1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507022 inlägg · 4104 ämnen

MoDo Hockey - Färjestad 2013 09 28 18:30

« · 1589855 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Färjestad 2013 09 28 18:30
Berka: Ryktena om att man inte tränat mkt offensiv än och Forsbergs snack om att man har en plan man följer och det är en del kvar gör att man undrar om Forsberg har börjat med defensiven i sin plan. Och trots att PP suger så värst han släppa sin plan utan han räknar kallt att komma dit enligt sin plan?
Kommentera

Monno: Defensiven ser ju onekligen riktigt bra ut och offensiven ser minst lika dålig ut som defensiven är bra. Det kan stämma riktigt bra alltså...

Sedan vet jag inte om det är Anders som ska leda PP, utan jag trodde Barry skulle det.

Kommentera

J F K: Jo men Anders talar ju jämt om sin plan. Han bestämmer väl vad dom ska nötas. Och om han då strikt bestämt sig att PP ska tränas föst när vissa moment klaras av att utföras så som han tänkt sig. Ja då ser det väl ut som det gör kanske?

Allavara har ju BP ansvar och Barry PP. Och mitt i all sorg spelar vi ju faktiskt riktigt jäkla bra BP.
Kommentera

Monno:  Om man har en plan så bör väl rimligtvis den lanseras i ett sådant tidigt skede så att man kommer vara slagkraftiga till säsongstarten inte 20 omgångar in i den men vad vet jag?!

Att med det nya hårda bedömningarna så kunde ju varenad kotte begripa att PP/BP kommer bli extremt viktigt så att man då inte är förberedda på iaf PP:t är obegripligt då detta med en skaplig utdelning kunde gett oss iaf 5 mål till vilket kunde inneburit mer poäng.

Kommentera

Berka: Forsberg kan ju dock ha planen i steg efter avklarade delmål och inte i tid eller vad man ska säga. :-)

Jag gissar ju dock hejvilt och vet inte alls om det är ett dugg sannolikt. Jag mest bara hoppas eftersom det ser så jäkla dåligt ut. ;-)
Men som JFK söder undrar man ju vart spelet emot AIK kom ifrån? Och om man kan hitta det igen?
Kommentera

Monno: Låter ju märkligt om man medvetet planerar att vara i "full drift" långt in på säsongen =)

Haha" ja hoppas eftersom det ser så jäkla dåligt ut" ;-) kungligt.

Vi kan bara hoppas att det vänder snart

Kommentera

Berka: Förmodligen för att det inte går att få ihop ett komplett spelsystem på den korta tiden. Skellefteå tog det ett år innan de fick igång ett riktigt bra försvarsspel. Nu, år tre, ska Luleå ha utvecklat sitt offensiva spel. Det är liksom inte bara att köra några träningar så sitter det...
Kommentera

Trots det rent ut sagt värdelösa spel Modo visat upp i de 4 senaste matcherna så kan jag inte påstå att jag känner mig speciellt nervös ÄN! Hensick kommer att vakna, det räcker att titta på honom i 30 sekunder för att förstå att det inte blev många fyspass i nordamerika under sommaren! Så jag är säker på att han kommer att redan inom de närmsta matcherna, kommer att börja visa klass när han nu börjar vara matchtränad! (givetvis onödigt att det ska ta sådan tid, vilket troligen beror på att han trodde att SHL var en räkmacka där talang räcker.) Lyckas vi slå HV så tror jag många i laget kommer kunna skaka av sig den bedrövliga start som låst spelet totalt, vilket bara kan förklaras av nedträning/självförtroende då AIK matchen var den bäst genomförda Modo presterat på 3-4 säsonger, så någonting har vi. Gäller bara att plocka fram det innan poängtappet blir ett problem, vilket det faktiskt inte är än skall vi komma ihåg!

Vi ska också påminna oss om den otroliga defensiven Modo har denna säsong! 11!!! insläppta och då har vi ändå varit parkerade i egen zon pga ett icke existerande anfallsspel. Nej jag är inte orolig ännu då grunden är solid, nu ska bara spetsen slipas till! Det kommer räcka långt med 2-3 mål per match med denna säkerhet bakåt! Det fixar vi!!
Kommentera

ULTIMAVICI: Välkommen! :-)
Kommentera

Vill också tillägga...

A.F håller på att bygga upp Modos spel från grunden, detta kommer att kräva tålamod av såväl spelare som av oss fans! Om man trodde att vi skulle gå ut som ett nytt Skellefteå den 14/9 och sedan fortsätta utvecklas, då har man varit naiv! Nu gäller det att fokusera på de positiva stegen som Modo tar undan för undan. Det kommer att se pinsamt ut vissa matcher för att sedan se fantastiskt ut, och så kommer det växla tills allting sitter. Man kan ju lära gamla hundar att sitta, men det tar sin tid, och det måste få ta sin tid!
Kommentera

Monno: Tackar! Har varit inne och läst på HS en tid och tänkte att det var dags att joina :)
Kommentera

J F K: Klart det tar lite tid att få allt att stämma, men de fundamentala bitarna är inte på plats och det är ett måste för att inte tappa mark, nåväl detta är en säsong där vi ska bättra på en usel ekonomi så vi får nog räkna med en dålig tabellplacering.

Tycker årets lag har lite 04/05vibbar över sig, en riktigt bra forwards men för dåliga backar.  Som en vis tränare en gång sade, man kan aldrig få en fungerande offensiv utan en stark defensiv.

Kommentera

ULTIMAVICI: Välkommen, kul med en ny röst
Kommentera

Berka: Roligt att vi har så vitt skilda åsikter! Tycker visst att grunden och de viktigaste bitarna redan är på plats! Det som är det viktiga nu precis som jag skrev tidigare är att få till spetsen och detaljerna! Tex så ser ju alla att uppspelen inte skrämmer något lag, detta pga att Modo försöker låsa upp motståndet redan i uppspelsfasen detta är förbannat svårt och det är också anledningen till att det ser otajmat och klantigt ut när det misslyckas. Men det positiva är att när det väl fungerar kommer det vara ett kraftfullt vapen, och nej vi kan inte under tiden det inte fungerar spela lättare för då kommer det aldrig att sitta! Nöta nöta nöta.. Defensiven har jag absolut inget problem med! Modo 2014 jobbar över hela banan och pga att forwards inte lyckas etablera tryck så får dem åka jojo vilket tröttar ut den mest vältränade! Något så enkelt och svårt som att sätta pucken på bladet i fart kommer lösa många problem och bidra till en underhållande hockey!
Kommentera

ULTIMAVICI: Jag ser inte allt så lättvindigt, jag tycker inte det funkar speciellt bra, som du säger så ska vi spela oss trängda situationer i egen zon och vända spelet utan att tvingas lägga sarg ut hockey, i teorin är det nog vad alla tränare vill göra men alla har inte materialet till det.

Anders forsberg har en tydlig ide, att jobba hårt och spela med mycket fart och på sådant sätt skapa oro och misstag i motståndarlaget  att utnyttja allt utan att fara runt å fullfölja tacklingar, Det är ett svårt spelsystem, man ska vara rapp på rörena, och extremt vältränad, ha ett bra spelsinne och spela med spelare som kompleterar varandra bra.

Ta spina, en kille med hjärtat, skriskoåkningen och energin men som är i total avsaknad av spelsinne, eller ritto, killen har allt utom förmågan att leverera pucken ist för att hålla den , eller skröder som har stått vid ena stolpen och petat in sundströms passningar som nu helt plötsligt ska börja åka massa griller och avlasta för nästkommande kedja trots att han är 35 år, eller en budget backbesättning som ska skolas till snabbtänkta individer som ska spela en mästarhockey (för det är väl ungefär de han gjorde med saik och som han sagt kommer att efterlikna med Modo),  

Anders har kompetensen och början till ett material som kan leda till titlar, men dagens trupp är helt enkelt inte en sådan trupp idag

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI:     Starkbaum till Örebro?

Det får vi verkligen inte hoppas, att kränga en toppmålvakt till en direkt konkurent är inte smart även om vi är i behov av slantar =)

Kommentera

NuMo: Vill Näslund verkligen ha Salmela efter att ha sett honom en match? Eller är ekonomin så extremt dålig som det ryktas om?
Att sälja en topp målvakt till en konkurrent känns inte så värst bra...

Men då vet vi att Örebro fåren spännande straffläggningar iaf, med en målskytt som säger det flesta och en målvakt som är duktig på allt utom just straffar. ;-)
Kommentera

NuMo: Kan vi hoppas på att kontraktet har en "MoDo-klausul" som gör att han inte får stå emot sitt gamla lag under denna säsong.

Det var väl Rosén som hade nåt sånt när han gick från AIK till Växjö?
Kommentera

Monno: Det finns nog inte så mycket att väljs på för Näslund. Stå och betala en extralön bara för att man inte vill att en konkurrent ska ta Starkbaum kan vi knappast ha råd med.

Visst ät det en bra målvakt, men Örebro bör vi ha efter oss i alla fall. Inte tror jag att det bara kommer att handla om målvaktsspelrt annars i alla fall...
Kommentera

Salle: Njaa det Rosén hade var väl snarare att han inte skulle spela emot AIK när dom var på Hovet? Helt enkelt för att han skulle slippa skapa upplopp på läktaren...

Men som JFK säger så ska vi ju ha Örebro efter oss om dom så haft Henke Lundqvist i kassen. Även om dom imponerat i inledningen av säsongen. =)

Kommentera

ULTIMAVICI: Usch, va skönt. Jag vill verkligen inte se starky i Örebro, eller i ett annat shl-lag öht.

Kommentera

J F K: Att sitta å tycka vilka lag "vi bör ha efter oss" är inget annat än spekulationer från ett papper och det är aldrig samma sak som i verkligheten.

Med starky i laget så blir örebro betydligt bättre och samtidigt som modo faktiskt underpresterar så är det inte helt säkert att vi har örebro efter oss, det enda som vi med säkerhet kan säga att örebro blir bättre med starky i målet.

Kommentera

Kedjor på dagens träning:

Salmela-Regehr
Skröder-Påhlsson-Possler

Carlsson-Sullivan
Öhnerud-Tambellini-Kempe
(Gunnarsson)

Torp-Hedman
Bengtsson-Hensick-Hedberg

Lööv-Hägg
Öberg-Forsberg-Spina
Kommentera

ULTIMAVICI: Bra att Öhnerud testas i en mer offensiv miljö!

Och försöker Forsberg få fart på Hensick med hjälp av Hedberg och Bengtsson? Förstår inte varför Tembellini spelat center med Hensick? Om inte annat så är ju faktiskt Hensick "grym" på teka. 59,5% mot Tambos 42,6%

Kul att kolla tekningsstatistik, framförallt Bengtsson. I offensiv zon har han 16,6%!! Men i defensiven har han godkända 61,9%. (19st off och 16st def tekningar)

Sen har K-fop tekat mest efter Påhlsson, vilket måste vara något utav en bedrift med tanke på hur ofta han blir bortplockad...

Kommentera

Monno: Fortsatt statistik nörderi. "Värdelöse" Oscar Hedman ;) Har fortfarande inte vare inne på ett enda mål bakåt. Faktum är att han är +1 i BP! (+2 totalt)

Dave Spina har dock den stora äran att vara -1 i PP....

Kommentera

ULTIMAVICI:

Gillar dessa förändringar. Vårt mål måste vara att få fart på spetsspelarna, vi har inte den ekonomiska lyxen att kunna bryta kontrakt med de som ej presterar.

Tyvärr så verkar Ritola en bit ifrån comeback ifall han inte ens tränar i kedjorna. Någon som vet ifall han deltar i träningarna? Vilka moment avstår han ifrån isf?

Hoppas att ungdomarna kan vara lika framträdande i de nya kedjorna som de är när de spelar tillsammans, isf kanske vi kan få in den energi som behövs för att få fart på övriga spelare i dessa kedjor. 

Kommentera

Monno: nu tycker jag att vem som helst kan teka, oavsett om man spelar center eller inte.

Sedan kan man inte bara titta på statistik. Om man vinner 75% av tekningarna i egen zon, men förlorar de övriga klockrent. Då kan det vara bättre att ha en tekare med minusstatistik som aldrig förlorar så rent att motståndarna får direkt skottläge. Dvs, någon som låser tekningen så man hinner ta markering, typ hinner upp på motståndarbackarna.
Kommentera

Rytter: Absolut! Tycker att dessa formationer är ett försök att skapa utrymme och tid för spetsspelarna. Anar att man dessutom med detta kommer att utnyttja Hensicks spelförståelse där han snarare blir framspelare än sniper, vilket kan bli väldigt lyckat!
Kommentera

ULTIMAVICI:

Håller med. Även om jag kanske hellre hade sett Possler på sidan om Hensick. Där har vi ju en sniper som kan ta tillvara på passen från honom.

Men jag förstår tanken med Bengtsson och Hedberg som är riktigt åkstarka spelare och mer fysiska än Possler. Dessa kanske kompleterar Hensick bättre och klarar att vinna tillbaka puckar i offensivzon på ett bättre sätt. 

Blir hur som helst intressant att se hur juniorerna tar sig an denna utmaning och hur dom klarar av att inte spela i samma kedja. Ska dom lyckas få med sig sina nya kedjekamrater är frågan.

Trots att spelet sett sådär ut de senaste matcherna så ser jag ändå fram emot varje match, och mycket är juniorernas förtjänst. Som man har saknat att ha bra juniorer som går in i laget och gör skillnad.

Kommentera

Do or cry...

Salmela öppnar för en fortsättning i Modo, Rittola lär inte dra på sig matchtröjan förrän tidigast i mitten av oktober, Starkbaum nöter vidare med juniorerna och tickar pengar. Detta är vad som framkommit under det senaste dygnet.

Om 24 timmar kommer kvällstidningarna ha annat att skriva om, antingen är Modo ett lag i "kris" eller så är HV71 ett vandrande lik... I alla fall tills nästa match!
För egen del så får Modo FAKTISKT förlora imorgon! Resultatet i denna match kommer troligen inte vara avgörande om Modo är ett topplag eller bottenlag efter 55 omgångar. Nej istället vill jag se ett Modo som bjuder upp till kamp och där varje millimeter av isytan skall försvaras och attackeras! Det är även hög tid att Modo börjar visa längre stunder av ett fungerande spel över hela isen. Hockey är i mycket en marginalsport i enskilda matcher och förlorar vi ska det iaf göras med hedern i behåll, vinner vi så skulle det värma än mer om vi gjort det via ett effektivt fungerande spel och inte pga att Ullmark/Forsberg gjort årets match.

Modo krossade krislaget!
Den tidningsrubriken skulle få mig att sova gott, iaf tills nästa match!
Kommentera

Rytter: Kan hålla med om att Possler skulle vara en utmärkt avslutare till Hensick! Men just nu är det viktigare att få in två stycken som kan grilla motståndarnas defensiv och på så sätt skapa utrymme för Hensick och för sig själva! Mycket möjligt att dem placeras ihop i slutskedet av matcher om motståndet uppvisar mjölksyra till öronen och ytorna kommer per automatik.. Juniorerna är jag inte så oroliga för, de har iof bra koll hur de hittar varandra, men med deras energi kommer de ändå kunna skapa tryck om bara resten av laget också kan nöta motståndet mer effektivt!
Kommentera

ULTIMAVICI: Eftersom offensiven inte fungerar så kan jag tycka att det är helt rätt att kasta om och försöka få igång heliga guds moders vrede ;-)  

Kommer hensik få in nån kasse så kanske det släpper lite, desamma gäller för tambellini, det jag iriterar mig mest över är att trots att skröder varit sjösjuk så får han förtroende i 1:a, fan låt några andra få chansen brevid våra "superstars" och se om dom kan lyckas bättre.

Bara därför gör skröder 2 mål i morgon och sänker HV71 enligt den oskrivna lagen "släckten är värst" och blir matchvinnare..

Kommentera

Berka: Första formationen innebär ju inte automatiskt mest speltid, sen är det iof så att Skröder av erfarenhet behöver tid för att komma igång. Nu blir han ju dessutom inte yngre och vi får nog i första hand hoppas att han kan vinna kampen framför mål och agera måltjuv!?
Kommentera

ULTIMAVICI: Absolut, men han kommer ju inte igång mindre om han spelar några matcher i tex 4:e kedjan.  För mig är det viktigare att få igång, kempe,hensik, jeff, öhnerud , samme mm ist för skröder eftersom jag inte tror att han kommer vara en lika viktig länk. 

Skröder kommer inte vara i närheten av tidigare säsonger även fast alla hoppas att det ska vara som tidigare år, det är iaf vad jag tror tyvärr, därför hoppas jag att iaf tills skröder hittar formen så kör man på hetare spelare för att hjälpas åt att få igång 2 producerande kedjor.

Kommentera

Berka: Det är klart att man kommer igång snabbare om man får mer istid. Träningar i all ära, men matchtempo får man just på match.

Sedan delar jag som vanligt inte din åsikt. Jag tror att när säsongen lider mot sitt slut så kommer Skröder vara en av våra absolut viktigaste forwards. Precis som i förra årets slutspel då han och Sundström var bäst, trots allt gnäll tidigare under säsongen.

Kommentera

J F K: Jag delar din åsik att det det är bättre med mycket istid, men det ska inte bli till kostnad för laget. Alla i laget kämpar på samma premisser och därför ska man få spela efter de man presterar, detta är något som kallas konkurens och som vi inte varit bortskämnda med i modo.

Sen kan vi ju bara hoppas att historien upprepar sig med skröder för du ska inte tro att jag sitter å hoppas att han ska misslyckas, men jag har en känsla av att utan sundström och ett spelsystem som inte skröder spelat sen han va i Hv kommer inte ta honom till "skröders höjder"

Kommentera

Berka: Jo, jag kan absolut sympatisera med att de som presterat bäst ska ha bäst istid, men...

Jag anser det viktigare att få igång våra på papperet bästa pjäser, än att det ska finnas någon gudomlig rättvisa i coachingen. Hur ska du hantera Ritola när han kommer tillbaka? Matcha igång honom fort eller ska han för rättvisans skull matchas in långsamt för han inte förtjänat bättre?

Edit: Sedan kan man givetvis ställa över någon som inte ens försöker för att väcka personen, men det anser jag inte gäller Skröder.

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Mycket snack om Sundström från lite olika håll tycker jag. Är det bara jag som kommer ihåg hur bedrövligt dålig Susse var under förra säsongen?

Att han sen hittade gnistan i slutspelet må så va. Men att Sundström skulle tillföra mer än glädje till Skröder under en "serielunk" har jag så otroligt svårt att se. Därav tror jag Skröders slöhet beror mer på vissa motivationsproblem än att han skulle vara oduglig utan Sundström... Det var inte Susse som fick Skröder att åka skridskor, checka hårt och spela fysiskt som "the good old days" under slutspelet ifjol. Gäller snarare att hitta ett sätt att tända den där brasan hos honom innan ev. slutspelet igen.

Att sen Hensick visat sig vara ungefär lika "motiverad" som Susse var ifjol är ju lite olyckligt. Men Hensick ska/bör/borde vara en bättre spelare än Sundström idag.

Kommentera

J F K: Kul att du får skröder till att vara en av fjolårets bästa forwards, det visar ju på att du varken ser til säsongen som helhet eller till annat än produktion?!

jag finner fler i fjolårets lag som var bättre i sina roller än vad skröder var, att vara bra i 1/3 av säsongen är inget jag kvalifiserar till våran viktigaste pjäs.

Rittola kommer vara i hyfsad form när han kastas in, hört talas om konditionsträning och isträning, sen kommer han beroende på det aktuella skadeläget nog spela i en 4:e kedja för att matchas igång, det begriper väl du oxå?!

Kommentera

Monno:Sundström var en plåga att se långa stunder ifjol, så även skröder. skillnaden är att sundström enligt mig var en bättre hockeyspelare som skapade saker på isen på ett helt annat sätt än skröder. därför påstår jag att skröder var mer beroende av sundström än tvärtom, men det är rätt irellevant nu.

Kan TJ komma igång och börja agera susse nr:2 så kan nog mycke väl skröder göra några mål men utan en smart center så tror jag inte det blir många i vinter

Kommentera

Monno:

Nu är det ju inte riktigt så enkelt. Även om Sundström och Skröder hade sett sina bästa dagar, var det likväl en kedja som motståndarna höll lite extra koll på. Skröder vann poängligan och Sundström hade faktiskt lika bra poängsnitt som den hyllade Kempe och bättre än Ritola.

Visst, Sundström gjorde inte någon av sina bättre säsonger, men att att poängproduktionen spreds ut över fler spelare ser jag bara som någonting positivt. Jag saknar Sundström oerhört mycket i dagens MoDo.

Kommentera

Bad_Brett: Är det bara jag som saknar laguppställningarna på hemsidan såhär på matchdagen?, är det så att AF håller på laget tills nedsläpp eller är det bara något man slutat med?
Kommentera

Bad_Brett: Nä vist är det så att dom var långt ifrån sämst i laget, dom var väl rent av bland de bästa som vanligt ändå. Men tycker det märktes en tydlig motivationsbrist. Något som knappast lär ha blive bättre till denna säsong t.ex. Finns ju en anledning att Susse valde att avsluta med Modo. Och jag tror inte det var pengarna direkt.

Det finns ju såklart en stor risk att Skröder har lite brist på motivation. Att en nystart utan Susse inte blev nån tändning utan det fortfarande känns lite "serielunk" över dessa 55 omgångar. Menar inte att Skröder inte vill vinna och inte tycker det är kul med hockey. Men den där lilla sista gnistan kanske inte alltid är så lätt att hitta när man blir till åren?

Kommentera

Monno: Sedan kan man inte bara stirra på hur det ser ut heller, utan måste även väga in statistik. Jag är mycket väl medveten om att Skröder inte alls åkt så mycket skridskor de senaste säsongerna som han brukat, men ändå gör han sina poäng. Har man hellre en Björn Svensson som jobbar arslet av sig, skapar målchanser och bränner varenda en? Självklart inte, utan de där naturliga målskyttarna är oerhört värdefulla även om de inte ser mycket ut för världen.
Kommentera

J F K: Du verkar inte förstå att det till slut tar just slut. Werner är våran bästa målskytt genom tiderna, men en dag tog allt slut. Skröder levererade förra säsongen 16 mål, det finns ingen garanti öht att han ens gör ett enda denna.

Bara för att radion funkade igår så kanske den inte funkar idag.

Skröder ska naturligtvis få utrymme att komma igång eftersom han visat att han kan göra mycket mål, men samtidigt kan man inte riskera för mycket, det gäller att kunna dra en gräns precis som det är med alla andra jobb, du har fram till en tidpunkt att börja leverera annars blir du utbytt. Jag tror tex att hensik är en bättre spelare än skröder, men om inte hensik börjar leverera snart så är det inte omöjligt att man gör sig av med honom.

Fotnot:

Svensson har gjort succe i malmö och svarat för 5 mål och 3 ass på 6 matcher

Kommentera

Berka: Jag vet mycket väl att Svensson gjort succe i Malmö. Jag tycker att det är en rätt bra spelare, men att han inte passade i Modo. Mest för hur han är som person och inte hur han presterade på isen.

Klart jag fattar att det någon dag tar slut, men jag tror absolut inte att Skröder tar slut i år. Han är för övrigt betydligt bättre tränad i vinter. Visst, det kan visa sig att Skröder är slut vid 35 pga motivationsbrist, men jag tror inte det. Jag tror att när han hittat rätt i det nya spelsystemet så kommer det snarare att gynna honom (mer fart på skridskorna hela tiden istället för start och stopp). Dessutom kanske han kan börja få lite puckar att jobba med också, vilket säkerligen är en stort bidragande orsak.

Kommentera

« · 1589855 · »