1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507592 inlägg · 4105 ämnen

MoDo - FBK 060311 (kvart 1)

« · 687949 · » Till forumet

Sv: MoDo - FBK 060311 (kvart 1)

AM:

Det utesluter isåfall en ursäkt från min sida.

Kommentera

Frisco: Så uttalar sig Bröderna Fluff om dagens drabbning.

De ska känna "åh fan, nu blir det kaos, nu gäller det att se upp".
Detta är ju något som verkar känneteckna FBK i allt man gör, från klubbledning och neråt.

Kommentera

Frisco: I modos annons för matchen i ÖA går att läsa följande.

Revansch!
Kom och se modo spela frillorna av kåberg, ledin och det andra "mys-killarna" i färjestads bollklubb.
Kommentera

AM: Kul med mycket folk i eftermiddag.
Kommentera

Paddan: kvarvarande biljetter idag kl 0921

Sittplatser:40
ståplatser:550 st
Kommentera

Paddan: Jag undrar också vad jag vann. Jag kom trea i den stora tvävlingen, trots att jag missat att tippa de två första matcherna då jag inte riktigt tid att surfa dagarna innan ES körde igång och dagarna därefter. Därefter har jag lämnat in tips för typ 10 omgångar i taget för att slippa missa att ha tippat öht fler gånger. Tipsen kan ju ändras senare om man råkar titta in på sidan. Jag tippade idel LHF-segrar och kom trots det trea. *stolt* Det lönar sig att vara hängiven.
Kommentera

AM: Ah, jag visste väl det. Det var alltför länge sedan han fick ha drilluppvisning i Kempis.

Vad vann jag förresten?

Kommentera

Paddan: Du hade rätt

LÄRKING, Christer
CARLMAN, Fredrik
LJUNGQVIST, Mikael
Kommentera

Frisco: Bli inte alltför till dig nu i trasorna, men här kommer en intervju med Hasse Jonsson.

"Ert powerplay har knappast glänst i grundserien?
Näe, men det är något som vi gnuggat mycket på under de senaste träningarna och det finns två varanter på uppställningar som vi nött in i laget. "

Ska bli intressant att se hur de uppställningarna ser ut, äh förresten...vårt PP är ju bara ett sätt att snabbt få två minuter av matchen att gå.

Kommentera

AM: Så dyker då våldstendenserna upp igen hos de lilagula. Hör bara vad den där Henån, eller vad han heter han som vaktar målet, avslöjar: "Så ska vi slå MODO".

Kommentera

Paddan: Jag bjuder inte en krona. Åka och se NHL-hockey medan det pågår slutspel i Sverige. Aldrig.
Kommentera

Poffa: Tro förresten hur mycket pengar man kan få av Fredrik för en Wildetröja?
Kommentera

AM:

Thomas Andersson alla dagar i veckan. Sveriges klart bäste domare och i mina ögon en mycket sympatisk person.

Kommentera

AM: För min del går både Sören Persson, Pehr "jag borde nöjt mig med att vara linjedomare" Claesson och Stefan Danielsson bort. Jag tror att vi får Lärking.
Kommentera

Poffa: Här var det livat...
Tänkte vi kunde spekulera lite i domarna, vem vill vi ha och vem vill vi inte ha?

Sören Persson
Thomas Andersson
Pehr Claesson
Stefan Danielsson
Robert Lahti
Crister Lärking

Där har vi männen i randigt som det står emellan
För mig går Sören Persson bort direkt, men sen vette tusan. Det lutar åt att Thomas Andersson får min röst.
Kommentera

[f]Laguppställning[/f]

Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Mikael Zajkowski)

Backar:
3 Mattias Timander
32 Tobias Viklund

5 Hans Jonsson
34 Tommy Wargh

7 Jesper Damgaard
6 Tobias Enström

Extraback:
8 Oscar Hedman.

Kedjor:
28 Miloslav Horava
39 Per Svartvadet
15 Andreas Salomonsson

17 Anthony Tuzzolino
16 Rastislav Pavlikovsky
89 Jan Pardavy

11 Pasi Tuominen
4 Mattias Hellström
18 Peter Öberg

40 Magnus Gästrin
13 Morten Green
19 Mikael Pettersson

Extraforward:
33 Johan Nilsson

[f]Kommentar[/f]

Dags så för säsongens clou i hockey-Sverige, slutspelet mellan ligans åtta bästa lag. Fjärde laget i grundserien Färjestads BK möter sjätte placerade MODO Hockey i kvartsfinalspel. En repris med andra ord från fjolåret då FBK vann med 4-2 i matcher.
- Slutspelet kan jämföras med julafton, säger Harald Lückner, MODO-coachen. Något man väntar på länge och ser fram emot.

Allt är frid och fröjd i MODO-lägret inför slutspelet.
- Visst är det så. Alla spelare är friska och fräscha och vi ser verkligen fram emot utmaningen Färjestad. Det gäller att vi är fokuserade på rätt saker nu och hela tiden tänker hockey. Vi kommer dock inte att frångå våra normala rutiner speciellt mycket.

- När det väl är dags känner man dock att slutspelet är något extra. Allt haussas upp enormt, inte minst från medias sida och det är bara kul.

Harald Lückner har själv verkat i Färjestads BK i 26 säsonger, femton som spelare och elva i olika ledarroller. Klart sådant satt sina spår.
- Självklart, men nu är det MODO som gäller. Det vi dock inte får glömma är att vi möter ett lag med massor av elitserierutin i bagaget. I gengäld har vi en bra mix med viss rutin och ungdomlig entusiasm.

Matcherna mellan lagen i grundserien har varit ytterst jämna siffermässigt.
- Så blir det nu också och jag tror på en relativt lång kvartsfinalserie.

[f]Noterbart om laget[/f]

Noterbart 1: Inga skador.

Noterbart 2: Resultaten i vinterns grundserie mellan lagen: 1-1 och 2-3 (förlängning) i Kempehallen, 0-1, 4-2 i Löfbergs Lila Arena.

Noterbart 3: I kvartsfinalspelet i fjol vann Färjestad med 4-2 i matcher, sedan MODO vunnit hemma i första matchen (2-1) och sedan tagit en match i Karlstad (1-0).
Kommentera

Icing-Ove: Wow, på Hentos topp-tre lista på elitseriemålvakter finns det tydligen åtta målvakter. Om det är Hento som ansvarar för bokföringen i FBK så skulle jag inte vilja vara styrelseledamot. Fast det vill jag nog ändå inte.
Kommentera

Paddan:
Ledin verkar göra allt för att sina lagkamrater ska må bra ;-)
Kommentera

NuMo: Tänk, här hör man om att Ledin och Kåberg ska vara så hårda och så får man syn på denna rubrik i Allehanda:

"Ledin berättar om kärleken till Ö-vik"

Kommentera

scim: Överkurs. Vad begär du egentligen?
Kommentera

scim: "Han har ju uppenbarligen hittat ett mer effektivt sätt att döda hjärnceller."

Hur menar du?
Kommentera

Dawidovski:

"So what om ledin lappade till nån över armarna, jag ansvarar inte för vad han gör på isen, det var inte riktigt det som det handlade om heller, utan jag tyckte att det var starkt av PER att aldrig ha druckit sprit, för det är inte många i dagens samhälle som klarar av en sådan prestation."

Han har ju uppenbarligen hittat ett mer effektivt sätt att döda hjärnceller. Intressant resonemang f.ö.

Kommentera

Dawidovski: [Är det bara Per Ledin som slår andra spelare över armarna i ES?]

Ja, tyvärr är det så.
Sen rycker han konstigt med huvudet också.
Kommentera

Poffa: Det är glömt för längesen! Vi är inte lika mycket långsura på våran GB.
Kommentera

Dawidovski:

Just ja, har ni kommit fram till vem ni skulle tacka i MODO för att han slog av tummen på Gaborik? Eller har ni kommit fram till att det verkligen var en ballong som orsakde det hela?

Kommentera

Poffa: "Ja."

NEJ det är det absolut inte, finns några stycken i ditt kära modo som jag sett slå spelare över armarna ett antal gånger, bla. Timander, hasse jonsson.
Kommentera

Dawidovski:

[Är det bara Per Ledin som slår andra spelare över armarna i ES? (bara undrar)]

Ja.

Kommentera

Frisco: "Här har du en artikel som beskriver den seriöse psykopaten.... eller vad kallade du honom?"

Nja, det var inte det jag kallade Ledin för, däremot finns det en i era led som försöker få dom som är nykterist att verka puckade, och det är enbart löjligt, och visar bara på en stor brist i dennes ordförråd.

So what om ledin lappade till nån över armarna, jag ansvarar inte för vad han gör på isen, det var inte riktigt det som det handlade om heller, utan jag tyckte att det var starkt av PER att aldrig ha druckit sprit, för det är inte många i dagens samhälle som klarar av en sådan prestation.

Är det bara Per Ledin som slår andra spelare över armarna i ES? (bara undrar)
Kommentera

AM:

Jaså, det är det där de har döljt hela säsongen.
Kommentera

Modo tränade PP i dag på träningen och i ett försök att hemlighålla taktiken inför lördagen så hade man släckt ned i hallen. Jag chansade och tog ett kort, och här är resultatet.
Jag tänker inte gå in på några djupare analyser utan det överlåter jag till andra....
Kommentera

Frisco: Fick jag en klubba slagen i huvudet från båset skulle jag svälja smärtan med lågt viskande Aaasskkkrrrrbbeccckkaaaahhhh....
Kommentera

Frisco:

Precis så menar jag. Den som gör det borde inte få några Bulla när de ska fika på vägen hem från matchen.

Kommentera

Poffa: Du menar att någon från båset skulle slå en spelare på planen så denne skulle få en bula i pannan?
Kommentera

Lumber Jack:

[I en sekvens från matchen Färjestad-Mora i ”Hockeykväll” i måndags vänder sig Färjestads Per Ledin sig om, slår med full kraft en Moraspelare över armarna och sedan åker Ledin och byter.]

Åskådliggör rätt väl hur modig Ledin är. Nästa steg är väl att klappa till någon från båset och sedan ge en lagkamrat skulden för det.

Kommentera

Frisco: En smart lirare!

Däremot är Kåberg enligt Dawidowskis logik den mest pantade och heta idiot som satt ned en skridsko på en ES-rink. Dessutom är han en våldsverkare i klass med den sparkade, som älskar att se våld födas på en is.
Kommentera

Dawidovski: Här har du en artikel som beskriver den seriöse psykopaten.... eller vad kallade du honom?

www.allehanda.se/sport/4904
Kommentera

Lumber Jack: "men det förändrar inte det faktum att han är en liten fjantig nykterist.

Starkt psyke? Hahaha, vad har då Oduya? Ledin vek ned sig som ett korthus i en höststorm. Psyke som en påskhare."

Lustigt, för du får det att låta som att det är väldigt negativt för en ES-spelare att vara nykterist!
Det är tvärtom jäkligt bra att ledin är så seriös i sin träning, och därmed inte dricker alkohol, stort plus till ledin för det.

Kan bara konstatera att ledin var oerhört smart i situationen mot Oduya, klart som fan att han inte ville dra på sig nån onödig avstängning, det kallar jag att vara smart och kall, sen om du gillar att se våld födas på en hockeyrink, det är upp till dig mister.
Kommentera

Dawidovski: Men snälla nån.... Godnatt har jag ju sagt.
Kommentera

Frisco: Modo-laget var glada åt att få FBK i kvarten, så är det, jag skrev inte utifrån vad du tyckte.
Kommentera

Frisco: Frustration var nog ordet. Vad spelarna tänkte när Krizan dessutom fick göra mål det vill vi nog inte veta. Det allra skönaste när vi kliver in i den fas av säsongen som heter slutspel är ju att man vet att spelet blir helt annorlunda. Själva kampmomentet är väl något som kan vara ett inslag i spelet som är en ren njutning. Men domarna kan helt klart få en tuff uppgift att hålla detta på en bra nivå. Man vill väl inte att det ska bli för mjäkigt heller, utan det ska väl tillåtas en tuffare typ av spel. Därmed inte sagt att man ska få spela över gränsen. Men var den här gränsen ska gå är väl domarnas något tuffa utmaning att avgöra.

Eller så kör man på som man gjort i grundserien. Men vad mycket tråkigare slutspelet blir då.
Kommentera

Dream Team: Så blir det nog. Fast hoppas som sagt att domarna klarar av att stävja detta otyg så mkt som möjligt. Fast det är inte lätt för dem.
Det som Timrå visade upp förra veckan är bara pinsamt att se. Fast det fanns väl en aning desperation med i eländet så man kan väl kanske förstå dem.
Kommentera

Frisco: Mitt tips är att nivån kommer att höjas ett snäpp även fast vi har s.k. "nolltolerans".
Kommentera

Poffa: Fel, fel, fel. Enligt Sportbladet blir det 28.
Kommentera

Dream Team: Det är bara att hoppas att domarna är på hugget om spelarna helt plötsligt ska spela slutspelsfult ala Timrå.

Själv vill jag se hockey.
Kommentera

Paddan:

[Vad blir 4+4+2+3+5+5+3+4?]

Antalet gånger det nappat den senaste veckan?

Kommentera

Paddan: Halva Krizan?
Kommentera

Frisco: Förresten, är inte Ledin upptagen med att komponera låten till Fotbolls-VM?
Kommentera

Paddan: Jag tror att Ledin är rädd för att Krizan ska göra mål igen.
Kommentera

Poffa: Det här lät ju väldigt hotfullt av Ledin: "Vi måste helt klart sätta tryck på deras målvakt, varje gång Krizan tittar upp så ska han se mig eller någon annan framför sig." Tro om "någon annan" även inkluderar MoDospelare? 
Kommentera

knaskamilla: "Jag tolkade det som att de tänkte leka Timråspelare mot Krizan. Det kommer med andra ord att bli många avblåsningar för gruff."

Man frågar ju sig återigen vad det är som skiljer Timrås spelare från övriga hockeyspelare i situationer där spelet gärna blir tätare och tuffare och med automatik också har en tendens att hamna nära målvakten? Är det för att man råkar vara just från Timrå, eller är det för att man alltid spelar på det viset, oavsett om det är slutspel eller ej, eller är det en frukt av frustration hos spelarna. Och, är denna isåfall fullt tänkbara frustration enbart negativ och något att omedelbart hacka ned på?

För er som nu inte begriper er på "fenomenet" slutspelshockey så ser väl det spelet gärna ut på det viset att tempot stegras betydligt jämfört med det spel vi sett under grundserien. Intensiteten och kampmomentet tar sig helt plöstligt nya och ofta vådligt höga höjder, och den målvakt som råkar vara "het" lite utöver det vanliga riskerar ganska ofta att bli utsatt för både tjuvnyp och glåpord avsina motståndare (gärna forwards, som är "i ansiktet" på målvakten hela tiden, men det kan lika gärna vara backar satta just i den rollen), enbart i försök att på ett psykologiskt plan påverka målvaken på ett negativt sätt så att denne, om möjligt, tappar fokus och därigenom också släpper ett par puckar.

Ska man alltså inte räkna med denna typen av ishockey när det nu nalkas slutspel?

Kommentera

« · 687949 · »