Make Believes:
Vad du tycker är irrelevant i det här fallet, eftersom domarna förhoppningsvis dömer efter regelboken:
En spelare som med charging skadar sin motståndare ska efter domarens
omdöme ådömas:
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty
Det finns flera saker som gör tacklingen regelvidrig.
1. Den träffar huvudsakligen i huvudet. Axelsson får delvis skylla sig själv, men Welch har definitivt möjlighet att träffa en större del av kroppen. Bara för att Axelsson böjer ner huvudet, ger det inte Welch rätt att sikta på huvudet, vilket han klart och tydligt gör.
2. Armarna är högt upp och långt ifrån kroppen. Hade det enbart handlat om att armarna hade träffat i huvudet på Dick hade det varit en sak, men nu har Welch faktiskt armarna in sin egen huvudhöjd.
3. Båda skridskorna är i luften. Den ena är så högt upp att den inte ens syns i bilden.
Dessa regelbrott samt orsakad skada gör det till ett solklart MP, vilket hade gett två matchers avstängning (matchen han spelade + den automatiska avstängningen). Det känns därför helt korrekt att han blir avstängd i två matcher.
Redigerad kommentar
Bad_Brett: Då är du nog världens känsligaste människa...
Tycker att två minuter varit ok men avstängningen är ju löjlig.
spud:
Nu vet jag inte om du pratar om Welch-tacklingen eller rent allmänt, men överlag tycker jag också att Disciplin-nämnden har skött sig bra i år. Det enda klara felet som jag kan minnas på rak arm är att Jämtin inte stängdes av längre.
Direkt när jag såg Welch's tackling sade jag högt i soffan "Det där är en avstängning". Jag vet inte om det är Ovechkin som har lyckats intala hela ishockeyvärlden att hans sätt att tacklas är okej bara för att han gör det 10 gånger per match, men att åka runt med handskarna så högt upp (och dessutom skjuta ifrån) är en solklar charging enligt mig. Resulterar det i skada är det då per automatik 5+Game.
J F K: Men det blir ju ganska absurt om en spelare följer spelets alla regler vad gäller fart armar osv.. Men det som orsakar skadan är att den spelare man ska tackla helt och håller är ansvarig genom en hopsjunken hållning i tacklingsögonblicket.
Kan bara ana hur det skulle låta här om der var Tolle som tacklade.
Atjoo91: Oavsett så har lotterinämnden varit ganska konsekventa. Joel Lundqvist menade inte att träffa Tollefsen som han gjorde, men när armbågen tar i huvudet fick han samma straff som Welch här. Tolsa hade inte uppsåtet. Welch hade som jag skrivit tidigare inte uppsåtet.
Det har aldrig från min sida handlat om att jag tycker att Welch med mening träffar Axelsson, men lotterinämnden har varit ganska konsekventa i vinter med att inte bara bedöma avsikten, utan också resultatet. Man är ansvarig för sina handlingar även om det bara beror på oaktsamhet...
spud: Och där fick vi en artikel om det. Håller med dig spud. Det är en open ice som inte ser så farlig ut ut. Lotterinämnden har skämt ut sig igen..
J F K:
Jag är dessutom förmodligen inget mindre påläst än Mikael Lundström.
J F K: Fantastisk comeback. Men det betyder ju alltså att varje gång du klagat på ett domslut så har du haft fel, eftersom de som är mer pålästa på reglerna kan sina saker, till skillnad från du som är läktardomare.
Då säger vi så.
J F K: I takt med alla hjärnskakningar?
Enligt Radiosporten igår så hade man kommit fram till att det inte var mer hjärnskakningar i år än tidigare år. Skillnanden är att det är ett större mediadrev kring detta nu jämfört med tidigare.
Armarna är mot kroppen, huvudet är inte "initial point of contact" och tacklingen är inte blind-sided (Axelsson tittat vänster och ser Welch komma, innan han vispar till pucken).
Jag tycker inte detta är en tackling som borde granskas. Jag tycker istället att Lundströms tackling nere i defensivt sarghörn är bra mycket värre. Tackling snett bakifrån 1½ meter från sargen.
Sawchuk: Vad jag tycker att man ska gå efter är inte bara intentionen. Det måste finnas ett ansvar av den som tacklar att inte träffa huvudet. Tar man i rättsväsendet så kan man mycket väl dömas för någonting som inte var meningen därför att man var oaktsam och någonting inträffade. (Det finns vållande till annans död och liknande). Här var Welch just oaktsam.
Tolsa åkte på en avstängning i två tacklingar som inte var meningen därför att han BORDE haft koll. Det är hans förbannade skyldighet att inte köra över folk sådär, ÄVEN om det inte var med uppsåt.
För ett år sedan hade jag hållit med er i diskussionen, men jag ändrat mig i takt med alla hjärnskakningar. Det är inte ok att dela ut sådana i tid och otid och bara skylla på otur. På samma sätt som man är ansvarig för sin egen klubba och kan åka ut för hög klubba även om det inte är meningen så ska man kunna åka för checking to the head även om det inte är meningen.
Hur som helst kan man aldrig någonsin tycka att det är en "clean hit" för han träffar ju inte ens med kroppen. Det är ju bara armar.
Gustafsson:
Det kommer inte bli någon avstängning. Om det blir det har DN grävt sin egen grav eftersom det då blir fritt fram att anmäla varenda närkampssituation i princip.
Only Time Will Tell.
Redigerad kommentar
J F K:
Vet ingen regel där man inte får tackla med armarna framför kroppen så länge dom hålls mot kroppen i kontaktögonblicket.
Redigerad kommentar
zigge: Jag säger så här.
Så går det när ma åker omkring och hänger med huvudet match efter match.
Sawchuk: Jag håller absolut inte med. Det är med armbågen han träffar även om det inte är intentionen. Armarna SKA inte vara där uppe, för det är endast med armarna han träffar.
Jag tycker som sagt att det är ett systemfel om en tackling som ger hjärnskakning och där man träffar med armarna ska vara korrekt. Systemfel på hockeyn och systemfel på den som applåderar tacklingen.
J F K:
Inge fel på den där tacklingen, han håller armarna efter kroppen i kontaktögonblicket. Han hoppar inte och har den huvudsakliga kontakten mot Dickens bröstkorg.
Bara otur att det tydligen tog så illa, förmodligen för att Dicken såg smällen komma alldeles för sent och inte han förbereda sig.
Redigerad kommentar
Sju trepoängare på de sista 15 matcher räcker för 79 poäng... räcker det till slutspel? Förra året räckte 76.
Vi har åtta hemmamatcher och sju bortamatcher kvar att spela.
Redigerad kommentar
lawless: Så här såg det ut. Tror det är Welch som tacklar, inte Sundh.
www.youtube.com/watch?v=WLzsXFUSNH0&feature=player_embeddedlawless:
Är lite imponerad att K A Lundström kan komma från Div 1 och spela ett så enkelt och stabilt backspel som han trots allt har gjort. Bra tuffhet trots sin inte allt för stora kroppshydda också.
Som det är nu tar jag han före Jens alla dar i veckan.
lawless: Det är ingen speciell tackling, han vänder upp med pucken och är inte beredd på att Sundh(tror det var han) ska komma. Såg inte ut att träffa Dick i huvudet men i och med att han inte är beredd och naturligtvis helt stillastående(som vanligt) så blir han ett lätt byte.
Har inte sett något klipp på tacklingen som svar på din fråga.
Bad_Brett:
Förlåt mig att jag inte kan räkna då... :) Det var fyra på sju idag, var väl därför.
NikkiNine:
Fem matcher på sju dagar? Knappast. Nio dagar är det. Fortfarande imponerande dock.
Petey21:Exakt!
Btw, lite synd att det numera bara verkar vara vi, TIKare o BIFare som skriver i HS? Luleå, FBK , HV har så gott som insomnat. Synd att inte ha nån där att tangentbords-slåss med. Så tråkigt med "Halleluja-forum" som DIF's eget, där alla andra fans sågas jäms med fotknölarna, elr bara raderas vid avvikande åsikt.