1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507073 inlägg · 4104 ämnen

Hemmapremiär MoDo - Karlskrona 19/10

« · 1699030 · » Till forumet

Sv: Hemmapremiär MoDo - Karlskrona 19/10

Tycker Djuse borde ta en plats i laget nu, så pass bra han ändå var ifjol.

Vem hade förresten trott att Torp/Hedman och Heshka så långt skulle vara våra bästa backar? 😂(inte så svårt visserligen)

När jag såg Heshka under SCA-cupen hade jag kunnat satt en hundring på att han skulle få lämna innan Welch kommit.. Men skillnad på försäsong och säsong, oavsett vad trollen från Brynäs hetsar om.

Butler är redan en favorit, jävlar vad avig och snabb han är! Kul att se att han inte verkar hämmas av sin gamla skada iaf. Whitney helt under isen, skadad på underkroppen tydligen. På Huras låter det som en äldre skada, undrar om det är foten som spökar för honom igen? isåfall lär vi inte se honom i Ö-vik länge till..

Ruggigt tuffa matcher framför oss nu, man måste tokgnugga försvar. Det finns egentligen inga ursäkter för hur man även ikväll kan bjuda på sådana sanslösa lägen där de får stå soprena framför mål och avsluta. Linköping på Fredag kommer inte bjuda på lika många mål, samt utnyttja våra misstag betydligt bättre.

Kommentera

jeensen: En i tom kasse på slutet. Det kunde man ju satsat nå hundringar på...
Kommentera

Monno: För övrigt ett plus i kanten till Runesson som visar att man inte behöver förstöra en motståndare bara för att man kan!
Han väljer axel i en situation där Karlskronaspelaren kommer med huvudet i isen väldigt lågt. En axel mot huvudet och han hade inte spelat på nå månader.

Och minus till Grundström som helt onödigt halvmördar en KHKare.Han ser BARA siffror. Måste sovit på SHLs genomgång av spelarsäkerhet.
Kommentera

Premiär för Olsson i Sundsvall. Inget optimalt läge men gjorde det väl ok rent statistiskt iaf.

OLSSON, Markus 35 GK 19 2 17 89,47 30:25 3,95
Kommentera

Monno: Fast samtidigt tycker jag att grundströms tackling vänder matchen. Rätt att ge två plus tio, men det gav energi till Modo.
Kommentera

Den som klagar på Reiderborns insatser så här långt borde nog gå och lägga sig. Jag såg matchen mot örebro på plats och det var BARA tack vare Adam att det inte blev 8-1.

Tyckte han kändes stabil genom hela den här matchen mot Karlskrona, första målet kan jag tycka ser lite lätt ut, annars har vi bara utesepelarna att skylla på de andra 3 målen. 

Jag kan tycka att Lapierre ser lite slö ut i sina vändningar och vissa avslut, men det är nog inget att oroa sig över. jag lovar att han kmr bli bättre för varje match han spelar. 

Jag hoppas Foppa kmr och är med på varenda träning inför fredag så blir det nog en intressant match mot Linköping!

Kommentera

J F K:

Jag tycker inte att man kan utläsa att Grundströms tackling gav energi, snarare att det blev mindre förvirrat utan honom. Gillar han fart framåt och fysiska spel men långt i från en given SHL spelare sett till hela registeret.

Kommentera

And Erk?n: Reiderborn har i mina ögon gjort två ok insatser, varken mer eller mindre. Jag tycker dagens match var ett fall framåt. Mot Örebro var det ca 50 min hönsgård, idag var vi nere på ca 30 min. Om det beror på att vi mötte lättare motstånd idag låter jag vara osagt.

Jag är en av många som klagat på Torp tidigare, men jag tycker han visade potential idag. Blir så glad när han han istället för att satsta på en tackling går in och trycker fast motståndaren mot sargen.

Kommentera

mr_brasco: verkar gå bra för Karlkvist i Mora 4 mål på 4 matcher tror han blir viktig nästa säsong,vi kommer ha en bra grund att stå på om två tre säsonger då spelare som Djuse,Carlson,Runesson,Leman,Possler,Ottoson,Petterson,Olofsson,Karlkvist kanske inte når NHL och väljer att stanna i Modo istället om vi är ett mittenlag eller ett topplag då förstås annars är det svårt att behålla svenska spelare.

Redigerad kommentar

Kommentera

modomille: Jo förhoppningsvis kan vi få en liten grund att stå på i framtiden! Vore skönt.
Inget ont om Hedman å Skröder. Men dom gör inget lag.

Men jag skulle bli förvånad om inte Possler och framförallt Olofsson gör något NHL försök. Olofsson imponerar ju varke gång han är på camp.
Även Leman är nog "för bra".
Sen är det ju dessa ryska/tyska/Sweiziska ligorna också.

På tal om framtid. Tror ni det skulle vara möjligt att få tillbaka Mario Kempe en dag? Eller är han för mkt djurgårdare...
Kommentera

modomille:
Tycker även det var stort misstag att inte värva Jesper och tycker dom ska värva hem han så fort hans nuvarande kontrakt går ut, tror man kan göra plats för båda utan att dom slås om samma plats med varandra.
Kommentera

Var sjukt besviken när vi inte värvade hem Jesper Olofsson och då han gick till Karlskrona(??) och det är jag självklart fortfarande.

Tycker det är riktigt dåligt faktiskt. Egen talang, från Örnsköldsvik, som nu kommer att göra dundersuccé i ett annat SHL-lag... Ung dessutom. Kan tycka att dessa spelare ska spela i MODO.
Kommentera

Amitiel:

Det är lätt att vara efterklok. Det var inget gnäll här för en vecka sen, om att man skulle ha värvat Jesper istället för någon av nyförvärven. Nu gjorde han en grym match mot Modo och några börjar sitt gnäll.

Men ja, man ska värva hem Jesper så tidigt som möjligt. 

Kommentera

Nu har det bara gått 2 matcher men är redan orolig för försvaret. Dom har haft 10 försäsongsmatcher att köra in sig i nya systemet men försvaret ser inge bättre ut nu än vad det gjorde första försäsongsmatchen. Börjar få vibbar från säsongen 09/10 där vi hade en grym offensiv med bl.a. Zucca, Foppa och Näslund men gjorde Modo 6mål så släppte dom in 7. Sen hade dom väl även en målvakt den säsongen som kastade in puckarna.

Men jag ger dom 10 matcher, för får dom ordning på försvaret så kommer det att bli en rolig säsong.

sen kan man ju tycka att försvaret har varit Modos akilleshäl i flera säsonger med olika huvudtränare men med samma andretränare, jag tyckte redan innan denna säsong att man även skulle sparka Alavaara och Gradin.

Kommentera

Smartin:

Det är väääldigt mycket snack om Alavaara och Gradin. Skulle deras tysthet, osäkerhet och brist på instruktioner till spelarna kunna bero på språket - en rädsla för att kommunicera på engelska? Vi har trots allt en organisation som snart har engelskan som huvudspråk.

Lyssnar man på de journalister som är i ungefär samma ålder hör man att de inte har pratat engelska på länge och att engelska inte direkt är den bästa. Alltså jag klandrar inte dem, utan bara konstaterar att engelska är bristfällig.

Jag skulle kunna tänka mig att att det är samma sak med våra assisterande tränare Gradin och Alavaara.

Kommentera

hellge: Fast de pratar inte med de svenska spelarna heller. Det kan inte förklara varför de står som två trädgårdstomt matcherna igenom heller.
Jag tror att vi är väldigt många dom gärna skulle se att Modo byter andratränare.
Kommentera

hellge: Av det jag sett och hört på träningarna har Alavaara inga problem med att kommunicera på engelska.
Kommentera

J F K:Förodligen ansåg Modo att de inte hde å att sprka de asssterande tränarna.
Kommentera

Carl Lejonkräk: det tror jag med. dom la pengarna på huras och spelare ist.
Kommentera

AM och JFK:

Då kan vi kanske utesluta språket...

Kommentera

Carl Lejonkräk: För ovanlighetens skull tror jag att du har helt rätt. Både pengamässigt, men även förtroendemässigt vill man nog undvika att sparka någon tränare till.
Kommentera

J F K: ska verkligen Ryan Whitney lägga av?! Eller är det ett tidigt första aprilskämt som Madhawk kommer med?
Kommentera

J F K:

modohockey.se/artikel/69414/

Jaha där har vi förklaringen till varför han varit dålig de senaste matcherna.

Otroligt tråkigt att inte kroppen håller, för vi har nog inte en försvarare som kan hitta de passningar som han hittar.

Kommentera

Rytter: Grymt tråkigt. Jag tyckte under försäsongen att han hade potential att vara SHLs bästa back, men igår syntes det att han inte kunde åka skridskor riktigt. Jag har full förståelse för att han bestlutet, men han sätter oss i en lite prekär situation givetvis.
Kommentera

J F K:

Precis. Det som är intressant är ifall detta frigör en del pengar eller ifall kontraktet var rent prestationsbasertat?

Kan detta öppna för att hämta in Welch redan nu och använda Whitney pengar för att täcka upp för den ökade kostnaden för Welch?

Kommentera

J F K: hur funkar det, visst får modo pengar över nu? Borde gå att hitta en defensiv pjäs!
Kommentera

J F K: då är nästa fråga, vad finns på marknaden?
Kommentera

J F K: ajajaj.. men på nåt sätt skönt att han kände det redan nu och inte haltar runt 10 matcher o slår indianare som den igår. nu är frågan från vilket camp vi kommer ta in en ersättare, eller vad man ska kalla det. kan man verkligen inte ta in welch redan nu även om det kostar?
Kommentera

Tråkigt, men borde frigöra pengar till en klassvärvning.

Redigerad kommentar

Kommentera

Borde väl frigöra några kronor till någon ersättare.
Kommentera

InVinoVeritas: Marknaden är död... Lät det när Brynäs jagade.. Gäller än mer nu antar vi
Kommentera

Undrar om vi haft chans på Salmela om vi vetat detta för 2 veckor sedan..
Kommentera

Jesse: fast å andra sidan så startar NHL snart och en hel del killar får inte plats i trupperna. Kan finnas nån där att haffa
Kommentera

Jesse: "Vi"? Du och Smeagol eller? ;)
Kommentera

ULTIMAVICI:

Prio 1: Se ifall man fått tillräckligt med pengar över för att plocka in Welch nu!

Prio 2: Undersök marknaden och se vad vi kan tänkas få tag i.

Kommentera

Rytter: Fy fan va trisst för er med Ryan.......
Kommentera

Varför är det så självklart att man ska kunna värva något vettigt för pengarna som nu frigörs? Det känns inte som om han var dyr, då backsidan ansåg vara klar när Whitney värvades.
Plussar man ihop anledningen till detta beslut och hur det lät varför han kom till Modo, så tror jag inte att det är en hög lönepost om försvinner. Klart han tjänade pengar. Men några 200-300k/mån tror jag inte på.
Whitney chansade nog att spela för Modo, då han hemskt gärna ville lira med Noah. Och Modo hade inte mycket att erbjuda. Så det är nog inte jättemycket pengar man kan värva något nytt för. Nu vet jag inte vad det kostar att ta hit Noah men kanske att det kan täcka skattekostnaderna för Noahs kontrakt.

Kommentera

Rytter: Nja, när Whitney värvades var det för att knyta ihop backsidan. Då var redan Welch medräknad, anser därför att man skall försöka fullfölja sin "gameplan" och försöka ersätta Whitney med spets.
Kommentera

ULTIMAVICI: Cumiskey :) fast han tar nog en plats där borta. En defensiv back behövs.
Kommentera

snowden: Det ironiska är att han signade för 4 dagar sedan, så han blir troligtvis inte aktuell.
Förövrigt så ser jag hellre en stabil 2-vägs back som inte nödvändigt behöver kosta stora summor.
Brynäs jagade rejäl spets och då blir marknaden betydligt smalare. Finns fortfarande gott om kvalité att hämta i exempelvis Nordamerika.
Kommentera

ULTIMAVICI: Är tydligen ett try-out som Cumiskey skrivit på.
Men är det verkligen den spelartypen vi behöver? Om han nu blir aktuell?
Eller vafan, hockey är underhållning och Cumiskey är stor underhållning.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Cumiskey är underhållning och har oerhörd potential men han fick spela på tok för många minuter per match i Modo tycker jag.

Men efter två sejourer så har jag ändå lärt mig att han knappast är mannen som får vårt försvar att se mindre förvirrat ut.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Han får bidra med att hålla pucken i anfallszonen alternativt i motståndarnas målbur.

Kommentera

S-vikaren: Tror snarare Svartvadet redan kollat med Mikko Kousas agent om en värvning är realistisk.
Kommentera

ULTIMAVICI: Märkligt vad många som i efterhand visste att Whitney skulle få sluta. Jag tycker tvärtom att han under försäsongen visade att han verkligen hade motivationen och jobbade hårdare än nästa alla andra. Jag tycker att det nästan blir pinsamt hur bedrövligt usla och populistiska murvlarna är.
Kommentera

ULTIMAVICI: Borde det inte gå att hitta någon ok svensk back som blir cutad på camperna nu? Tänkte som man kan skriva fast på några år och bygga kring. :-)
Kommentera

Monno: Man hoppas att Svartvadet har varit lite förberedd att det kunde hända. Kanske så varnade Whitney Svarten som chansade ändå med han. Har vi tur så har Svarten någon spelare på gång redan och äter sin söndagssteken i lugn och ro. Vågar vi hoppas på en ny back redan till på fredag?
Kommentera

J F K:
Jo typiskt, man undrar varför de vänta med att skriva nåt:)
Kommentera

ULTIMAVICI: Mikko kousa hade varit en bra värvning men jag vill se en defensiv back istället med ett bra förstapass.

Redigerad kommentar

Kommentera

modomille: Fast nä? Kousa var väl en katastrof här? Eller blandar jag ihop honom med någon?
Är väl Kousa som varit bra typ överallt i Finland med floppade i modo?

Jag röstar på Thomas Pöck ja! Köp ut han från kontraktet bara å ta hit han! ;-)
Kommentera

« · 1699030 · »