Redigerad kommentar
Salle: Fast den situationen var väl i princip den enda som Morgan Johansson hade rätt i idag. Kände som att han var minst en zon från händelserna trots att han ofta stod mindre än en meter ifrån.
På något sätt så känns det som att spelarna lyckas vara ivägen för varandra, än vad de gör.
Pikkarainen har många fina intentioner, men det stannar ofta där för att spelaren som passningen går till inte har en susning om vad han överhuvudtaget ska göra på isen eller är upptagen med att infinna sig för de obligatoriska passningarna ner i sarghörnen som kommer minst fem gånger för ofta i varje byte, känns det som. Eller så är det ingen som är beredd på Pikkarainens offensiva framstötar och så slutar det hela i att man får en spelvändning mot sig.
Fascinerande hur Rönnqvist fått hela Luleålaget att höja sig ett par snäpp med det nya fartfyllda spelet, medan MoDo borde ha bra förutsättningar för att spela ett fartfyllt spel, men står till slut still en meter från varandra och passar runt tills någon tappar pucken och inte orkar jobba hem.
Tarkki ser också väldigt ängslig och vilsen ut i sitt målvaktsspel, känns som att mycket går på chans.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Sawchuk: Jag håller med om att trean också är enkel, men där håller jag Hållberg ansvarig. Han har ju egentligen spelaren men väljer att falla undan precis innan passningen kommer och väljer att inte-markera istället.
Jag förstår att Tarkki inte är beredd på att den spelaren ska komma fram i luckan.
Jag är så less, uppgiven och nedslagen att jag mår fysiskt och psykiskt illa av att se Modo spela. Jag har haft problem i höst med magen och läkarna trodde det var all stress på jobbet, men jag undrar om det inte är det här förbannade hockeylaget som är problemet.
Det största och allvarligaste felet som vi gör i matcherna är att vi konstant tar fel beslut i varenda situation. I defensiven tar vi fel väg ut ur zon, vi spelar för svåra passningar och vi överarbetar varenda situation. Backarna har dessutom en osviklig förmåga att försöka stötbryta i precis fel läge, vilket resulterar i 3 mot 2 och 2 mot 1.
Forwards kommer för djupt ner i offensiv zon när vi forecheckar. När vi dumpar pucken i zon störtar alla tre forwards ända ner mot förlängd mållinje för att jag, fastän vi aldrig är riktigt nära att vara först in i situationerna. Det resulterar ofelbart i att vi tappar spelare och får kontringar mot oss.
Den aggresiva spelstilen som Challe och AJ infört saknar känsla. Tankegången är inte fel, men vi måste hålla huvudet kallt och inte bara stirra oss blinda på att checka motståndarnas backar. Centrarna borde nästan få ett generellt förbud att vara söder om överdelen av tekningscirklarna när vi inte har pucken.
Sundström spelade inte 5 mot 5 i hela tredje, troligtvis skadad. Ska vi gissa på ljumskarna? Och frågan är ju om Hasse är skadad eller sjuk, för jag förstår inte hur han kan vara bänkad när man ger Hållberg speltid. Tollefsen, snälla bli frisk snabbt. Jättesnabbt.
Och så 10000-kronorsfrågan, borde inte Dahlberg vara given i kassen på torsdag? Tarkki får ta på sig de två första målen. Står han upp på första målet är det omöjligt att det slinker in. Det andra ska han bara ta. Har han klubban i isen kan det skottet omöjligt leta sig in bakom honom.
Referee: | Johansson, Morgan | ||||||||||
Linesmen: | Larsson, Robert | ||||||||||
Käck, Johannes |
MODO Hockey | |||||||||||
| |||||||||||
32. TARKKI, Tuomas | |||||||||||
Goalkeepers | 30. DAHLBERG, Nicklas | ||||||||||
| |||||||||||
1st Line | 8. ERIKSSON, Anders | 48. PIKKARAINEN, Hannu | |||||||||
26. FORSBERG, Kristian | 39. SVARTVADET, Per | 17. MADSEN, Morten | |||||||||
| |||||||||||
2nd Line | 2. WESTIN, Jens | 12. JOSEFSSON, Daniel | |||||||||
22. NAGY, Ladislav | 93. RITCHIE, Byron | 23. BARTECKO, Lubos | |||||||||
| |||||||||||
3rd Line | 3. TIMANDER, Mattias | 18. HÅLLBERG, Per | |||||||||
44. DANIELSSON, Nicklas | 24. SUNDSTRÖM, Niklas | 10. SKRÖDER, Per-åge | |||||||||
| |||||||||||
4th Line | 47. BONSAKSEN, Alexander | 5. JONSSON, Hans | |||||||||
6. HÄGGSTRÖM, Magnus | 87. ROSÉN, Robert | 28. BLOMQVIST, Jacob |
Jag tycker att man över lag dömer ut för få straffar.
Jag ville nog ha straff åt båda hållen, även Svartvadets friläge.