J F K:Helt rätt, det är kollektivet som ska hjälpa till att dra laget framåt. Därför är det så viktigt att man får in "rätt karaktärer" i laget. En dålig karaktär kan förstöra stämningen i gruppen. Vi hade väl nåt exempel ifjol när det gäller dålig karaktär.
Sven Tuta: Att det är så många nordamerikaner i truppen och att de är införstådda med den mycket tuffare träningen gör det snudd på omöjligt för de äldre att klaga. Jag menar, om Ritchie inte bara accepterar tuffa träningar utan även jagar på de som inte ger järnet ger bra signaler. Det är enligt mig viktigare att ledare inom gruppen ställer de kraven än att tränaren ensam ska göra det. Det går liksom inte att gömma sig eller tycka synd om sig själv då för man vet att det inte blir sympatier från någon.
Däremot som sagt om tränaren är den enda som ställer riktigt höga krav är det lättare att spelarna pratar sinsemellan (typ, vad vill idioten att vi ska göra nu) och mer eller mindre slutar lyssna på tränaren.
J F K:En av problemen som kan uppstå är just hans klara raka besked utan några krussiduller. Hur tas det emot av de äldre som varit i klubben en längre tid. Junisarna har nog lättare där, tror jag.
Men, som sagt jag är för det här med peka med hela handen. Spelarna är här för att jobba (spela). Nu gäller det även att Gradin m.fl. visar upp en bättre attityd.
Redigerad kommentar
J F K:
Hade också varit lite orolig för det du beskriver ifall han kommit hit direkt från nordamerika. Men nu när han varit verksam i Europa under lång tid och dessutom lyckats rätt bra med vissa lag borde vara en säkerhet för att hans modell faktiskt fungerar i Europa. Återstår att se ifall det även bär frukt i SHL.
Gillar också bilden Larry förmedlar, det verkligen så en head coach ska kommunicera utåt. Känns som det är en intressant säsong på gång för oss.
Sven Tuta: Jo, jag säger ju det. Killen utstrålar allt jag vill se hos Modos tränare. Jag vet inte om han taktiskt är skicklig nog för att få ut max ur materialet eller om han är lika övertygande och tuff när det kommer till kritan, men jag fullkomligt älskar hur han kommunicerar det.
(Man vet att jänkare ofta är bra på slideware inom teknik. Deras saker ser sjukt bra ut när man läser om det, men rätt ofta överensstämmer det inte helt med verkligheten. Lite som att McDonalds hamburgare ser jättegoda ut i reklamen, men i verkligen är lika saftiga som en torkad trädstam ).
J F K:Tycker om att läsa det Huras säger:
http://modohockey.se/artikel/68228/
Helt annan attityd verkar han ha än sina föregångare.
Monno: Får man hoppas att man inte har en intervjuare som mumlar i micen och endast ställer ledande frågor?
Den som lever får se, men man har lite att leva upp till om man vill göra ett riktigt bra event av detta.
Ikväll jäklar blir det att se livehockey igen! Äntligen som man säger!
Får man hoppas att dom har lärt sig att dom inte kan köra rökmaskinen i 20minuter i år?
Sawchuk:
Jag upplevde förra säsongen att Hedman var en stor "syndare" iaf sett till mängden misstag. Men man upplevde ändå inte att det lika illa som med Torp. Har du haft möjlighet att studera Hedman?
J F K:
Som jag sa, är det en spelförståelsefråga går det att jobba med, handlar det om speluppfattning blir det svårare.
ivandrago:
Först
Torp är relativt begränsad i sin skridskoåkning och hamnar lätt på ryggen/utanför sina motståndare ute i hörnen då han inte riktigt har full s.k edge control. (hur man utnyttjar ytter och innerskär för att maximera sin rörlighet). Detta kan man till stor del åtgärda genom att anlita en personlig skridskocoach.
Innan vi går vidare måste vi skilja på speluppfattning och spelförståelse.
Spelförståelse är förmågan att förstå spelet, detta handlar till stor del om rutin, övningsmemorering, träning och teori. Man förstår situationer på isen och kan hantera dem utifrån sina tidigare liknande upplevelser.
Speluppfattning är förmågan att uppfatta vad som händer på isen, ofta innan det har hänt. Det handlar om perceptionsförmåga, tid och rumsuppfattning och snabba uträkningar och konsekvensanalyser. Spelare med riktigt bra speluppfattning upplevs alltid hitta tid med pucken på isen och alltid ha koll på med och motspelare.
Tillbaka till Torp.
Det som är svårare att rätta till är hans speluppfattning som brister, hur han processar vissa situationer i spelet. Torp har en förmåga att göra samma misstag om och om igen vilker får mig att tro att det är själva speluppfattningen som är problemet.
Om detta trots allt beror på problem med spelförståelsen kan man jobba med det genom att tränaren är tydlig i vad dom förväntar sig av Torp rent taktiskt och går igenom detta med honom både på video och papper och bryter ner övningar på isen där han jobbar med detaljer som spelet på linjerna, i hörnen samt hur man vill att han ska leverera förstapasset.
Om det däremot beror på speluppfattningen är det bara att skeppa honom, alla spelare når sin gräns någon gång där allting helt enkelt går lite för fort för sitt hockeysense. Jag tror tyvärr att detta är fallet för Torp.
Redigerad kommentar
J F K:
Möjligen är inte DP någon storhet, men han gör tillnärmelsevis inte så många misstag som torp....DP spelar betydligt enklare
Tycker Torp är ok med puck, problemet utfirån vad jag kan bedöma så känns det som han hela tiden tar felaktiga initiativ utan puck.
Gusse: Jag tror att man kan få de flesta att spela ett bra försvarsspel med rätt styrning, men det kan omöjligen Torp ha fått. Han verkar tyvärr reagera instinktivt och spelar väldigt aggressivt genom att stöta på motståndarna. DÅ han är bedrövlig på att göra avvägningarna så lämnar han ofta - minst - en motspelare fri i ett bättre läge i sin iver att erövra pucken eller tackla.
Men puck är han helt enkelt inte bra nog och borde aldrig få för sig att slå ett annat pass än rakt upp längs kanten eller till sin backkollega. Än mindre att försöka sig på att dribbla.
Ja, Torp har riktigt dåligt spelsinne, men jag tror att man skulle kunna styra honom till att bli mycket bättre. Om det räcker vet jag inte.
Själv är jag inte heller så övertygad om Dennis Perssons storhet..
Sawchuk:
Tusen tack. En fråga angående Torp, då jag antar att du har en tränat hockeyöga, vad är det han brister i rent taktisk. Eller rättare sagt vad skall han göra annorlunda, jag ser ju själv att han hela tiden kommer fel och gör misstag men vad är det han bör göra annorlunda?
ivandrago:
B-området är området en bit ovanför och utanför målet upp till toppen av tekningscirklarna i anfallszonen.
Ett område där en mycket stor del av målen görs ifrån och där det rekommenderas att man alltid ska söka avslut.
Redigerad kommentar
ivandrago:
Det är området kring Eon arena :)
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Sven Tuta: Jag vet inte om Huras är en bra tränare, men allt man sett utstrålar i alla fall en tränare som jag vill ha i Modo. Han är tydlig, han ser engagerad ut, han accepterar inte att spelare inte ger max och han verkar vara en riktig hockeynörd som verkligen älskar sporten.
Sedan är självklart frågan om han kan omsätta det i praktiken och om han är skicklig nog taktiskt så att spelsystemet är funktionellt i SHL.
J F K:Ok, jag kan ha förväxlat dig med någon annan, ber om ursäkt för det.
Håller dock med dig att han utstrålar ingen pondus direkt vår andre tränare.
Undrar hur Huras ser på det hela.
Såg på matchen igår (via TV), en sak som jag tror aldrig hände under AF tid. När Löven tog timeout, direkt så samlade Huras laget där och gav instruktioner.
J F K:"Men ser man Gradin i båset så ser han fortfarande ut som en säck. Lite engagemang kan man väl för fan kräva?"
Ha ha, fint att du har ändrat dig ;-). Fick skit av dig förra säsongen när jag tyckte till om Gradins attityd.
Sawchuk: Helt klart var Lövens PP riktigt bra. Nog för att Modo med all säkerhet kommer att träna BP och långt ifrån var på topp, men de hade bra pucktempo och kom till många bra skottlägen där man hade folk framför mål.
Kanske har man bara en förhoppning om att det kommer att bli lite mer struktur i spelet så småningom. Allt man hittills sett på Modo-tv eller hört på annat sätt tyder på att Huras verkligen har en plan och verkligen ställer krav på spelarna att följa den, men det är tyvärr fortfarande osett. Modos pressspel ser ut att vara jättelätt att spela sig förbi. I egen zon verkar man inte veta vem man ska markera och värre är att man precis som förra året många gånger är för aggressiva och tappar helt positionerna, för att vid andra tillfällen bli passiva och stå på hälarna.
Det finns alltså massor att rätta till, men jag tycker alltså att det finns ett antal punkter som tyder på att det ska bli mycket bättre än ifjol.
Men ser man Gradin i båset så ser han fortfarande ut som en säck. Lite engagemang kan man väl för fan kräva?
ivandrago:
Jag var på plats.
Modo bättre tills Löven gör 0-1 i pp. Sedan är Löven det bättre laget genom andra perioden. Löven släpper pucken lite kvickare och ser ut att ha lite roligare då dom spelar. Det kunde varit större siffror efter andra perioden, mycket på grund av att Modo var utvisade mest hela tiden.
I tredje tar Modo över och lägger i en ny växel medan Löven ser ganska trötta ut. För första gången den här säsongen börjar Ritchie, Thomas och Wilson röra lite på sig. Det blev ganska uppenbart att Modo är bättre tränade och starkare än Löven.
Hade matchen varit fem minuter till hade Modo vunnit utan att behöva ta till straffar även om löven hade nån bra chans i slutminuten.
Stars of the game
1. Gurra Possler
2. Kevin Lindskoug (mv Löven)
3. Pär Edblom och Carl Grundström
Hedersomnämnande: Peter Öberg
Det finns minst sex backar bara i Löven som är bättre än Torp.
Modo kan få Mv problem.
Carl Grundström såg mycket större ut på isen än tidigare. Han får det riktiga genombrottet i vinter.
Modo skjuter alldeles för lite, frånvändningar och leta nya lägen hela tiden trots att man har pucken i B-området.
Trist att Modoklacken gjorde så att arenan var tvungen att utrymmas i ca 30 minuter, och att vakterna fick bära ut väldigt överförfriskade medlemmar ur Modoklacken.
Bill Thomas och Victor Olofsson! Mums!
Härligt med en vinst också, kommer sova gott inatt och tänka på forna arbetskollegor som hejar på Löven. :)))))
Cyklob:
LiveArena. Hälften av pengarna till Modo. KöööP!