1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511817 inlägg · 4110 ämnen

MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11

« · 2466970 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rytter: Du la in märke till styrningen som han blev tvungen att reagera på, som senare blev retur och öppet mål.
Vad skulle han ha gjort? Rent matematiskt alltså.
Kommentera

{Hinken ville ha en målskytt med tyngd, Vela har aldrig varit en spelare som sätter upp andra utan en ganska medioker spelare överlag som har sina styrkor framför mål.

Jag var först på Hs att kritisera Hinken varför vi siktar så lågt med värvningen av Vela, jag var också extremt kritisk varför vi ville ha Brickley som i mitt tycke skulle vara extremt usel i Karlins spelsystem, men här har man värvat utifrån namnet på tröjan.

Både Vela och Brickley är floppar sett till transfersummorna och förväntningarna, du hade förmodligen hittat samma prestationer i Div1 fast för 1/5 del av pengarna
Kommentera

Gavelo: Jag tror MoDo möter DIF i finalen om vi vinner serien blir vi tvåa möter vi löven i final.
Kommentera

Rytter: Tycker inte riktigt Halloran kommer till sin rätt i powerplay. Hade önskat mig fler direktskott från hans klubba. Nu är det som att taktiken istället bygger på att Sveningsson ska ta avslut från högerkanten.

Tycker man borde försöka sätta upp honom för direktskott ungefär som man gör med Woods.
Kommentera

Gavelo: Nja det var inte direkt så Hinken beskrev sin önskevärvning Vela innan han värvade honom. Tror mer det är din och många andra supporters syn på Vela även fast Hinken sa att Vela kunde bidra med lite mål.
Kommentera

Gäsp: Jag har sagt sedan start att Löven vinner Shl platsen.
:)
Kommentera

Gavelo: Återstår väl att se hur stort misslyckandet är, om ens något alls. Vi har bevisligen investerat mycket inför slutspelet och vi är inte där än.

Niederbach - ung ”hemvändare”. Får väl sägas ha varit väldigt ojämn. Inledde ganska bra, hyfsat lång svacka för att ha uppåtgående form just nu. Sett till hur billig han faktiskt är, så tycker jag det är en fullt godkänd värvning. Speciellt då han avlastade direkt i samband med Rileys skada.

Vela - värvad som en tung, avig spelare med bra skott. Fullträff.

Brickley - man tog in honom som en tvåvägsspelare med viss offensiv uppsida. Tycker han varvar mellan lite trög på isen till att vara väldigt stabil. Lever inte fullt upp till förväntningarna även om jag inte vill såga honom vid fotknölarna som vissa.

Halloran - skapar enormt mycket, men gör ju inte det han är värvad hit för. Än så länge iaf. Levererar inte sett till spenderad krona. Med tanke på hur mycket som händer runtomkring honom så är mitt tålamod något förlängt iaf.
Kommentera

Rytter: jo neider är lite av en besvikelse än så länge faktiskt.... Började bra men sen har han varit så himla ojämn
Kommentera

Gavelo: Vi kommet inte komma någonstans om vi inte snart börjar göra mål och hitt upp ur den snart 20 matcher långa formsvackan.
Kommentera

Gavelo: Ja jag säger inte emot dig om att du sagt det även fast du kommer att ha fel. ;)
Kommentera

KB: Niederbach är våran bästa värvning hittills, väldigt bra i spelet med och utan puck, lite småslarv mellanåt men överlag väldigt spelsäker.

Vela, långsam, trög, bra fysik och bra direktskott men annars alldeles för dålig, som väntat. Bra inställning dock.
500k, hade förmodligen hittat samma lika i div 1

Lättstressad i egen zon, förmodligen sämst uppspel bland alla backar rent adressmässigt, drar ner tempot i PP, tar för lite skott, känns mjuk men har tyngd och skyddar pucken oerhört bra offensivt. Har mycket att bevisa!

Haloran, får ut väldigt lite av sin skridskoåkning men skapar en del, borde gjort 3-4 mål men står på 0+3, långt ifrån godkänt, men jag håller med om att här för vi ge han en 2-3 matcher till innan man bedömer honom mer.
Kommentera

Gavelo: Hitta Vela i division ett? Nu är du ute och cyklar.
Niederbach åker lite i en gräddfil då han kommer från Övik.

Jag tror att man måste vara mycket bättre än Löven för att gå upp. Alldeles för utspelade stundtals för att räcka till.
Kommentera

Gavelo: Jag hade valt Vela sju dagar i veckan faktiskt. Det är den typen av spelare som kan avgöra ett slutspel.

Niederbach är helt okej, men rätt svag i defensiven, vilket är lite förvånande, men tanke på att jag kommer ihåg honom som en väldigt ansvarstagande spelare förra gången han var här.
Kommentera

J F K: D
Vela i div 1?
Kommentera

Gavelo: Håller inte alls med om Vela, på något sätt. Han har varit bra.

Kan förstå dina andra resonemang.
Kommentera

Bad_Brett: Jag har bara bedömt Vela för prestationerna hittills, i ett slutspel kan alla blomma.
Tror som dig att han blir mer av en nyckel i ett slutspel.

Jag delar även din bild av Niederbach, han var helt klart ”bättre” defensivt förra sejouren i Modo, men vi måste även lägga in att han nu spelar med Haloran och Sveningsson i ekvationen, dessa herrar är högst mediokra i defensiven.
Kommentera

Krokis:

Det är en touch innan men pucken ändrar knappt bana, den fortsätter i samma riktning dvs den hade åkt ner i hörnet och gått utanför om inte tex varit på den.

Jag kan aldrig tycka en benparrad där man sparkar ut pucken mitt i slottet är ett bra ingripande. Tex hade kunnat göra sig stor och följt med pucken för att vara tät.

Men min poäng är egentligen inte att såga Tex han spelar väl ungefär som förväntat efter långt uppehåll, min poäng är att det verkar vara två helt skilda bedömningsgrunder för Tex och för Guden.

Folk här inne hyllade honom efter första då han knappt hade några svåra lägen emot sig, däremot hade han några skott mitt i magen som studsade rätt ut. Det syns på returerna att han inte är matchvan. Det man kan klaga på är beslutet att ställa honom i mål mot ett topplag samt hans olyckliga ingripande vid kvitteringen.
Kommentera

Gavelo: är det bara jag som tycker erik j karlsson ska flyttas upp i hierarkin? Så grymm !
Kommentera

Gavelo:

Vela har 10p på 16 matcher och är enligt dig en spelare man kunnat hitta i div1. Men samtidigt tycker du när han presenterades att han max var en spelare för tredjekedjan. Vad har du för förväntningar egentligen?

Niederbach har 12p på 24m och ska vara en kreativ spelare.

För mig är det solklart vem av de två som måste steppa upp.

Sedan håller det inte att skylla på kedjekamraterna, man har ansvar för sin egen prestation. Kolla på målet Niederbach ger bort då han kontrollerar pucken nere vid sargen länge och sedan spelar fast berg som inte kan göra nått och tappar pucken. Där måste man tänka till och kanske låsa längre, eller spela hårdare efter sarg. Att dutta bakom mål till en stillastående spelare är inte att ta ansvar utan det är att sätta sin lagkamrat i skiten.

Brickley tycker jag får oförtjänt kritik, visst han är ojämn men han gör sjukt mycket bra i egenzon, han använder sin stora kropp att täcka bort motståndare, han hittar öppnande passningar från egenzon, han skapar tid åt sig själv och laget istället för att kasta bort pucken. Det finns mer och ta av men tycker inte det är en flopp. Tycker han visar att han kommer växa in i detta mer och mer.
Kommentera

Bössa 68: Nej, har jag sagt hela tiden. Betydligt bättre center än Niederbach.

Gissar att de vill nyttja hans smartness för att ha en kedja som kan stänga ner motståndarnas bästa kedjor.
Kommentera

Bössa 68: Sagt det i snart 1,5 månad ska man göra Woods och Aagaard rättvis så måste man ha en center som kan sätta upp dom, Modo har vi bara Josh och Ejk, till liten del Niederbach.
I JD’s frånvaro är beslutet solklart.
Kommentera

Gavelo: omg tänk om halloran är nya björn Svensson.... Faaaaakkk
Kommentera

Bad_Brett: En gnutta positiv sak är att jag tycker PP funkade bättre idag.
Ett mål och snudd på ett till.
Men viktigt att Näsén kan få upp självförtroendet igen för att vört PP ska funka, då det bygger på att han ska sätta sina nästan omöjliga pass till Woods.
Kommentera

Rytter: Brickley var helt okej i debuten, men följde sedan upp den med några horribla insatser, vilket har sabbat hans statistik en hel del. Sista matcherna tycker jag att han varit rätt bra.

Den back jag är orolig för är Berg. Vet inte om jag anser att han går in på sex backar i dagsläget. När Ingman är tillbaka får nog han och Folin dela på sista backplatsen.
Kommentera

Bad_Brett: Vela gör sitt jobb och är extremt jobbig att möta. Blir glad av att se honom, för han kör alltid helat vägen in i kaklet.
Kommentera

Rytter: Jag håller helt med dig om att Guden får skit för en jävla massa som bör tillskrivas hönseriet i egen zon, samt allt onödigt puckslarv

Det är bara så typiskt ett forum likt detta att alltid ha någon att skylla på istället för det konstanta systemfel vi gör match efter match
Kommentera

grimiss:

Nej halloran är klasser bättre, de lägen han får så kommer det lossna. Han lider lite av kangasniemi syndromet, kommer in i ett lag ur form och spelar med spelare som är iskalla, skapar och bidrar mer än han just nu får utdelning för. Fortsätter han kommer poängen rassla in.

Skulle säga att det är södergran som är detta lags björn Svensson.

3 mål sett till allt han skapar är helt sjukt.
Kommentera

Rytter: Håller med dig i att man nog inte ska kasta om alltför mycket i ett vinnande lag.
Och jag har hela tiden varit kritisk till att ändra den så viktiga centrallinjen. Våra centrar som bidrog till att göra oss till en vinstmaskin, Dick, EJK, AP, och Jacobsson.

Gillar dom värvningar vi gjort, möjligtvis tveksam till värvningen av Brickley. Men tycker ändå värvningarna var helt rätt.

Håller dock inte med dig om att EJK inte kan vara en produktiv eller skapande center. Ifjol gjorde han 34 poäng på 50 matcher tillsammans med Aagaard, det tycker åtminstone jag är produktivt.
I år har han gjort 23 poäng på 43 matcher i en mer eller mindre sämre fungerande omgivning. Även det tycker jag är produktivt i en dålig miljö.

Jag tycker att vi ska fortsätta med dom centrar som gjorde oss till en vinstmaskin tidigare under säsongen. Dessutom hade vi ju några kombinationer som fungerat tidigare nämligen Dick/Woods, EJK/Aagaard, AP/Mannberg, och hela fjärdekedjan.

Jag skulle putta in dom nya killarna bredvid dessa kombinationer.

Vela - Dickinson - Woods
Halloran - EJK - Aagaard
Mannberg - AP - Södergran/Sveningsson/Niederbach
OP/Niederbach - Jacobsson - Ohlsson

Vela som ytter i första för att Woods/Dickinson behöver en brunkare/polis bredvid sig. Ser inte Vela som en playmaker, mer en brunkare med hög poängkapacitet.

EJK/Aagaard för att dom funkat väldigt bra tillsammans tidigare, och tror att Halloran skulle göra den kedjan farlig. Liten risk dock att dom skulle vara för lätta

I tredje har ju AP och Mannberg funkat bra tillsammans. är dock extremt lurig på vem jag skulle vilja ha bredvid dom av Södergran, Niederbach, och Sveningsson.

Fjärde är väl den kedja som varit jämnast hela säsongen

Känner att Niederbach är för svag defensivt för att centra i ett slutspel.
Kommentera

Bössa 68: Lyssna på 1921-podden där man intervjuar honom.
Där säger han själv att han kan spela mer offensivt med ”kloka gubbar” som Ohlsson och OP och att det är av den anledningen man fått se mer av hans offensiva kvaliteter i år.
När han spelade med mer framåtlutade herrar som Aagard och Sven blev hans roll betydligt mer defensiv.
Kommentera

Rytter: Fast på det målet hade Berg en hel del tid på sig men missar puckmottaget totalt som sätter honom i skiten.
Kommentera

Rytter: Jag hade inte höga förväntningar, jag hade scoutat Vela hela hösten innan Modo villa ha honom, det finns många spelare i div som klarat av att stå på 5+5 efter 16 matcher med de spelarna han spelar med och hur mycket han spelar, även i PP.
Men för 500k…

Man spelar som en enhet, klart som fan att man får skit om man spelar med spelare som struntar eller inte klarar av vissa moment, så sjukt korkat att påstå att man inte omgivningen spelar roll🤯

Sen håller jag inte alls med om att det ”bara är att låsa” pucken vid sargen, när Mora spelaren kommer bakom, visst inte helt jättebra men att döma ut Niederbach’s riktigt bra 60 minuter för en mindre miss känns korkat.

Ang. Brickley, som jag skrev, bra på att skydda puck men har en bra bit kvar att bevisa.
Kommentera

Confusius: AP som ju såg ut att själv kunna bära MoDo till SHL i höstas är ju tyvärr inte heller i närheten av den nivån.
Och där är de t svårare att säga vad som "havererat" för han har ju haft i åroncip sammao omgivning hela tiden. Klart att PP förändrats men 5mot5 tycker jag inte han är på samma nivå längre.

Får hoppas att dom går på sparlåga till slutspelet vissa men så är det nog inte...
Kommentera

Ber om ursäkt för att jag svor i mitt inlägg.

#sorry
Kommentera

Bad_Brett: tycker det är hål ihuvet att inte spela den bästa/ 2 spelaren/centern.jinesjö i 1-2 uppställningen .
Kommentera

Bössa 68: Jens Lööke klar för löven. Jadu!!!
Kommentera

MoDoNörden: Holmström är på ingång med
Kommentera

MoDoNörden: Schackmatt av Kenttä.
Kommentera

MoDoNörden: Riktigt fin värvning. Om dom lyckas landa Holmström med så är det lite game over känsla.
Kommentera

gizzo: helt otroligt av Lööke och Holmström att nobba shl-lag. De är på tok för bra för denna skitliga i HA.
Kommentera

Bad_Brett: Hoppla, sedär löven seglar upp i topp
Kommentera

modomille: Ja då hänger det på att Wernblom blir dundersuccé för oss.
Kommentera

Rödluvan: Wernblom blir nog kvar i Malmö ska du se..
Kommentera

Rödluvan: Malmö har nyss fått tre nej från tre olika forwards
Kommentera

Rödluvan: Fast Holmström och Lööke är ju två spelare som har potential att vara poängsprutor i SHL. Möjligtvis att Halloran kommer i närheten, men i övrigt har vi ingen forward i laget som kan matcha dem. Och då har de redan Schilkey och Pooley sedan tidigare.
Kommentera

Bad_Brett: kentää har fan alltid nåt jävla ess i rockärmen....hur har lööke gått den här säsongen?
Kommentera

Bad_Brett: "Holmström", fill me in, vem är han?
Kommentera

Bad_Brett: Om vi ska leta något positivt, titta på Powell, Shinkaruk och Kelleher i HV när det blev värvade under serien vs i slutspelet. Shinkaruk blev lite utpekad som flopp där ett tag men kom verkligen igång till slutspelet.
Kommentera

Rip Kirby: Axel holmström fd hv71
Kommentera

Gavelo:

Vela har alltså bättre poängsnitt än Niderbach. Bägge spelar eller har spelat med våra bästa ytterforwards. Niderbach fick ju lira med Dick och Aagaard i början, sedan med Vela och wernblom (2 matcher) och nu med halloran.

Så kom inte och påstå att Vela bara producerar för att han lirar med de bästa och PP, det gör ju Niderbach med.

Borde inte han gjort mer än 12p på 24m? Om du kan hitta en spelare i div1 som ersätter Vela borde det vara lika lätt att ersätta Niderbach eller.

Jag anser niderbach vara en större flopp än Vela i dagsläget. Framförallt så fyller han inte centerrollen på ett sätt som ger stabilitet i kedjan. Har du offensiva yttrar som halloran så är det centerns uppgift att stabilisera upp kedjan, annars ska du inte lira center utan kan gå som ytter.

Niederbach är duktig offensivt men inte mogen centerplatsen i ett lag som vill upp. Han gör fina saker i anfallszon men tycker ofta han blir stillastående och drar ner farten i speluppbyggnaden.

Kolla hur Josh spelade, det är det spelet en center måste in med i laget. Ner och hämta puck och vara delaktig från egenzon sedan snabbt fördela den vidare till sina yttrar. Niderbach tycker jag kladdar för mycket i speluppbyggnaden, snurrar och vrider och vänder och sänker farten. Har vi en halloran på kanten måste han få pucken snabbt och i fart.

Här tycker jag Vela är bättre i uppbyggnaden, går ner för sig spelbar, fördelar snabbt vidare på aagaard eller Woods eller spelar give and go med den som är närmast.

Därför jag tror att laget skulle uppträda stabilare med dick och Vela som centrar när alla är tillgängliga. Även EJK och AP har liknande centerspel och tror att dessa fyra skulle ge den stabilaste och bästa centerlinjen i ett slutspel.
Kommentera

« · 2466970 · »