1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

504911 inlägg · 4100 ämnen

Modo Hockey Timrå IK 20101125

« · 1311941 · » Till forumet

Sv: Modo Hockey Timrå IK 20101125
arnio: Ja, tittar man blint på statistik så är Timrå bättre. Vad vi andra pratat om är spelmässigt, men det kanske är överkurs? Lite för abstrakt för dig att förstå?
Kommentera

J F K: Ja du har rätt omm PP-Timrå är inte bra där men fick gåvor av Modo
Kommentera

Timrå har dessutom värvar Murley och har även Sandin på G. 4 vinser i rad har de väl dessutom och när tog Modo en trea sist?

Som jag ser det så har Modo större problem än Timrå. Men skriv otrevliga inlägg till mig ni gör det om det får er att känna er bättre.
Kommentera

arnio: Timrå skapade ungefär noll målchanser i spel fem mot fem i de två första perioderna. Det var när man gjorde 3-0 som en back missade en markering rätt rejält, men Tarkki borde tagit vinkelskottet. Förutom det var det i boxplay och powerplay man förlorade matchen.

Räknar man poäng är det självklart att Timrå ligger bättre till. Vi har inte tagit särskilt många de senaste 10 matcherna. Spelmässigt så tycker jag Modo skapar många fler målchanser och släpper till klart färre (så länge man varit med i matcherna). På sikt brukar det ge utdelning, så OM Modo får ordning på målskyttet tycker jag att framtiden ser klart ljusare ut än Timrås.

Det är ju roligt att man säger att Timrå har ett bra power play, men det kanske ser bra ut när Tarkki gör två mindre bra insatser. Timrå är 11(!) i power play-statistiken med bara Frölunda efter sig och är faktiskt statistiskt SÄMRE än Modo. Är det verkligen ett bra power play? Har man inte högre krav än så?
Kommentera

arnio: Du är ju briljant.
Hur får du ihop ekvationen, huvudlöst anfallsspel+ hemskt försvarsspel=1 mål insläppt i spel 5-5.

Timrå har inte ett stabilt försvarsspel, de var tvungen att dra på sig utvisningar så fort vi åkte skridskor. Att vi sen inte kan göra mål är något som de ska vara extremt lycklig över.
Kommentera

Kan också säga att ingen i Modo sticker liksom ut och är farlig framåt fast jag såg bara matchen bitvis dock.

Tarkki känns ostabil men ni har ju Dalberg att byta till förstås
Kommentera

Sawchuk: Cheechoo är helt klart ett intressant namn. Han har ju inte ens ett kontrakt i AHL och borde kunna flytta när som helst. Samtidigt så är han i matchform till skillnad från många andra free agents. Med tanke på att Ottawa betalar hans lön så borde han dessutom vara mer intresserad av att få igång karriären än att casha in.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Jag såg matchen bitvis. Modo anföll huvudlöst och försvarsspelet var hemskt. Ingen skärpa alls i avsluten och PP var katastrof.

Timrå har ett stabilt försvarspel, vasst PP och en fruktad förstafemma.
Kommentera

J F K: Med tanke på att vi vunnit 4 raka matcher efter landskampsuppehållet kanske ni har mera att jobba på än vi?
För övrigt är blöjkommentaren av en nivå som är ok att stänga av folk för på HS.
2 matcher för dig Spud så kan du hålla Hedman sällskap under tiden? (c:

Kommentera

arnio: Jag kan hålla med om att Spuds inlägg var barnsligt, men du föranledde det hela med ett rätt korkat inlägg om du sett matchen. Timrå hade i princip inget eget spel och fick poängen till skänks tack vare Modo ineffektivitet. Modo hade trots allt ett rätt hyggligt spel, men uselt självförtroende, den nämnda ineffektiviteten och ett par avgörande individuella misstag sänkte laget.

Spelmässigt har Timrå mycket mer att jobba på, men det kanske är en klen tröst för just nu känns det inte som om Modo har någon lösning på hur man ska göra enklare mål.
Kommentera

arnio: Haha
Kommentera

spud: Sluta att förpesta Modoboken med barnsliga skitinlägg är du snäll.
Kommentera

arnio: Såg du matchen? Annars kan du dra din jävla blöja över huvudet och hålla käften.
Kommentera

spud:" jag tror att TIK har större problem än vi, trots att de vann"

Cyklopen på?
Kommentera

Sawchuk: Tyvärr så brukar inte gamla gubbar som inte längre platsar i NHL göra succé i Elitserien. Spelare som är lite yngre är oftast mer motiverade. Bättre med någon ung som hamnat i farmarligan då.
Kommentera

J F K:

Det är riktigt dåligt på spelarmarknaden nu. Den enda klasspelare/målgörare som eventuellt finns att tillgå är väl gamlingen Satan. Kan bli himmel eller pankaka men en kedja med Richie, Satan och Danielsson skulle kunna funka. Han har gjort 6 mål och 8 poäng på 3 matcher i Slovakiska ligan så helt under isen är han ju inte.

Men den med störst potential är Jonathan Cheechoo, för fyra år sedan gjorde han 56 mål på 82 matcher i NHL men hamnade i frysboxen. Nu är han missnöjd med sin situation i AHl och är mycket sugen på en flytt till Europa. Han har gjort 17 poäng på 18 matcher i AHL i år. Med lite tur så skulle han kunna få en nytändning och bli en riktig succe.

Han gjorde en sväng i HV under lock-outen utan att lyckas men det behöver inte betyda att han misslyckas nu, även om formkurvan dalat så finns det ju uppenbarligen massor av hockey i grabben. Han är född 80 så han är inte lastgammal heller.
Kommentera

Om man jämför gårdagens match emd den mot SkAIK så tycker jag att gårdagens match var bra mkt bättre, och jag tror att TIK har större problem än vi, trots att de vann. De fick första målen igår och spelade på det, de spelade inte särskillt bra heller, men de klarade av det.
Vi har naturligtvis stora problem, och då främst med målskyttet för spelet är ok. Men vi tar skott på så jävla korkade ställen, en bra bit från slottet, väldigt sällan efter att ha tvingat målvakten till en sidledsförflyttning och direktskotten sitter som klistrade i plexit.

Om Freddan är beredd att starta en ny målvaktscirkus bör Vesa Toskala vara ett namn som han vill ringa, och se till att TT har en ny klubb.

Om man ska gå djupare in på våra problem så tror jag även att namn som Skröder och Sundström bör lämna plats och spelare som inte är så oootroligt förutsägbara i sitt spel. De har kört samma sak i ett par år, och motståndarna har lärt sig detta nu, den linen saknar en oförutsägbar MZA.

Däremot tycker jag inte laget var sämre eller bättre utan Cook och Dimi, så när vi släppt hela eller delar av deras lön bör vi ha ett fint läge att få in lite spets.
Kommentera

MODOJohan: Lintner verkar ha gått ned sig och jag vet inte om jag velat ha honom ens när han var på toppen. Visst är vi i behov av en offensivt skicklig back, men samtidigt är det andra problemet att vi släpper in lite för enkla mål. En Lintner som missar markeringar, sprider chanspuckar och är överoffensiv är inte önskvärt.
Kommentera

MODOJohan: Jag har ingen aning om linthners status för dagen men på den tiden han spelade i modo så var han väldigt offensiv iaf.
Freddan skulle ju ut på turné till finland, scweiz osv. så vi får se vad han hittar.
En nu johan boström kanske?
Kommentera

Berka: Pandolfo behöver vi inte.. Men Lintner hade ju inte suttit fel, hellre honom än Cook.
Kommentera

MorganaLefaey: Det gäller ju att få hit spelare som presterar efter förväntningarna annars blir det cook,dimi och frölunda.
Att man tittat på spelare utgår jag ifrån annars ska man fan sparka sig själv, att dimitrakos inte var den han var i saik, viste jag och många andra INNAN säsongen men jag har ändå valt att hoppas på han fast jag altid tyckt han varit ganska medioker.
Cook har väl varit en besvikelse sen han kom och att man letat en ersättare förutsätter jag, så nu är det bara att freddan och co. hittar minst en back och en forward som blir guldkorn, annars kan denna säsong bli oerhört tung och slutspel.... njaJo kanske
Kommentera

Bragd-Birger:
Faktum är att om Modo hade fått första målet så är jag rätt säker på att man vunnit, men nu fortsätter kavalkaden av halvchanser där vi är fullständigt impotenta. Spelmässigt hade jag varit betydligt mer orolig om jag varit Timrå-fan för de var fullständigt under isen. Det kan ju aldrig ha varit tanken att man skulle dra sig tillbaka så mycket så att ett effektivare lag än Modo hunnit ikapp och långt förbi, utan Timrå blev så oerhört nedtryckta för att de helt enkelt är dåliga och inte för att det var deras game-plan.

Vi måste som många redan skrivit få in en sniper med riktig spetskompetens. Som det är nu så är trycket för hårt på många spelare som helt enkelt inte är naturliga målskyttar. Kan man få in en spelare som slentrianmässigt hänger in puckar, så tror jag att Skröder, Danielsson och Madsen också börjar få in puckar. Det är ju dessutom fullständigt uppenbart att vi bara har fem hyggliga forwards och att K Forsberg behöver minst ett år till för att räcka till på den nivån.

Skröder och Sundström verkar ha tappat tempo bägge två. Speciellt för Skröder är det viktigt att ha explosivitet, för nu hinner han inte riktigt ifrån sin back så Sundström kan nå honom. Danielsson är lite nyckfull, för han ser ibland rapp ut och sedan försvinner han långa stunder. Kunde han hålla upp tempot hela tiden, så skulle det nog kunna ge mer utrymme åt S och S ungefär som att Zucca gav dem tid för två år sedan.

Defensivt är det hyggligt tycker jag. Många av de mål som kommit de senaste matcherna kan man inte skydda sig emot. Skott på halsen, skott i stolpen från blålinjen där man var först på returen (men missade den) samt en massa andra tillfälligheter är svårt att taktiskt få bort. Individuella misstag, tillfälligheter och dåligt självförtroende kan förhoppningsvis vända fort.
Kommentera

Sawchuk: Med tanke på att Modo faktiskt gick ut med att de kunde komma att fylla på truppen med ytterligare namn om rätt namn dök upp redan innan säsongen startar så tar jag för givet att man faktiskt hållit skotthål och korpgluggar öppna efter precis sådana spelare redan från start.

Tycker dock 1 forward och 1 back är en aning i minsta laget. Man ska ju börja klättra uppför också. Nu är väl nyförvärv inte = bättre placering då Frölunda är ett bevis på att det inte behöver bli bättre.
Kommentera

Wayne Gresky:

"Nu ska vi ut och leta spelare. Vi ska ha in både en forward och en back," säger sportchefen Fredrik Andersson till HockeyExpressen.se.

Det skrämmande med detta är att han säger att nu ska vi ut och leta spelare,i sådana fall var det ju otroligt korkat att kicka Dimi och Cook så tidigt. Sen så borde väl Freddan alltid ha ögonen öppna efter intressanta spelare, i synnerhet i det prekära läge Modo befinner sig i.

Att dom börjar leta först nu kan ju betyda att ett eller ett par bra nyförvärv är 3-4 veckor bort.
Kommentera

Poffa: Har inte sett så mycket av Modo i år bortsett från timråmatcherna, men frågan är väl om Sundström kan få i gång en sån som Skröder nuförtiden?
Är han inte helt over the hill?
Kommentera

Poffa:
Freddan bör väl ha nått på G får man hoppas, såg att det är saik igen fast borta.... skräll?!
Kommentera

Bad_Brett: Håller fullständigt med dig. En back behöver vi, men sedan är det forwardssidan som är problemet. Vi behöver spelare som producerar, helst spelare som dessutom kan få igång sådana som Skröder och Danielsson.
Kommentera

Bad_Brett: Du fattar väl att offensiven begrundar sig på en stark defensiv?
modo har sällan långa anfall, visst vi kan göra bra perioder och t.o.m matcher men det är på tok för sällan. Du vill ha spelare som kan transportera in puckarna typ salle eller byron... sen då?? då har ju backarna bytt eller står och väntar i mittzon tills pucken kommer tillbaka. Titta på vårat PP, det är bedrövligt och den back som spelas mest är timmy som är en defensiv back, det säger en hel del om hans kollegor, sen har vi fantastiskt svårt att hitta spelvägar i pp FÖR att vi har ingen rörelse på blå, pucken spelas från passningsfickan till blå och tillbaka, samma samma utan att boxen glider isär.
Sen kan man ju alltid gnälla på spetsen framåt och vist skulle vi kanske behöva en kuusela typ men just nu ligger det största problemet i att vi har för mediokra backar över lag.
Kommentera

Berka:

Vilket trams. Nog för att backarna är klena i uppspelsfasen, men faktum är att MoDo har dominerat ganska många matcher spelmässigt den här säsongen. Det givna problemet är givetvis den totala avsaknaden av spetskompetens. Många av målen man har producerat har tillkommit i redan avgjorda matcher, men det behövs fler spelare som Byron, som enkelt kan föra in pucken över blå, trampa förbi backen och sprätta upp den i nättaket.

Själv är jag helnöjd med Tollefsen, Timander, Josefsson och Westin. Får man in en riktig kanonback så räcker det gott och väl med Jonsson som sjätteback, som faktiskt bara har varit inne på två baklängesmål i spel 5 mot 5 den här säsongen.
Kommentera

Gustafsson: 1 back och 1 forward säger freddan, 2 riktigt bra backar och 1 klassforward, sen får vi se längre fram om skadade westin kommer tillbaka och kan bidra ytterligare, annars kanske vi måste ha 2 forwards.

Skröder är åter en av banans sämsta och susse är långa stunder helt osynlig, danielsson har tappat timeingen totalt och jobbar hårt men hamnar ofta galet i banan och i avslutsituationerna.
madsen måste sluta dumpa puckar åt sig själv utan utmana oftare och spela rakare på kassen, kfop kan åka 60 min i full fart i varje byte utan att knappt röra pucken... så många som kan bättre eller iaf. har kunnat bättre.

Sen är det ett fenomen inom modo hockey i vinter att 7 av 10 gånger man dumpar då håller 4 redan på att byta så det blir som att ge bort pucken, kan man inte klara bytena med lite mer smartness så när någon bär upp pucken så har man 5 spelare med i anfallet ist. för 1 el 2 som det väldigt ofta blir?!

Backspelet har varit modos svaghet denna säsong och varken defensift eller offensivt har det varit bra, backarna släpper offensiv blå för tidigt och backar hem i banan vilket gör att våran checking blir pölsa, sen har det varit svårt att räkna in spelare i egen zon och därmed blivit 2:a på många puckar och det har blivit lite hönsgårdstatus över de hela. Att vi sen bara fått se 4 mål från våra backar hittils på hela säsongen vittnar om få och tama avslut samt dålig trafik framför kassen.

Hade jag varit freddan så hade jag konsentrerat mig på att hitta bra backar, för med en stabil grund så blir det fan så mycke lättare att vinna matcher.

Sen lär väl pumba efter denna match vara fruktansvärt given som första keeper
Kommentera

Wayne Gresky:

Randy vore ju kalas.
Kommentera

Gustafsson: fin pass hur gick resten av matchen :)
Kommentera

Svartens assist på Blommans mål:

www.youtube.com/watch?v=3jY_Or7AG-s
Kommentera

På tal om Schweiz så är tydligen följande spelare som lirade alphockey i våras fortfarande lediga:

Nick Naumenko
eliteprospects.com/player.php?player=10651

Kirby Law
eliteprospects.com/player.php?player=10838

Alexandre Daigle
eliteprospects.com/player.php?player=10648

Randy Robitaille
eliteprospects.com/player.php?player=8822
Kommentera

Bad_Brett: Han tränar med HK Nitra's juniorlag, dock inte så aktivt
Kommentera

MorganaLefaey:

Vad gör egentligen Ziggy nuförtiden?
Kommentera

Wayne Gresky: Nog för att spelarna som kommer in kanske är bättre än Niko och Cook. Men frågan är om det räcker. Tycker nog freddan borde säga att Vi ska ha in minst 3 spelare.
Kommentera

renen: Du eller Freddan?
Kommentera

Wayne Gresky: Åker till Schweiz i helgen för att leta
Kommentera

Wayne Gresky:

" I hemmamatchen mot Timrå dominerade gästerna "

Mi scusi ma cosa?!
Kommentera

Wayne Gresky:

Ja, de visade en hel del framförhållning när de bestämde sig redan i våras för att stänga ner MoDo-forumet. På så sätt slipper Freddan ytterligare skämt om Göran Greider när han gör storartad parodi på ishockey i media.
Kommentera

Freddan visar framförhållning;
"- Nu ska vi ut och leta spelare. Vi ska ha in både en forward och en back, säger sportchefen Fredrik Andersson till SPORT-Expressen."
Kommentera

73Sjöbba: Mnja, ni stal ju de här Banjo-tillmälena av Löven-fansen som använt dem mot Skellefteås Lundmarks och Marklunds under hela 90-talet.

"Kråkorna" var ju ett roligare öknamn men det tappade förstås i slagkraft för den unga generationen av era fans när ni själva skaffade er en sminkad fiskmås som logotyp.
Kommentera

73Sjöbba: För att inte tala om det jag sa om asätare. "Fy fan, vilka as!" Eller hur det nu var.
Kommentera

73Sjöbba: Du har fingrar så det räcker till förstår jag?

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky: Det kan man förstå. Det kan inte vara lätt att räkna årets 12 månader på 11 fingrar =)

Jaja, jag är barnslig men det är bara lite payback på era uttalande om hyndor, jyckar, alkisar mm.
Kommentera

yaqop:

Ja, den var härlig. Retsamt på ett fyndigt sätt. Man häcklar motståndarfansen samtidigt som det leder till skratt. Mer sådant!
Kommentera

Nikki Nine: Jag vill behålla S och S ihop, men de måste få en ny kompis. Danielsson åker bara runt med klubban lyft och väntar på pass. Sundström och Skröder har alltid varit som bäst när de haft en tredje duktig sargspelare med sig så att de kunnat rulla bort motståndarna bättre innan den avgörande passen.
Kommentera

« · 1311941 · »