1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

504895 inlägg · 4100 ämnen

MoDo - Kristianstad 5:7

« · 2322618 · » Till forumet

Sv: MoDo - Kristianstad 5:7
Nooky: Dra ballen i lösgruset. Fixar inte MoDo detta så får de börja om...
Kommentera

Nej men grabbar, ta det lugnt. bit ihop kom tillbaka. ni vinner nästa med 4-2
när man läser igenom MoDo boken efter förlust är det som jorden skakar, men när ni vinner så är det typ tyst här :d

visst hade varit skönt för er att avgöra igår , men med tanke på KIK under denna säsong så måste man ändå säga att dom gör också ett väldigt bra jobb med.
Kommentera

Saleva: Jo jag tycker faktiskt det har varit lite filmningar från modo tyvärr.. men även nån från kik också såklart.

Jäkligt rolig kvartsfinal måste sägas! Gör inget om det blir en 7e i hägglunds bara vi vinner den såklart 😛
Kommentera

jonsson:
Håller med honom ang Vigenault, det var lite drama.
Kommentera

J F K: Precis, vi släpper blå för enkelt och låter dom diktera villkoren i uppspelen, ibland tycker jag vi går på anfall fast vi inte är samlade och det är väl oftast de gångerna vi heller inte klarar av att checka fast dom riktigt.

Vi behöver inte som jag ser det rusa på anfall så fort vi erövrat pucken utan vi kan invänta byten och annat för att kunna anfalla mer ”korrekt”och därmed minimera risken att vi inte klarar utföra det jobb vi skall göra.

Men Kristianstad är inget dåligt lag och dom spelar förvånansvärt kontrollerat trots hög fart, det har nog ställt Modo en aning.
Kommentera

BobbyG:
Som Pelle H skriver, 1:a april..
Kommentera

har nog inte varit med om en äckligare match än igår, fem träffar i målramen och dichow säkert fem superräddningar, kunde på riktigt blivit tvåsiffrigt men klart det blir en förlust istället... otroligt
Kommentera

Stor eloge till klacken igår, ny va grym👏
Kommentera

Gusse: På något vis ser det ut som Sam tappat både lust och ork, alternativt spelar halvskadad.
Kommentera

Gavelo: Jag tycker generellt att vi tar hem laget för långt. Hålla blå är såklart eftersträvansvärt, men det värsta tycker jag är att vi verkligen inte kommer åt deras uppspel. Vår forecheck fungerar inte och när de får spela upp har vi backat hem och passivt släpper dem genom mittzon då vi är för stillastående.

Det känns lite som när vi tidigare år spelat mot Västervik och de alltid kommit undan vår press genom ett eller två långa pass. Nu får vi smaka Karlins egna medicin.
Kommentera

Rytter: Jag hör vad du säger” Det blir ju givetvis en avvägning, men ju oftare vi klarar av att hålla offensiv blå ju färre chanser får dom att slå sin diagonalpassning, även om dom skulle ha en gubbe som fiskar så kan dom inte kontra eftersom medspelarna är i egen zon.
Här är nyckeln (tror jag) att jobba mycket med 3:an i triangeln för att kunna ge understöd till backarna, att styra deras puckförare ut mot passningsfickorna och därefter hålla sarg i höjd med blå för att trycka ner puckarna igen.

Sen skall vi alltid försöka hålla röd men då krävs det att vi har 4 gubbar hem och då offrar vi en del av våran egen press i deras zon så det är nog en avvägning Karlin måste göra hur han vill spela beroende på matchsituationen.

Övrigt finns det inga pågående ärenden hos disciplinnämnden så jag antar att Sven klarar sig från vidare avstängning.
Kommentera

Gavelo:

Det är inte offensiva blå jag tycker vi ska kriga om främst. Risken är att vi blir ännu mer överspelad av snabba KIK forwards och det blir för mycket yta bakom att bara lyfta ut på.

Jag ser gärna att vi ger upp offensiv blå om vi inte har 100% chans att behålla pucken i zon. Det är vid rödlinjen vi ska täta ihop och stå upp stenhårt och tvinga fram dumpar eller chanspass. Men det kräver att vi inte fastnar med 3 forwards djupt och att minst en forward har full fart hemmåt så backen vågar kliva ut och sätta press vid röd.

Det tror jag är nyckeln till defensiven och få stopp på farten och spelvändningarna hos kik.
Kommentera

Rytter: Tack för bra svar, jag håller med i , ja de mesta!

Som jag skrev redan för några dagar sedan så behöver vi försöka hålla offensiv blå lite hårdare, Kristianstad har varit duktiga på att komma med fart genom mittzonen och deras idé är tydlig, dumpa med fart och checka fast våra backar, något dom faktiskt lyckas väldigt bra med.

Jag känner mig också ganska trygg i det vi håller på med, men jag måste ändå säga att Kristianstad fått ut mer av laget och resultaten i dessa 5 matcher än vad Modo fått, tryggt då att vi ändå leder serien.
Kommentera

Gavelo:

Alltså hur är det med minnet, svårt att diskutera med någon som knappt minns vad man skrivit eller hur matchen såg ut och hur många pp:n man egentligen hade.

Det var ju du som hävdade att KIK varit bättre över 5 matcher och vårt problem varit målskyttet i PP.

Då är väl statistiken över 5 matcher intressant eller?

"spelmässigt har Kristianstad varit lika bra och bättre i större delen av dessa 5 matcher och man ser ut att ha mer energi och fart i allt man gör.

Modos problem är som jag ser det 2 saker.
Obviously målskyttet och då speciellt i PP
Aggressiviteten i egen zon, Kristianstad vinner för mycket man man i våran zon."

Om du inte förstår varför det är intressant att jämföra statistik från serien mot sin motståndare i ett slutspel så föreslår jag att du tänker hela varvet runt.

Ledtråd 1: det ger en bra indikation vad man behöver förbättra för att öka sina chanser att vinna serien. Det är inte PP procenten.

Ledtråd 2: Att förbättra PP målskyttet när man redan ligger en bra bit över 20% är betydligt svårare än att fokusera på där vi är svaga dvs vissa delar i 5 mot 5 spelet.
Kommentera

Robin Ztorken L: Apropå Sam Vigenault. Första halvan av säsongen var kanon. Men andra halvan är inte alls i närheten av första halvan. Och då har ändå Riley Woods varit mycket bättre andra halvan. Om Sam Vigenault spelade till sig ett SHL kontrakt första halvan så har han nästan spelat ur sig kontraktet andra halvan. Bara att Modighs försvann köper jag inte. Har han nån skada som stör honom? Man funderar på vilken av halvorna som är den riktiga Sam Vigenault. Jag tycker inte han är dålig nu, inte alls. Men kanske är jag lite orättvis när jag kräver mer av honom. Borde jag det?
Kommentera

Gavelo:

Egentligen inte så mycket. Offensiven är bra, vi har gjort 17 mål på 5 matcher och endast släppt in 11 så vi är helt klart i förarsätet.

Det är främst små detaljer att förbättra och då på vissa spelare som måste höja sig.

Förstakedjan måste bli lite rakare, skrev det redan igår, om de slutar söka highlights pass så ofta så skulle de bli riktigt jobbiga att möta, som det är nu så är det 50/50 att det blir målchans eller farlig kontring. Sedan måste bernhardt och näsen bli lite enklare och rakare så de inte bjuder på vändningar eller tryck mot oss så ofta. De borde våga dumpa ner eller chippa ut lite oftare.

Men i det stora hela är jag trygg i att vi är det bättre laget och visat det i majoriteten av de 5 matcherna. Matchen igår är till stora delar bra och länge sedan man såg ett lag bara göra två mål sett till avslut, var de kom ifrån, frilägen och stolpträffar.

Systemmässigt så är det framförallt att få ner farten i mittzon vi behöver jobba med, forward behöver se till att inte hamna för djupt utan vara med hem i spelvändningarna så backarna vågar stå upp och sätta press tidigare och inte ge bort röd och blå så enkelt. Här är ohlssons kedja ett bra exempel och sam:s kedja ett dåligt exempel. Få ner farten så deras dumpar blir mindre effektiva, måste deras forward som ska jobba på den dumpade pucken bromsa till eller sänka farten är mycket vunnet.
Kommentera

Rytter: Jo men eftersom vi pratar om gårdagens match så blir ju statistiken från tidigare matcher helt oväsentlig, det är väl ungefär som att luta sig mot gamla meriter, det har vi prövat förr utan vidare succé.

Sen vad Kristianstad har för statistik i samma spelform är ju faktiskt fullständigt oväsentligt, jag förstår faktiskt inte ens hur man kan komma på tanken att rättfärdiga ett ”misslyckande” eller ett ”dåligt beteende” för att motståndarna ”var sämre”?!
(Obs, ovan var endast exempel)

Modo har 3 PP igår där 2 kommer med 3 minuters mellanrum i slutskedet av matchen utan att vi lyckas med målskyttet, lägg därtill att Kristianstad hade varit kraftigt tillbakatryckta ett tag och gick på knäna långa stunder, att hävda att målskyttet i PP igår inte var ett huvudproblem tycker jag är verklighetsfrånvänt.
Kommentera

Bad_Brett: borde man inte kunna sätta Mannberg där, känslan är att han har högre skotteffektivitet än övriga alternativ. Bör kunna sätta några av de slumpchanser som dyker upp när woods och sam kör på.

Svenningson känns i alla fall som du säger som det sämsta alternativet i den kedjan. Han stärker inte den defensivt och han bränner nog högst % högkvalitativa målchanser i ligans historia.
Kommentera

Bad_Brett: Mycket intressant idé. Det borde i alla fall vara smärtsamt uppenbart för alla att Woods och Svenningsson INTE ska spela i samma kedja. De är inne på samtliga bakåt i en match som vi borde ha kunnat nolla KIK. Emellertid, så skulle jag vilja se att Ohlsson (+2 igår) ta Svenningssons plats. Din idé kanske är bättre, men jag tycker att vi vet att Ohlsson fungerar med kanadensarna och jag skulle inte vara trygg med att experimentera för mycket i detta läge.

Svenningsson riskerar väl en avstängning efter sitt fulnyp på slutet?
Kommentera

Gavelo:

Gammal statistik? Den är från slutspelet endast och som svar på att du tycker att PP är ett problem i matchserien.

Som du kan se själv och tolka genom att jämföra med KIK:s siffror så är det inte special teams som är problemet i matchserien.
Kommentera

Rytter: Jag ser alla matcher och jag skrev ett frågetecken eftersom jag inte kom ihåg.
Vi hade problem med målskyttet igår speciellt i PP, oavsett vad statistiken från tidigare matcher säger, och vad andra lag har för statistik är helt oväsentligt.

Men vad tycker du bör förbättras ”främst” ?
Kommentera

Gavelo: KIK har dryga 5%. Så det känns inte som det är special teams vi förlorar på. Tvärtom gynnar det KIK att domaren slutar blåsa.

Sedan kan man väl iofs säga att om förstakedjan inte öser in mål i powerplay så stjälper de mer än de hjälper.

Står fast vid min idé om att testa Sylwander där. Någon som tillsammans med Sam kan göra kedjan riktigt jobbig att möta och skapa ytor åt Woods.
Kommentera

Gavelo:

Som vanligt överdriver du för att få igenom din poäng, bättre än så kan du.

"vi hade flera PP (5st?) varav 4 minuter nästan i följd i absoluta slutet av matchen"

Vi hade 3pp varav ett var brutet mellan period 3 och SD.

Såg du matchen eller har du bara noll koll på händelserna och statistiken?

Ligger man i topp i pp statistiken samt över 26% inför gårdagens match, blir det rätt löjligt och okunnigt att hävda att PP är ett problem i denna matchserie. Speciellt när KIK ligger på 6%, då är det tydligt att det inte är vårt PP som behöver förbättras främst. Vi leder special teams överlägset.
Kommentera

Rytter: Nu har du fel, det skulle jag inte!

Målskyttet och framförallt i PP är ett problem, speciellt igår, men du slätar över det med gammal statistik bara för att du har bestämt dig för att tycka att målskyttet är bra.
Kommentera

Har granskat Sylles friläge i efterhand och det är faktiskt 2 slag som utdelas, det första är korrekt (alltså på klubban) men det andra tar direkt på handsken och enligt boken är det solklar straff.
Kommentera

Gavelo:

Ja vi kan ha 100% i PP och du skulle fortfarande hävda att det inte är tillräckligt och PP målskyttet är ett problem, bara för att du bestämt dig att tycka det.
Kommentera

Saleva: Inställnings frågan har väl varit MoDos största problem sen minst tio år tillbaka !!
Kommentera

Bad_Brett: MoDo måste, läs Karlin, se att de oftast slår långa pass antingen på höger el vänster sida vid uppspelen, lite som Tik spelade, när vi mötte Tik ändrade vi några matcher och tog bort möjligheterna där o genast lyckades vi vinna nån match, Kik slår ett diagonalpass och samtidigt sticker två spelare på andra sidan o mitten, tre mot två eller två mot en, slog av innan förlängning så inga kommentarer om den..
Kommentera

J F K: Förstår inte hur du menar?, men ja det var 3.
Kommentera

Gavelo: Tre pp fick jag det till, men känslan av hur många de var är väl viktigare än statistiken?
Kommentera

jonsson: Jag tycker det säger en del att Sam är så klappkass att folk är övertygade om att han spelar skadad, eftersom det är den enda rimliga förklaringen.
Kommentera

Är det bara jag som oroar mig mest över vad domarna väljer för nivå under nästa match? Jag är extremt irriterad över att det helt plötsligt tillåts en massa spelförstörande moment och skit som inte tillhör spelet. Domarna ska väl inte jämna ut oddsen bara för showen? Vi är på god väg mot en ny Leksand om bedömningen fortsätter i linje med det vi sett hittills.
Kommentera

Rytter: För att förtydliga, vi kan ju ha 75% i PP statistiken, det förändrar ju inte att det var just målskyttet i Framförallt PP igår som jag anser vara ett av grundproblemet, vi hade flera PP (5st?) varav 4 minuter nästan i följd i absoluta slutet av matchen som vi inte lyckades förvalta, även om man kan anse att det var nära några gånger.
Kommentera

Rytter: Jag väljer att inte titta så mycket på statistisk, bara för att andra lag är dåliga ingen spelformen så innebär det inte per automatik att vi också behöver vara dåliga i den spelformen.
Modos PP har varit genomgående dåligt, svårt med ingångarna och mycket alibispel, Näsén som står som en skytt har väl inte haft ett skott på mål i den spelformen, Woods har väl misslyckats med alla sina diagonalpass genom boxen hittills så det finns väldigt mycket att förbättra.
Igår var PP ett problem, har man så många numerära överlägen så måste det ringa oftare, speciellt med 4 minuter i slutskedet av en match
Kommentera

Gavelo:

Du vet att vi i stats för slutspelet låg uppe i toppen i PP inför gårdagens match med ca 26%, efter gårdagen ligger vi 3:a i pp med ca 22%.

Så att PP skulle vara ett problem än så länge köper jag inte. Igår gjorde vi inget i PP men skapade tillräckligt för att sätta en puck.
Kommentera

Gavelo:
Det är märkligt att några spelare gör sina kanske sämsta insatser för säsongen i en sån här match, vad beror det på? Det måste vara en inställningsfråga, att de fått för sig att det klart, att det ordnar sig, typ.. Just inställningen har varit ett bitvis stort problem i vinter men för det mesta har det ordnat sig men nu är det ju för helvete kvartsfinal.
Kommentera

Robin Ztorken L: Instämmer helt.
Modo är ett bättre hockeylag alla normala dagar i veckan, men det skall spelas ishockey om det och jag tycker Gath manövrerat sitt lag väldigt väl genom denna serie, spelmässigt har Kristianstad varit lika bra och bättre i större delen av dessa 5 matcher och man ser ut att ha mer energi och fart i allt man gör.

Modos problem är som jag ser det 2 saker.
Obviously målskyttet och då speciellt i PP
Aggressiviteten i egen zon, Kristianstad vinner för mycket man man i våran zon.

Det absolut mest positiva igår var att vi faktiskt inte tar en enda singelutvisning.
Kommentera

Gavelo: Tycker KIK får ner farten på oss ordentligt, dom känns lite tyngre, agressivare och rappare i det dom gör.
Vi tappade puckar vid linjerna vi flertalet tillfällen som skapa livsfarliga situationer, bland annat vid 0-1.
Vår två förstaformationer borde kunna göra fler mål en match som denna, nu känns det som tredje o fjärde är dom som kan etablera lite tryck framåt.
Sam Vigenault verkar vara på semester redan
Kommentera

Undra hur mycket skavanker som ligger o spökar, vem gynnas av allt 100 mils kuskande fram o tillbaka?
Kommentera

Clay.2: Visst kan vissa sekvenser vara tur/otur men när man skyller en förlust på otur så försöker man bara hitta förmildrande omständigheter för att förmodligen lindra sin egen smärta.
Visst hade vi lite ordagrant stolpe ut vid några tillfällen, men Kristianstad hade även dom 2 i virket, att vi inte sätter några av alla våra frilägen och andra lägen har inte med otur att göra, det är spelets gång och här får man hylla Dichow i kassen.

Sen verkar många tycka att Modo ägde och dominerade spelet, jag tycker inte alls Modo kommer upp i någon nämnvärd nivå, skillnaden var att Kristianstad inte spelade lika naivt som i Onsdags och stängde ner oss väldigt ofta, man är underlägsna oss när vi är på offensiven men dom krympte alla ytor och vi hade väldigt svårt att komma nära kassen, sen spelade dom smart och kontrade på oss när vi försökte spela propaganda hockey på offensiv blå.

Modo var det spelmässigt lite bättre laget igår men Kristianstad utnyttjade Modos svagheter bättre än vad vi lyckades utnyttja deras, finns inte så mycket mer att tillägga.
Kommentera

Vaknar och öppnar snacket, inser att ni inte kommit överens än om det var Modigs lr förstalinans SHL-kontrakt som var orsaken till torsk igår.

Kan ni inte köra en omröstning?
Kommentera

Icing-Ove: och hos oss tvivlar en del ? Vi har 4 chanser att fixa det och klara vi inte av det så betyder det att vi inte hade Turen på vår sida eller hur man ska säga det .
Samma för er ..varför skulle dom ha mer tur än er ??
Tur är en sällsynt sak som kommer otriligt sällan det andra är otur som kommer oftigare känns det som .
Men inte nu ..nu är er tur och vår tur att fixa det .
Kommentera

puffe: Idag vaknade man och var en äkta Sur-Jämte. Blev lite gladare då man vet att MoDo kommer hit. Hinner dock inte bjuda på grogg.
Kommentera

Bad_Brett: njä, reideborn var inte bra där i tredje perioden.
Kommentera

KRB:
Vem har bytt matchställ?
Kommentera

Bad_Brett: Jag har inte hånat dej, men tycker att ett lag vinner och förlorar tillsammans, inte en enskild spelares fel(även om det kan vara så nån gång). Om du tycker Svenningsson är problemet så bör ju Karlin stå till svars.

Hasa, Svenningsson , Styf är några som det är populärt att klanka ner på, rätt eller fel vet jag ej.

Men då ifrågasätter man också ledningen med Karlin i spetsen., fömedvetet r dom tar väl inte ut spelare som sänker laget?

Ska vi klaga, så tycker jag kanske att vår trupp verkar sakna spets när det brinner
Kommentera

Tarasov: Resilience hälsar Ville N. Måst impårtent fing.
Kommentera

Tarasov:
Vår första kedja kommer efter att ha haft ett attitydkorrogerande samtal med Karlin bättte +- statistik efter nästa match mot Kristianstad,
Hoppas det räcker.

Synd att några av dem redan verkar ha bytt matchställ….dålig stil, vi ska dem aldrig glömma om så är fallet
Kommentera

Bad_Brett:
Blir tufft att vinna om vi skall plocka bort förstalinan, sen kommer de ibland göra misstag bakåt men det är dom vi måste förlita oss på om det skall få vägen. Kanske är de för dåliga men tyvärr de vi har, Håller med om att Mannberg/Ohlsson är viktiga, även MacM spelar bra där men tyvärr så räcker de inte till framåt.
Kommentera

« · 2322618 · »