1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507153 inlägg · 4104 ämnen

Halvtid 23-24

« · 2617244 Till forumet

Halvtid 23-24
för att diskutera nåt annat än den här ruttna matchen så har tänkte jag att vi kunde ha en liten analys av säsongen nu när halva serien har gått, kan vara kul att titta på efter säsongen också om det slutar väl. försök att inte kommentera dagens match här utan gör det i rätt tråd.

jag börjar med mina betyg, det är ingen vetenskap utan endast mina åsikter. notera att jag betygsätter utefter MINA förväntningar :)

modo som lag: 5 - över all förväntan. finns mycket, mycket, mycket att anmärka på men antalet poäng är långt över min förväntan. jag hade förväntat mig att modo tagit ungefär vad oskarshamn tagit

kriterier:
5 - överträffat mina förväntningar OCH hållt en bra SHL-nivå
4 - överträffat mina förväntningar
3 - spelar ungefär som förväntat, inte nödvändigtvis gjort en bra säsong för det, utan har helt enkelt gjort det jag förväntat mig av honom
2 - under förväntan
1 - flopp, presterat långt under förväntan

5 - lassi
3 - olle

3,5 - berg
2 - bernhardt
3,5 - brickley
3 - folin
4 - näsen (vill nästan ge honom en femma, svårt)
2 - rubins
1 - rundblad
wahlberg spelat för lite

4,5 - mikkel
4,5 - josh
3 - ejk
2 - niederbach
1,5 - oregan (har producerat okej, inte bra, men för lite involverad i spelet för en toppspelare)
3 - ohlsson
2 - pettersson
2,5 - ranta (han börjar dock röra sig mot en trea från den ettan han länge var på)
1 - roma
3 - södergran
3 - sam
3 - walli
4,5 - woods
hutsko spelat för lite

vad tycker ni?
Kommentera

Sv: Halvtid 23-24
BobbyG: -2 till Rundblad, sjukt besviken.
Kommentera

BobbyG: Ser helt ok ut! Hade nog personligen satt en 3:a på Rubins, och en 4:a på både Sebbe och Sam.
Kommentera

4,5 - Lehtinen
2,5 - Oeek

3,5 - Berg
1 - Bernhardt (tyvärr, han håller nog inte ett hack upp)
3 - Brickley
3 - Folin
4 - Näsén (motsatsen till Bernhardt)
4 - Rubins
1 - Rundblad
4 - Wahlberg (spelar stabilt trots att ingen i klubben tror på honom)

5 - Aagaard (Har räddat oss tillsammans med Woods)
4 - Dickinson
2 - Hutsko (behöver kanske komma in i det)
3 - EJK
1,5 - Niederbach (tyvärr, han håller nog inte ett hack upp)
2,5 - Oregano
3 - Ohlsson
2 - AP
3 - Ranta (minuspoäng på honom fram till senaste matcherna, nu tar han smartare beslut)
3 - Ruohomaa (trodde inte på honom alls)
3 - Södergran
3 - Vigge
4 - Walli (mycket positivt överraskad)
5 - Woods (Se Aagaard)
Kommentera

Framnäs:
Folin en 3:a överlever knappt på isen.

Hutsko höjer iaf första pp i uppställt känns som att alla får mer tid
Kommentera

Framnäs: Känns otroligt seriöst när du ger Ruohomaa en 3a!
Kommentera

bengt88: Kan du läsa? Det finns något som står i parantes där efter siffran. Det förklarar betyget enligt de kriterier som Bobby_Good slog fast i trådstarten.
Kommentera

hk: Skulle du kunna dra på honom en smäll?
Kommentera

Framnäs: Svårt att sätta ett övergripande betyg över 26 matcher. Tycker Lassi har varit konsekvent över hela säsongen, sen är det många som gått upp och ner i perioder.

Lassi - 5
Olle - 3

Rundblad - 2
Rubins - 3
Bernhardt - 1
Näsén - 4
Brickley - 3
Berg - 3
Folin - 2

O’Regan - 3
Ruohomaa - 1
Ranta - 3 (kraftigt stigande form)
Woods - 3
Dickinson - 3
Aagaard - 4
Walli - 2
Vigneault - 4
Södergran - 2
Sebbe - 3
AP - 2
Niederbach - 2
EJK - 2

För få matcher:
Hutsko
Jacobsson
Wahlberg
OP
Kommentera

Framnäs: Kan läsa ,men du kan omöjligt haft så låga förhoppningar på Ruohomaa att han är en 3a i dagsläget
Kommentera

Lassi - 4
Olle - 4

Rundblad - 1
Rubins - 2
Bernhardt - 1
Näsén - 5
Brickley - 4
Berg - 4
Folin - 3

O’Regan - 3
Ruohomaa - 1
Ranta - 3
Woods - 3
Dickinson - 4
Aagaard - 4
Walli - 3
Vigneault - 4
Södergran - 2
Sebbe - 2
AP - 1
Niederbach - 1
EJK - 2

För få matcher:
Hutsko
Jacobsson
Wahlberg
OP
Kommentera

SPOODI:
Lassi 5
Olle EE 3

Olle har en resa att göra, men gör det han skall. Lassi kanske inte är en 5 men ger oss en trea då och då.

Rubins 4
Rundblad 3

Rundblad- Hade hoppats på mer offensiv men bidrar mkt i spelet med puck
Rubins - tycker han är bra över hela banan.

Bernhardt-3
Näsen - 5

Bernhardt får en trea tycker han klarar sig bra. Näsen sticker ut offensivt och sköter defensiven

Brickley - 4
Berg - 2,5

Berg snuddar på högre betyg, sett till rollen. Brickley sköter sig bra både framåt och bakåt.

Folin/Wahlberg gör det ok men är utfyllnad på denna nivå.

Regan 3
Ruohomaa 2
Ranta 3

Regan/Ranta kommer nog landa på en 4 när vi summerar säsongen. Ruohomaa…. Ja hoppas han kan fortsätta på samma spår som de två matcherna innan uppehållet.

Aagaard- 4
JD - 4
Woods - 5

Woods gör skillnad på SHL nivå, det hade jag inte förväntat mig. JD/Aagaard är solida

Vigge 4
Walli 3
Södergran 3

Vigge är väldigt nyttigt i båda ändar. De två övriga växer.

Ohlsson - 2
AP - 1
EJK - 3
Niederbach- 2

EJK får ett extra plus för att han sköter sin roll så bra ser alltid till att vi har ett vuxet lag och bidrar.

Niederbach gör bra grejer men än så länge är delarna bättre än helheten.

AP skulle jag vilja se mer framåt av.

Ohlsson har egenskaper vi inte kan vara utan men bidraget framåt är för litet för en 3.
Kommentera

SPOODI: Ruohoma vilade veckor innan uppehållet och spelade nån match.
Därefter ytterligare 10 dagar vila, under uppehållet, sen kunde han inte vara med ändå, vad händer???
Skicka till Västervik o ta hem Teo!

Rundblad måste gjort sin absolut sämsta insats som senior igår och har innan det varit medioker som bäst.
Skicka till Mora och ta hem Noren istället.

O Reagan kom hit men har sedan dess inte synts till.

Tråkig utveckling på spelare som skulle bära laget
Kommentera

Robin Ztorken L: alltid lika intresserad av att höra tankegångarna när det kommer till skicka x och spela y istället

noren har femte mest speltid bland backarna i mora med sina 16 minuter per match. han har inte förtroende att spela varken pp eller bp. runblad spelar 17 minuter per match i lika styrka och får utöver det pp tid (kanske inte borde ha det, men en annan diskussion)

kommer modo vara ett bättre lag om femtebacken i mora, en 19 åring som gjort noll matcher i shl, spelar istället? nej, det är inte särskilt troligt, och jag tycker att rundblad är en flopp. men allt som görs måste göras med utgångspunkten att det är troligast att modo blir ett bättre lag av det.

"men skicka runblad och värva nån annan", inte heller särskilt troligt att modo får loss tillräckligt med pengar för att köpa någon annan i en sån uppgörelse, inte heller särskilt troligt att modo tänker bryta med en prestigevärvning under säsong. till våren, kanske, om modo hänger kvar.

som jag skrev igår tycker jag det är mycket en inställningsfråga och det gäller inte bara runblad utan många av dom andra spelarna också. inställningen måste vara att göra det så svårt som möjligt för motståndarna att göra något bra, hur man väljer att göra det beror på spelare och situation givetvis, men mot färjestad två gånger om har det blivit väldigt blottat hur det blir om man inte gör det.
Kommentera

Tarasov: svårt att sätta betyg då alla förväntat sig olika av spelarna innan. Hade varit lättare med Landslagsklass, hög shl klass, ok shl klass, botten i shl samt HA klass. Eller något.

Men här kommer det:

Lassi - 5
Olle - 3

Rundblad - 2
Rubins - 3
Bernhardt - 1
Näsén - 4
Brickley - 4
Berg - 3
Folin - 2

O’Regan - 2
Ruohomaa - 1
Ranta - 2
Woods - 4
Dickinson - 4
Aagaard - 5
Walli - 3
Vigneault - 3
Södergran - 3
Sebbe - 3
AP - 1
Niederbach - 1
EJK - 3
Kommentera

MorganaLefaey: du får använda dina egna kriterier :)
Kommentera

BobbyG: det är lugnt.
Det lär komma fler framöver o nu testade jag efter förbäntningar. Men tror nog niederbach kanske skulle haft en 2a i stället för 1a då jag inte trodde allt för mycket på han innan.
Men för sent att ändra nu. 😉
Kommentera

Tarasov: God jul och gott nytt!

En särskild julhälsning till Putte, Constanza och alla andra.
Kommentera

MorganaLefaey: Jag tänker inte sätta några betyg på individuella spelare utan konstaterar att några har varit bättre än förväntat och några har varit sämre.

Jag konstaterar att vi har alldeles för många tröga och oskickliga backar för att hänga med i Färjestads spel och majoriteten av alla deras 12 mål är lite propaganda från deras sida, vi såg helt enkelt ut som ett damlag som skall försöka sig på att slå ett herrlag i samma sport.

Sen är jag och har alltid varit sjukt tveksam till varför man plockar in så många transatlanter så fort man vill fylla på frysboxen, det är historiskt oerhört svårt att hitta amerikaner som kommer från Ahl och tillför i Shl i någon större utsträckning, visst har Hinken ett relativt starkt trackrecord på sina värvningar men i och med värvningen av Logan Hutsko så tycker jag detta gått till en överdrift, det är som att hjärtat försvinner från laget när vi får in så många legoknektar.

Övrigt vill jag hylla Erik J Karlsson som fått stå utanför laget ganska frekvent i höst men kommer in och visar varför han är en startspelare och är en av dom bästa Modospelarna på isen igår, han höjer 4:e kedjan något enormt och gör dom även till ett offensivt hot, synd att han blev tveksamt avblåst på sitt friläge igår.

Men aja, vi får tacka Färjestad för lektionen, 2 helt rättvisa och tillslut ganska enkla segrar.
Kommentera

BobbyG:
Ja det är bättre för Norén att köra i Mora
Kommentera

Gavelo: Anledningen till att vi plockar in transatlanter är såklart för att det inte finns annat att plocka in på samma hylla. Vi är nykomling och sent ute på marknaden. Eller ska vi låna in typ Gustav Olhaver från Tingsryd ett gäng matcher som HV71 fått göra nu?

Var drar man ens gränsen för en legoknekt också? Vi har aldrig haft en nordamerikan som spelat fler matcher än Woods har hos oss i nuläget.
Dickinson, Vigneault? Nja.

Är villig att sätta in Hutsko och O’Regan på det kontot.
Kommentera

KB: det där med legoknektar som inte bryr sig är så överskattat alltså. det är så individuellt från spelare till spelare att det bara bli en trött klyscha. var väl nån som skrev under matchen igår att "ingen som brinner för klubbmärket" och det är så fånigt

lustigt tycker jag när vi har en legoknekt från danmark som kanske brinner för klubben mer än nån annan i laget, sam och josh sliter arslet av sig varje match för inga rubriker, woods bryr sig så lite om modo att han redan nu kritat på för två säsonger till istället för att vänta på marknaden och ta ett potentiellt högre bud från ett bättre lag

nä, jag tror inte detta är något ben att stå på och det slängdes nog ut från gavelo utan nån närmare eftertanke. alternativet till att plocka oregan och hutsko var att plocka... adam brodecki? robin alvarez? wernblom? eller ingen alls? det är inte en uppsjö av fina svenska spelare med stort hjärta och hög kvalitet på marknaden. 14 spelare från fjolårets lag i truppen nu, så det där hjärtat i laget finns nog ändå?

tror det är ett bättre ben att stå på att modo lyckats så bra hittills på grund av "hjärtat" i laget med tanke på att kvaliten inte är jättehög.
Kommentera

KB: Blir spännande att se vad konkurrenter och HA-lag hittar på vid transferfönstret som öppnar snart och vad som finns på marknaden. Finland brukar väl släppa några mot nån halvmiljon till miljon. MoDo lär ju inte ta in en back av det man läst. Blir ju en chansning hur som helst. Säkert dyr också. Samtidigt är det dyrt att åka ur också eller hur sponsorer? :-)
Kommentera

BobbyG:
I februarii 2015 gällde: "Växjö är idag lite av en främlingslegion där man idag alltså har 13 svenska spelare och tolv utländska fördelat på fem finska, fyra kanadensiska och tre amerikanska."

C Mores expert: ”Växjö har för mycket utländska inslag för att vinna guld”, "– När man väl kommer till kritan behöver man ha ett nav av svenska killar och det har man inte", sa dåvarande C More experten Thomas Johansson. 9 februari, 15:15, 2015.

NÅGRA MÅNADER SEDARE I APRIL 2015 TOG DE GULD - Trots eller tack var importerna?

hockeysverige.se/2015/02/09/c-mores-expert-vaxjo-har-for-mycket-utlandska-inslag-for-att-vinna-guld
Kommentera

« · 2617244