1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511793 inlägg · 4110 ämnen

MoDo - HV71 2012-01-18

« · 1459763 · » Till forumet

Sv: MoDo - HV71 2012-01-18

Monno:

Karl-Johan är den nye Mika.

Sen tror jag inte att Jens Westin skulle vara bäst i Björklöven heller....

Kommentera

Monno:

Tror inte Bozic är bästa back i Sundsvall heller.

Kommentera

NikkiNine: Enligt en insatt är inte lundström bäste back i björklöven. Men han passar ju i es iaf:-)

Nu kan han ju ha fel, men intressant ändå kanske:-P
Kommentera

Haha, säga vad man vill om Wikegård, men talets gåva fick han.
Kommentera

Lite imponerande ändå att nästan alla nyförvärv har varit någorlunda lyckade. Till och med backarna från allsvenskan och div 1 går in och gör ett bra jobb. Bra scoutat Modo! Är väl bara Fredric Andersson som känns sjukt menlös.
Kommentera

Lumber Jack:

Bra period av MoDo, men det är sanslöst vad tråkigt det här. Kan ni tänka er Frölunda-Luleå i ett slutspel? Herregud.

Kommentera

yngwie: Mikkel Johansson och Mikel Tellquist-mannen.
Kommentera

yngwie: pratar vi om tanta i timrå?
Kommentera

Gusse:

Kom på en sak, har vi någonsin vunnit en match när vi legat på slutspelsplats innan match dom senaste 4 åren?

Kommentera

yngwie: Jo, han är färgad, men inte överdrivet dålig förlorare, vad jag kan påminna mig.
Kommentera

NuMo:

Haha kommentatorn, ja de är en jävla tur att du inte dömer! Snacka om färgad.

Kommentera

Åke Westerlind: Ska du vara delaktig i debatten ikväll Åke? Härligt!
Kommentera

J F K:Ja ha, ni har nog rätt allihopa!

Nu ä¨re match mot Frölunda, låtom oss snacka om nuet en stund,va?

Kommentera

Sawchuk: Eftersom tacklingen inte drabbade någon jyvrgårdsspelare (eller möjligen någon i Brynäs) så var den regelrätt, enligt Wikegård. Heads up bara så fungerar det utmärkt, eller nått, torde vara motiveringen från hans sida.
Kommentera

Sawchuk: Förstår inte vad Boorks översteg har med sakerna att göra. Scotty Bowman var säkert en mycket sämre skridskoåkare än många andra, skulle det göra honom sämre på att bedöma vad som händer på isen för det?
Kommentera

Sawchuk: Problemet med att resoner såhär "Med dina utläggningar gör du just nu bara bort dig inför alla här som någon gång spelat en hockeymatch där tacklingar är tillåtna. "

Det du och många andra inte verkar ha förstått är att reglerna har ändrats pga så många hjärnskakningar (eller om det beror på att det uppmärksammats mer). Man kan inte leva kvar i tron att en tackling som tar emot huvudet är ok så länge man inte medvetet går emot huvudet. Numera så krävs lite mer än så av tacklaren, vilket du inte verkar ha greppat. Ändå har lotterinämnden kört snudd på samma linje hela säsongen, vilket gör det anmärkningsvärt att många inte förstått det. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky:

Boork är en proffstyckare som knappt kan åka översteg, han har aldrig själv spelat hockey. Wikegård har i varje fall spelat hockey och visade en viss talang för spelet.

Wikegård tycker förövrigt att det var en fullt regelrätt tackling.

Redigerad kommentar

Kommentera

Poffa:

Kul det här med experter som Boork och Wikegård. Har dom samma åsikt som en själv så är dom experter, har dom en annan åsikt är dom bara ute efter rubriker.

Kommentera

Wayne Gresky: Boork har väl aldrig spelat hockey, vad jag vet. Karln är ju inte bättre på skridskorna än vad jag är.
Kommentera

Sawchuk: En till som uppenbarligen aldrig stått i ett par skridskor tycker till.

"Leif Boork: Avstängning är korrekt. Det är inte en fair tackling och Welch hoppar in sin tackling vilket jag vänder mig mest mot."
Kommentera

Bad_Brett:

Skulle räcka med att du snörde på dig skridskorna och bad att få proppa någon hyfsad lirare på uterinken så skulle du haja. 

Med dina utläggningar gör du just nu bara bort dig inför alla här som någon gång spelat en hockeymatch där tacklingar är tillåtna. 

Numo "Bad_Brett: Du pratar väl om en död kropp utan hjärna eller reflexer?"
Just nu argumenterar Brett som en död kropp utan hjärna eller reflexer.

Redigerad kommentar

Kommentera

zigge: Långrandig ja, men knappast slut. Vi har varit inne på de fysiken, men vi har inte berört vare sig de biologiska eller kemiska bitarna än.
Kommentera

NuMo: Pratar du om en Landstingspolitiker nu va?

Monno: Här e vi inte alltid enögda, men nu börjar just denna Welsh-Axelssonska tacklingsdiskussion bli iögonfallande långrandig.

Kommentera

Bad_Brett: Jag önskar att man kunde skriva på något långsamt ultrapedagogiskt sätt så att du skulle kunna förstå.

Om du läser min kommentar så förstår du kanske att jag inte anser detta vara en charging då Welch vare sig har för många skär in i tacklingen eller hoppar in i tacklingen. Jag hade dock kunnat köpa en tvåa för elbowing eftersom armarna kommer upp i tacklingsögonblicket.

Nu tillbaka till dina punkter:

1. I detta fallet kan man väl inte säga att huvudet är måltavla? Welch träffar ju Axelssson rakt framifrån kropp mot kropp. De nya regeltolkningarna handlar ju främst om tacklingar från sidan a´la Karlsson på Kahnberg eller lägen där folk hoppar in armbågar såsom exempelvis Pikkarainen.

2. Var i regelverket står det att du inte får skjuta ifrån med armarna? Särskilt när det inte handlar om att skjuta ifrån mot huvudet.

3. Jag anser inte att Welch siktar mot huvudet.

Kommentera

Bad_Brett: Du pratar väl om en död kropp utan hjärna eller reflexer?
Kommentera

Sawchuk: Att förut var det ett jävla liv här inne så fort någon blåste på en Modo spelare. Men nu helt plötsligt ska det analyseras i minsta detalj om det verkligen inte faktiskt var en ok tackling.

Var tog enögdheten vägen?

Att en Hv spelare blir avstängd drabbar ju inte mig nämnvärt, samtidigt som om en modoit blir utvisad är jag sur och grinig. Men jag är hockey supporter, modoit, enögd och stolt!;-)
Kommentera

Sawchuk:

+6? Patetiskt. En kroppsdel kan aldrig öka sin hastighet efter att drabbas av en motriktad kraft, vilket Welch armar gör. Det har ingenting med ishockey att göra. Ska jag behöva göra en friläggning och markera kroppens masscentrum och momentpunkter för att ni ska haja?

Kommentera

Monno:

Vad spelar det för roll?????

Kommentera

Om vi leker med tanken att Danielsson åkt på den där tacklingen istället för Axelsson, hur många hade då med blod och svett påpekat att tacklingen var ok?

Bara en tanke...
Kommentera

Bad_Brett:

Axelsson hade minst rörelseenergi och flyttades också överlägset längst från platsen för kollision. För den skull betyder inte det att tacklaren förblir opåverkad.

Kommentera

Bad_Brett: Fast en människa, till skillnad från en bil, har ju förmågan att reflektera, vilket innebär att man hitter "sätta emot" vid en kollision för sitt eget bästa.
Kommentera

Sawchuk:

Det är ju i princip alltid bilen med lägst rörelsemängd som flyger. Kör du på ett rådjur så är det i regel rådjuret som flyger och inte bilen.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo:

Tycker att pinton skulle ha hållit igen huven.

Kommentera

Sawchuk: Aha! Ett bevis för att man kan hålla in armarna efter kroppen trots kollission.
Kommentera

Sawchuk:

Kolla, han hoppar in sin tackling...

www.youtube.com/watch?v=uyjdmxh1MKU

Kommentera

Make Believes:

För att det du skriver är just åsikter. Du skriver saker som att "2 minuter hade varit okej, men inte mer", trots att det står klart och tydligt att om en charging orsakar skada, så är det per automatik 5 minuter. Sedan kan diskutera huruvida den regeln är bra eller dålig.

1. Oavsett om tacklingen sätts i axelhöjd, säger de nya regeltolkningarna att spelaren som delar ut tackligen inte får ha huvudet som måltavla. Bara för att Axelsson är tacklingsbar, betyder det inte att man får tackla honom hur man vill.

2. Ja? Var i regelverket står det att du får skjuta ifrån med armarna? Jag förstår inte.

3. Han lyfter från isen för att han siktar högt mot huvudet. Hade han siktat lägre (som Meyer på Ölvestad), hade han inte lyft en millimeter.

Kommentera

Sawchuk:

Förövrigt är förutsättningen att sätta en tackling att dom inte ser en komma eller ser en väldigt sent. Alternativt att man gör en så snabb åkriktningsförändring att puckföraren inte hinner reagera. Det blir liksom väldigt svårt att träffa annars. Räcker med några tiondelar för att man ska hinna flytta sig tillräckligt för att motståndaren inte ska hinna korrigera.

Ni som tvivlar kan ju snöra på er skridskorna och försöka tackla någon som har koll på er.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett: Varför är mina åsikter irrelevanta medan du verkar tycka att dina egna är så relevanta? Onani framför spegel?

Nu till dina tre punkter.

1. Tacklingen kommer rakt framifrån och sätts i axelhöjd. Hade det varit blindside hade jag kunnat köpa diskussionen om huvudtackling men här sätter Welch tacklingen i axelhöjd och inte ens den mest enögde kan säga att han siktar mot huvudet.

2. Welch håller ju armarna mot kroppen i bröshöjd in i tacklingen och skjuter sedan ifrån med armarna när han sätter proppen.

3. Welch glider ju in i tacklingen utan att hoppa. Det är ju först när han kommer i kontakt med Axelsson som skridskorna lämnar isen.

Att disciplinnämnden delar ut avstängning är jag inte förvånad över så deras dom känns inte som något stöd i diskussionen.

Kommentera

Sawchuk:

Så bra inlägg att jag vill skapa en miljon nya användare och gilla ditt inlägg.

Kommentera

NuMo: HeHe. En parentes till detta är ju att kameran sånt bildbevis tas med också är enögd. ;-)
Kommentera

Bad_Brett:

Vilket otroligt ordbajseri.

Alla som spelat hockey och tacklat någon medvetet eller omedvetet vet att det är helt omöjligt att hålla full kontroll på kroppen direkt efter kontakten både som utdelare och mottagare, det är helt enkelt för många variabler som spelar in. Rent reflexmässigt åker en arm hit eller ett ben dit för att hålla balansen e.t.c. 

Går att jämföra med att halka på en isfläck ute på trottoaren, ofta klarar man att parera reflexmässigt utan att ha en aning om hur det gick till. I 99% av alla tacklingar som delas ut åker en arm fram eller ett ben upp m.m just beroende på detta.

Den som säger annat snackar skit och/eller har förmodligen aldrig gett eller fått en tackling 

Kommentera

Poffa:

Helt rätt, förutsatt att armarna redan var högt uppe då kollisionen inträffade, vilket qwertas menade att de inte var (och jag kan nog hålla med).

Vid första kontakten tar axel/armbåge i huvudet, sedan slungas båda armarna rätt ut på en ytterst onaturligt sätt. Ingen kan ju påstå att det är en naturlig reaktion vid ett stötförlopp.

Kommentera

J F K: Förklara gärna hur man ger nån en hjärnskakning? För på dig låter det som en medveten handling. Jag ser det mer som att Dick drabbas av en sådan. Om det är i kollisionen med Welch eller med isen vet jag dock inget ok.
Kommentera

Salle: Nu har ju de som har mest på fötterna och bäst bildbevis bedömt att det är en felaktig tackling. Själv är jag tveksam till att det borde bli avstängning, men det förefaller för mig helt barockt att det skulle vara en helt schysst dito. Det var ful, men kanske avstängning är att dra det ett steg för långt.

Jag förstår inte hur man kan tycka att den träffar med bålen när armarna är framför kroppen redan vid tacklingen, men det kanske är jag det. Jag kan inte för mitt liv begripa varför man ska upp med armarna för, mer än om man är Per Ledin och aldrig någonsin vågar ta emot en tackling...

Sedan kan man argumentera för att Axelsson var ihopkrupen, men det ska ju fan Welch ha koll på som är den enda av de två som ser situationen. Att Axelsson är låg ger en ju inte automatiskt rätt att ge honom en hjärnskakning, utan då får man anpassa fart och kropp så att det inte träffar huvudet.

Kommentera

Salle:

Det har blivit lite annorlunda sen den tiden då Luliosupportrarna anklagade Modo för att klippa ihop videosekvenser där Jonte i hundra knyck hoppade in tacklingar i skallarna på Modoiter i ett finalspel så att skallfragmenten spratt åt alla håll och kanter. Vettefan om ens videobevisen hjälpte då.

Kommentera

Bad_Brett: Jag har också läst lite fysik men armarna sitter på en led och tar bålen första kontakten så gör samma lag att armarna åker framåt av dess inbyggda moment. Sen var det nån bisittare på TV som sa att denna armrörelse är mer en balansreaktion än nåt annat.
Kommentera

Bad_Brett: Kroppen på Welch träffar kroppen på Dick och bromsas därför upp kraftigt. Att armarna då fortsätter framåt kan lika väl betyda att de (med tanke på att de har samma hastighet som kroppen i övrigt) inte träffar Axelsson lika tungt som kroppen och därmed inte bromsas lika mycket.

Kommentera

Bad_Brett:

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

Synd att Dicken blev skadad, men shit happens when you party naked. Kanske kunde ha undvikit det om han inte böjt sig ner.

Kommentera

qwertas:

Nu vet jag inte hur mycket mekanik du har läst och huruvida du känner till Newtons första lag, den så kallade tröghetslagen:

"Varje kropp i ett inertialsystem förblir i sitt tillstånd av vila eller likformig och rätlinjig rörelse, om den inte påverkas av någon kraft."

Att Welch armar, efter att ha blivit påverkad av en motriktad kraft, helt plötsligt  accelerar, är med andra ord en fysikalisk omöjligthet. Ja, såvida inte Welch själv anbringar den kraften.

Med andra ord, att han plötsligt har samma kroppshållning som en full gorilla på dansgolvet, kan omöljligen vara ett resultat av kollisionen, utan ett väldigt talande bevis på att den huvudsakliga kraften har anbringats av armarna, i riktning mot huvudet, vilket också är anledningen till varför han lättar från isen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett: Jag tänker inte disskutera huruvida det är rätt eller fel med avstängningen men bilden du refererar till är i mina ögon en aningen vinklad för att passa ditt eget resonemang, alternativt så är ditt resonamang vinklat något efter bilden.

Om du fryser bilden 2-3 bildrutor innan så är skridskorna i isen, i alla fall den ena. Samt så är Welch armar inte lika höga heller. Båda han själv och armarna höjs i och med att det tar stopp mot Axelsson.

Jag menar inte att han håller armarna tillräckligt lågt för att det inte skall bli ett straff utdömt men jag tycker att det är fel att hålla diskussionen med denna bild som underlag, ett par bildrutor senare kanske han varit ännu högre upp i förhållande till Axelsson.

Kommentera

« · 1459763 · »