1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

504895 inlägg · 4100 ämnen

MODO Hockey - Växjö 2011-03-23

« · 1366505 · » Till forumet

Sv: MODO Hockey - Växjö 2011-03-23
Bad_Brett: Susse!

Det krävdes en seg spelare att inte ta ett onödigt avslut i det läget.
Kommentera

Så jävla kyligt susse!!!!
Kommentera

NuMo:

Josefsson var den som visade överlägset mest karaktär och hjärta i kvällens match. Det känns lite sorgligt.
Kommentera

Inte alls godkänt - Ingen katastrof.

Helvette vilket tamt jävla lag vi har, vi är i kvalserien spelar för våran existens och ändå ser det så förbannat uddlöst ut.  Nu har vi tappat totalt 3 poäng, det får inte bli många mer. Kom igen nu Modo för guds skull!

Edit: Tarkki har hållit nollan i två raka matcher, det kan vara viktigt i framtida matcher.

Redigerad kommentar

Kommentera

spud: Hahaha!
Kommentera

Bad_Brett: Slovakerna behöver inte direkt skämmas heller tycker jag.
Kommentera

shinzawai:

En werna med hjälmen i nacken och mord i blicken hade varit mums.
Kommentera

bisterfinnen:

Tjalle kör ego-boost på bästa sändningstid igen...
Kommentera

Challe måste bort, bort, bort!
Kommentera

Jag är skitglad över 2 poäng ;D Jag springer naken till ICA om inte Modo fixar detta
Kommentera

Uno Gordon:

Naturligt hög på kroppsegna substanser. Det är rätt!!
Kommentera

Det positiva att påminna sig om när sömnen vägrar komma i natt:

AIK förlorade TRE hemmamatcher i KS förra året och SSK spelade typ oavgjort i hälften av matcherna har jag för mig och gick upp ändå.

Redigerad kommentar

Kommentera

shinzawai: Skillnanden är väl att ifjol var det 4 nästan 5 lag som var med och tävlade om en ES plats. Iår verkar det som om det är 3 lag som ska slåss om det, vilket gör att det kommer behövas mer poäng iår än ifjol.

Redigerad kommentar

Kommentera

spud: Så Modos förbannelse kan vara en stenjämt elitserie och en ojämn kvalserie.
Kommentera

Precis som Spud säger är det just nu bara tre lag som är med i leken.
Växjö har genom att sno poäng av oss på bortaplan satt sig i en mycket bra sits.

Jag tror vi helt enkelt det bästa är att Tälje spöar dem i deras båda möten.
Just nu luter det dock åt att vi kan få en helt avgörande 10 omgång.

Med spelet vi presterade idag så är det det risk att vi kommer tappa poäng mot fler allsvenska lag dessutom. Känns nästan som vi har svagaste backuppsättningen i hela kvalserien, vi går ju bort oss rejält typ 7-8 gånger per match och inte ens Pikka kan starta ett vettigt uppspel längre.

Fy fan vilken hemsk vår.

Dagens plus går till Josefsson. Tarkki får godkänt men han hade en hel del tur också. Resten får feta minus.
Kommentera

NuMo: Ne det är inte förbannelse, det är tävling. De bästa lagen i kvalserien kommer tillhöra ES nästa säsong, fint pris efter 10 matcher.
Kommentera

Undrar hur många backskott som träffade mål idag egentligen, 10-15% kanske.
Kommentera

Sawchuk: Jag tycker ändå att vi har ett bättre läge än SSK.
Kommentera

spud: Då har du redan tagit ut något i förskott i den här tävlingen.
Kommentera

spud: Idag skjuter vi galet mycket. Men oftast inte en pixel rött framför målvakten som fick en för enkel resa.

Sämst på isen var Eriksson som återigen visade sin långsamhet. Växjöklacken, som gjorde mycket bra ifrån sig, hade förresten en två-pinnars med "Världens bästa Anders Eriksson #13". Kanske läge för LJ's att göra en med "Världens bästa Anders Eriksson #8" på...
Växjöklacken som, via en natt i S-vall, på SSK-matchen på fredag lovade att dom tar 3poäng förresten.

Nagy var ovanligt blek medans hans landsman visade sig från en bättre sida.

Bäst i MoDo var Josefsson.

Kommentera

spud:

Jag tycker vi tävlar sämre än SSK
Kommentera

spud: Vi har haft ett bättre lag än många andra konkurrenter under de senaste säsongerna men vi presterar inte på isen... :(

När man dessutom betänker vad vi har i lönebudget för detta lag så blir man mörkrädd av det spel som de visar upp på isen.
Överbetalda karlar som inte kan gå in framför mål och ta kampen - det är den bistra sanningen.
Kommentera

Bittesehr: Vi har haft ett bättre lag än många konkurrenter men aldrig kunnat prestera i rätt matcher. Vi kan ta 3p borta emot topplag men det är på tok för sällan vi vinner sk 6p-matcher emot våra värsta konkurrenter.

Så även i kväll. Det var helt fel match att tappa poäng i.
Kommentera

Jag brukar inte fördjupa mig jättemycket i analyserna här på forumet men nu är det dags :)

MODO är kvalseriens bästa lag.........om.............vi utnyttjar våra styrkor samtidigt som vi maskerar våra svagheter bättre.

Modos Fw hamnar ofta alla tre väldigt djupt nere i anfallszon, detta innebär att vi inte har vår tredje man som eventuellt hot i slottet. Vi får också väldigt långt lag vilket övriga lag utnyttjar genom att lägga puck på yta och spelvända mot våra långsamma backar. Hur ofta ser man inte alla tre Modo FW bakom förlängda mållinjen.

Eftersom vi tappat tredje man djupt i AZ så vågar inte våra backar stå upp innan egen blå på dessa vändningar utan ger bort försvarszonen väldigt lätt.  Då flera av våra centrar också är väldigt långsamma så blir det ofta ett stort hål där motståndarna kan fylla på.

Utöver detta så stöter våra backar alldeles för ofta på 50/50 puckar och lämnar en ensam back kvar. Våra backar behöver inte chansa på dessa puckar då vi är spelförande lag och kommer att få våra chanser ändå, det är lag som Växjö som har allt att vinna då vi stöter 50/50

Hur löser vi detta då?

Enkelt, vi blir noggrannare med tredje man och slutar stöta på 50/50 puckar. Motståndarna ska alltid möta minst 3 man i varje spelvändning dom gör. En tredje man som rör sig högt i slottet under anfallet redo på att gå mot mål då tillfälle ges är dessutom ett ypperligt offensivt hot.

Vi är bra på att täcka pucken i hörnen men rullningarna måste ske med högre fart och ambition annars är det lätt att som Växjö hålla sig kvar mellan sin motståndare och eget mål. Får man in axeln före sin försvarare i rullningen ska man bara in i slottet och ta avslut, inget annat duger.

Då vi kommer i en flygande spelvändning måste man skapa triangel. D.v.s Ettan tar in pucken, tvåan går riktigt hårt på mål och trean släpar. På detta vis drar tvåan ner backarna och skapar yta framför dom för puckföraren att gå in i eller för drop på tredje man, alternativt frånvändning och spel på back. Detta lyckas Modo väldigt sällan med och då det händer ser det ut som slumpen gjorde så att det blev så. Ofta hamnar vi direkt ute i hörnen.

Spelare som Häggström, Forsberg och Hedman ska inte försöka spela hockey, de minuter de får på isen ska gå till att checka och smälla på motståndarna tills de inte vill spela mer. Med andra ord ska dom hålla pucken framför sig, ligga nära och proppa, proppa, proppa. Efter en kille som Saviano eller Videll fått 10-12 smällar tycker dom inte det är så kul att spela längre.

CHALLE

Challe måste coacha bättre, speciellt på hemmaplan där man har fördelen av att byta sist. Självklart ska Nagy, Bartecko, Ritchie ska matchas mot de långsammaste backarna alternativt vekaste linen som motståndarna har. Detta ska ske princip varje gång tillfället dyker upp. Ja jag tror att Ritchie skulle passa bäst med Slovakerna i kvalserien. Tror också på en återförening med Danielsson, Skröder och Susse.

Nu vart jag trött.......Fortsättning följer.

Redigerad kommentar

Kommentera

För er med viaplay så går matchen i repris nu. Det är oväntat spännande att se en match som man vet slutat 0-0 efter 60.

Josefsson har fått en hel del beröm här idag. Men jag tycker han väljer att ta sina soloraider de gånger som vi är i ett byte och han får inget understöd i sina attacker. Man såg ju vid målet vad han kan åstadkomma om han får stöd.
Kommentera

Dåligt, sämre, sämst! Vilken skitmatch.
Kommentera

bj21: Hur menar du då? För i pressen och på nätet så vann vi visst.

Webben7 säger "besegrade". Fast enligt dom så fick vi tydligen in en "Modos största farlighet var ett tidigt skott i Oscar Alsenfeldts ena kryss."

Officiella säger "sänkte"
Kommentera

401: Sista meningen...

Vad han tyckte om återkomsten till Ö-vik vet jag inte – men när en liten skock Modofans började vråla hans namn i takt efter matchen vände sig Karol faktiskt om och vinkade.
Kommentera

Tänk om.. ja just det.. tänk om Modos forwards kunde fått arslet ur och göra 1 mål under de 60 ordinarie minuterna mot Luleå när Tarkki höll nollan. Då hade vi inte varit i kvalserien idag.

Och tänk om Modos forwards hade klarat av att göra 1 mål under ordinarie tid när Tarkki höll nollan idag också. Vad ger det för skillnad i slutändan?

Jag hoppas inte det gäller skillnad mellan elitserien och allsvenskan, men otroligt vore det ju inte.
Kommentera

Salle: Jag förstår mig inte på den här idrotten helt enkelt!
Kommentera

Det spelar ingen roll vad Modo har för namn i laguppställningen. Merparten av spelarna ger ju ändå inte 100 i matcherna. Det är fan skamligt att se hur nonchalant vissa åker till avbytarbåset. Modo saknar diciplin, ödmjukhet och karaktär. Jag skulle gissa att den försvann med Micke P och Wernblom.
Kommentera

Många men inte alla som hänger på olika Modoforum har nu fått en reality check om vad kvalserien handlar om. Oroande ändå då man läser forumiter som sitter rätt lugna och skriver nöjt att Modo bara behöver vinna borta mot Rögle för att ligga på rätt sida strecket.

Vadå bara?

I en Elitserie på 55 omgångar visar sig 1 poäng vara otroligt viktig i slutändan. GISSA hur viktig en poäng kan vara efter 10 omgångar kvalserie. Jag tror att man kommer att behöva minst 21 poäng för att vara säker i år.

Allt lutar dessutom mot att sista omgången kommer att bli helt avgörande. För att den inte ska bli det måste Modo ha minst 4 poäng mer än tredjeplacerade lag. Att möta Södertälje i en helt avgörande match samtidigt som Växjö tar sig an Mora känns som ett fruktansvärt ångestladdat scenario.

Nä, från och med nu är det bara segrar som gäller så man slipper börja äta hjärtmedicin vid 37 års ålder.
Kommentera

Sawchuk: Det mest oroväckande är väl ändå att vi spelar sämre och sämre.. Allvaret kommer att tynga oss allt mer, och vi kommer att spela ännu mer krampaktigt ju längre serien går..

Tur att Tarkki spelat bra i alla fall.
Kommentera

Sawchuk: Två segrar för SSK och MoDo nu och det ser ganska ljust ut. Allt annat och det känns mycket oroande inför avslutningen.
Kommentera

shinzawai:

Personligen är jag livrädd när motståndarna kommer in i zon.

Ofta ser Tarkki inte alls ut som att han haft någon koll på de skott som avlossats, men genom att han placerat sig rätt så tar dom på honom ändå. Det ställer däremot krav på backarna att rensa eftersom Tarkki inte plockar puckarna utan mer motar dom.

Skottet från blålinjen igår i början av matchen tar i stolpen med fri sikt. Det gör inte att jag känner mig lugn direkt, huga!

Vi får hoppas på det bästa, och skulle vi nu krångla oss vidare till ES nästa säsong så MÅSTE en målvakt av yppersta klass värvas direkt!

Kommentera

Gidde: Ja, ju mer vi dominerar ju räddare är jag. Men Tarkki har varit mkt tätare än i ES och returerna har blivit färre. Att hålla nollan två matcher i rad är inget jag tänkte klaga på just nu.
Kommentera

Tarkki har gjort ett par avgörande räddningar och har varit riktigt bra i närspelet. Straffen mot Mora samt 2-1 läget som Växjö fick i slutminuterna där Pikka säljer sig lätt och låter Växjöspelaren bryta in framför Tarkki var lysande räddningar.

När det kommer skott utifrån står han dock för långt in i mål och får inte fram armarna för att minska hålen som uppstår mellan armen och kroppen vilket oroar. När han går ned på knä långt in i mål på långskotten finns det också utrymme ovanför hans axlar vilket vart tydligt åtskilliga gånger under årets Elitserie.
Kommentera

Gidde: Äh, det beror nog helt och hållet på att alla spelare har fel sorts mobiltelefon. De har säkert en Ifån allihop. Hade de däremot haft en HTC Incredible var så hade de säkert spelat SM-semifinal ikväll.
Kommentera

Är det förresten inte på tiden snart att man rannsakar sig själva bland hockeyspelarna, istället för att efter nästan 60 omgångar fortfarande säga "Vi vet precis hur vi ska spela för att vända på utvecklingen i den här matchen. Jag tycker vi är på rätt väg nu och kan vi bara fortsätta spela samma fina spel så vinner vi." och sedan så går man ut med om möjligt ännu lägre fart och energi och tror att allt ska lösa sig av sig självt.

Som många har spelat de senaste veckorna skulle man kunna tro att den enda träningen som försigkommer är lyftandet av en syltmunk till kaffekoppen. I såna fall är också jag elitseriespelare...

Kommentera

Sedan så är det väl inte bara jag som reagerat när speakern, efter förlorad match avslutar med: "...och så önskar vi en fortsatt trevlig kväll"

Kommentera

Paddan: Han kanske är timråit?
Kommentera

Paddan: Ja, tänk att vi har spelat 59 matcher nu och ligger inte ens på en elitserieplats. Men de vet precis vad som krävs! De vet alltså men kan de?
Kommentera

bj21: Själv så tycker jag att paragraf 557 b är applicerbar i det fall där Växjöspelaren "agerar målvakt" i gårdagens match.

"557 – SPELARE LÄGGER SIG ÖVER PUCKEN – Falling on the puck by a player
b) Om en försvarande spelare, annan än målvakten, avsiktligt faller på, håller
eller drar pucken in till sin kropp när pucken är i hans lags målområde, ska domaren tilldöma det icke felande laget ett:

- Straffslag (PS)"

Kommentera

Paddan: Klockrent men det missade ju domaren.
Kommentera

Paddan: Vad ska spiken säga då? Ett Hasse Alfredsonskt "Far åt Helvete"?

Timmy vet ju precis vad felet är, men "det vill han inte säga"? Hur tolkar vi det? Tränarna? Målisen? Portvinstå? PickUpen?
Jag minns när Horava fick gå som tränare, skulle han ju "avslöja ett o annat" efter säsongen. Inte blev det nåt direkt pulshöjande av det , hade han ändrat sig? Verkar försigå ett o annat "mystiskt" i klubben, inte bara i år.
Kommentera

Paddan: "håller eller drar pucken in till sin kropp". Det är precis vad han inte gör. Han föser pucken under målvaktens benskydd och inte under sin egen kropp.

Skit samma-kanske.
Kommentera

"Vi måste bli aggressivare, menade Per Svartvadet". Någon som vet om han själv tog tag i saken. Sånt där snack har man hört i 3-4 år nu..."Vi måste bli.."

- Bättre tränade?
- Mer ödmjuka?
- Yngre?
- Snabbare?
- Hetare?
- Smartare?
- Tuffare?
- Desperata?
- Ett arbetargäng igen, ja fråga Werner, samt Mikael och Tommy Pettersson vad det innebär..
Kommentera

Icing-Ove: Hade inte möjlighet igår så jag passar på att titta in idag och gratulera till gårdagens skalp!
Kommentera

Läge att visa samma hjärta som Luleåspelarna resten av kvalserien!
Kommentera

Icing-Ove: Svartvadet var en av de absolut sämsta spelarna på isen senast mot Växjö. Det börjar komma lite väl ofta nu, att han är sämst på isen dvs. Jag tror precis som jag sagt tidigare att Modo inte kommer att bryta kontraktet med någon spelare, min önskan är dock att man bryter Svartvadets. Må vara att han är en "bra kapten", men han presterar på tok för dåligt nuförtiden och blir tydligt sämre och sämre för varje månad. Vad har han uppskattningsvis i lönekuvertet? 150 000 - 200 000 i månaden? För de pengarna kan vi värva 2 spelare som är _bättre_ än honom på isen. Någon annan får ta hans roll som kapten helt enkelt, det är trots allt tid för det nu.
Kommentera

« · 1366505 · »