1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

514721 inlägg · 4113 ämnen

MoDo Hockey - Örebro HK 2023-10-14 Hemma

« · 2582945 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Örebro HK 2023-10-14 Hemma
Jan-Erik :
Okej.. Hur tänker då Leksand i nästa möte ..?
Det är deras 1;a målis i dag också.. Vad Bra?
👍 😁👍

Det är ingen som vet vem vår 1: a m0lis är..
Dom har stått lika mycket typ..
Och ligger på samma röddningsprocent typ..
Kommentera

Silly: Nej Olle har varit bra men jag tror att motståndarna får en känsla av att det kommer att gå enklare när inte förstemålisen står. Det stärker deras känsla att de lättare kan bli mål och därmed deras själförtroende när de kommer till lägen. Sedan stämmer inte alltid resultatet med den känsla som man får av att möta andremålisen.
Kommentera

vill lägga till en sak också

ingen kan ta ifrån oss att modo är den bästa nykomlingen på 2000-talet. vet faktiskt inte specifikt när en nykomling var bättre?
Kommentera

Jan-Erik :

OEE höll oss kvar i den matchen länge.
Hade OEE stått mot Leksand hade vi vunnit den?

Är det såvi ska utvärdera?
Kommentera

Bad_Brett:

Jadå, men man underskattar alltid en nykomling i början, oavsett om det är ett nytt lag eller nyanställd på jobbet.
Det är efter en viss tid man ”rycker upp sig” och tar nykomlingen riktigt på allvar,
Vi har startat riktighet starkt, och alla nya shl lag kommer in i en trist svacka efter en tid när den riktiga seriellunken har varit i gång ett tag, fixar vi den med hedern i behåll så går vi starkare mot våren
Kommentera

9315: glömde ett ord där när jag skrev gått bra, skulle stått "bra i början eller varit inne på många framåt".
Kommentera

KRB: Ja det lär ni göra, och inte är det ngn överraskning heller , minns inte exakt var jag hade er i JFK tips, men högt var det iaf om jag minns rätt

Edit
Letade upp tipset, hade er som 10’a. Känns lågt nu, men mer rätt än majoriteten naivt slentriantippade er
Kommentera

MorganaLefaey: dom var riktigt bra i början i plus minus. bäst i laget
Kommentera

9315: ändå är de på + medans ranta o niederbach typ är på -7.

De måste gått bra i början eller vart inne på en hel del framåt också.
Kommentera

Nucky: Om Lassi spelat lika bra som i går och stått i mål mot Luleå hade vi haft större chans på poäng men vi vet ju båda att ingen målis står alla matcher, då blir det ju inte bra heller då ingen målis presterar på topp om han står 52 matcher i rad. Det jag tänker är ju bara att om vi fortsätter plocka många poäng så kanske fler lag prioriterar att spela sin förstemålis mot oss och tar sin reserv mot t ex Oskars och HV. Därmed kan det bli svårare för oss.
Kommentera

Jan-Erik :

Men vi har tagit väldigt viktiga poäng i inledningen av serien, poäng som bottenlagen inte spelat in.
HV lär se ut och få ytterligare ett svajigt år, lagets självförtroende kommer inte att ge dem medvind
Oskarshamn har sämre backar och målvakter, det märks redan.
Malmö blir svåra att tippa då de har nya spelare och ett uppdaterat spelsystem, kanske lika duktiga eller snäppet starkare än MoDo?!
Leksand lär åka jojo i tabellen som alla år innan, varvar bättre perioder med sämre Deras importer har aldrig gett järnet för laget någonsin, de får lön och uppehälle något eller några år tills de hittar en ny klubb någonstans….

Visst undviker vi kval gott och väl i år?!
Kommentera

Silly: det med hur vi spelar gäller väl för vissa andra lag också, har inte riktigt koll men det kommer in nya tränare i lagen med annat tänk och speluppläggning, flera nya toppspelare i många lag som förändrar spelmönstret, så vad jag menar tar det ett antal matcher o många videotimmar för att kartlägga motståndarna, Karlin m.fl. tittar mycket på video från andra matcher och det är lika för även hos de andra lagen.
Kommentera

Jan-Erik : Det finns inga lätta matcher, bara matcher med olika ansikten ;)

Bra jobbat och grattis till segern iaf.
Kommentera

Jan-Erik : tycker nog inte modo har haft så fint spel heller senaste tiden, det har varit några matcher nu som varit viktade ganska mycket till motståndarlagets fördel, men lassi och olle har hela tiden varit riktigt bra och sett till att modo alltid har en chans att vinna, vilket är en jättestyrka tycker jag. det var väl egentligen bara leksand som man kände att nä, det här kan modo verkligen inte vinna men det lutar mer åt att det bara vara en plump än något annat

som adam på expressen är inne på så behöver modo snrast komma till bukt med att man släpper till mycket högrisklägen, tror inte vi ska förlita oss på att lassi och olle ska vinna matcher åt oss, även om dom gärna får fortsätta på den fina nivån dom är på, minns inte vart jag såg det, om det var tv4 kanske, men enligt den underliggande statistiken är modo sämst i försvarszon, förväntade mål bakåt eller nåt sånt, vilket också stärker det vi alla ser, att lassi och olle har varit otroligt bra. kan dom fortsätta vara otroligt bra OCH modo plockar bort fler högrisklägen kommer det bli ännu svårare att slå oss
Kommentera

KRB: Total logisk lapsus. Rimligen borde det vara lättare för 13 lag att hålla koll på ett nytt lag än det är för det nya laget att hålla koll på 13 lag. Lägg därtill att Karlin och Hinken på förhand inte vet fullt ut vilka spelare som kommer fungera i SHL.

Det logiska vore om det blir tvärtom. Karlin lär sig hur motståndarna spelar, det blir uppenbart vilka positioner som måste förstärkas, spelare som Bernhardtz växer in i det etc.

Titta bara på Näséns passning till Woods igår. Hedberg har sett det genomspelet massvis av gånger och med största sannolikhet tagit upp det med laget. Ändå lyckas det. Kan det vara så enkelt att dessa "allsvenska" spelare faktiskt har spetskvaliteter som fungerar bra även i SHL? Precis som Karlkvist, Johnsson, Tambellini, Rosdahl, Olofsson, Kapla, Lindbom mfl?
Kommentera

Trilske: Kudos till Berg ändå som var den enda som vågade spela fysiskt igår. Alla andra backar gömmer sig när dom egentligen kan dela ut en propp för att hjälpa laget!

Utöver det har han nog svårast av alla med positionsspelet. SHL är en lite väl hög nivå för honom
Kommentera

Jan-Erik : Med samma tänk gav vi bort matchen mot Luleå eftersom vi spelade Olle Ek då?
Kommentera

Jan-Erik : Visserligen men igår startade L Johansson i Frölunda, släppte in 4 och Dishow (sp?) fick hoppa in.
Kommentera

KRB: Det man kan invända mot Modos fina resultat är ju att varken Linköping (sjuk), Frölunda eller Örebro kom med sina förstemålisar. Åtminstone i de två sista matcherna skulle det lika gärna kunnat bli förlust...Kanske har man i de två sistnämnda lagen redan planerat in att reserven skulle stå i "den lätta matchen" och därmed givit oss en viss fördel. Fortsätter vårt fina spel så lär vi ställas mot deras starkaste målis framöver.
Kommentera

Förövrigt lite kul att Shinnimin igår tweetade ut att Eklind (efter sitt hattrick) är NHL-mässig.

Även en annan Brynäs-bekanting gjorde mål på oss igår...

Till alla er som köpt recensioner av en viss spelare som huserat i ett lag i fritt fall... #LexTimashov
Kommentera

Gavelo:

Jag håller med dig,
Det tar en runda för alla shl lag att komma underfund med hur nykomlingen spelar, en del lag kanske t.o.m. underskattar nykomlingen första matchen.
Vi har ännu inte startat med ett komplett lag där alla nya och skadade har varit med samtidigt.
Om vi blir ett skarpare lag när alla är på plats som det är tänkt återstår att se,
Vi behöver bli några % bättre, vi behöver höja oss ett snäpp ytterligare som lagmaskin till returmatcherna mot lagen i lagen i shl, de analyserar oss just nu och dödar enkelt våra styrkor om vi inte utvecklar oss och blir mera jämnstarka över formationerna över tid

Vi är iallafall minst lika duktig spelmässigt som bottenlagen just nu, och vi har en bra stämning i truppen, tabellen ljuger då inte efter omgångarna hittills!!
Kommentera

Trilske: nej, jag håller dom inte ansvariga heller, det är en lagsport och plus minus är en ganska dålig statistik. jag noterar bara
Kommentera

9315:

Krävdes en styrning för att göra mål på oss igår, svårt att värja sig mot.

Luleås 1-1-mål hade OEE tagit med lite bättre positionering och Shinnis avslut är det bara lyfta på hatten åt.

Inga direkta försvarsmissar där som jag ser det iaf även om Berg, sannolikt, kommer få flytta på sig vad det lider.
Kommentera

Nucky: Du kan hockey!
Kommentera

Costanza: Tror det är lika bra att man börjar bereda plats i prisskåpet. Snart kommer gamle polaren Le Mat på besök 😁
Kommentera

Costanza: har inte läst igenom boken sen igår men ni noterade väl vilka som var inne på baklängesmålet igår? senaste sex målen modo släppt in nu (bortsett öppna kassen för luleå) :)
Kommentera

Gavelo: Jo, men det är ju inte Jimmy från Vännäs som snubblat upp till högstaligan heller. På pappret har många bra erfarenheter från SHL, AHL, KHL, Liiga, NHL.
Kommentera

Silly: är det inte då Näslunds förtjänatfana ska upp också?
Kommentera

Gavelo: Sämsta laget på pappret med marginal skulle jag knappast skriva under. På förhand kanske, men inte med facit i hand. Oskarshamn skulle jag säga är klart sämre. Speciellt målvakter och backar.
Kommentera

Costanza: På papperet!

Övrigt tycker jag faktiskt OP varit bra när han fått spela, är precis den fysiska grisen vi behöver ibland för att störa motståndarna.
Kommentera

Silly: jag går in med inställningen att varje poäng modo tar på bortaplan är en bonus. eller ja, rent krass så tycker jag alla poäng modo tar är en bonus... så än så länge 18 bonuspoäng :-)
Kommentera

Nucky:

Ja att vinna trots att man inte dominerar är också lite av ett topplagsbeteende, känns som vi har med oss det från allsvenskan.

Är väl lite så experterna brukar beskriva Växjö och även ett lag som Örebro nu på senare tid.
Kommentera

Costanza:
En garanterad lapp på luckan match är:
Lördagen den 17 Februari.
MoDo - TIK 18:00
Kommentera

Gavelo: Sämsta laget? Det är väl bara OP som är allsvensk.
Kommentera

Silly: Utan att gå händelserna i förväg så tror jag som du också skriver att Modo kommer få det tuffare i alla returmöten, vi har det sämsta laget på papperet med marginal och jag tror att det kommer visa sig, framförallt på bortaplan och därför blir det så viktigt att plocka alla poäng vi kan här i början för att kanske kunna rädda oss från kval i vår.
Kommentera

Silly: Vi vinner med uddamålet mot både Örebro och Frölunda efter att ha stängt ner dom i slutet av matchen. Det är topplagsbeteende.
Kommentera

NågraGavelo:

Det intressata blir när vi skall.möte dom här tänkte topplagen i övriga 3 möten när dom vet hur vi är att möta. Det är då det visa sig hur vi hantera det.
Det kommer bli svårare att ta poäng mot Örebro. SAIK. F..B.k. Växjö, Luleå och Frölunda i övriga mötena. Hemma kan vi kanske tänkas gneta in några poäng mot dem.
Men borta blur det att hålla i hatten.
Elller så kommer vi att bli ett svårspelat SHL lag som har växt in i det här väldigt snabbt?
Där dessa lag blir tvungen och spela lite annorlunda?
En fördel vi har är att det kan inte vara roligt och bussa upp till Ö- Vik i mörka och kalla November och December. För söderlagen?
Kommentera

Robin Ztorken L: Klokt skrivet ztorken, Örebro var klart bättre än Modo överlag Igår men en storspelande Lassi räddade poängen åt oss.

Sen måste man nog faktiskt klappa laget Modo på axeln, trots att Örebro hade långa anfall på oss i parti och minut så var det få gånger man kom nära på kassen, i det flesta fall hade Lassi bra sikt på skotten eftersom backarna gjorde ett så bra jobb att hålla rent framför honom.
Kommentera

Saleva: Först och främst tycker jag att Örebro kändes stora och tunga med ett bra passningsspel.
Klart bästa lag vi mött så långt.
Dom gav oss långa stunder med hård press i vår egen zon men vi stod upp bra och förvarade oss väl.

Sen kan vi nog konstatera att Lassi Lehtinen kommer vinna många matcher/poäng åt oss, vilket klipp vi gjort där!!!
Kommentera

Rödluvan: Tror inte att motståndarna nödvändigtvis underskattat oss, speciellt på vår hemmaplan. Handlar nog mer om att media och massan vid sidan om stått för den underskattningen.
Kommentera

Fin krönika av Adam Johansson, däremot är jag rädd för att just dessa krönikor spär på det här med att andra lag underskattar oss mindre.
Kommentera

Här kan man läsa vad Örebros lokalblaska skriver, samma inloggning som allehanda.
www.na.se/2023-10-14/tvivlar-inte-vi-har-absolut-de-spelarna
Kommentera

Hakning-Henrik:

Ja kan man gå upp i en 4-0-ledning borta mot frölunda känns det som att det finns viss kapacitet, att man sen lyckas falla igenom _igen_ känns snarare som något sorts systemfel.

Föll väl igenom på ett liknande sätt mot fbk.
Kommentera

Trilske: Såklart är det tidigt på säsongen. Vore en dröm om vi kunde knipa någon match till när LHC, HV och typ Rögle och Lif förlorar så att vi får 2-3 lag 4-5 vinster bakom oss när vi närmar oss 20 matcher.

Hvs kollaps idag var ganska oväntad. Svor rätt högt när jag såg att de ledde med 4-0 efter första.
Kommentera

Gäsp: jag sa innan säsongen att han skulle floppa å göra Max 20-25p. Satan va kritik man fick då
Kommentera

Känns bra att skicka Örebro på HV till veckan.

Men jag hade nog hellre sett att ett lag som lhc låg där nere i botten.

Lindbom kommer antagligen tvingas ner i båset för hv (antar att han inte var så intresserad av att stå i båset och därför tvingades man värva Montén) sen värvar man in några spelare och gör en rejäl push.

Shore var väl en av få nyförvärv man träffade rätt på ifjol.
Kommentera

Bad_Brett: Hållander är den stora floppen så här långt.
Kommentera

mikenomad:
Fanfanfanfanfan! Det sista vi behövde!
Kommentera

Silly:

Tror han får svårt att sajna ett lika lukrativt kontrakt med någon annan klubb i Sverige iaf, av den anledning kan man ju tänka sig att han tvingas söka sig ut i Europa.

Lär väl kunna få en fin månadslön i Sverige men ingen klubb lär erbjuda samma kontraktslängd som iko.

Tamby känns väl rätt förlorad till schweiz iaf.
Kommentera

« · 2582945 · »