1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507161 inlägg · 4104 ämnen

Linköping - MODO Hockey 2011-02-24

« · 1352692 · » Till forumet

Sv: Linköping - MODO Hockey 2011-02-24
spud: Challe kunde inte låta bli att småflina efter tacklingen så han var nog inte så missnöjd som du inbillar dig.
Kommentera

Poffa: Ja du verkar riktigt korkad om du behöver titta i en bok om det är tillåtet att tackla en spelare 2 sek efter han haft puck så pass att han får hjärnskakning.
Kommentera

Man kan tänka sig hur drevet skulle gå om Hedman satt in den här:

Dock så håller jag med spud lite här, tacklingen känns en aning onödig. Jag tycker det ser ut som att Hedman ser att LHC:aren tittar bort och då bestämmer sig för att trycka till honom. Men annars är det ju liksom inget fult med tacklingen, inga höga armbågar eller någonting.

Redigerad kommentar

Kommentera

spud: 2 sekunder? Din tidsuppfattning är way off. Men kalla mig korkad om du vill, det verkar ändå vara du som inte kan klockan.
Kommentera

Poffa: Då kan du åtminstone en sak, alltid nåt.
Kommentera

spud: En mer än dig.
Kommentera

spud: Du glömmer totalt att Petterström har minst lika hög fart och åker rakt in i Hedman.

Dumt!
Kommentera

Poffa: Jag tvivlar på att det ens rör sig om två tiondelar av en sekund.
Kommentera

NuMo: Du vet ju vad man säger, tiden går fort då man har roligt.
Kommentera

NuMo: Ne PP har ingen skuld i detta, han ser inte AH. AH siktar och träffar en fulsmäll trots att han ser att PP har blicken åt ett annat håll och därmed inte är beredd. Likgiltighet i det räcker för mig för en 5a.

Poffa, ne jag behöver inte hjälp att förstå det olämpliga i en fulsmäll. Så du har max 1, jag har minst 1.
Kommentera

spud:

Otroligt. Jag tyckte att det såg fult ut först, men har i efterhand satt på mig dumstruten och erkänt att jag hade tokfel.

Gustafsson: Tack för videon. Melichar använder två händer och knuffar in Forsberg i sargen med huvudet före. Solklar utvisning även om den inte hade varit i ryggen.

Redigerad kommentar

Kommentera

spud: En regelrätt tackling mitt i bröstet på en puckförande spelare mitt på open ice.  Anton skulle väl såklart först ha åkt fram och vridit huvudet på PP i åkriktningen så att han inte åkte in i något hårt.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo:

Vad har Toumas Tarkki med det hela att göra?
Kommentera

Bad_Brett: Hur kan du fria den ena och fälla den andra? Det är ju sagt att domarna inte ska blåsa för tillfällen när spelarn medvetet vänder ut ryggen och söker upp de där tillfällena? Forsberg vänder ju upp ryggen och är nedsjunken. Tacklingsbar, ja, lämpligt att tackla en person där? nej
Har det att göra med vilket lag du sympatiserar med?
Kommentera

Bad_Brett: Jag syftade på det senaste från TT. Lelleprintern.
Kommentera

spud:

Det är väl ganska solklart? Hedmans tackling är regelrätt, Melichars är det inte. Om du ska sätta in en tackling framifrån på det där viset, så ska du ha händerna intill kroppen, gärna i ett kryss. Det är INTE tillåtet att använda sina händer för att knuffa omkull någon. Melichar tar ett tydligt grepp runt K-Fops axel med vänsterhandne och trycker honom nedåt, så att han inte har någon möjlighet att skydda sig. Detta hade varit en solklar utvisning oavsett hur K-Fop var vänd.

Hade Melichar satt in en regelrätt tackling så hade K-Fop hunnit in till sargen och därmed kunnat skydda sig på ett bättre sätt.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett:

Förstår jag inte vad som var problemet med tacklingen utom att andra spelaren blev skadad. Hedman har precis vänt och är knappast en raket. Snarare så att PP står för farten, Hedman sätter emot.

Hur många har inte foppa kört över för de varit ivägen? Inget ramaskri då iaf.
Kommentera

NuMo:
Varför är stämmningen så kinkig ikväll? Vi vann.
Här skojade vi tidigt om PP:s "känslighet".
Några dåliga domarbeslut, och hela halva forumtrusten tuggar fradga?..
Nu djävlar ska vi tugga på!!
Och ha kul på kuppen!
Kommentera

spud: Forsberg vänder ju ryggen till för att täcka pucken, då är du inte tacklingsbar. Det man vill få bort är att spelare som spelat iväg pucken vänder ryggen till efteråt.

Hedmans tackling är lite sen, men inte så sen att det är en regelvidrighet.
Kommentera

Wayne Gresky: Givetvis gör domarna fel vid utvisningen av Hedman, det är som vi alla ser Petterström som brakar in i Hedmans axel samtidigt som han har blicken i fjärran. Domarna, som inte hade sin bästa dag, är väl medvetna om att det egentligen inte är utvisning. Annars hade de, som regelboken kräver, skicka Hedman av banan då Petterström blev skadad. Nu nöjer man sig med en tvåa för att tillmötesgå hemmalgets gnäll.

I tredje perioden var dock domarduon bra, det skall icke förnekas.  

Kommentera

Lumber Jack: Jag tror att domarna friade men att det var nån av linjelinusarna som tyckte det var hemskt det som hände.
Kommentera

Frisco: Det enda som man skulle kunna ta Hedman för var möjligtvis interference, inget annat. Men det blir väl lätt så här när man inte ser situationen från början och sedan skall utdömma ett straff i efterhand.

Svenska domare är så otroligt lama, jag hoppas verkligen att man sätter ihop par som i största möjliga mån får döma tillsammans nästa säsong.

Över 100 domarkonstellationer i årets säsong, det är helt jävla sjukt.
Kommentera

qwertas:

Kan någon moderator tvångsändra spuds namn till Don Quixote
Kommentera

Lumber Jack: Särskilt bra var de då de släppte Hållbergs famntag och våra backars hakningar sista minuten. ;)
Kommentera

shinzawai: Slutspelshäng, luktar torsk mot SSK om ni fråga mig.
Kommentera

arnio: Du har nog rätt, för en gångs skull. Vi förlorar allt som oftast just fel matcher.
Kommentera

Lumber Jack:

Idag kommer vi att få se journalistisk hantverk när den är som obehagligast. Antagligen ett krav för att få jobba i en kvällsblaska.

Nyström ´har utlovatt att göra en artikel där han lyckas med att få en helt korrekt tackling att verka regelvidrig.

Men där kommer han att göra en liten pudel. Tacklingen kommer visserligen att ha varit regelrätt, men den kommer absolut att beskrivas som moraliskt fel. respektlös och dålig för det egna laget och hockeyn.

På något sätt kommer han att bevisa att det därför var rätt att det blev en utvisning och att den egentligen borde följas upp med en avstängning. Challe var en hjälte som beskrev tacklingen som "onödig" och fullföljde med att direkt bänka Hedman.

Magnus Nyström kommer på något sätt, genom att virka räta och aviga i ologisk blandning framhäva att vi visserligen behöver en hockey med rejäla tacklingar, men att vi ändå av någon anledning inte vill ha just Hedmans tacklingar, oavsett hur regelrätta de är.

Efteråt så kommer vi att inse att Nyström vill både äta upp tårtan och ha den kvar.

Spännande.
Kommentera

arnio: Borde väl snarare lukta falafel och kringlor.
Kommentera

Paddan:

Och k-bab
Kommentera

Wayne Gresky:

Nja. Ifall du vänder ryggen precis i tacklingsögonblicket så ska det inte vara någon utvisning. Man kan inte begära att en spelare ska avbryta ett tacklingsförsök med så kort varsel. En av anledningarna till att de införde denna regel var att vissa spelare satte det i system att vända rygggen till för att få med sig utvisningar.

Grejen är att Melichar håller ner K-Fops huvud med vänsterhanden, vilket leder till att han inte har någon möjlighet att skydda sig själv. Detta är givetvis helt regelvidrigt.
Kommentera

hempe:

Sant!

Merhaba!
Kommentera

NuMo: Tycker du verkligen att Hedmans tackling är ok? Det är ju ett riktigt cheap shot och med lite högre fart så hade det varit avstängning, solklart.

www.youtube.com/watch?v=4V6BhDqfNL4

Det är ju helt uppenbart att Hedman siktar på huvudet på en spelare som lämnat ifrån sig pucken och tittar åt ett annat håll. Han har inga intentioner att gå på kropp och jag tycker att han har tur om han kommer undan med 2 minuter för det där fega tilltaget.
Kommentera

Inte speciellt överraskande så har Challe ångrat sig. Nu får Petterström skylla sig själv.
Kommentera

NuMo: Det börjar låta som att challe är en modoit. Hur kan ni få det där till en ren tackling?
Kommentera

NuMo: Petterström visar också i artikeln att han förstår sig på hockey. Att den här tackling ens diskuteras är egentligen löjligt.
Det är naturligtvis inte ens en utvisning om man går efter regelboken.
Just därför blåste inte domarna för tacklingen heller utan blåste av spelet för att PP låg kvar skadad. Sedan tog man en utvisning på klassiskt och patetiskt elitserievis för att någon gjort sig illa.

Domarna håller lika låg klass som vanligt helt enkelt, så allt är väl som vanligt. :)
Kommentera

Olle:

En tackling med axeln rakt framifrån på open ice. Går det att få den renare? (Det var en retorisk fråga.) Knappast.
Kommentera

Olle: Kanske genom att han ser tacklingen och ställer den mot vad som står i regelboken. Pröva gärna på detsamma.
Kommentera

Olle: Varför ska han inte tackla?
Om vi säger att Hedman tacklar 10 gånger varje match ( siffra tagen ur luften ), så blir det ju en hel del på en säsong. Att han då och då tacklar en spelare som inte är uppmärksam utan beundrar sin egen passning eller bara i allmänhet åker runt och såsar på är väl inte så jävla konstigt? Detta är juh likvärdigt med tacklingen han satt på Wallin i FBK, Wallin har blicken i isen och är inte uppmärksam och förklarade det sedan med att de ledde stort och det var lite kvar av matchen. Då kanske han bör byta yrke, det är väl trots allt elithockey?
Hedman är anställd av Modo delvis för att tackla sina motståndare.
Kanske är det LCH-tränaren i detta fall som bör informera sin spelare om att han bör titta upp, det pågår en match där ute. Allmänhetens åkning är på fredagar.
Hedman går inte in hårt med tacklingen överhuvudtaget och jag är nästan lite förvånad över att han var så pass "snäll". Tycker det är respektfultl av Hedman att bara markera där då han om han velat kunnat blåst bort PP fullständigt.
Kommentera

NuMo: Tekniskt sett gör ju Hedman bara fel i det att han siktar mot huvudet men det är det många som gör under match. I övrigt är det ju en solklar tackling mot huvudet på en spelare som inte ser honom komma. Puckförare eller ej, alla vet om att det finns en lucka på 1-1,5 sekunder då man i regel inte tittar upp efter att ha släppt pucken och man brukar inte åka runt och tjuvsmälla spelare i det skedet.

Det är en tackling som inte har någon inverkan på spelet förutom att det skickar motståndaren till sjukhus och jag tvivlar på att Hedman skulle göra samma sak om han mot all förmodan fick chansen i en annan liga då skulle han ju självklart fått näsbenet avslaget en gång till.

Om alla åkte runt och letade såna här tacklingar i Sverige så skulle vi förmodligen få se rätt tråkig mittzonshockey och hur många fall av hjärnskakningar som helst.
Kommentera

Olle: Kul att du bekräftar Wikegårds urbota floskler om att hockey är en närampsport och att det skall smälla över hela banan.

Hmm? Känns som att jag har hört den på andra ställen också.

Du menar alltså att spelaren inte är tacklingsbar öht. pga. att han har huvudet i en onaturlig vinkel jämfört med hans färdriktning?
Kommentera

McFire: Om du erkänner att en skadad motståndare i det läget är ett positivt resultat, då ska jag ge mig. För det är bara det som blir resultatet av en sån här tackling. Siktar man mot huvudet på en spelare som inte är direkt inblandad i spelet (han står i princip still i mittzon när Hedman bryter in och sätter in smällen mot huvudet).

Du tycker att det är respektfullt att han inte går in så hårt? Hade han tagit två skär till där (inte för att han hade hunnit det men ändå) så hade han tveklöst blivit avstängd. Det fega tycker jag ligger i att:

1, tackla någon som inte är involverad i spelet och därför inte beredd
2, han siktar RAKT i huvudet på Petterström.
Kommentera

Olle: Känns det inte som en lätt överdrift att Hedman siktar mot huvudet?
Kommentera

NuMo: Självklart är han tacklingsbar men man tacklar inte någon rakt i huvudet bara för att man kan. Hundratals såna lägen finns under match men man ser inte många som åker runt och letar efter att få tackla någon i huvudet.
Kommentera

Olle: Han får väl se sig för. PP stod själv för farten i den tacklingen.
Kommentera

Olle: Jag inser att du talar av egen erfarenhet. Hoppas han som tacklade dig bad om ursäkt i alla fall.
Kommentera

Olle: "Det är en tackling som inte har någon inverkan på spelet"

Nu måste du tänkt fel. Visst kan den ha inverkan på spelet. Om MoDo vinner pucken i nästa läge så är de ju en man mer på skridskor.
Kommentera

Wayne Gresky: Om smällen hade tagit någon annanstans hade han väl inte fått hjärnskakning? Så hårt går inte huvudet i isen.
Kommentera

Frisco: Eftersom den ene ligger med hjärnskakning på isen menar du?
Kommentera

NuMo: Om du inte orkar prata sakligt om situationen så behöver du ju faktiskt inte prata om det alls?
Kommentera

« · 1352692 · »