1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507817 inlägg · 4106 ämnen

Hockeyligan - the Lockout Story

« · 1544300 · » Till forumet

Sv: Hockeyligan - the Lockout Story
Berka:Extremt löjligt av Boork., men det är typiskt honom. Bättre ha en korkad åsikt än ingen alls...
Kommentera

Undrar hur uffe tränar PP?

Innan match talade han om att man nött mycket PP i uppehållet, tycker det sett sämre ut än innan haha

Kommentera

NuMo: Boork vill bara ha uppmärksamhet (som vanligt) inget att bry sig om!

Kommentera

Modos förklaring, som man varit tydlig med officiellt, att man ersatt Påhlsson med Steen, tolkas nu som en efterhandskonstruktion, nu när Påhlsson kommit tillbaks och Steen utgått.

Boork klarar tammefan av att simma mot strömmen åt alla håll.

Menar han att Påhlsson fejkar skadefrihet nu bara för att marknadsdomstolen sagt nada?

Kommentera

Huge: nu när bara bittra och okunniga har den åsikten rör det inte mig i ryggen heller.
Kommentera

NuMo: Svartfotsstämpeln försvinner tyvärr inte, hur mkt du än skiter i min åsikt...
Kommentera

Huge: Problemet för dig Huge om vi lämnar juridik och förordningar för att koncentrera sig på bara moral och etik, är att då är ju Brynäs precis lika illa. Moraliskt sett är ju Franson exakt det man vill undvika och man klarar sig tack vare ett juridiskt kryphål.

Oavsett hur du slingrar dig, så blir det fel...
Kommentera

Huge: Bla. bla. bla.

Jag tor vi skiter i dina åsikter i frågan egentligen, men irriterar oss väldigt på din osympatiska dumstrut som du väljer att se igenom.

Kommentera

J F K: Klart att Bodén måste försöka hänvisa till tidigare "brott" mot överenskommelsen, det är hans chans att få rätt.
Nu handlar det dock inte så mkt om ren och skär juridik och rätt eller fel, utan mer om ett moraliskt spörsmål.
Den första överenskommelsen från 2007 har helt riktigt blivit åsidosatt vid ett par tillfällen men HL har säkerligen inte ansett det vara så viktigt att agera eftersom "brottslingen" förmodligen har kunnat ange vettiga skäl till värvningen och att den därmed har ansetts ligga inom ramarna för avtalet.

När lockouten sen står för dörren gör man ett tillägg, för att försäkra sig om att ingen ska värva specifikt lockoutade NHL-spelare som står under kontrakt. Det är mao TILLÄGGET som gäller i det här fallet, även om Bodén självfallet vill hänvisa till det ursprungliga avtalet från 2007 och att det är DET avtalat som ska gälla.

Det handlar mao mer om en moralisk och etisk fråga där tillägget är ett gentlemans agreement som man hoppats att alla skulle ställa upp på, men där två lag ställt sig utanför och agerat svartfötter.

Där är vi idag, svårare är det inte.
Kommentera

J F K: Jag klipper in från ett inlägg i Allehanda utav Xavies.

"

2007 beslutade Hockeyligan (HL) att begränsa användandet av korttidskontrakt. Kontrakt skulle alltid gälla säsongen ut men med två undantag. Skada på nyckelspelare (vad som menas med nyckelspelare är ej definierat) samt try-out. Vid try-out ska det vara tveksamt om spelaren tar en plats och får därför provspela under några veckor. Man kan alltså inte ta in Henrik Zetterberg på try-out. Det har med tiden även kommit till andra typer av korttidskontrakt, ex vid inlåning från framförallt allsvenska klubbar.

Den 23/8 2012 beslutar HL enhälligt att tidigare beslut gäller och man ska inte göra undantag för NHL-spelare. Det är alltså vid skador och try-out som korttidskontrakt är tillåtna.

Man tar senare ett beslut som begränsar vilka spelare man får ersätta skadade nyckelspelare med. Modo och Frölunda röstar emot detta. Det är detta beslut som Konkurrensverket den 21/9 fattar ett interimbeslut (förhandsbeslut, tills vidare-beslut) om som säger att "beslut #2" är olagligt och att tills dess att verket har tagit ett slutgiltigt beslut så är det upp till varje klubb att själv bestämma vilka spelare de skriver kontrakt med. Konkurrensverket ifrågasätter också om HL har rätt att fatta beslut i dessa frågor och konstaterar att HL har rätt att besluta i de frågor som Svenska Ishockeyförbundet ger dom tillåtelse att besluta i.

Den 18/12 2012 kommer Marknadsdomstolens dom där de upphäver det interimiska beslutet som Konkurrensverket tog den 21/9 Min tolkning av beslutet är att då det redan finns ett generellt beslut mot korttidskontrakt så spelar det ingen roll att NHL-spelare särskilt nämns, de liksom alla andra omfattas av det generella förbudet.

Lite tillspetsat kan man säga att dom tycker så här:

KKV: Om korttidskontrakt är tillåtna för vissa spelare så måste dom vara tillåtna för alla spelare annars är det otillåten kartell.

MD: Då korttidskontrakt inte är tillåtna för någon kan det inte vara kartell.

..."

Det är där vi egentligen är. Bodén har pekat ut att det finns medlemmar i hockeyligan som inte följt beslutet från 2007 (trodde det var 2006 jag), vilket gör att det än mer märkligt. Ska hockeyligan straffa Modo enligt en existerande regel, när flera lag redan visat att den regel är fullständigt tandlös och att man kan ignorera den bäst man vill (tydligast exemplifierat av FBK och Hyvömän ifjol). Än värre blir det då KKV mycket väl kan ogilla den panikartade omskrivningen av undantaget med långtidsskadade nyckelspelare till att bara gälla delar av de spelare som finns tillgängliga. Då är det stor sannolikhet att hockeyligan återigen står inför ett vite från KKV.

Kommentera

Berka:Många har tagit upp att marknadsdomstolen i sammanhanget bara hänvisade till korttidskontrakt, men Huge förstär helt enkelt inte det. Det är synd för då kanske man kunnat föra en konstruktiv diskussion med honom. Nu är det tyvärr som att diskutera med en godissugen femåring på golvet i mataffären. 
Kommentera

Huge: spelar väl heller ingen roll om han är LO eller ej då man riktar sig mot alla kortidsavtal.
Kommentera

Lumber Jack: tack som fan för svaret! Haha tänkte faktiskt inte så långt, började kolla matchprigrammen etc men fick inte ihop det. Nu förstår jag hur du tänker.

God jul :)
Kommentera

Huge: Nä det är väl tur det, för Franson är värdelös och vilken dåre i NHL skulle vilja kontraktera honom på den nivån någonsin igen.
Kommentera

Huge: det där hade gällt fram till det visade sig att hockeyligans medlemmar misskött regeln. Jag menar det ser inte riktigt lika imponerande ut när klubbar som AIK, Brynäs och FBK självs missbrukat korttidskontrakterade spelare. Snarare är det höjden av hyckleri att hänvisa till en regel man själva skiter fullständigt i.
Kommentera

Lumber Jack: Du har missat en liten detalj: vare sig Beech eller Franson är lockoutare med NHL-kontrakt.
Men det visste vi ju redan.
God Jul!
Kommentera

Blizzard: Om Påhlsson kommer tillbaka och Steen sätts på sidan med hänvisning till Gentlemannaavtalet så är det helt plötsligt Beech med sitt match-till-matchkontrakt och Fransons NHL-klausul som är de som hamnar i skottgluggen. Kommer då även NHL i gång och Franson drar till Toronto har vi ett solklart exempel på vad Hockeyligan ville undvika. Men det visst du väl redan?

God Jul. 

Kommentera

Monno:

Gör den inte det så får man ändra. Kommer finnas oerhört mycket olika valmöjligheter.

Initialt känns det dock som den kedjan gjort sig förtjänt av fortsatt förtroende.

Redigerad kommentar

Kommentera

Nine: Klarar sig Öberg kedjan mot antagligen betydligt bättre motstånd är ju frågan?
Kommentera

Nine: tror på Påhlsson med tvillingarna. Han har spelat där förut, men oavsett blir det ett grymt bra lag.
Kommentera

Så...

Sedin-Sedin-Steen
Nagy-Påhlsson-Ritola
Skröder-Sundström-Kempe/Müller
Öberg-Forsberg-Madsen

Utanför: Spina, Kempe/Müller, Hari, juniorer

Cumiskey-Regehr
Ahnelöv-Enström
Lehtivuori-Byström

Utanför: Torp, Hägg

eller? 

Kommentera

spud: Du lyckas då alltid relatera allt till Timrå. Respect!
Kommentera

supertr?tt: Men vänta nu, ska inte alla med ett hjärta spela i Schweiz? 
Kommentera

supertr?tt: stackarn
Kommentera

Nine: Jo, det är nog vettigt att låta Steen vila nu. Man blir bara sugen på att se honom fortsätta när hockeyligan uppträtt så korkat och inkonsekvent. Den där regeln har ju visat sig inte ens vara en regel, utan något tandlöst som lagen skiter i. Att då som vissa lag hoppa upp på höga hästar gör ju att man gärna vill trycka ned någonting i halsen på dem.

Redigerad kommentar

Kommentera

Lumber Jack: som sagt, varför? vad menade du?
Kommentera

Lumber Jack:

Jag tror Loob har bättre vett än att sköta det offentligt. Det sägs att det är HV71 och FBK som trycker på mest med sanktioner inom Hockeyligan.

Det skönaste hade ändå varit om Samme spelar på annandagen och att Steen inte gör det så man kan släppa det (förhoppningsvis) och gå vidare. Må hända att Modo kan vinna en rättslig process men åtminstone jag är brutalt trött på hela diskussionen. NHL-säsongen ställs in om tre veckor, kan Samme spela så gör det nog inget om Steen missar några matcher.

Kommentera

J F K:

AIK har ju tre skadade spelare och de skulle väl kunna hävda att Sandberg är en nyckelspelare. Han gjorde ju trots allt 9 poäng på 12 matcher i slutspelet och är assisterande kapten.

Tyvärr tror jag att MoDo fegar ur. Jag tror man hade väntat med att matcha Påhlsson till mitten av januari ifall det inte hade varit för HL's hot om sanktioner.

Kommentera

Lumber Jack: varför?
Kommentera

NuMo: Hade bara hockeyligan nöjt sig med att tillåta ersättare från skadade nyckelspelare, men nu vet jag inte om modo nöjer sig med det. Med värvningar som Beech och Franson som är korttidskontrakterade utan att ersätta någon skadad nyckelspelare kanske modo låter Steen spela i alla fall. Tack AIK och Brynäs, samt hockeyligan för den möjligheten.
Kommentera

Lumber Jack: Då är det dags att ta in Steen på ett korttidskontrakt.
Kommentera

Ska vi gissa att de som håller tummarna mest för att Påhlsson spelar är Hockeyligan, och minst AIK och Brynäs?
Kommentera

Jajjen: Sedan blir Boork (en av de största motståndarna till NHL-spelare) sur och börjar raljera över att den till Finland i hockeyexil flyktade Erik Karlsson tackar nej till landslagspel. Vojne, vojne...
Kommentera

Lumber Jack: Det verkar lönlöst att försöka sig på ordning i trådarna.
Kommentera

Peja: Att lag utnyttjar hålen i ihåliga regler/överenskommelser är ju en naturlag.

Kolla på NHL när de införde lönetak. Plötsligt skrev de hundraårskontrakt med spelarna i stället.  Å nu har de LO.

Kommentera

Icing-Ove: Loob har varit tyst i veckor, han har förstått. De som inte begripit något bor längs E 4:an söder om Ångermanälven.
Kommentera

Icing-Ove: Jag tror att Hockeyligan försöker invänta utgången borta i Nordamerika...
Kommentera

Peja: Visst är härligt? Jag ser mest fram emot Loobs förklaring till hur de kunde värva Hyvönen med tanke på den strikta regeln om korttidskontrakt som de förde fram till Marknadsdomstolen. Kan jag få en bild i julklapp på Loob med dumstrut på...

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: tråkigt att detta tar sådant fokus från hockeyn !
Kommentera

Lumber Jack: Rent juridiskt sitter ju hockeyligan i en helt omöjlig situation i den här frågan...
Kommentera

NuMo: Det är ju lite kul ändå det här. Ger HL MoDo en bestraffning får de nog KKV på sig igen. Humor. 
Kommentera

Lumber Jack: Man fortsätter dock att hota med retroaktiva bestraffningar ifall man senare kommer på vad som är rätt eller fel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Ett nytt försök att hamna i rätt tråd...

Hockeyligan har målat in sig i ett hörn har vi sedan länge konstaterat, och det blir allt mer klart att de själva har insett det. Man kan helt enkelt inte svara. Cirkusen fortsätter.

Kommentera

Från och med idag kommer Hockeyligan att förbjuda rödhåriga tvillingar. 11 lag har röstat för den regeln. Allt för svensk hockeys bästa. På så sätt varierar inte MoDos slagkraft under säsongen.
Kommentera

McFire: Fyndigt! Eller, nja sådär. Du får en chans till
Kommentera

Härmed konstaterar jag, efter en del läsning att Gurra88 är förkastligt långt efter.

Du är i en annan av världar min lilla vän, låt mig leda dig rätt.

Kommentera

Peja: Du förstår den bättre än HL? Knappast. HL har själva gått ut och sagt att vi får se vad som händer med bestraffningen. Älskar även HL:s långfinger åt nollan Bodén. Vem tror han att han är?
Kommentera

Gurra88: Du förstår ej innebörden av domen. Det finns fortfarande inget juridiskt stöd för att förbjuda NHL-spelare sålänge andra spelar på korttidskontrakt.
Kommentera

Peja: ja.. Som sagt, gick ju bra för KKV senast. Avtalet är brutet och Modo bör straffas. Gör mig en tjänst, bespara mig dina svar. Tack!
Kommentera

« · 1544300 · »