1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507031 inlägg · 4104 ämnen

MoDo Hockey - Red Eagles 060130

« · 669754 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Red Eagles 060130
Dawidovski:

Vad säger du. Borde jag ha stått i Timrås klack?
Kommentera

knaskamilla: "Att vi haft en kass klack på sistone är både sant och tråkigt. Det har dock börjat styras upp en aning. Igår lät t.ex. MoDoklacken mer än vad Timråklacken lät. Den senare var tyst i mer än halva matchen, trots att Timrå inte låg under med särskilt många mål när de väl låg under, och trots att Timrå hade många fler chanser. Vad berodde det på?"

Ställ dig i klacken själv får du se hur lätt det är!

Kanske är därför en del super innan match ibland, för jag kan garantera att det på helgmatcherna låter mest från hemmaklacken! (det är så överallt)
Kommentera

knaskamilla: "Det här tror jag gäller överallt: Om folk är väldigt, väldigt arga och frustrerade är det lätt att få alla enade i något mäktigt. Detsamma om folk är väldigt, väldigt glada - vilket förklarar att stämningen blir så otroligt härlig när ens favoritlag spelar final och gör det bra."

Ja, det kallas för: en psykologisk massa.
Kommentera

Huge:

Ingen anledning? Att påverka domaren är väl den absolut bästa anledningen. Att bli tungan på vågen som får det hela att tippa över till MODO:s fördel. Det är du inte beredd att göra. Du ger med andra ord inte vad som helst för att ditt lag ska vinna. Medgångssupporter...

Kommentera

Paddan: Den var riktigt rolig den filmsnutten:-)
Kommentera

Poffa: "Jag tycker att vi ska vårda ryktet, inte försöka tysta ner det. Publiken i Kempis visar att man insett att domaren kan påverkas och man gör allt för att hjälpa det egna laget."

Lugn bara...
Ni är nog för alltid stämplade som cykloper, så det ryktet lär ni inte bli av med i första taget.
Det jag dock är lite fascinerad av är ett dilemma som jag själv inte skulle vilja sätta mig i:
Ni är absolut hockeykunniga som publik, men att en hockeykunnig publik medvetet skriker och gapar på domaren fastän alla ser att det inte finns ngn anlening, det är ju det som fascinerar.
Ni är sas beredda att förnedra er själva bara för att försöka påverka domaren.
Cykloper och masochister i en lycklig förening(!)... ;-)
Kommentera

Frisco:

Kaffe och sportkorv vet jag inte... Men hockey och sällskap.
Kommentera

Frisco: Inte för skomakarlärlingar.
Kommentera

Lumber Jack, Poffa och knaskamilla och andra: Varför detta snack om klackar? det är väl hockey, kaffe, sportkorv och sådant som är det viktiga? eller har jag fattat fel?
Kommentera

Poffa: Inte ett enda matchprogram till Ryheds ära säger allt. En sömnig tillställning som inte gällde något för endrera laget. Bara en lätt markering om att Ryhed missade det alla andra i hela hallen såg, och han förstod det hela, vilket i sin tur medförde en patetisk kompensationsutvisning.
Kommentera

knaskamilla:

Jag tycker att vi ska vårda ryktet, inte försöka tysta ner det. Publiken i Kempis visar att man insett att domaren kan påverkas och man gör allt för att hjälpa det egna laget. Det finns mig veterligt ingen domare som orkat stå emot då visselorkanen sätter igång på allvar i Kempehallen. Det som lät efter Timrås 2-2 igår var bara en bråkdel av det vi kan prestera.

Kommentera

knaskamilla: Varsågod. Alltid trevligt att bistå.
Kommentera

Bragd-Birger:

Nja. Bortaklackar har ofta mycket större engagemang och vilja att låta mest. Förmodligen för att man tycker att det är coolt att låta mer än hemmaklacken. Jag tycker nog inte att det är så pinsamt när en hemmaklack utklassas, även om man blir stolt när man står i bortaklacken och låter mer än hemmaklacken.

Nåväl, jag väntar fortfarande på LingaNs kommentar. Det var väl han (?) som skulle åka upp och titta på den kassa MoDoklacken, eller hur det nu var.

Vad skönt att du rett ut varför alla tror att folket i Kempis skriker, buar och gnäller mer än på andra arenor. Jag hoppas att vi får till en riktigt bra klack snart, så vi får se om vårt rykte lever vidare ändå eller om folk märker att det är likadant överallt.

Jag hoppas också att vi har fördel av att vi klagar på domaren, eftersom alla påstår det. Det vore inte mer än rättvist.
Kommentera

Jason: Fråga mig så får du svar.
Kommentera

knaskamilla: Nja, anser nog att gavlerinkspubliken är tämligen beskedlig. Men visst fan gnälls det och visslas på övriga arenor också, inte minst i Timrå. Men det finns bara ett ställe där detta beteende tagit över och blivit det dominerande inslaget i publikkulturen.

Om Timrås klack var bra eller dålig skiter jag faktiskt i. Det är Modo som har hemmaplan, och regel nr 1 är att det endast är pinsamt att bli utsjungen på hemmaplan. Bortaplan är bonus.
Men om du vill ha förklaring, tja...dom kanske inte orkade sjunga? Dåligt humör? Medgångssupporters?
Kommentera

Bragd-Birger: Nu la du ord i min mun, det är inte respect, fy på dig. Du är bara avis.
Kommentera

knaskamilla: Frågan är väl om Bragd(?)-Birger varit i Kempehallen, går han överhuvudtaget på några matcher ? eller sitter han vid datorn och bildar sig en uppfattning på hörsägen
Kommentera

Hawerchuk: Om du tycker så, respect. Då njuter du sannolikt när folk gnäller, och det har jag inga problem med.
Kommentera

Bragd-Birger:

Tillägg: Det kanske är så att det märks mer att publiken skriker på domaren när klacken inte är så bra. Det verkar logiskt. Men då borde ju folk rimligtvis ha märkt att det är likadant i t.ex. Gavlerinken också.
Kommentera

Bragd-Birger:

Det var någon som konstaterade att före Thomas Andersson-fiaskot -98 var det aldrig någon som påstod att Kempispubliken var värre än andra på att skrika på domaren. Det skulle alltså kunna härröra sig därifrån ursprungligen. (Tilläggas kan att jag nog aldrig upplevt något så mäktigt som Kempis i den matchen.)

Det här tror jag gäller överallt: Om folk är väldigt, väldigt arga och frustrerade är det lätt att få alla enade i något mäktigt. Detsamma om folk är väldigt, väldigt glada - vilket förklarar att stämningen blir så otroligt härlig när ens favoritlag spelar final och gör det bra.

Att vi haft en kass klack på sistone är både sant och tråkigt. Det har dock börjat styras upp en aning. Igår lät t.ex. MoDoklacken mer än vad Timråklacken lät. Den senare var tyst i mer än halva matchen, trots att Timrå inte låg under med särskilt många mål när de väl låg under, och trots att Timrå hade många fler chanser. Vad berodde det på?
Kommentera

Bragd-Birger: Underbart. Sveriges mest engagerade publik. Visst är det härligt?
Kommentera

knaskamilla: Aha. Så det är bara mediamyten som får alla att tycka så? Den förklaringen tror jag endast gäller i övik.
Om kempisbubliken gjorde som på de flesta andra arenor - hejade, körde ramsor, osv - tror jag inte att denna 'mediamyt' hade börjat florera. Nu är det ju faktiskt ohyggligt tyst, undantaget när publiken vill ha utvisningar (så fort en hemmaspelare faller). Detta får ju lätt folk att tänka 'i kempis låter man bara för att påverka domaren'.
Kommentera

Bragd-Birger:

Fast grejen är ju att det inte är så. Det är likadant i alla andra hallar. (Okej, jag har inte varit i alla, men i nästan alla i alla fall. Möjligtvis med undantag för Globen, som sagt, där ingen låter överhuvudtaget. Förutom när de spelar final.)

1. Det är kul ibland att bua åt något bara för att löjla sig, med det rykte Kempispubliken har.

2. Det är mycket underligt att folk inte upptäckt att Kempispubliken egentligen inte utmärker sig särskilt mycket vad gäller enögdhet. Eller, det är kanske inte underligt. Det är väl en mediamyt som alla köpt, helt enkelt för att det är roligare att tycka att Kempispubliken är mer enögd än vad ens egna publik är. Men ändå.
Kommentera

knaskamilla: Om det är perfekt, varför blir ni så harmsna så fort någon påpekar detta?
Klart att det finns större potential för domartryck i de hallar som har mer folk (= nästan allihop), men där ägnar man väl mer energi åt, tja... heja fram sitt lag?

Stå för att kempiskulturen är att vråla lungorna ur sig när en spelare ramlar, och att betrakta domaren med mer intresse än matchen i övrigt. Är det så 'härligt' får ni väl bara flina drygt åt dom som tycker slikt är fjolleri?
Kommentera

Dawidovski:

Häftigt om Kempispubliken är bäst i Sverige på att påverka domaren, när alla publiker (förutom möjligtvis den i Globen) är lika bäst på att skrika och gnälla.

Undrar varför det är så? Varför domaren inte påverkas på samma sätt när publiken i Scandinavium, Konsumhallen eller Kaffehallen skriker lika mycket som publiken i Kempis gör? Ja, du kanske har rätt. Det kanske är för att tidningarna hela tiden skriver att vi är bäst på det. I sådana fall får vi verkligen hoppas att tidningarna fortsätter skriva. Att ha domaren på sin sida måste ju vara perfekt.
Kommentera

Dream Team:

Nä, det var inte vid den incidenten som Timrå kvitterade. Det har jag inte påstått heller. Jag menar bara att det är knepigt att Ryhed inte klarar av att räkna spelare när ungefär 4600 åskådare först räknar och sedan försöker göra Ryhed uppmärksam på att han ska räkna. Fast det var någon som sa att det ryckte lite i Husum-Jockes arm. Det kanske var någon som var lite uppmärksam ändå då.

Det är f.ö. synd att inte hockeyn är viktigare för världsfreden. Då kanske någon hade uppfunnit domarrobotar med exakt samma bedömningsnivåer inprogrammerade. Då hade vi varit säkra på att en hakning alltid är en hakning, på att både hemma- och bortalag bedömdes lika och på att alla matcher hade samma nivå på bedömningen.

I övrigt vet jag inte om Ryhed var så nämnvärt dålig. Han missade väl ungefär lika mycket åt båda hållen, kan jag tänka. Vad man minns är dock att han bjöd på 2-2 och att han inte klarar av att räkna till sex vita. Som Timråit kanske man minns annat, jag vet inte.
Kommentera

Paddan: Underbara killar bottom grabbarna..jag rekomenderar filmen Guesthouse paradiso en sanslös film ..
Kommentera

...och för de som undrade hur det gick i fortsättningen mellan NuMo och Dawidovski kommer här en videodramatisering.

Kommentera

Dawidovski: Så svåra ord är det inte och förstår du inte så är det ditt ansvar att ta reda på vad de betyder innan du svarar på ett inlägg. Inte underligt att dina svar är så tokiga när du inte kan klura ut helheten i ett inlägg pga. dålig ordförståelse.

Lite hjälp i alla fall på ett ord skall du få.

Det är inte direkt adekvat att du ägnar åsikter som handlar om Färjestads tillkortakommanden när vi debatterar MoDo - Linköping. Resten av dina inlägg i "MoDo - Linköping-tråden" går ju för dig åt när du måste förklara vad du menar, samt att alla andra är dumma för att man tycker att du har åsikter som inte har med ämnet att göra.
Kommentera

NuMo: Nej det tycker jag inte, godnatt.
Kommentera

Dawidovski:

Naturligtvis så valde du att försvara din tes som baserar sig på myten att Kempehallens publik, som aldrig är fullsatt, utan brukar innehålla ynka 4000 åskådare, är bättre på att skrika än en knökfull kaffearena, eller ett Scandinavium.

Vad säger du. Skall vi komma överens om att pingviner kan flyga också, när vi ändå håller på?
Kommentera

NuMo: Jisses vilka svåra ord du har lärt dig Numo!

jag fattar inte ens hälften av dom!
Jag har inte förnekat att LHC är ES fulaste lag.

"Sen anser du antagligen att domarna inte påverkas av smutskastning/kritik i media. (Det är väl bara andra människor som gör det.)"

Självklart så påverkas domarna av sånt som skrivs i media, det media skriver om att kempispubliken är bland de bästa i ES på att göra det svårt för domaren stämmer klockrent! kan det vara därför som domarna nu börjar utmana publiken? dom kanske inte vill att publiken ska få vara med och hjälpa till vid tveksamma trippingar osv, så här brukar domaren vara i kempis: domaren tänker: nja, det var nästan en tripping, eller vänta nu, nu börjar dom skrika här, bäst jag tar nästa tveksamma regelbrott!

Om jag inte kommer med egna åsikter, vad är det då jag kommer med?
jag hoppas inte att någon annan skriver med min användare samtidigt som mig, och att det då inte räknas som mina åsikter? Ni har väl inte infört nån ny regel här på modos GB, att man nu måste länka till alla influenser man fått till sin egen uppfattning?
Kommentera

Laken: Även om du tycker så innebär inte det att det är värre tryck på domaren jämfört med andra arenor. Det är helt orimligt.
Kommentera

NuMo: Den enda gången det är tryck i Kempehallen är när hemmapubliken vill ha en utvisning på bortalaget.
Sveriges mest enögda publik.
Kommentera

Dawidovski:

Nä, du tycker du antagligen att det är värre tryck i Kempehallen vid 4000 åskådare än i Färjestads hall vid 8000, eller i Göteborg för 13000 (Eller vad nu hallarna tar.)

Dessutom förnekar du att Linköping bevisligen är drabbade av många fler utvisningsminuter än Modo, i snitt. Om inte, varför skulle det då plötsligt vara någon skillnad i Kempehallen? (Speciellt om tesen att domarna påverkas av kempehallens publik skulle gälla.) Det är ju ett diametralt motsatsförhållande som motbevisar en sådan åsikt.)

Sen anser du antagligen att domarna inte påverkas av smutskastning/kritik i media. (Det är väl bara andra människor som gör det.)

Intressant i övrigt att du alltid kommenterar inlägg, men aldrig kommer med egna åsikter som är adekvata.
Kommentera

NuMo: Visst, man kan vända på det som det passar en bäst, det är mänskligt, och det har folk gjort i alla tider i hockeysverige.

i övrigt, så hade du en intressant analys som jag inte riktigt håller med om.
Kommentera

NuMo: Tack för omtanken, det värmer.
Lillebror är alltid lillebror... :-)
Kommentera

Huge: Jag såg blinket, men misstog mig. Jag ville inte att du skulle förväxla ditt lags halvprekära läge med Hyndornas tillståndsplan. Någon måtta får det vara med oförskämdheterna från min sida. Det finns ju etiska aspekter också.
Kommentera

Dawidovski:

Det hela är en myt som tränare som besöker kempis odlar. Det finns inget tryck i kempis. I alla fall inget som är större, eller värre än någon annan stans. När tränarna däremot inte tillåts att spela lika fult som de är vana och lagets spel därför fallet platt, ja då skyller man i stället ifrån sig.

Klockren på den punkten varr Melin senast. Han representerar seriens överlägset fulaste lag, det finns svart på vitt. Själv påstår han att laget spelade för snällt just matchen mot Modo, men samtidigt säger han uttryckligen att de inte ens fick en chans att spela så fult som de är vana och vill. Ungefär som om det vore domarnas fel och speciellt i kempis. Statistiken och verkligheten säger annat. De spelade lika fult som de brukar - överallt - och de blev utvisade ungefär lika mycket som de brukar.

Modo är å andra sidan seriens överlägset snällaste lag. Ja, då är det ju inte konstigt att det blir skillnad i utvisningsstatistiken mellan lagen. Utvisningar skall inte vara något nollsummespel där det delas ut lika mycket til vardera laget. Det skall stävja fult spel. Det här har alltså inget med kempispublikens att göra, eller att domarna skulle bli påverkade av dem.

Trycket på domarna kommer i stället i myten som tränarna odlar. Dåliga förlorare som de är så går de ut och skyller på domarna och kempistrycket. Hur skall domarna klara av att stå emot det trycket i långa loppet? Vi får alltså i förlängningen domare som går in och gör sämre bedömning i kempehallen. låter bli att ta solklara utvisningar för att slippa orättvis kritik i media utav "storlagens" tränare. Resultatet blir osportslig bedömning när det verligen gäller, på Modos bekostnad. Det är en sanning som visat sig vid ett flertal tillfällen.
Kommentera

NuMo: Jo, jag begrep vad du menade.
Blinkade jag inte tillräckligt mycket? :-)

Träsket är väl för övrigt en serietidning....
Kommentera

Huge: Det spelar ingen roll Det kan vara 15 poäng upp till träsket likväl. Träsket är ingen skamgräns, det är det plan Hyndorna befinner sig på.
Kommentera

knaskamilla: Ryhed har nog blivit lurad såå många gånger i kempis, tidigare har han nog kollat varje gång publiken skrikit varannan minut, men han har förmodligen lärt sig att man inte kan kolla bort ifrån spelet varje gång publiken skriker, han har nog lärt sig att sortera!

Jag tror inte att så fort Ryhed hör publiken bua, så tänker han: "ojj, nu måste det vara 6 man på banan igen för bortalaget, thank god för hemmapubliken, vad skulle jag göra utan dom?"
Kommentera

NuMo: "Vi håller fortfarande 15 poäng ner till träsket"

Se inte ner på dom som ligger därnere och är på väg upp.
Du kan mkt väl möta dom på vägen ner.... ;-)
Kommentera

Frisco: "Ja han var bra. En sådan sak är ju bara en bagatell..."

Man kan inte få alla regelbrott med sig under en match, inte ens som hemmalag i ö-vik!
Nej, det var ingen bagatell, jag kanske uttryckte mig så för att jag hoppades på timråvinst?
Ryhed ska ha all heder för sin utmärkta insats, att bara missa sannys tripping, och att i övrigt vara väldigt bra och inte falla för trycket i kempis är bra gjort! iof. olyckligt att han nu missade just en tripping som ledde till kvitteringen för timrå, men det beror ju på vem man ville skulle vinna också:-)
Kommentera

NuMo: Nyanserat inlägg!
Ungefär så var det ju!
Tacksam för en poäng, fast ni hade haft råd att tappa alla tre!
Krizan är en hård jävel.. ; )
Kommentera

Ja, det var en trög gäspmatch av Modo idag. Det var ungefär som när man gör allt man kan för att komma över skamgränsen 100 p i bowling. Man försöker och gör verkligen sitt bästa, men käglorna står bara kvar oavsett hur mycket man konsentrerar sig. När resultatet slutligen visar 101p så får man likväl vara nöjd. Prestationen viljemässigt var ändå nästan bättre än då man rullar 200p. Modo borde - enligt den liknelsen- ha spelat minst 200p idag, men det blev bara 100. Ändå får man vara glad att det inte blev ännu sämre. metaforer, metaforer.

Timrå var väl värda sin del av poängskörden idag också. Krizan förstörde för dem, samtidigt som han ändå skänkte bort ett mål, det andra skänkte ju Ryhed bort från oss.

Kul att höra timrås klack också. Själv tycker jag att de var mycket bättre än våran. Jag antar att våran klack också hade lite svårt att motivera sig, precis som spelarna verkade ha, ramsorna dog ut tidigt och ofta. Det tedde sig som att det var en oerhört tråkig dag på jobbet, men att jobbet ändå måste utföras.

Positivt: Vi håller fortfarande 15 poäng ner till träsket. Och från och med nu borde det bara kunna bli bättre.
Kommentera

knaskamilla: Men det var väl inte vid den incidenten som Timrå kvitterade, det var väl innan? Nu fick väl MoDo en kompensationsutvisning till sin fördel lite senare som man var riktigt nära att utnyttja. Herrej-vlar vad nära Timander var...
Kommentera

Fredrik Andersson höll indirekt med Kent Johansson om slutresultatet:
– Hade vi fått fler poäng hade det varit ett rån
Kommentera

Dawidovski: [väldigt bra gjort av ryhed måste jag säga, som i övrigt gjorde en bra insats, förutom när han missade sannys tripping på nån modo-spelare vid timrås 2-2 mål]

Ja han var bra. En sådan sak är ju bara en bagatell...
Kommentera

Dream Team:

Hur gjorde ni i Timrå på din tid som Timråbo då, när domaren inte märkte att motståndarlaget hade sex man på banan? Muttrade tyst för er själva? Ignorerade det hela? Visserligen har man som publik förmodligen bättre översikt, men nog borde man kunna begära att en domare kan räkna till sex.
Kommentera

« · 669754 · »