1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515149 inlägg · 4114 ämnen

Direktkval till SHL 2015/2016

« · 1672912 · » Till forumet

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Bad_Brett: Disskuterade lite med en kollega igår och imorse om hur mkt tydligare linje i uppspelen Hästen har. Dom gör verkligen allt efter en upplagd taktik.

Hos Modo är det ju nästan omöjligt och säga hur dom ska ta sig in i anfalls zon... Undrar om vi inte klarar det bara p.g.a inviduell skicklighet? Det är ju aldrig nån ordning, att man sätter upp spelet på ett visst sätt. Eller har man en jäkla massa olika sätt som jag inte ser. (Ingen hockey guru så)
Hos Vita Hästen var det så fruktansvärt uppenbart. Vilket iofs gjorde att det tog stopp varje gång dom kom in i zon i princip. Men dom var verkligen sjukt strikta. 

Kommentera

Monno:

Alla elitlag har ett grundspel, det mesta är väldigt lika men kan skilja sig lite i detaljer, jag kan ge några exempel.

Då man vänder spelet och vinner pucken nedanför sina motståndare ( t.e.x när back hämtar puck i mittzon eller egen zon vill man byta sida på spelet. Detta helt enkelt för att det är färre motståndare på den andra sidan. Detta gör man genom det vanligaste passet inom hockeyn, back till back.

Då detta är gjort vill man ha en spelbar forward i varje ytterkorridor ( ute vid sargen ) samt en 3a (ofta den klassiska centern) som speglar puckens väg med aningen fördröjning. Från backen går pucken sedan vidare endera till avlastare eller via ett instick till 3an (centern). 

Vissa lag blandar ofta detta med ett V-spel för att ha lite mer flexibilitet. Detta innebär att efter back/back passet tar backen upp pucken efter kant för att sedan spela tillbaka på den andra backen som släpar centralt i banan. Släpande back spelar sedan vidare på forward i bortre korridor. Skellefteå använder sig mycket av detta.

Vita hästen har en hög avlastare på ena kanten för att dra ned motståndarbackarna och en 3a (center) som kommer lite senare än vanligt. Passet tillbaka från offensiva blå blir lite längre och man får en fördröjning och detta gör att motståndarbackarna blir väldigt stillastående vid egen blå medans Hästens 3:a kommer med fart.

Har man bara en egen fw som kontrollerar gapen (avståndet) till deras trea och ligger på rätt sida är problemet löst. 

Ett av Modos stora problem tycker jag ha varit att dom alltid slår 3-4 back/back pass innan man tar upp pucken i banan. Detta gör att det är svårt för forwards att överbelasta pucksidan och komma med fart. Då pucken väl kommer upp i banan är man ensam och stillastående mot ett samlat försvar. Detta gör också att det blir mycket improvisation i Modos sätt att ta in pucken i A-zon och det har tyvärr inte Modo spelarmaterial för att klara av.

Modo borde förbjuda backarna att slå mer än ett back/back i varje vändning.

Kommentera

Nu var jag iofs på plats men kan man se highligts nånstans?

Hittar inget på modos ell shl:s hemsida

Kommentera

Ben Perrault:kanske finns det på hockeyallsvenskan.se
Kommentera

Bad_Brett: Oj oj, Perra skäller ut laget med hårda ord för att det visas inget jävlaranamma på träningen. Inställningen från laget sänder inga bra vibbar.
Kommentera

Sven Tuta:

Kan inte sett många träningar om den synen skulle vara något nytt, sen är det väl bara ett bra tecken, hellre att han står och skäller på dom när han inte är nöjd än att han bara står och tittar på och inte bryr sig.

Redigerad kommentar

Kommentera

Amitiel: Bra och bra, ser hellre att killarna ger 100% varje träning i varje moment. SAIK ligger oceaner framför oss där.
Kommentera

ULTIMAVICI:
Jo det låter ju bra om det skulle vara så fast nu har ju även Saiks spelare fått utskällningar på träningar  och inte bara en gång.

Och skulle nog våga sätta en stor slant på att det händer i resten av lagen också nån gång nu och då.

Redigerad kommentar

Kommentera

Amitiel: Tydligen spelar inte Axel Brage i mål nästa match heller. Nu tycker jag verkligen inte att de föll på dåligt målvaktsspel, men Brage har varit magisk på slutet så det måste gynna oss tycker jag.

Marcus Eriksson som gjorde klart flesta poäng under grundserien är sjuk. Han kanske spelar imorgon, men det är säkerligen inte någon nackdel för oss att man byter ut den bästa offensiva spelaren mot en som egentligen inte platsar:)

Kommentera

J F K:

Även om Marcus Eriksson skulle spela så är man inte sig själv dagen efter man varit febersjuk. Hög sänka och tunga ben brukar spöka minst ett par dagar.

Kommentera

Sawchuk: Absolut. Nu stod det bara sjuk i artikeln jag läste, så det kunde varit en förkylning utan feber eller någon form av magåkomma. Är det feber så håller jag med om att han kommer att få det jobbigt.

För övrigt tycker jag om att Perra skriker vad gäller dålig inställning. Min uppfattning är att det generellt varit för dåligt tempo på träningarna.

Sedan kan man tycka att det är lite väl sent för utbrott och kravställande nu, utan det borde skett låååångt tidigare under säsongen.

Kommentera

ULTIMAVICI: Precis. Det enda som återstår är ju att spela oss kvar och då borde man kunna fokusera till 100 Procent. Det absolut smartaste om de är så less på hockeyn är väl att ta det i fyra raka men då krävs koncentration. Sen kan dom ta semester.
Kommentera

jämtland: Man kan vara fokuserad på matchen och delvis därför ha dåligt fokus på träningen. Det är som en matchvärmning där vissa kan se fullständigt ointresserade ut, men sedan göra kanonmatcher. Ibland ser de ruggigt tända ut på matchvärmningen, men det motsvarar inte prestationen på isen.

Kort sagt. Det är inte så enkelt som du vill göra det till. Bra oavsett att Perra ryter till tycker jag.

Kommentera

Sawchuk: Lite värdelöst vetande : Marcus farsa är väl Peter "Firsov" Eriksson, från Kramfors, som spelade i Allkiansen, tror han spelade bla i VH o blev kvar där.

Nån som vet vad PÅgen har för personliga problem? Har ju haft det till o från en längre tid nu.

Kommentera

zigge: Hans mamma har väll dött?
Kommentera

Gusse: Japp. Gissar på att det är begravning som han åker hem för nu.

Nä huvva, inget roligt att spekulera kring.
Kommentera

J F K: Jo det är precis så enkelt. När det gäller psyket och dess koncentration så brukar man säga att man brukar kunna hålla fokus ca 45 minuter med kvalitet. Detta finns det studier på. Att ha fokus på nåt annat än träningen där och då är under all kritik. Tid finns att fokusera på matchen när den är aktuell. Att perra ryter ifrån är alldeles utomordentligt.Att vara fokuserad på rätt sak vid rätt tillfälle brukar vara det mest effektiva både ur ett kortsiktigt samt långsiktigt perspektiv.
Kommentera

jämtland: Ehh, går du ned på många träningar nu under slutspelet så ser det nog lojt ut emellanåt för samtliga lag. Du har rätt i att fokus borde ligga på träningen, men i realiteten är någonting helt annat. Nu spelar de varannan dag (och inte var tredje som oss) och därmed blir träningen mer rehabilitering och kanske gnuggande på några specifika detaljer, men jag tror verkligen inte att man håller det fokus du förväntar dig hela tiden.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Bevisligen är inte fokus där det ska vara om perra blir irriterad. Är fokus på rehab och vissa detaljer och spelarna följer instruktionerna så är det väl inget fel på spelarnas inställning eller för den delen tydligheten i vad som gäller. Men om det nu är som det påstås i pressen att perra sagt det han sagt så verkar han tycka att det är mer än lojt. Nej det är möjligt att jag har höga förväntningar på skärpan. Beror på att jag i studier sett effekterna av fokus och tydlighet.
Kommentera

jämtland: Är det viktiga övningar så ska givetvis fokus vara på dem. Då menar jag moment som fem mot fyra och liknande där man inte kan fjanta sig. Modo har ju också möjligheten att träna mer än man traditionellt har i en slutspelsserie i och med att man bara spelar var tredje dag.

Dock vet man inte riktigt anledningen till utbrottet. Det kan ha varit att Perra helt enkelt ville skicka ett budskap som inte bara baserades på träningen, utan också det bristande fokus jag tyckte att Modo visade andra halvan av matchen igår.

Kort sagt är det väldigt svårt att veta med säkerhet utan att ha varit nära laget.

Sedan skulle väl aldrig Krizan vunnit guld med Modo om man bara gick på fokus på isträningarna:) Han skulle åkt tillbaka innan han ens spelat sin första elitseriematch.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: 2-0 till Malmö. Nu blir pamparna i shl glad när dom troligen tar steget upp. Jobbigt för Leksand att börja om på nytt i Allsvenskan. Kan dröja ett tag innan dom går upp igen.
Kommentera

J F K: Köper dina synpunkter, men detta med att det är lojt har väl varit under hela säsongen mer eller mindre. I min värld är det full rulle på en träning annars kan vi kalla det någonting annat. Det vi presterar på en träning är väl det vi ska prestera under match ( fast bättre).
Kommentera

Herregud vad ni ska vara glada att ni inte fick Malmö...
Kommentera

Skrubben:

Det var ett genidrag av Per Svartvadet att släppa Ritola till Leksand. Ritola har vunnit matcherna man spelat mot MoDo. Dom poängen gav Leksand en elfte plats och Malmö i kvalet. Vi fick Vita Hästen.
Detta spådde Svartvadet. Han borde få en till fana i taket.  

Kommentera

Skrubben: Låt oss vänta med den analysen tills matchserierna är klara. 2-2 och SD i Malmö nu. Tycker Leksand blir bättre och bättre. Om de vinner i SD, så tror jag att de tar 3 raka därefter. Malmö har sällan visat sig starka när det går emot.
Kommentera

Snipan: Jo jo, Leksand kanske vinner ändå, men jag tvivlar på att ni hade gjort det. Det var nästan jobbigt att se er match mot Hästen på hemmaplan med tanke på hur krampaktiga ni såg ut.
Kommentera

Skrubben:tyckte vi var lite krampaktiga ett litet tag men vi hade inte heller kört på nån vecka,Det var aldrig några problem i matchen mot hästen vi förde spelat hela tiden utan typ 5 minuter i andra vi hade också mycket mer målchanser hästen hade kanske två mål chanser,vi tar fyra raka enkelt.
Kommentera

modomille: Precis, man kan tycka att vi var hur usla som helst, men det var aldrig nära att Hästen skulle vinna.
Kommentera

Skrubben: Jag hoppas lif klarar sig kvar. Om nåt skånelag ska upp hoppas jag det blir rögle. Ingen behöver påpeka hur risiga vi sett ut i år, det är vi fullt medvetna om.
Kommentera

jämtland:

Om LIF åker ur shl, vad tror ni då om att försöka värva tomi sallinen och linus hultström? Linus skulle behövas i modos pp.

Kommentera

snowden: Sallinen är ruggigt bra och han skulle jag verkligen vilja ha. När det gäller PP-backar så har vi många yngre som kanske kan axla manteln om vi får en tränare som kan utveckla dem. Carlsson och Djuse är unga, men vi har Jesper Lindgren och kanske framförallt Lukas Ekeståhl-Jonsson, som både är riktigt spelskickliga. En grym försäsongsträning och en backtränare som kan ge dem tid och utveckling så borde vi ha någon som kan vara bra redan nästa år.
Kommentera

J F K:

Ja man hoppas Carlsson & Djuse utvecklas mer men vi behöver en bra right skytt på blå. Sedan behövs 2-3 nya tränare.. Tror ni Gradin blir kvar? Vågar dom kicka foppas kompis? :P

Kommentera

snowden: Jag vet inte hur långt kontrakt Gradin har, men är det ett år så är det ingen sparkning på det viset. Hur som helst så hoppas jag på tre nya tränare.

Eller egentligen fler då jag även ifrågasätter off ice-träningen.

Kommentera

J F K:

Dom behöver värva 2 klass centerar, 2 ytter som kan göra mål och har lite tyngd, en pp back (right) en defensiv lite större back. Sedan fyller man bredden med juniorerna.

Kommentera

snowden: Nog tror jag att Pettersson kan bli riktigt bra redan till nästa vinter. Han är mitt val till en andrecenter.

Kommentera

snowden:dom spelarna borde vara väldigt intressanta av samtliga lag i Shl eller khl åtminstonde Sallinen borde vara det.

Redigerad kommentar

Kommentera

snowden:dom spelarna borde vara väldigt intressanta av samtliga lag i Shl eller khl åtminstonde Sallinen borde vara det.

Redigerad kommentar

Kommentera

modomille:

både Sallinen och Hultström ser ut att vara klar för DIF.

NÄÄÄ nu börjar det snart. Vad har vi att vänta från Norrköping ikväll?

Kommentera

Smolenak fortfarande på läktaren alltså. Hade velat haft honom i truppen i den här matchserien. Han kunde iallafall göra lite poäng när Timrå kvalade.
Kommentera

Game On! kom igen nu för tusan.

Måste jinxa lite och slänger ett tips på 2-6

Redigerad kommentar

Kommentera

jeensen: Dags att vakna kanske? En rejäl uppryckning annars blir det torsk idag.

Redigerad kommentar

Kommentera

jämtland: Den obliatoriska idiotutvisningen från Kempe
Kommentera

Sven Tuta: Ja det är märkligt vad vissa spelare tillåts göra systematiska fel i parti och minut.
Kommentera

jämtland: Ja nog måste man träna fel. Hästen har en helt annan intensitet i spelet. Väldigt mycket bandysvängar på kempe.

Redigerad kommentar

Kommentera

jämtland: Nu väntar vi på Haris och sen en klockren Torpare.
Kommentera

Sven Tuta: Skönt.
Kommentera

ULTIMAVICI: Väldigt!

Missade början varför är Skröder borta?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sven Tuta: Nu är man negativ men fan hur defensiven ser ut....usch.
Kommentera

jämtland:

Ja men det enda som är positivt är att hästen nog bränt det bästa, ivrigt backade av publiken, och trots det leder vi med 1-0. Tror inte dom kommer klara spela såhär hela matchen. 

Men jag håller med, detta är mycket sämre defensiv än senast, men ska jag vara ärlig skiter jag i hur det ser ut, bara vi är först till 4 segrar.

Kommentera

« · 1672912 · »