1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511800 inlägg · 4110 ämnen

MoDo - Frölunda, TISDAG 27 OKTOBER 19:00

« · 1707342 · » Till forumet

Sv: MoDo - Frölunda, TISDAG 27 OKTOBER 19:00
Monno: Skönt Skröder, men satan vad slapp du var i egen zon.
Kommentera

Chefen kan man lita på!
Kommentera

J F K: Håller med, fattar inte bara att man gör om och gör rätt. När spelare och huvudtränare inte gör rätt då skickas de. Men dessa nickedockor är fredade.
Och bara därför så blir det ett typiskt sådant jävla onödigt mål tack det obefintliga backspelet.
Ush, fy fan
Kommentera

Sven Tuta: Vem var det som stod där brevid och såg helt borta ut?
Kommentera

Ben Perrault: Såg de själv nu, 7:an såklart
Kommentera

Vi bygger vidare på det här va?
Kommentera

Nieminen: Reideborns bästa match i år?
Kommentera

Ben Perrault: Japp, Torp vem annars. Köpte korv
Kommentera

Nieminen: jag är fan redo att stämma in i Jämtlands enmanskör.
Skröder gjorde visserligen mål idag, men i spelet 5/5 tillför han verkligen inget.
Hoppas Dwyer får hans plats med Butler och Lappy.
Kommentera

Snipan:
Utan tvekan. Har han gjort någon bra match tidigare?

Detta hoppas jag att grabbarna kan bära vidare på. Ta vara på denna insats, även om det såg lite sådär ut ibland. Snällt sagt..
Kommentera

Nieminen: Ja vi kan inte sjunka lägre nu, så det kan bara bli bättre.
Glappet till plats 10 är redan ouppnåligt. Känns tryggt att nu fokusera på att ha två lag bakom oss.
Skaffa två nya backar så kan det gå...
Kommentera

Nucky: äsch idag tycker jag lite synd om grabbarna, de förtjänade en pinne iallafall, tyckte de kämpade på bra. himla skitmål bara, som de får göra med 5:50 kvar av matchen :(
sån där dimpa ner-puck som ett lag som oss sällan får med oss.. kanske lite på Skröders mål då.
Kommentera

dempa:

Vi kämpar och sliter, men vi är ju hela tiden aningen fel i positionerna verkar det som så det blir ju mer kamp än effektivitet.

Alla tre målen är blunders enligt mig. Bra av Frölunda att ta vara på dem.

Vid första målet tror jag att det är Emil som inte tar bort sin spelare framför mål. På grund av den passiviteten får ju frölundaiten möjligheten att råka få den på benet.

Vid andra så är det Heshka som slår en brutal-flängig pass strax bakåt till sista gubbe som är nästan omöjlig att ta emot. Att Frölunda tar vara på kontringen är inget att säga något om. Högriskpassning Heshka.

Tredje är som det är.

Vi lyckades i alla fall trasa sönder Frölundas spel emellanåt. Alltid något.
Kommentera

dempa: behöver verkligen en seger nu, tror många knutar skulle släppa.
Egentligen är det märkligt att paniken inte är större. Har vi nånsin startat en säsong sämre än denna?
Kommentera

dempa: Även om vi gör en relativt bra match (inte de första 10 som vanligt...) mot självaste serieledarna så är det med en bitter eftersmak. Vi kommer inte riktigt in på mål, vi slarvar alldeles för mycket och bjuder på livsfarliga chanser.

Powerplayspelet är sjukt dåligt, när man hela tiden har ryggen mot banan så gör man inga poäng. Sedan hjälper man backarna väldigt dåligt när Frölunda forecheckar och man söker fortfarande dessa krosspassningar från egen försvarszon rätt över banan - oavsett om det är en Frölundaspelare i vägen eller inte.

Saknade Butler idag, han måste kunna kliva fram under en sån här match.
Kommentera

Robin Ztorken L: Ouppnåeligt? det är det inte det laget har bara 4 mer pinnar än oss och det laget är också Rögle.Det går snabbt att avancera upp i tabellen.
Kommentera

Snipan: Adam gör en riktigt riktigt bra match! Tycker han för första gången visar att han kan "vinna" en match åt oss. Än om det sket sig idag.

Med det sagt, sur förlust vi gör helt klart en av våra bästa matcher sen HV/FBK matcherna.
MEN! Vi har ju snuskigt mkt tur emellanåt. Funkar inte att bjuda på så många lägen som vi gör.
Gjorde alla varsit felpass i egen zon idag? Å vissa säkert fler.
Hade Frölunda haft samma skärpa som sist hade dom gjort minst 2 till iaf.

Det är dock ändå ett fall framåt detta på nå konstigt vis.

Men hedersman förluster hade vi gott om ifjol. Det får räcka med dom nu snart.
Nästa match är världens läge att bygga självförtroende. Brynäs är på nedgång. Vår oerhört bra om vi kunde sätta dit dom för en gångs skull.
Kommentera

Blake: Jag tycker det är så synd att slösa bort Butler igenom att spela honom med Lapierre. Lapierre tror att han är världens bästa spelare och visst han har kvaliteter men inte såna som kan hjälpa Butler.Butler behöver en smart spelare som håller i pucken istället för att kasta bort den och jaga på den istället,en spelfördelande center är vad han behöver,fattar inte att Huras/Svarten har sett det än.Butler med en ny center eller Wilson och Dwyer hade varit roligt att testa.
Kommentera

Monno: när Dennis P är tillbaka hoppas jag verkligen man bänkar Heshka.
Karlfan är en katastrof med sina konstanta chansningar till pass..
Så fruktansvärt nonchalant.
Kommentera

Nucky: Heshka är ändå en av våra bättre backar. Med en backcoach som sätter krav rent av riktigt bra. Carlsson, torp och Djuse borde bort i första hand.

Nej, Lapierre är ingen spelfördelande. Kanske Thomas kan hjälpa till som har viss känsla i alla fall.

Sedan tycker jag Skröder ska spela. Han kan se värdelös ut, men han sätter de chanserna. Possler har väl haft mer än dubbelt så många chanser och gör inte mål. Olofsson har fått torrt krut osv. Skröder gör sina mål och kammet att fortsätta med det...
Kommentera

J F K: Olofsson har helt kommit av sig. Inte vara torrt krut utan det är överlag rätt torftigt. Mkt konstiga pass å mottagningar m.m.

Jag tål inte Heshka dock. Men fattar inte vrf Torp inte låser sin Frölunda spelare när han inte vet vart pucken är vid 2-3... Men det är ändå lite skit puck. Lät å va efterklok.

Sen ang. Possler så är det svårt att inte impas över hur grymt stark han är längs sargen. Blir lite väl mkt tid där bara...
Kommentera

modomille: Nix 7 pinnar är det , och laget är Luleå. Finns inte en chans att vi kommer topp 10, glappet redan för stort,
Det kan jag lova dig
Kommentera

J F K:
Nu möter vi ett lite sargat Brynäs och jag tror att vi kan bygga vidare på matchen idag. Även om vi inte gjorde den bästa matchen så förlorade vi inte med 0-7 utan med 2-3 nu,en klar förbättring men då vill jag säga att Frölunda inte gjorde sin bästa match heller.Efter landslagsuppehållet möter vi FBK och Örebro ganska svåra matcher men vi får in Welch och då kan vi förhoppningsvis peta Torp (även om Ullman skulle greja det å),sen så är Dwyer spelklar då också.Och efter det så möter vi mittenlag/bottenlag ett tag och då kan vi passa på att skapa en vinnar- streak.
Jag ser hopp!
Kommentera

Robin Ztorken L: Rent ut sagt skitsnack. Det finns massor av exempel på lag som avancerat mycket mer än så. Fortsätter vi på samma bana är vi självklart chanslösa, men jag vill ändå tro på att vi är så mycket bättre än så.
Kommentera

Robin Ztorken L: Oj blanda ihop det,Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kommer vi möta sämre lag framöver och jag tror att vi kommer bli bättre samtidigt så får vi in Welch som kommer bli en försvarsgeneral.Visst han kommer inte göra hela försvaret bättre men han kommer göra en skillnad ändå.Så nej 7 poäng är inte heller omöjligt,tänk 2 raka segrar så är vi redan uppe i 6 av dom där 7 poängen.
Kommentera

modomille: Så du tror att lagen framför slutar vinna då eller?
Dom kommer också ta poäng i framtiden...
Kommentera

Robin Ztorken L: jo men går det inte mycket bättre för Luleå heller...än det går för oss.
Kommentera

Robin Ztorken L: Ähh det kan fort gå att ta igen uppemot 10p. Säsongen är ung.
Men, det finns ett rätt rejält men, ska vi göra det måste vi vinna matcher.

Som det börjat nu är jag fasiken nöjd om vi kan spela in oss på en säker plats i ingenmansland. Resten skiter jag så länge det inte är aktuellt.

Noah kunde nog inte hitta på ett sätt själv att ha mer press på sig från fansen än han kommer få nu.
Kommentera

J F K: tycker Djuse har några uppsidor som annars saknas bland våra backar. Snabb på rören och skicklig att transportera puck.

Vill inte vara språkpolis, men om man har torrt krut bör ju vara något positivt, till skillnad mot det motsatta.
Jaja, en liten detalj bara ;)

7 poäng behöver inte vara speciellt svårt att hämta upp, problemet är att man knappast kommer ha råd med några fler längre svackor vilket i princip alla lag får.
Kommentera

J F K: Vi måste bara få stopp på blödningen i försvarsspelet. Tredje målet där Torp står tittar i taket och drömmer om att nr7 ska hissas, sånt måste bara saneras bort.
Får vi bort de individuella misstagen så fixar vi detta. Framåt så skapar vi mkt.
Djuse har för mkt misstag, hur många skott får han igenom. Träffar oftast benen på försvarare. Torp orkar jag vara inte sjriva om. Heschka( hur f.n stavar han sitt namn) ser ut som han har fått en rullator inopererad innanför byxorna. Hedman kände jag inte igen idag. Nja, Huras har en del att stå i. Men, helt klart det går åt rätt håll. Whiskeyn ikväll var värd ett bättre öde. Får nog vänta några matcher till innan jag öppnar Box whiskyn😜
Kommentera

Sven Tuta: Ja Hedman gör sin sämsta/slarvigaste match på länge.

Och till Torps försvar har han väl ingen aning vart pucken är. Därav jag tycker han skulle låst FHC spelare närmast. Men hann trodde väl kanske Adam hade den
Ibland märks det verkligen att kommunikationen brister totalt.

Och Heshka har väl nån uppsida i uppspel etc. Men jag tycker han är så jävulskt slö.
Så fort han tar emot pucken å ska lägga vidare passet så stannar han upp å funderar i en timme känns det som. I uppspelen funkar det ju ibland. Men i anfallszon är det ju värdelöst.
Direktskott ä ba glömma så så snabbt går det inte å röra sig.
Kommentera

Monno: Sitter på kontoret och försöker samla tankarna efter gårdagens match.
Om man nu tittar tillbaka hur har det sett ut under försäsongen och hur har det sett ut, låt oss säga två år tillbaka i tiden. Det finns många gemensamma nämnare.
- PP spelet under all kritik, hur kan man bara "lyckas" ha c:a 6 1/2 % (obegripligt)Spelet har varit dyngkass under flera år.
- BP inledningsvis katastrof, men är väl nu ett helt fungerande spel.
- Coachning under match är det väl bara Huras som är aktiv. De matcher jag sett har de assisterande inte varit aktiva. Huras har väl försökt spela de bästa i slutet av matcherna.
- Spelare, hur kan så många bra spelare gå ned sig när de kommer till Modo, och när de lämnar så får de tillbaka sin "form".
- Varför spelas vissa spelare match efter match när de är fullständigt livsfarliga i sitt försvarsspel.
- Listan går att göra lååååång.
Men, det jag försöker komma fram till är:
När man söker efter felkällan till problemet kan man lösa problemet på två sätt. Det första är efter att man identifierat problemet byter ut/reparerar felet. Funktionen är återställd i systemet/komponenten. Det andra sättet är att efter att man identifierat problemet, sätter sig ned och ställer sig frågan: Varför blev det som det blev. D.v.s man tänker ett steg längre och tar bort orsaken till problemet.
Upplever att Modo bara löser problemet enligt mitt första antagande. Man går inte till källproblemet. Du kan t.ex. byta ut hela backbesättning, ändå så kommer problemet att vara kvar. Det är inge fel med den gamla, men fortsätter man med ett spelsystem och de som ska styra upp det hela är kvar, då är problemet fortfarande kvar. Man måste gå till roten med problemen, varför är vi inte vakna inledningsvis, varför fungerar inte försvarssystemet, varför fungerar inte PP, varför varför, finns många sådana. Nu kommer många tycka att Modo gör och har gjort det. Visst, men har det blivit bättre? Att värva spelare tror jag inte löser alla problemen. Noha kommer snart, han är ingen messias. Det blir bättre, men det kommer aldrig bli bra. Någonstans/någon måste tänka djupare. Jag upplever det som att Modo kör med "kissa i sängen" varianten av lösningar. Modo har blivit bättre, men tiden och poängen drar iväg som ett expresståg. Jag vill inte se derbyn mellan Modo och Sundsvall.
Kommentera

Jag såg inte matchen så noga mot Frölunda men det jag kunde se var att man satte sig i skiten direkt när indianerna satte hög press.
Modospelarna gör så många misstag i egen zon.

1: man måste se till så att man vet hur man ska komma ur egna zonen under press.

2: sluta stirra puck och var mer aggressiva. Låt inte skickliga spelare få för mycket ytor.

Modo är ett av få lag som ger motståndarna hav att spela på.
Kommentera

Steken84: Vi behöver två nya kvalitetsbackar utöver Noah. Det är ett som är säkert. .
Kommentera

Steken84: Jag tycker att det börjar högre upp. Våra backar agerar helt galet redan i anfallszonen. De går hem tidigt och på tok för långt. Det skapar ett hav att spela upp på. Det gör att motståndarna kan spela upp på sina forwards istället för om vi legat nära och kunnat hindra den passningen. Det gör att vi inte kan stoppa motståndarna på vår blå linje då våra backar blir stillastående i och med att de gått hem för långt och inte kan backa med maxfart för då hamnar man i knä på egen målvakt. Det gör det dessutom snudd på omöjligt för forwards att forechecka effektivt och det gör det helt omöjligt för oss att bryta i mittzon för att spelvända.

Kort sagt. Vårt backspel är fullständigt horribelt. Det har gradvis blivit allt sämre för att i år totalt haverera. Jag håller som jag fortsätter tjata om vår så kallade backcoach som ansvarig för att våra backar agerar överlägset sämst i ligan.
Kommentera

Robin Ztorken L: Vad vi behöver är två saker enligt mig.
1. Styrning. Vi har en backcoach som inte kommunicerar och som varit horribelt usel i att strukturera upp backarna.
2. Spela de bra backarna. Hedman gjorde sina bästa matcher med mycket speltid. Samma sak med Heshka som i grunden är en bra back. Istället spelar man (läs alavaara) Djuse, torp, carlsson och lindgren mycket mer än de klarar av. Ge speltid till de som klarar av den.

Då har vi backar med Welch som klarar en topp åtta-placering med marginal.

PS. Är det en tillfällighet att i princip inte en enda back utvecklats i Modo de senaste 2,5 åren? Vi har ändå haft många unga, men inte en enda blommar ut. Varför????
Kommentera

Robin Ztorken L: Tar vi bort Torp, ja det är en uppgradering. Men har du löst problemet? Bara för att vi tar in två nya kommer de andra backarna helt plötsligt att hitta rätt i positionerna? Vi har fått in Kiwi. Blev positionsspelet bättre? Slutade misstagen i egen zon att upphöra?
Kommentera

Intressant analys av Wikegård, han belyser också det jag är inne på att problemet är mer djupgående än vad det verkar.

www.allehanda.se/ishockey/shl/wikegards-attack-det-ar-en-javulsk-uppforsbacke-modo#Ishockey
Kommentera

Sven Tuta: Iofs förstår man delvis varför han inte längre jobbar som coach, utan som proffstyckare, men han har i stora delar rätt. Modo spelar på tok för svårt. Det ser ut som om alavaara svalt Anders Forsbergs tanke med hull och hår. Frölunda spelar mycket enklare ur egen zon än Modo, trots att man har ett mycket spelskickligare lag. Modo slår aldrig sarg ut eller en icing medvetet. Man slår sig för pannan många gånger när spelare som torp spelar som Paul Coffey.
Kommentera

J F K: Rättelse där JFK. Torp spelar INTE som Paul Coffey. Däremot försöker han...
Kommentera

Monno: Självklart.
Kommentera

Robin Ztorken L:

En till ska väl in fotfarande va? Inte kan väl Kiwi vara Ryan`s ersättare.
Per pratade om en back som skall vara ledande tillsammans med Noa..
Kommentera

Silly: Ja, jag hoppas verkligen...
Kommentera

Silly:

SHELDON BROOKBANK ?

En tuffing och stark i defensiven.
Kommentera

Silly:

Eller DANNY SYVRET fortfarande i bra backålder
Kommentera

Silly: gissar du bara, eller har du hört nåt rykte?
Kommentera

Nucky:

Ingen gissning, inget rykte.

Bara önskemål på att få in någon i dessa killars nivå. :-)
Kommentera

Silly: Fast de alarmerande dåliga publiksiffrorna kan givetvis sätta käppar i hjulet.
Kommentera

J F K:

Jo så är det ju, men ganska logiskt!
Bra hockey + bra tabelläge = Bra med publik.
Hawaii hockey med förluster > Besvikelse och dåligt tabelläge = Lite publik.

Det är väl bara Hammarby fotboll som klarar av att fylla arenor trots dåligt spel och tabelläge, Men där är ju fansen vana med dito säsongsbild.

Men kan vi börja klättra i tabellen så kommer publiken också komma.
Jag har fortfarande gott hopp ändå.

Med Noa och en till stark försvarsgeneral så kan/kommer det bli bättre.
Och om dom går tillbaka till grunderna spela enkelt bakåt. Som dom gör i BP
+ så vill jag tro att Wilson,Thomas, Butler Kiwi m.m. kommer komma/växa in det här mer och mer och kedjorna kommer sätta sig till slut. Byron tillbaka i slutspurten och vi kan börja spela Maxi som han var tänkt mot motståndarnas bästa spelare.

Glöm inte att FBK gick tungt väldigt länge en säsong och när slutspelet började så var det full fart på dem. och det är 10 lag till slutspelet.
Kan man tycka vad man vill om.. Men det är inte väldigt svårt att lyckas!

Jag tror vi kommer lägga Karlskrona, Rögle, Malmö och HV 71 bakom oss i Mars och kanske till och med Djurgården :-) jag tror dom kommer sjunka.

Men jag kanske lever i det blå också :-)
Kommentera

« · 1707342 · »