rätt "snyggt", men Rögle är oerhört bra på att hålla dem utanför och i sargerna. Rögles anfallsspel ärdäremot lite tråkigt, men effektivt. Man går hela tiden rakt mot mål och gör det bra.

Sedan såg jag Björklöven andra halvan. En mycket sämre match där Löven försöker föra spelet, men det är mest haffsigt. Några ströchanser, men inte mycket att skriva hem om.

Kommentera

J F K:

Jo Löven - Vita hästen är väldigt slarvig. Löven sätter inte alls samma press som man är van. Att vara många med hem premieras av båda lagen i första.

Kommentera

Sawchuk: Löven har riktigt svårt att komma in på mål, även om man haft mycket puck i anfallszonen. Försvarsmässigt ser det dessutom ihåligt ut och man släpper till ganska farliga chanser.

Står sig dagens resultat så har löven ett klart Rögle (som dock kanske vill säkra förstaplatsen för få västerås istället för modo) och vita hästen möter ett avsågat BIK.
Kommentera

J F K:tittade lite snabbt på Mora-rögle en spelare som Jack connely dominerar ju i HA men han dög visst inte i shl det måste ju vara en rätt stor skillnad.
Kommentera

J F K:

Vita Hästen är drömmotståndare för Modo, det förlorar vi faktiskt aldrig i bäst av sju.

4-0 tippar jag en sån serie.

Även om ett Norrlandsderby hade varit häftigt och ekonomiskt lönsamt tror jag det är större risk att Löven skulle kunna skaka Modo.

Kommentera

modomille:

Det är inte riktigt så enkelt modomille. 

Kommentera

Vill bara önska er lycka till i kvalet. Ett SHL utan Modo är inte ett riktigt SHL. Det här tar ni! Sen kommer ni igen med nytt och fräscht inför nästa säsong! Kämpa på! Vi ses i höst, då avskyr jag er igen ;)
Kommentera

brynäs08:

31-13 i skott, ändå förlust för Löven. Snacka om att kasta bort guldbiljetten.

Kommentera

Sawchuk: SHL-frossa....
Kommentera

Huge: Jupp.
Kommentera

Sawchuk: He he. Det kan alltså inte bli Bik eller Malmö. Troligen blir det vita hästen om jag måste gissa, men vem fasen har en aning om hur det här slutar?
Kommentera

J F K:

Helt sjukt att Vita Hästen krånglat sig till direktkval. Om det blir dom som Modo möter tror jag att jag kan följa serien ganska avslappnad.

Kommentera

J F K: Vita Hästen har ju faktiskt tagit sig dit de är och måste vara svårslagna just nu. Väldigt intressant att följa detta Meca hockey race.
Kommentera

J F K: Vilken jävla drömmotståndare om det slutar så här, snacka om att man då dragit en vinstlott i Ö-vik, Hästen istället för kvalvana Rögle, jätte Malmö eller ett kokande Löven? 

Rögle - Löven, sista chansen för löven, förlust och Malmö eller Mora går om och kniper sista platsen. 11 resp 7 poäng idag. 2 poäng behövs för att Löven ska vara "säkra". Rögle behöver dock antagligen ta poäng för att säkra kval mot Västerås istället för Modo, vilket de lär kriga för får man anta. 

Malmö - Mora, här handlar det om vilket lag som placerar sig trea om löven misslyckas i Ängelholm, 5 respektive 6 poäng idag.

Hästen - BIK, klarar Hästen av att vara favorit mot ett avsågat BIK? 9 resp 4 poäng idag, BIK har dock så dålig målskillnad att man nu inte har något att spela för.

Intressant att se på fredag.

Kommentera

Sawchuk: Vilka man än får möta känns match 1 fruktansvärt viktig, inte minst för mina nerver.

Har bara sett de allsvenska lagen senaste veckan (utom Vita Hästen och Karlskoga) och jag tycker väl att vi ska ta alla lag i bäst av 7 men det känns väl inte riktigt säkert direkt.

Mardrömmen är en motståndarmålvakt som når sin formtopp och råflyt som de har ibland. Då kan det gå hur som helst.

Har förvarnat på jobbet att jag tänker ta ut övertid om det går dåligt för Modo då jag knappast blir trevlig att ha att göra med.

Kommentera

McFire: Fast Mora kan ju helt realistiskt faktiskt komma tvåa om de vinner medans Hästen och Löven torskar.
Kommentera

supertr?tt

13-31 i skott för Vita Hästen idag mot Löven. 3 farliga skott resulterar i två mål.

Det var mest Lövens oförmåga att luckra upp Hästens igelkottförsvar som gjorde att Hästen kunde vinna. Modo kommer inte ha samma problem.

Nä, Hästen blir bra för Modo!

Kommentera

Sawchuk: När hästen lirar på topp så har samtliga lag haft jävligt svårt för hästens kontringshockey. Förstår inte varför ni tror att det blir enklast mot hästen. Löven tror jag vore bäst för er, hänger inte riktigt med i högt tempo och ni bör väl ha några högre växlar känns det som.
Kommentera

jå1:

Nä, Hästen är enklast. 

Kommentera

Sawchuk: Näe, Löven är enklast.
Kommentera

jå1:

Enda chansen för Hästen är om dom får tre måls handikapp.

Kommentera

Sawchuk: Säg inte sådär, regler har ändrats under säsongen tidigare i år....

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Hur många matcher har du sett med Hästen? Tror du att de ligger 2a pga handikapp med? Hoppas för er skull att spelarna i erat lag är lite mer ödmjuk än dig annars lär det kunna bli en otrevlig överraskning.
Kommentera

jå1: Absolut kan man inte åka in på en skridsko, men Vita Hästen är verkligen inte särskilt bra. Det kändes som om Löven var väldigt tagna av stundens allvar det jag såg av matchen. Istället för att släppa på sin aggresiva hockey så försökte man gå på säkerhet, vilket ofta blir till osäkerhet och passivt spel med dåligt tempo som följd.

Ingen kan ta ifrån Hästen att de spelat sig till den här chansen, men jag tycker att de verkar vara det klart sämsta laget som kvalificerade sig. Dock är hockey en färskvara och det är långt ifrån alltid rättvist:)

Kommentera

J F K: Jag har varit på plats o sett Timrå spelat ut hästen totalt, över 40 skott lossades utan att lyckas vinna. Har sett Malmö spelat mot ett mål utan att lyckas vinna. Hästen har en förmåga att vinna även fast de ser väldigt dåliga ut. Man ska verkligen inte underskatta de gänget. Hursom, lycka till oavsett vilka ni får möta!
Kommentera

jå1:

Jag har sett 18 matcher med Hästen liksom jag har sett otroligt mycket matcher av andra Allsvenska lag, utöver detta har jag sett alla Modos matcher plus ett hundratal SHL matcher till, många av dessa har jag sett i Dartfish och Interplay Sports.

Några har snabbspolats också kan jag erkänna.

Kommentera

Sawchuk: O du fattar fortfarande inte att Löven är enklast? Snabbspola 18 matcher till vettja.
Kommentera

jå1:

Vita Hästen vinner inte över Modo även om Modo vänder på klubborna...

Kommentera

Sawchuk: Ser framför mig en brynäsare eller en timråit trycker den komentaren i ansikte på oss om nån vecka..Huuuva
Kommentera

Gusse:Timråiter är snälla människor skall du veta! Annat med brynäsare!
Kommentera

Gusse:

Du behöver inte vara orolig Gusse.

Kommentera

Sawchuk:Hmmm, med tanke på MODO's icke-form, o flera spelares genomklappningar nu o då, så e då JAG orolig! Tyvärr. Sen har några av er tidigare sagt att MODO aldrig mer ska sätta sig i denna situationen, med kvalspel? Jag e rädd det kommer bli så flera säsonger framöver, för varför ska MODO helt plötsligt bli nåt topplag? Liten ort, avfolkningsbygder runt om, allt mer internationella koncerner som skiter i Hockey mm mm - Näe, ser INTE ljust ut, tycker jag. O aldrig mer får vi nån -73.årgång, som helt plötsligt lyfter.  Näe , mörkt nu, på Camerouns avbytarbänk.
Kommentera

zigge: Med tanke på att vi bortsett från vissa ljusglimtar alltid varit ett bottenlag så har då inte jag nå större förväntningar på att  vi ska bli nå nytt Färjestad. =)

Isf krävs storsponsor och en ledning som verkligen har en bra plan som men följer till 100% (se SKAIK). Och även då är det svårt att vara topplag över nån längre period.

Det är ju faktiskt lite imponerande att vi hållit oss kvar alla dessa år med tanke på hur dåliga vi är i snitt. :P

Kommentera

zigge:Håller med dig. Kan VI BARA undvika dessa tillställningar med en attityd som tillhör en femårig snorunge som inte fått sitt lördagsgodis, då går det vägen. Har tyvärr sett alldeles för många matcher när laget kollektivt underpresterat till den grad att man mått illa, ni minns kanske DM-finalen. Får man till den mentala biten så finns det inte kartan att man ska förlora. Har ingen betydelse om det Hästen eller Löven.

Kommentera

Sven Tuta: Öhhh, DM-Finalen? Är du seriös? Vem i Modo tar i då? Det är ju i det närmaste en plojmatch?

Förstår att du är missnöjd med inställningen om du går efter den matchen.

Kommentera

Monno: Kan hända att jag tänker fel, men i min värld vill jag ALLTID vinna. Har man inte den inställningen att alltid vilja vinna är något fel. De enda gånger jagkan tänka mig förlora var när mina barn var mindre. Fel inställning om man inte går inför att vinna sen är det skitsamma om det är ploj eller seriematch. Tyvärr har väl Modo trott att hela serielunken har varit "plojmatcher".
Kommentera

Sven Tuta: inte ens Foppa gick in med 100% i sådana plojmatcher som även räknar in all star. Du tycker väl inte Foppa hade vinnarskalle heller antar jag?
Kommentera

J F K:Foppa är/var definitivt en tjur/vinnarskalle om någon. Finns nog få som kommer i närheten av honom i inställning. Men missförstå mig rätt när jag pratar om inställningen i DM-finalen, men många av de matcher jag sett live under säsongen har just inställningen, jävlaranammat inte funnits där. Jag har frågat förut, varför?
Det har funnits få toppar där just attityd har varit segervapnet. Kan vi hitta det är vi ett bra mycket bättre lag än motståndaren vi ska möta. Frågan är just, kan laget tända till inför uppgiften?

Kommentera

Ikväll vill jag se oavgjort mellan Rögle och Björklöven med extra poängen till Rögle. Och en Vita hästen seger. hoppas hoppas..
Kommentera

Sven Tuta:

Det är också svårare om man att ha full fokus och inställning på att vinna jämnt i ett yrke där man måste utföra en stor fysisk prestation i en tävlingssituation i princip varannan dag under ett halvårs tid. Ger du alltid allt på gymet eller i löparspåret, försöker du alltid slå rekord och jobba hårdare än dagen innan på ditt eget jobb?

Vinnarskalle och konsten att ladda och fokusera om inför varje match, byte, tävling är viktigt men inte ens Foppa, Messier eller Stenmark lyckades alltid med detta.

Alla vill garanterat vinna men alla är inte alltid beredd att betala priset och det finns en motståndare på banan också.

Kommentera

Sawchuk: Jag håller med.

Dessutom är det många gånger som det mentalt är så att man verkligen vill ge 100%, men det går inte. Åker man exempelvis omkring på isen och är lite osäker på var man ska vara/hur man ska åka. Då är det risk att man hamnar på mellanhand och funderar för mycket för att ha fart under skridskorna. Det är ingen tävling i vem som åker fortast, utan vem som åker bäst (minns på Susse).

Därför är det också vanligt att fjärdekedjan ses som den enda som kämpar, för de har den kanske lättaste uppgiften rent taktiskt.

Kommentera

Sawchuk:Psykologi är facinerande att ett helt lag kan underprestera samtidigt. Köper att man har sämre dagar på jobbet, men det som varit under säsongen är att laget har underpresterat mer än de överpresterat, det hoppas jag att du håller med om. 

Kommentera

Sven Tuta: Jag tror ingen säger emot dig på den punkten...
Kommentera

« · 1669762 · »