Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Referees: | Sjöberg, Patrik | ||||||||||
Claesson, Pehr | |||||||||||
Linesmen: | Sandström, Jan | ||||||||||
Yletyinen, Emil |
Redigerad kommentar
Referee: | Andersson, Thomas | ||||||||||
Linesmen: | Skoja, Bara | ||||||||||
Har, Ingenaning |
Björn W: Mycket handlar nog om personlig ekonomi för marginalåskådaren. Vi är i, eller är försiktigt på väg ur, en ekonomisk världsomspännande kris och då väljer många att dra ner på nöjeskontot.
Modo har sålt lika många årskort i år som ifjol, men vi har lägre publiksiffror. Det tyder på att vi fortfarande lockar de som är riktigt intresserade och de som har förmånen att tjäna så pass bra att de, utan problem, kan lägga 5-8000 kronor per år på nöjen. De vi inte lockar i lika stor utsträckning längre är de som köper lösa biljetter, helt enkelt marginalåskådaren.
Förr om åren i Swedbank Arena/Fjällräven Center har vi varje match lockat 3500-4000 sådana åskådare, de senaste två åren har vi lockat ungefär 1000-1500 färre per match. Istället för att gå på 5-7 matcher per år går man nu 2-3 matcher per år, helt enkelt för att man är osäker på sina ekonomiska resurser.
Samtidigt finns det, precis som du skriver, en faktor till. Modo har valt att försöka mjölka ut så mycket pengar som möjligt och därför höjt priserna från år till år. Man måste inom föreningen inse detta och locka med lägre priser, fler erbjudanden och mer "bang for the buck".
Sänk årskorten till nästa år, inför köp 5 matcher betala för fyra, familjepriser med mera och se på så sätt till att locka de åskådare som inte är fanatiska Modofans eller välbeställda betongarschlen.
Redigerad kommentar