1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

« · 2825077 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Monno: vi kanske skall stänga ligan med i år då. Göra en Leksand😉
Kommentera

Gavelo: Varför har inte Måns Carlsson lyckats? För dålig skridskoåkning?
Kommentera

Peja: Tyvärr fått helt fel roll. Han var bra innan Karlin satte honom i fjärde. Trivs inte alls som grovjobbare.
Kommentera

Gavelo: Karlin och de övriga tränarna bär trots allt ansvaret för försvarsspelet som misslyckats totalt under två säsonger. För nog skulle spelare som Bernhardt, Rundblad, Norlinder, Winberg och Ladue kunna få ihop ett starkt försvarsspel tillsammans om de fick rätt direktiv att jobba med.

Men det syns lång väg att de har direktiv som gör dem sämre rent kollektivt. Att det ständigt spelas fast i egen zon har till 100% att göra med grundtanken i spelsättet, dvs alltid försöka hitta konstruktiva vägar ut med pucken. Snarare än att spelarna är för dåliga och för dumma för att förstå hur man spelar i egen zon.
Kommentera

Rödluvan: Men för dålig för att lira högre upp i laget
Kommentera

Peja: När han såg ut att ha en del finess och tekniska kunskaper så ville ledarstaben av någon anledning ge istiden till sänken som Jasek, och nu True istället. Man har fördelat enligt lönekuvert istället för matchprestation och tror det tyvärr dödade Måns självförtroende. Han känner inte att han får andrummet att spela som han vill, till skillnad från Jasek och True som får allt de vill ha. Då blir inte spelet bra heller och t.o.m. en spelare utan offensivt kunnande som Benson går då före.
Kommentera

Peja: Som Rödluvan säger, gjorde det helt ok i en roll som ytter i en offensivare kedja.
Måns är rätt svag defensivt och får ändå spela i 4:e som har som enda roll att avlasta och spela 0-0 vilket är lite synd för han får inte ut sitt spel i den rollen.

Som några har påpekat så var kedjan med Måns -Jasek och Ranta rätt spännande.
Kommentera

k1modo: anledningen till att det flyttats om hundraelva gånger i kedjorna tror jag beror på att spelartyperna är för lika varandra och kan inte komplettera varandra på ett bra sätt. De spelare som har en annan spelartyp (Ohlsson, Benson, Pettersson) är tyvärr istället något för dåliga för att kunna göra skillnad.
Kommentera

Vilken Umeåklubb dras med stora skulder? enligt VK
Kommentera

jonsson: Det är Tegs SK som Umeå kommun drivit till kronofogden då de struntat i sin avbetalningsplan. Som svar anmälde Teg i sin tur Björklöven då man tycker att klubben inte hållit sina ekonomiska löften, och försökt döda "hockey-Umeå" för total monopol. Typ så rent kortfattat.
Kommentera

Sigge: Är anledning till raset att man bänkade Rundblad?
Han var katastrof i början av denna säsong precis som ifjol. Loj, långsam och oinspirerad.
Kommentera

Nucky: Ja han var dålig men det spreds en osäkerhet i laget. Han är trots allt väldigt bra omtyckt i gruppen. Det hade varit otänkbart i alla andra lag att bänka sin lagkapten.
Kommentera

Gavelo: Tycker också man kan tolka Måns so matt han inte tycker den superstrikta SHL hockeyn är nå vidare skoj.
Nu har han väldigt dåligt självförtroende kring sitt spel just nu också men jag tror som sagt han inte lirar i SHL nästa säsong. Och det är för att han inte vill det. Gissar jag =)
Kommentera

Framnäs: Att påstå att MC skulle gå före Jasek blir bara märkligt. Den sistnämnde är en stark skridskoåkare och en av våra bästa tvåvägsspelare. Visst hade man önskat högre produktion men tycker han svarat upp bra på den hemska hösten där hela laget var dåligt.
MC var riktigt svag runt nyår och i Januari, under samma period var True faktiskt en våra bästa centrar vilket är lätt att glömma.
Kommentera

Nucky: För mig blir det märkligt att skyffla undan alla förlorade poäng pga hans individuella misstag, bara för att han gör det bra som tvåvägsspelare just nu. Jag säger alltså att i början hade han inte ens det defensiva ansvaret som ett plus gentemot Måns. Men man hade ifrån ledarhåll mer tålamod med den ena än den andra. Det är någonstans rent objektiva fakta ändå. Eller vad menar du?
Kommentera

Framnäs: det är ju självklart att man har mer tålamod med Jasek än Måns, eller vad menar du?
Kommentera

Monno: Jag förstår frustrationen när man torskar två matcher i rad och man sitter i en svår sits. Vi hör mycket från Modo-håll hur mycket ni ogillar oss för det som skett, kval, tränare, spelare, osv. och även Össmans lottomål för två matcher sen.

Även som Leksandssupporter så känns det lite ovisst att ligan stängde när vi var som svagast och hängde på klippan, självklart så ville vi vara kvar i SHL på en sportslig nivå men det är inte så mycket vi kunde göra och det är svårt att säga rakt ut "Nej, vi vill spela om det." när det står så mycket på spel.

Man kan tycka si och så om vilka lag som förtjänar en plats i SHL och vilka lag som man gillar att se på, både Modo och Leksand har lång historia i högstaligan i Sverige och ekologist så är det hälsosamt med båda lagen här. Mer engagemang är bara positivt.
Kommentera

erjo: Ja, vad menas egentligen?
Kommentera

Sigge: Inte alls otänkbart att peta kaptenen, har hänt många gånger, bara att läsa på lite. Sedan visade Rundblad vilken karaktär han har. Inget gnäll, utan insåg sina brister just då(i säsongsinledningen kunde man i princip bänkat hela laget), tycker han visat senare att petningen var till godo
Kommentera

Framnäs: Man såg mer potential i Jasek än MC helt enkelt.
Det behöver inte ha något att göra med deras lön.
Kommentera

Nucky: BIK hyllar Fredrik Höggren, all respekt till honom men trots att jag är relativt hockeyintresserad har jag aldrig lagt märke till honom. Lite skillnad på kvalitén på de spelare vars fanor hänger i taket på Hägglunds Arena. 🙂
Kommentera

Keriksson: Har för mig att han spelade emot oss 19/20.
Kommentera

Rödluvan: Säkert så men ingen jag minns.
Kommentera

Keriksson: Tro hur många Shl lag som rycker i Anton Frondell till nästa säsong!?

Frölunda, Örebro och Rögle är självskrivna!
Kommentera

Gavelo: Skulle tro att NHL-klubben som draftar honom högt kommer att ha starka åsikter. Samma sak med Eklund. Skulle vara kul om de spelar SHL-hockey med Djurgården.
Kommentera

Peja: Ja exakt, tror det finns överhängande risk att vi inte får se någon av dem i SHL nästa säsong. Framförallt de som går topp femton brukar de pusha rejält på att de ska stanna där borta
Kommentera

Gavelo: Det är nog alla, precis som med Eklund.
Kommentera

Rödluvan: Jag kan tänka mig att NHL-klubben, vilken den nu blir, gärna ser att Eklund stannar i Sverige 1-2 år till. Han behöver nog växa på sig fysiskt innan han kan ta klivet till deras mindre isar. Frondell känns däremot som någon de skulle kunna plocka över direkt, fast det trodde man ju om Brandsegg ifjol också.

Det som gör Frondells framfart ännu mer imponerande är att hans skadeproblem det senaste året borde ha stagnerat hans utveckling mer än det gjort. Känns som att han är spelare utan brister och med massa spets.
Kommentera

Peja: Brandsegg ville Detroit ha över men MBN vägrade vilket ledde till lite halvdålig stämning mellan honom och Yzerman, läste jag.

De flesta NHL-lag ser numera gärna och helst deras prospects i AHL/NA så fort som möjligt då AHL är världens mest individuellt utvecklingsbaserade liga. Men det positiva med Sverige vilket även Jonatan Berggren sa är att just vinna som ett lag är av större vikt här vilket är väldigt betydelsefullt.

Frondell är verkligen ruskig spets och det såg man tidigt. Han har helt klart få brister men en av dem är skridskoåkningen, men den har nog tagit en del stryk av knäskadan.
Kommentera

Peja: Jag tror inte man plockar över någon i så ung ålder, finns som ingen anledning.
Det är ofta eller alltid bättre att stanna och utvecklas i en miljö man är van vid, att som 17-18 åring flytta till ett annat land, bo själv med allt vad det innebär och samtidigt försöka spela hockey är svintufft.

Jag hoppas Djurgården går upp så vi får se dessa ungdomar på högsta nivå utvecklas i sin egen takt i sin egen miljö.
Kommentera

Gavelo: Det finns absolut anledning och det är numera också vanligt att NHL-klubbarna vill ha över sina talanger så tidigt som möjligt. Förutsättningarna för utveckling är så sjukt mycket bättre där borta. Sen är det också utvecklande att flytta tidigt, annars kan det bli ännu tuffare ett gäng år bort.

Att bo själv är ju ingenting nytt för hockeyspelare, halva vårat HG är inflyttade från Stockholm och så är det typ i alla lag.
Kommentera

Gavelo: Finns ändå ganska många talanger av varierande kaliber som åker över i den åldern men det är nog väldigt individuellt. Förr i tiden kunde ju många svenskar knappt prata engelska, nu kan många väldigt bra engelska redan i väldigt tidig ålder. En sån sak gör säkert väldigt stor skillnad om man flyttar till Nordamerika.

Sen kommer NHL-klubben att göra en helhetsbedömning kring huruvida spelaren är mogen att flytta eller inte, men i just Eklunds fall tror jag att bedömningen kommer vara att han ska bygga på sig i Sverige, oavsett hur mogen personen är. Förra säsongen var Eklund en fjäderviktare, han har tagit tydliga kliv sedan dess, men att sätta honom på en NHL-camp redan nu tror sig inte att man vill göra.
Kommentera

erjo: Får väl tydliggöra då om konstaterandet inte gick fram som tänkt. Det var en fråga ifrån Brynäs-användare, om vi som följer laget kunde nysta i anledningen till att Måns inte kommit in rätt i gruppen. Där förklarade jag att det är mer komplicerat än att han bara skulle ha för dåligt klipp i åkningen,för det finns garanterat en mental aspekt i det hela baserat på vilket förtroende han känner sig ha fått kontra lagkamrater.

Hoppas det gör det lättare att förstå nu då. Man har prioriterat spelare som baserat på lön torde sitta på den större potentialen, då det kanske är lättare att låta den som kommer underifrån och inte har samma backning från t.ex. agent gällande sin deal få sjunka i hierarkin.

Andra som inte överglänste spelaren i fråga, utan tvärtom var under luppen ännu mer för kritik, samma tidsperiod klarade sig bättre sett till fortsatt speltid och förtroende. Det här har påverkat Måns spel och därför ser han inte lika fin ut nu som vissa tendenser i början. T.o.m. Benson som inte visar prov på offensiv spets alls går före eftersom han är mer van vid "chippa puck"-spelet i en checking line.

Det var så jag förklarade det hela. Men då tyckte någon att det var märkligt tänk eftersom Jasek just i detta nu visar upp ett tvåvägsspel som typ då enligt denne skribent gör att allt fel ligger hos spelaren i fråga (Måns). Tycker spontant det känns orättvist när vi alla sett prestationerna ifrån specifikt två spelare som fortsatt fått speltid.

Jag vet inte, för mig känns det som en självklarhet men du låter lika förvånad, så jag kanske är snett ute.
Kommentera

Peja: Eklund är också unik på det sättet att trots att han väger så lite så vinner han närkamper som om han vägde 100kg, genom att jobba med låg tyngdpunkt.
Kommentera

puffe: Kom igen nu MoDo! För faan! Öhhhh! Äh!
Kommentera

Rödluvan: Eklunds backcheck över hela banan i overtime är gåshud. Jag vill att fler spelare i vårat lag har den skallen…
Kommentera

Nucky: Lövare sitter och stampar och skriker nu i mitt hyreshus vid Diket. George vill ha lite lugn. Snart läggdags.
Kommentera

Costanza: AIK lär slå vårt (och Timrås) rekord nu på 16 raka men vem bryr sig. Är inget rekord jag någonsin vill att Modo får en chans att slå igen

Ingen Hellkvist till intervju efter 3-5 mot Nybro. 😃
Kommentera

Keriksson: Helt sjukt att AIK slår det rekordet. På pappret är de ju ett mittenlag.
Kommentera

Peja: Jag och JanneG kan hockey!
Kommentera

Peja: Ja verkligen, nu har de inte slagit det än, måste vinna mot Östersund först och Modos svit tog stopp mot just ÖIK om jag inte minns fel men med SSKs vinst ikväll ökar sannolikheten för Löven-AIK i kvarten. Vore häftigt att se för tror inte lag 3 väljer Melins gäng.
Kommentera

Costanza: kaffe kaka 16 raka
Kommentera

modomille: Nu måste du smyga in tigerbalsam i omklädningsrummet! Måste ju brinna lite mellan ljumskarna på grabbarna! ;-)
Kommentera

Janne G: Jag har ju varit med er hela tiden sen ni toktacklade hårt mot Georges lag i HA-slutspelet.
Kommentera

Costanza: jag vet👍🏻och jag är med er
Kommentera

Pontus Landfors har nu skrivit kontrakt för många år framåt !!!
Kanon
Kommentera

Hårda ord på Löven forumet !
Kommentera

Smurfen: Vi är dock rätt lugna tycker jag. Det är bra.
Kommentera

Costanza}: Du måste höja dig, du skriver ju inte ens vartannat inlägg!
Forumet är sig inte likt förens du skriver trams om dig själv som 3e person i minst vartannat inlägg under 6h!

Jag förväntar mig minst 3 till 5 svar från dig på detta inlägg!
Kommentera

Gavelo: Du mår kanske inte så bra? Borde du ens vara här? Vad käkar du för nåt, Gavve?
Kommentera

« · 2825077 · »