1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507246 inlägg · 4105 ämnen

HV71-Modo

« · 1590658 · » Till forumet

Sv: HV71-Modo

ULTIMAVICI:  Du har varit medlem här i någr dagar och håller redan på att trollar. Logga ut, gå klart skolan sen kan du komma tillbaka när du mognat på dig lite va, eller vad säger du!?   

Kommentera

Berka: Tog ett längre urklipp för att det ger en mer trovärdig vinkel på det hela! Källkritik är nämligen viktigt om man skall kopiera!
Kommentera

Enligt dig innebär det väl att det kanske är förbannat trevligt att bli klippt av en lastbil... Skrev ju det ser inte ut
Kommentera

ULTIMAVICI: Först anklagar du mig för att ha låg nivå när jag citerar domarbasen med ett urklipp som vinklar det till min ståndpunkt, sen postar du ett lite längre urklipp från densamma, hyffsad dubbelmoral va?

Nu tänker jag inte dividera detta längre, det är dömt mål och på bilderna "ser det ut som" att ingen klubba rör pucken och är det så skall målet dömas bort.

Kommentera

Nej!
Dessa hör till hans meningsbyggnad som avslutas med att målet skulle dömts bort!

Du ser fin ut
Det ser ut som att solen skiner idag
Det ser inte ut som att det är speciellt trevligt att bli påkörd av en lastbil

Dessa är meningar som du försöker tränga in
Det ser ut som att solen går ner i havet borta i horisonten
Solen ser ut som en apelsin

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka:Det finns inget problem med det. Man ser sparkrörelsen, man ser ingen klubba som träffar pucken efter sparken.

Slutsats , inget mål.

Kommentera

ULTIMAVICI: På dessa bilder ser det inte ut som att pucken rör någon av klubborna

Du ser inte problemet?

Kommentera

"I kameran inifrån målburen ser vi att pucken sparkas och sedan glider in i mål mellan klubborna. För att målet ska kunna godkännas måste pucken vidröras med klubban av HV71:s spelare innan den går över mållinjen."

"På dessa bilder ser det inte ut som att pucken rör någon av klubborna och målet skulle därför ha dömts bort för spark."

Här har du ett längre utklipp! Och det är exakt samma bilder som alla andra sett. Att du tar ut en mening och vrider det så att det verkar som han är osäker är väl ganska låg nivå?
Kommentera

ULTIMAVICI: . Jag vet att du förstorade upp och jag har oxå sett dessa bilder i slowmotion, det är hårfint och inga 7-8 cm, det handlar om iaf. Det är förstås svårt att avgöra då pixlarna blir otydliga i rörelsen.

Jag blev förvånad och jag har HELA tiden tyckt att det ser ut som att det är ett regelvidrigt mål MEN eftersom jag inte kan avgöra vilket jag inte tror någon kan göra med dessa bilder så har jag utgått från att måldomaren har haft tydligare bilder som visat på att han var på pucken med klubban.

Men eftersom du kan avgöra till 100% att det var ett felaktigt mål så tycker jag att du ska skicka ditt exlusiva material till Peter andersson eftersom inte ens han är 100% säker "Det ser ut som"

Kommentera

Huge: Ingen aning hur det fungerar. Men det lär väl vara lite olika. Om han inte kan verifiera att pucken verkligen var över linjen så blir det inte mål. Om han inte kan verifiera om det var spark eller inte så godkänns målet osv.

Eller så kör de motbevisa domaren. Om han först pekat på mål så behöver man motbevisa det och klarar man inte det så är det mål.
Kommentera

Men vi kan göra detta enkelt! Var det någon annan än Berka som inte blev förvånad att det dömdes mål?
Kommentera

Du är otrolig! Som jag skrev tidigare förstorade jag videon i datorn körde på 50% fart och använde kameravinkeln från Cmore. Detta skrev jag redan i morse! Tror du jag satt och chansade för att sedan framstå som idiot? Det var 100% tydligt att inget blad rörde eller ens var närmare pucken än ca 7-8 centimeter
Kommentera

ULTIMAVICI: Jag litar på det jag ser, och på bilderna är det otydligt och DÅ litar jag på att domaren gör rätt eftersom han förmodligen har bättre förutsättningar, ser du skillnaden???

sen började du att påstå att jag sitter och chansar när du själv har chansat ang denna situation i snart 24 timmar, DET ät patetiskt on något.

Kommentera

J F K: Har du fortfarande inte räknat ut varför Sullivan spelade i första backpar?

ärligt talat nej eftersom de senaste matcherna så har laguppställningen varit som nedan, med undantag för jekabs och salmelas match

Eftersom sullivan varit bänkad i 2 matcher och spelat med torp i 3 så skulle jag ha spelat han där, dessutom har hägg spelat nästan alla matcher med regehr så varför inte fortsätta gör det. sen har hedman och lööv spelat ihop de 3 senaste matcherna så dom kan få fortsätta då defensiven har fungerat fint.

Hägg-regehr

lööv-hedman

torp-sullivan

extra: Carlsson

Hoppas du är nöjd med ditt svar?

Kommentera

Huge: exakt! Bilderna vi redan sett tillför ju liksom ingenting!
Kommentera

Monno: Ok, tack. Isf kan vi utesluta att bilderna inte gav klarhet, eftersom videodomaren tog beslutet att godkänna målet.
Alltså måste man haft andra bilder än de vi sett, som visar att målet ska godkännas.
Och dom bilderna är väl isf det som bringar klarhet och som man skulle vilja se.
Kommentera

Berka: Med ditt resonemang hoppas jag du aldrig klagar på ett domslut någonsin! För du litar väl på att de alltid gör rätt? Skälv litar jag på vad jag ser! Förövrigt behöver du inte inleda en kommentar riktad till mig med "lille vän" det är patetiskt!
Kommentera

Monno: Absolut, jag säger inte emot, det är nog ruskigt svårt. Men jag är iaf skapt så att jag litar på våra domare eftersom dom bör ha bäst förutsättningar för att göra en rättvis bedömning..    Nu verkar det ju så att domaren gör en felbedömning och tar ett felaktigt beslut tråkigt nog.
Kommentera

Huge: Eller nu läste jag vad du skrev. :-P
Om inte måldomaren kan avgöra är det upp till huvuddomaren väl? Så har jag för mig iaf.
Kommentera

Berka: Med den teknik och de kameror (framförallt när dom kör HD) som Cmore sitter på skulle jag bli väldigt förvånad om måldomaren satt på bättre saker faktiskt.
Är väl egentligen bara kameran rakt ovanför dom har som är något speciellt? Och som du säkert känner till själv är det rätt så svårt att avgöra vad pucken tar på när klubborna är ovanför pucken och man har kameran rakt ovanför.

Huge: Undrade samma tidigare. Utgår man från att man ska bevisa att det var ett godkänt mål eller utgår man från att man ska bevisa att det var underkänt?

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: En fråga: vad gäller ifall videodomaren mha sina bilder INTE kan avgöra om målet ska godkännas eller underkännas?
Kommentera

Berka: Jag och många andra tyckte det var tydligt på de bilder vi såg på tv, även om inte du klarade av att se det. Måldomaren är en kille från Jönköping som varit domare, dvs det finns alltid enbrisk för jäv. Nu hade han först inte tillgång till samma bilder som oss vad jag förstår, utan det var med tv-bilder i slowmotion han såg samma som oss.

Har du fortfarande inte räknat ut varför Sullivan spelade i första backpar?
Kommentera

ULTIMAVICI: Hörredu lille vän, jag chansar inte!

Jag liter först å främst på en måldomare än på några stollar som sitter å gafflar att det var felaktigt när en måldomare som har som yrke att se skillnaden säger något annat.  Sen är det inte säkert att måldomaren har rätt men det är väl ändå de man måste utgå ifrån ellerhur?!

Jag har hela tiden sagt att det ser ut som det borde dömas bort, men ist för att sitta å lipa över det så har jag trott att måldomaren säkert sett något vi inte kunnat se.

för övrigt så tycker jag reprisbilderna är ruskigt svårtydande, speciellt i skedet då kameran vrids och modoklubban lyfter hv-klubban över pucken, det är väl där någonstans jag trott att måldomaren kan ha sett att den nuddar klubban från någon vinkel som vi inte haft tillgång till.

Den stora frågan är väl vad fan har måldomarna tillgång till för bilder igentligen??

Kommentera

Dock kommer vi ju inte få hela sanningen då det torde vara väldigt enkelt för SHL att lägga ut de videor som videodomaren tittade på och såg något han inte såg! Men tror att det blir känsligt då det kommer förstärka vad vi redan nu vet!
Kommentera

Berka: Gå in på SHL.se så får du svaret, då slipper du även sitta och chansa!
Kommentera

Monno:  Allt jag menar är att man kan inte sitta å säga att det är mål om en måldomare säger att inte är det eller tvärtom eftersom han bör ha bättre förutsättningar att avgöra, speciellt i en svår situation.

Men allt tyder ju på att det skulle dömts bort och då bör man ju fundera på vart det har gått snett?

Har måldomaren ljugit för att ge hv71 ett mål eller har det blivit något fel med hans bilder?

Kommentera

Monno: Där verkar iaf DU ha RÄTT!
Kommentera

ULTIMAVICI: Välkommen till HS. Stället där ingen någonsin har fel och alla har rätt. Och vissa ggr är det extra uppenbart. :-)
Kommentera

Bad_Brett: På tal om att han iaf i inledningen (förhoppningsvis för hela säsongen) slipper spela med Joonas, vore inte Lööv en bra kompis till Cumiskey? Stor, fysisk och skicklig nog att täcka upp i övrigt. Sen kan Joonas gå in med Hägg kanske?

Så länge Cumiskey slipper spela med en back vars största nackdel också är det fysiska spelet framför eget mål...
Kommentera

Berka: Är du seriös? Han säger ju tydligt att det är målkameran man ser det från och spelar sedan upp bilderna som vi såg igår och säger att det är på just dem bilderna man ser att målet är felaktigt(tv bilderna) exakt det jag skrev på morgonen!
Kommentera

Berka: Uppenbarligen har dom ju inte det då domarbasen går ut och säger att det syns tydligt på bilder måldomaren inte har tillgång till att det var spark och att det ej tar på någon klubba.
Kommentera

ULTIMAVICI: Gosse vad du snurrar in allt, vad är det du inte förstår igentligen?

På våra tv-repris bilder kan ingen med säkerhet säga de ena eller det andra eftersom bilderna är för dåliga.

Måldomare har tillgång till andra ,fler och bättre bilder , bilder som inte media får ta del av, hur svårt kan det vara?

Kommentera

J F K:

Oj, oj, oj. Detta är kittlande, riktigt kittlande. Han är ju ingen defensiv klippa, men å andra sidan spelar det mindre roll om vi lyckas få till ett stabilt grundspel... Och förhoppningsvis slipper man spela med Lehtivouri.

Väljer Modo att dra sig ur Salmela-affären helt nu på grund av allt krångel?

Edit: Tydligen inte:

allehanda.se/sport/modo/1.6339042-markus-naslund-kyle-ville-tillbaka-

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Du menar att man inte kunde se det på bilderna som man var tvungna att använda för att se att det var felaktigt? Ärligt talat förstår jag mig inte på ditt resonemang!
Kommentera

J F K:

Känns skönt att han valde oss trots att han lär ha haft sedelbuntarna från KHL framför näsan.

Ska vi tolka detta som att det ej kommer finnas utrymme för Salmela i vår trupp? Tycker ändå att det man såg i hans första match såg lovande ut och hade gärna sett mer av honom i dagens modo.

Kommentera

Gusse: Peter är ett rätt vanligt namn, men jag tror varken Peter eller Marcus själva går in med pengar. Oavsett lär vi ändå inte få veta.

Helt klart är att Cumiskey INTE kommer hit för pengarna då han kunnat tjäna väsentligt mer på annat håll.

Kommentera

Rytter: Kan en av privatpersonerna som sponsrat heta Peter i förnamn!
Kommentera

MorganaLefaey:

Just videogranskning är något som SHL måste ta tag i. Det sker på ett amatörmässigt sätt just nu. 

"Inte tillgång till alla bilder" är en riktig jävla skitursäkt och gör att man bara börjar misstänka att man medvetet ger hemmalaget fördelar ifall det är en svår situation och några bilder inte tydligt visar situationen. Då kan ju måldomaren skydda sig med att säga "jag hade bara tillgång till dessa bilder, och där ser det ut som.....". Tycker att tv-bilderna klart och tydligt visar att detta inte ska vara mål. Och dessa bilder bör ju även måldomaren ha tillgång till.

Kommentera

J F K: Sen är det knepigt att domarchefen går ut och säger att måldomaren först uppfattade det som mål, men när han fick tillgång till nya bilder så säger han att det inte var mål.
Varför fick han inte tillgång till alla på en gång?
Nej det behövs ett war room så man kan vara säker på att de som tar beslutet är opartisk.
Kommentera

J F K:  Bra syn har jag och tv:n är ganska ny så det ska vara lugnt. :)

Jag håller ju med om att det onekligen ser ut som att det är ett ej korrekt mål, det är vad jag kan se på reprisen, det jag menar är att jag inte kan säga till 100% om det stämmer eftersom måldomaren tydligen sett något som vi inte kan se från de bilder vi har att tillgå, då får man ju anta att han har andra bilder som inte vi får se och utrustning som gör att han ser nått som ingen annan ser.

Sen finns ju scenariot att måldomaren medvetet fuskat och det är ju inte första gången det hänt, bara i köplustan har det väl hänt en 2-3 gånger på senare år 

Kommentera

Berka: Jag - och uppenbarligen domarchefen - tycker att man ser tydligt nog på bilderna. Kanske herrn ska putsa glasögonen och köpa dyrare tv-utrustning;)
Kommentera

ULTIMAVICI: Men nu kunde man tydligen läsa här att andersson har varit ute i media och erkännt att det inte var mål så då är det bara tråkigt för oss.

Bra iaf att man går ut och förklarar sin bedömning, dock var ju huvudomarna oskyldiga i detta utan detta måste läggas på måldomaren som uppenbarligen fuskat.

trist

Kommentera

ULTIMAVICI: Men hur kan du med säkerhet säga det då du inte har samma material som måldomarna har?

På bilderna i tv som vi har så kan man inte helt 100% klargöra om pucken tar på hv-klubba, det är för oskarpa bilder för det. Sen dessutom som jag skrev så kan du inte heller förlita dig på att puckbanan är rak då kraften  i puckens moment kan styra den rakt även fast den tar i en klubba. Därför tycker jag det är dumt att påstå att den inte tar i en klubba när vi faktiskt inte kan avgöra det på reprisbilderna som vi har tillgång till.

Kommentera

Rytter: Glad nyhet

Kommentera

MorganaLefaey:

Har ni missat att Kyle är tillbaka: 

http://allehanda.se/sport/modo/1.6338640-cumiskey-till-modo-hockey-klar-for-hela-sasongen

Betyder detta att vi endast spelar Salmela tills han kommer?

Kommentera

Detta är väl 2a gången modo råkar ut för detta. Fick väl ett korrekt mål bortdömt mot Rögle också.
Förväntar mig att det snart ordnas en central enhet som granskar sådana här händelser. Så mycket dyrare kan det inte vara att ha några anställda på en och samma plats som får bilderna sänt till sig.
Kommentera

Trevligt att game winning goal är felaktigt. Nu finns Andersson på SHL sidan och erkänner att det inte var mål. Dynga värre får man väl lov att säga.

Kanske redan skrivits. Men har inte orkat skrolla ner.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Mycket bra sammanfattat, skriver under på allt.

Det man kan lägga till kring PP som jag tycker gjorde stor skillnad är att man nu ser ut att ha en tanke kring inspel i offensivzon. Detta gjorde att vi på ett enkelt sätt kunde ta oss in utan att chansa med en dump, till följd av detta blev det lättare för oss att komma in och sedan ställa upp direkt för att styra igång vårt PP.

Ser ut som man iaf lagt en del tid på att träna och ha en tanke kring inspel nu iaf.

Kommentera

Berka: ?? Jo då jag precis just gjort det jag skrev och oavsett material så rör ingen klubba pucken! Situationen är redan skedd men det underliggande i min text är ju att domarkåren behöver jobba mer transparent gentemot spelare och publik och inte gömma sig när det hettar till! Ingen ansvarig som får stå för misstagen, ingen bättring! Så tycker visst att varje gång det blir uppenbart fel som inte beror på att domaren omöjligt uppfattat situationen så ska detta belysas!
Kommentera

ULTIMAVICI: Att sitta och raljera om det var mål eller ej är rätt värdelöst då vi inte har samma material som domarna.  Dessutom behöver inte puckbanan förändras nämnvärt om pucken är snurrande, det är helt omöjligt att se om pucken ändrar riktning med nån centimeter.

Jag håller med om att på de repriser och vinklar vi har att tillgå så ser jag ingen BLÅ klubba röra pucken, alltså skall målet dömas bort,MEN som sagt så har domarna förmodligen både bättre och mer material att arbeta med. däremot heller inte sagt att dom dömer rätt för det.

Kommentera

« · 1590658 · »