1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507172 inlägg · 4104 ämnen

FBK - MoDo 060317 (kvart 4)

« · 693199 · » Till forumet

Sv: FBK - MoDo 060317 (kvart 4)
Anrell är så pass mkt ute och cyklar, så jag hoppas han har en sån där trehjuling med stödhjul. Så han inte ramlar och slår skallen, vilket iofs kanske vore bra då han kanske skulle vakna upp en aning.

Citat:

"Var det ett regelbrott?
Ja.
Var det avsiktligt?
Ja, det var riktat mot huvudet. Du ansvarar själv för dina tacklingar"

Underlig logik.
I andra fall, där det på repriserna tydligt syns att ex en hög klubba INTE är avsiktlig, så säger alla att: ja, men man är ändå ansvarig för sin klubba.
Isf borde man väl resonera likadant i detta fall: tacklingen var oavsiktligt riktad mot huvudet, men Enström skall ändå straffas för att han är ansvarig för sin tackling.
Om nu Anrell anser att det var en avsiktlig tackling mot huvudet, så behöver han ju inte förtydliga sig och påstå att man är själv ansvarig för sina tacklingar. Det är väl isf rätt självklart att man är ansvarig ifall man agerat avsiktligt.
Kommentera

Tycho: Det skulle inte ens ha varit två minuter. Nog för att jag hatar Modo, men då domarna börjar plocka ut spelare för att det ser otäckt ut istället för att bedöma tacklingen i sig så är man jävligt fel ute. I det här fallet är det väl framförallt MJ som bidrar med farten, Enström kliver upp samtidigt som MJ tittar ner. Det är ju sånna här tacklingar man vill se, fast helst med annan utgång. Ska man då börja ge matchstraff och avstängningar så kan de ju lika gärna ta bort alla tacklingar. För skador uppkommer ju faktiskt lite då och då. Nog för att man försöker sig på någon form av nolltolerans, men tacklingar måste ju fortfarande vara tillåtna. Det var väl lite därför nolltoleransen kom till, för att man ska använda kropp istället för att använda klubba. När man sen väl börjat tackla istället för att använda klubban, ja då åker spelare på löpande band ut på matchstraff. Tänker på Luleåmatchen och nu det här.
Kommentera

FreddanVF:

Bra skrivet... Håller med till 100 %

Hoppas Johannsson återhämtar sig bra...
Kommentera

Dream Team: Det är ishockey vi spelar med vuxna män. Dom är fullt tränade osv. Dom spelar hockey hela dagarna. Hade inte Johansson stirrat så förbannat mycket på pucken som han gjorde så hade det aldrig hänt. Jag tycker resonemanget respekt för motståndarna ska gälla vid slagsmål som i LHC matchen. Man slår inte på spelare som ligger på isen. Där kan man tala om respekt. Men tacklingar tillhör hockeyn. Kan man inte ta den korrekt ska man inte vara med. Och då menar jag "rena" tacklingar som denna. Inte dom mot sarg och i ryggen. Såna är respektlösa.
Kommentera

knaskamilla: Jo, Anrell är ju Värmlänning och har aldrig gjort nån hemlighet att han håller på FBK i hockey.
Kommentera

65selander:

Oj, ursäkta. Jag läste nyss att Anrell faktiskt ÄR FBK:are. Det förklarar kanske saken.
Kommentera

Dawidovski: Det var kamp om pucken. Det ska inte vara matchstraff, inte checking to the head osv... Jag kan rada upp tacklingar av samma slag men som inte haft samma utgång på grund av att spelarna båda är medvetna om att dom jagar en puck. Då kallas det istället en jättebra offensiv tackling eller "Foppatackling" som några kallar den. Tackla först, ta pucken sen. Det ger ALDRIG utvisning. Nu var det dock så att Johansson trodde han var ensam gubbe mot pucken. Därför uppmärksammade han aldrig Enström som sätter en solklar tackling. Det tråkiga i hela situationen är egentligen att tacklingen blir för perfekt så den sänker Johansson.

Blir det längre avstängning på detta så tycker jag klubbarna ska bilda egen liga och lägga ner hela jäkla disciplinnämnden. Det ska inte ens vara utvisning i första läget. Enström Har ju visat att han kan tackla som Stevens. Grattis Modo.
Kommentera

Dream Team:

Jag undrar bara hur en korrekt tackling kan vara för hård. Antingen är den väl korrekt, eller också inte?
Kommentera

65selander:

Klart det skulle ha blivit. Men Anrell är väl knappast FBK:are?
Kommentera

knaskamilla: Hmm.. ja, det kanske inte är möjligt för en hockeyspelare att inte ta i lika hårt. Eller vad vet jag.
Kommentera

Portello:

Håller med, Spelare som vevar med armarna mot spelare som ligger ner skall bestraffas hårdare. I enströms fall var det bara otur att det gick så illa som det gjorde för Mattias!! Kan inte se nåt fel med tacklingen i sig!
Kommentera

knaskamilla: Kul att se hur du resonerar, hur hade varit om en Modo spelare hade fått denna tackling. Törs knappt tänka på ramaskriet som hade varit här inne då.

Kommentera

Portello: Men kommer det att bli så ?..
Kommentera

Vad är värre? Att tackla en spelare som olyckligt får en rejäl smäll och får ledas av isen eller att slå en liggandes spelare som Samuelsson i LHC gör.Tydligen är det förstnämda såååå mycket värre.

Personlige tycker jag att Samuelssons tilltag ska ge fler matchers avstäning än Enströms.
Kommentera

Dream Team:

Hur kan en korrekt tackling vara i hårdaste laget? Och vad skulle han ha gjort för att lindra effekten? Sett till så att Johansson hade en madrass att landa på?
Kommentera

Dream Team: Håller med dig. Tacklingen är visserligen hård och resultatet är verkligen fruktansvärt men det är mycket otur att det blir så.

Tycker ändå helt klart att det är matchstraff och ett par matchers avstängning.
Detta pga 2 saker:
1. Träffen mot huvudet
2. Kraften i tacklingen

Förmildrande är att han helt klart inte medvetet gick in för att skada och att det är väldigt små marginaler. Hade han varit en knapp halv sekund senare hade tacklingen suttit rakt på axeln och alla hade applåderat tacklingen...

Hoppas bara att MJ klarar sig utan några framtida men.
Kommentera

knaskamilla: Jag läste nånstans om respekt för motståndaren, eller bristen på densamma, i vissa fall. Det här är klart på gränsen, då tacklingen som sag är korrekt i sitt utförande, men också är i det hårdaste laget. Så nej, Enström gjorde möjligen inte något fel i själva tacklingsmomentet igår, men han gjorde å andra sidan inget för att lindra effekten av det han nu försökte göra. För han visste mycket väl vad hans tackling kunde innebära. Eller sp gjorde han inte det, och då är det bara tråkigt.
Kommentera

Lumber Jack: "westerlind: Haha, W:et är en ironiker av världsklass!"
Tack, ibland får man till det.
Kommentera

Dream Team:

Det är väl klart att konsekvensen är ledsam. Men att påstå att Enström gjort något fel är att överdriva.

Jag minns en situation som påminde lite om den där. Warg tacklade Bulan, klockrent, så att han slog i huvudet i fallet och fick hjärnskakning. Alla lulingar var otroligt upprörda och kallade det jättefult, trots att det inte var det, tills Bulan själv gick ut och sa att det inte var något fel i tacklingen. (Efter det var det bara en viss representant för Lules styrelse som fortfarande satt och gnällde och gjorde bort sig på HS, med hänvisning till "sina kontakter".)

Nu tror jag iofs inte att Johansson kommer att gå ut och säga att det inte var något fel på tacklingen, men ändå. Det kan aldrig vara hur illa man faller som avgör om en tackling är ful eller inte.
Kommentera

knaskamilla:
Håller med, här är 10 liknande från den bortadopterade äldre brodern Scott Enström...
Kommentera

knaskamilla: När en spelare blir liggande medvetslös efter en tackling, som den igår, så mår åtminstone jag illa. Inte av tacklingen i sig, kanske, för den utfördes, även om den var i hårdaste laget, med axeln, precis vad de nya reglerna väl eftersträvar. Eftersom det är själva tacklingen i sig, helt regelrätt eller ej, som orsakar att Mattias Johansson ligger och skakar på isen efteråt, så får jag dåliga vibbar av händelser som inträffat tidigare, och som slutat mycket värre.

Missförstå mig rätt, det är den konsekvens som tacklingen får som berör mig illa. Men det där med konsekvenser, orsak och verkan av tacklingar, det har vi väl redan gått igenom...
Kommentera

Såhär tycker jag: Det är inte konstigt att Lahti tar det beslut han tar när han blåser av under matchen. Däremot är det konstigt att folk kan titta på tacklingen på video efteråt och uppröras över dess fulhet.
Kommentera

"Ser du ett nerböjt huvud så tacklar du inte. Då hinner du stanna upp – och kan aldrig skylla på att det handlar om några hundradels sekunder."

-Anrell

Vad kommer då uttrycket "head's up" ifrån? Scott Stevens har gjort det där 10 ggr utan att få en 2a. Och Enströms propp var INTE rent mot huvudet

Anrell överdriver ganska rejält tycker jag.
Kommentera

JanT: Ett förslag är att skriva ett brev till Numo och fråga.
Kommentera

NuMo: "Det är helt ok. att sluta skriva här. Däremot är det inte ok. att saluföra dina tankar omkring det i gästboken. "

Och jag som trodde att glasnost rådde i MoDo GB....

Har ni problem med avvikande åsikter?
Kommentera

Lumber Jack: 1+1= ?????
Kommentera

Frisco:

" Tobias Enströms tackling i mittzonen träffade bara huvudet och Johansson stöp i isen."

Lite längre ned i samma artikel:

"– Han hade väldigt ont i revbenet, men var i alla nästan helt klar i huvudet igen."

Japp , det verkar logiskt. NOT!
Kommentera

Lumber Jack: Lasse Anrell är subjektiv i det där isfallet.
Kommentera

Lumber Jack: Nä, nu är det dags att sluta skvallra för min del och istället samla ihop mig och ta mig till min tenta i politisk och ekonomisk geografi. Usch!
Kommentera

Salle: Det är så så pinsamt att baxnar. Om nu promp Lasse Anrell ska syssla med "något inom media" på fredagskvällar så bör det vara i något fjantprogram på TV 4, inte i en tidning.
Kommentera

Dragan 2k: *minns drevet från ifjol* Märkligt att samma journalister idag kan nästintill hylla slagsmålen i cloetta center.

TIllbaks till gårdagens incident, jag hoppas först o främst innerligt att Matte klarar sig med bara kraftig hjärnskakning. Sen vill jag än en gång säga att jag är väldigt glad att vi har Perra och Clas i båset numera, de ser saker på ett för mig mer igenkännande sätt. Kan tänka mig hur det hade låtit om Strömberg varit tränare.

Tacklingen är inte avsedd att skada, ingen försöker skada någon annan ute på isen oavsett vad vissa fans från Leksand skriver emellanåt.

Tycker Perra sa det bra i en intervju "det är nog synd om båda två inblandade på ett sätt", just så är det, Enström mår nog inge vidare nu och ska nog inte läsa tidningarna på ett tag där de vill framställa honom som en buse.

Ha en fortsatt bra helg.
Kommentera

Salle: Givetvis är det både själva handlingen och konsekvensen av denna som ska sättas under lupp i de här fallen. Det trodde jag var självklart, men uppenbarligen så var det inte så. Litegrann orsak och verkan.
Kommentera

Salle: Nåväl, från FBK-lägret har man ju inte samma lösnummerssäljande uppviglande blodtörst som kvällstidningsjournalisterna... så där konstaterar man:

"Stämningen var, segern med 4-1 till trots, tryckt i omklädningsrummet. Spelarna och ledarna var dock överens: Tacklingen var mer olycklig än ful.
- Han (Enström) kommer in lite tidigt samtidigt som "Matte" sträcker sig efter pucken, så det är en olycklig smäll av en ung kille på en spelare i obalans, sa FBK-tränaren Per-Erik Johnsson.
Rickard Wallin, som var en av de första på plats hos kedjekamraten Johansson:
- En olycklig tackling, men nån sorts respekt måste man visa sina medspelare. "

Kommentera

Lumber Jack: Journalisterna fortsätter fördöma Tobias.

[url=www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,795181,00.html]Anrell ömsom fördömer ömsom försöker förklara Enströms tackling men det blir varken eller...[/url]

Kommentera

Paddan: Damn! Nu är drevet igång. "...våldets senaste slutspelsoffer" - Fasen vad dramatiskt man kan få det att låta.

Kaching! Anrell visar vägen. Vem följer efter?
Kommentera

Lumber Jack: "Ser du ett nerböjt huvud så tacklar du inte. Då hinner du stanna upp – och kan aldrig skylla på att det handlar om några hundradels sekunder."
Jag skulle vilja se Lasse Anrell hinna stanna upp i den aktuella situationen. Frågan är om ens Enström uppfattar att Johansson har nerböjt huvud.

Nåväl, nu lär väl FBK vara fullt upptagna av hämnd på Öberg nästa match, om man får tro alla blodtörstiga journalister.
Kommentera

Dawidovski: Naturligtvis misslyckades du på en gång att följa "reglerna". (riktlinjerna). Det är helt ok. att sluta skriva här. Däremot är det inte ok. att saluföra dina tankar omkring det i gästboken. Har du inte läst HS regler öht.?

Förklara vad som är så sjukt med reglerna. Jag tror att all är intresserade för jag tror att nästan alla är under samma regler.
Kommentera

Salle: Ja, vad säger man? Syn och hjärnor är det i alla fall en skriande brist utav på våra kvällstidningar och dessvärre även TT.

Var journalistpacket upptagna av något silikonoffer på läktaren, eller?
Kommentera

Jävla skvallerblaskor... Såg dom tacklingen överhuvudtaget?.

[url=expressen.se/index.jsp?d=751&a=547349]"Tobias Enström satsade våldsamt mot Mathias Johansson och tacklade FBK-spelaren mot huvudet så att han föll till isen."[/url]

[url=www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,794919,00.html]"Men Modos Tobias Enström var inte sugen på party och tacklade Johansson brutalt som blev liggande livlös på isen."[/url]

Kommentera

Dream Team & Dawidovski: Kan inte låta bli att undra lite...
Ni skrev tidigare ikväll att
"Det är väl konsekvensen av själva tacklingen som bör sättas i fokus, tycker du inte?" resp "Utav dessa 2 alternativ tycker jag att konsekvenserna ska sättas i fokus, och det vet jag att så kommer bli fallet också."

Menar ni att det är KONSEKVENSERNA av en tackling som skall bedömma straffet?
Så om en spelare A "kliver på" en utsträckt klubba från spelare B (i normala fall 2 min tripping), faller och sedan glider in i sargen med huvudet före och följden blir en irreparabel nackskada och spelare A tvingas sitta i rullstol resten av livet skall straffas hårdare än när en spelare MEDVETET crosscheckar nån i huvudet framför mål???

Om ni menar detta hur skall hårt man då bestraffa spelare W som slår av sin klubba emot utvisningsbåsets plexiglas???

Kommentera

Poffa: Skrået... Men ändå...
Kommentera

Lumber Jack:

Man blir förvånad. Tacklingen utförs mot en spelare som är puckförande, detta då Matte har stött klubban mot pucken, men missat. Johansson träffas från sidan av en hård men korrekt tackling, samtidigt som han är i obalans eftersom han sträckt sig framåt. Huvudet hamnar då framför kroppen och tyvärr så blir den största, och första, smällen där istället för mot axel och arm. Olyckligt, men definitivt inte "checking to the head".

Jag förstår dock Lahti till 110%, med tanke på hur fort det går. Från sin position snett bakifrån ska han på 1/100-sekund bestämma sig för om den är otillåten eller inte. Han har heller inte tillgång till de reprisbilder som vi har och han är säkert lätt skärrad av den otäcka smällen och att Johanssons kropp rycker i spasmer från medvetslösheten. Men om disciplinnämnden delar ut ett antal matchers avstängning för detta, då är det otroligt patetiskt. Då kommer man döda kampmomenten i svensk ishockey.

Häv den automatiska avstängningen, för det kan göras, och erkänn att det var en perfekt men ytterst olycklig tackling. Då visar man upp en vilja att förbättra hockeyn på alla sätt.

Sedan vill jag passa på att säga att jag hoppas innerligt att Matte Johanssons skada inte är allvarlig. Matte är en otroligt duktig hockeyspelare och har min fulla respekt för hans fina uppträdande på en hockeyplan.

Kommentera

westerlind: Haha, W:et är en ironiker av världsklass!
Kommentera

Dawidovski: [Han blir träffad i huvudet]

Om han nu blir träffad i huvudet, varför befarar man man då fråm Färjestadslägret att att Matte (en av de få jag respekterar som hockeyspelare i FBK) har brutit ett revben? Hade han huvudet under armen? Eller vad är din föreklaring? Har du öht taget sett situationen?
Kommentera

Dream Team: Jag håller med dig, MoDo är ett sk-tlag.
Kommentera

Icing-Ove: Japp. Han får nog vänta med ålderspension ett tag till. Så lätt släpper vi honom inte. När det sedan handlade om ren och skär överlevnad, i stället för några som helst tankar på slutspel, ja, då skulle väl en finne samt en och annan ryss visa sig funka rätt så bra.

knas: Ja, det är väl typ priset ni varit tvungna att betala med den betydande del talanger som hela tiden har behövts i andra lag där de egentligen "hör hemma". Frågan är kanske var nånstans de behövts allra mest?
Kommentera

knaskamilla: Detta är tredje året på raken som MODO gör en femling.

När J18 losade mot Malmö igår så spelade bästa möjliga lag. Samtliga 88or som spelade J18 mot Malmö igår spelade också J20 mot Timrå idag. Ny match för 88orna imorgon mot Malmö och sedan eventuellt tredje kvart på söndag. Detta betyder att spelare som Kempe, Svanberg med flera spelar match fyra dagar på raken, orkar man detta?

Det stämmer att MODO är enda lag med fem lag i slutspel. Frölunda har fyra herrlag, man har dock inget damlag. Frölunda liksom MODO åkte på storstryk i U-16 idag, imorgon möts dessa båda lag kl 1030 i gamla goda Kempis.
Kommentera

Dream Team:

Lite synd för vårt J20-lag att de hade så många bra spelare att typ hälften hamnade i A-laget. Undrar om det på något vis har påverkat J18-laget också, kanske att spelare som kunde ha förstärkt där hamnat i J20 i stället? Äh, det där har Martin mer koll på än vad jag har.

Dessutom undrar jag om det verkligen är första gången vi haft fem lag i slutspel samtidigt. Som jag tolkade nyheten på åffisjella är vi den enda klubb som har fem lag i slutspel i år, men jag kan ju ha fel. Det där har nog Martin också mer koll på än vad jag har.
Kommentera

Dream Team: Delat rekord med förra året:-)
Kommentera

En sån tackling som Enström gjorde ikväll har Scott Stevens i New jersey praktiserat i 15 år i NHL,ser absolut inget fel på tacklingen!
Kommentera

« · 693199 · »