1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507646 inlägg · 4105 ämnen

MoDo - Leksand, bäst av 7

« · 1741069 · » Till forumet

Sv: MoDo - Leksand, bäst av 7
Sawchuk: Angående det här med SHL/allsvenskan och senare NHL. I nuläget kanske det för Wernblom kan vara en fördel att spela i allsvenskan med tanke på att han lär få mer speltid i A-laget än i ett SHL-lag. Förhoppningsvis kan vi ta steget upp med honom i spetsen och han kan få ett år i SHL med som ledande spelare.

Är han såpass bra som vi tror att han kan bli så är det kanske inte alls fel att han får vara med och leda ett återtåg mot sämre motstånd. Nuförtiden är det populärt att dra till NHL när man är 18 år... Jag tror inte det är en nackdel att stanna tills man är ca 20-22år. Titta på Sedin och Forsberg, de lyckades grymt bra. Möjligtvis drog Sedinarna lite tidigt...
Kommentera

hubbenorlen:

Exakt, vilket innebär att de kan förbereda sig hur mycket som helst. I de här fallen är det praxis att börja från andra hållet; Besluta vilken information man vill gå ut med till sponsorer och fans, och formulera passande frågor därefter.
Kommentera

Sven Tuta: Jag undrar om det kommer någon intervju med Foppa eller om han åkte hem till Stockholm och gömde sig. Jag har gärna kvar Foppa som vice sportchef . men som någon sa. Då får han fan flytta hit..
Kommentera

Mano: Svartvadet har ett jäkla hjärta för klubben, det hör man. Dock blir det jävligt tydligt att killen inte haft en vanlig anställning och kanske har svårt att hantera en vacklande organisation med 140 miljoner i omsättning. Ansvaret ligger inte bara på honom, det ska vi vara tydliga med.
Kommentera

hubbenorlen:

Men värt att ens ha en intervju. Då kan man istället göra ett roligt klipp med hans och Andreas korkade uttalanden som att "nästa år i SHL" 10 000" "allt är domarens fel" osv :)
Kommentera

Bad_Brett: Det var inte direkt "Sverker med tunnan" attack på frågorna. Svarten hade inte långt till tårarna och påminde mest om Åsa Romson
Kommentera

Mano: Ja herregud han måste ju samla ihop sig och styra upp detta. Tänk att han inte haft en degradering i tankarna...
Kommentera

Bad_Brett: Han intervjuar ju inte i egenskap av grävande journalist, utan som anställd av Modo.
De hårda frågorna ska ju ställas av pressen inte av informationsavdelningen på företaget.
Kommentera

Bad_Brett: Håller med dig. Man har dagligen i MoDo smörjt in sig med en grandios självbild som varit så fel. Det var väl lite av ett skämt, men den där stolta men dammiga NHL-tavlan i arenan borde plockas ner. MoDo består faktiskt idag av lirare som kämpat hårt mot lag som SSK, Vita Hästen och Leksand i tre kval senaste åren...
Kommentera

Bad_Brett: Ja, det var inget tal till nationen direkt. Satan vad blöt han var. Nog kan jag känna för honom och att han är lika - eller för all del ännu mer - förtvivlad som jag är. Men det är ju inte det vi behöver höra nu. Vi fattar det. Nu behöver vi förstå om de har en plan. Det är april, vi har noll spelare på kontrakt och har åkt ut elitserien. Det är inte riktigt läge att tycka synd om sig själv här.
Kommentera

McFire:

Frank tycker synd om Svartvadet och vill inte strö salt i såren. Ytterligare ett bevis på vad inavel kan ställa till med. Det är som när man ber ett barn hjälpa till med någonting och inte har hjärta att tala om att resultatet inte duger.

Det är är ju i ett sådant här läge man vill höra: "Vi har varit förberedda på att det här skulle kunna hända och har en tydlig plan för hur vår allsvenska satsning kommer se ut."

Istället bjuds vi på en massa irrelevanta snyfthistorier. Det är uppenbart att många inom föreningen fortfarande lever i förnekelse och vägrar inse att det här är en mångmiljonindustri nuförtiden. Ställer man upp på en intervju per kvartal måste man kunna uppträda mer professionellt, även om frågorna var värdelösa.
Kommentera

McFire: Intervjun var bättre än jag väntat mig. Där återskapade Perra lite av mitt förtroende faktiskt. ❤️💚
Kommentera

Magnus Rövarn : haha fyfan vad du har väntat på att få berätta detta! 😆😆
Du fick ju knappt en reaktion på ditt första inlägg, så förstår det känns lite snopet
Kommentera

McFire: Peakat, nått/passerat sin topp alltså.
Eller tror du Welch har mycket utvecklingspotential de närmaste åren?

Ska lägga till Hedman på min lista. Då han faktiskt får godkänt. Än om förväntningarna på honom mest är att han inte ska märkas så mkt.
Kommentera

McFire: tycker Welch var riktigt bra under hösten(den korta tiden han spelade), men efter juluppehållet blev han bara sämre och sämre.
Kommentera

Wow, intervjun med Svartvadet på Modohockey.se är lika bra som resultatet på matchen igår. Relevanta frågor lyser med sin frånvaro kan man ju lugnt säga. Har några spelare kontrakt? Den typen av frågor uteblir alltså helt och hållet. Intervjun är precis som Svartvadets två säsonger som sportchef i stort sett ett skämt. Man tror inte det är sant, men det är det.

Sawchuk: Ja det är enorm skillnad produktionsmässigt vad gäller sändningarna från Allsvenskan. Dock imponerande att man numera kan se samtliga matcher, även om i stort sett alla är via Cmore play. För bara ett par år sedan sände väl Viasat en match två gånger i veckan och det var allt typ?

Monno:

Welch peakat? Welch har sett till kostnad och förväntningar varit medioker, ingenting annat.
Kommentera

leo: du har rätt i att man skulle ha tagit in en bra målvakt. Jag kan också tycka att AJ och FO skulle ha fokuserat lite längre på defensiven så att den hade suttit bättre i spelarnas tänk. Gjorde trots förlusten en bra defensiv bortamatch mot Luleå men när det var dags för nästa match hemma mot Luleå gick det sämre. Då körde Modo mer offensivt och då havererade defensiven. Defensiven måste sitta i ryggmärgen.
Kommentera

Sawchuk: Ja men hade vi förväntat oss annat? De spelare som faktiskt presterat i Modo är ju unga utvecklingsbara spelare.
Bara Thomas, Filppula och Welch som peakat av dom som inte varit dåliga.
Kommentera

Sawchuk: Ja fast alla sänds ju på Cmore ändå så att säga? Fast man kan bara se dom på nätet.
Bör ju inte vara ett problem för så många idag.

Det andra stämmer ju dock. Det är inte dyraste utrustningen man får leka med.
Dock kanske vi får Hamrin som kommentator ibland. Han är ju grym. :-)
Kommentera

leo: Håller med. Reideborn hållde inte. Så vad tycker ni,ska man storsatsa på att ta sig upp snabbt eller ska man tänka långsiktigt?
Kommentera

atomragnar: Han ser verkligen helt tom ut och jag antar att man ser likadan ut själv i andras ögon. Han vill nog inget annat än att stanna och ta tillbaka MODO till SHL.

Mest besviken är jag på att han inte fixade målvaktssidan. Den var uppenbart svag redan på försäsongen/början på säsongen men att vi sen inte värvade en målvakt under säsongen med facit i hand var väldigt konstigt och ett stort misslyckande.
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Nej, många går bara att se på Play, med riktigt taskiga kommentatorer och B-aktig produktion.
Kommentera

Robin Ztorken L: Hur är TV bevakningen av Allsvenskan? Sänds alla matcher på C-more?
Kommentera

Robin Ztorken L: han väntar väl till Måndag med att berätta om den nya nordamerikanska satsningen.
För mycket unga spelare i årets trupp.

..eller så meddelas det att han fått lämna sin post.
Kommentera

Stort tack ändå för bra inställning och snygga mål, Bill Thomas, Victor Olofsson och Ilari Filppula. Fick hopp om klubben då dessa herrar var på isen. Synd att det är över nu. Blir spännande att se hur MoDo bygger om. Varumärket är fortfarande starkt, slarva inte bort det också.
Kommentera

Tarasov: Har Svarten ännu uttalat sg någonstans?
Vore rolgt att höra honom säga något om lagets framtda öden
Kommentera

Tarasov:
Vårt uttåg har iaf ökat intresset för oss på HS många förstagångsanvändare som reggat sig. Trevligt med ett levande forum;)
Kommentera

Tarasov: #1740990 Tycker det är dags för Modo att byta ut hela ledningen, och tillsätta nya friska ögon. Att ha Foppa boende i både Las Vegas och Stockholm går inte och Svartvadet tillför inget nytt han heller, Modo måste börja om på alla plan från ledningen och neråt. Gör om, gör rätt och bygg nytt. Bort med AJFO, skippa spektakulära värvningar av halvt avdankade jänkare och kanadensare. Finns mycket att fundera på, inför kommande säsong, om Modo vill komma upp igen. Annars finns risken att ni får harva på i HA i åratal, som Timrå t.ex...
Kommentera

Tarasov:
Killen som sitter på pengarna verkar iaf ha fattat problemet, det underlättar för framtida förändringar...
Kommentera

Sawchuk:
Man har ju lite på känn att nån plan B för allsvenskt spel inte existerade:(
Kommentera

Hvardeljus:

Spelare är redan kontaktade av andra klubbar, det här blir en massaker.
Kommentera

Tarasov: Jo, visst har det blivit lite bättre under AJFO. Men hur svårt var det? Hela truppen visade ju sitt missnöje med Huras och kanske inte alltid var värst motiverade att kriga poäng. Hellre få bort Huras?
Angående HV så är det de och Modo som satsat på fd. spelare inom ledning. De har minst tre. Och en av de högsta spelarbudgetarna enligt Helber.
Men de har använt årets säsong till att försöka skapa lugn och ro efter det kaos som varit inom klubben flera säsonger. Och nådde sin värsta kris efter AJFO.
Kanske dags för lite kris här. T.o.m. Sedinarna uttalar ju sig om att de vill ha ett nytänk.
Kommentera

Hvardeljus:
Det håller jag med om, nu är verkligen läge att ta sig en funderarem på många plan. Skrev mitt tidigare inlägg innan jag såg ditt svar...
Kommentera

Hvardeljus:
Under Huras var det 9p på 15 matcher
Under AJ var det 40p på 37 matcher

Ganska stor skillnad, jag tycker även att spelet inte var lika kaotiskt under AJ som under Huras. Eller tycker du att spelet blev sämre med AJ kontra Huras?

Tycker även att en del spelare gick framåt under AJ, inte alla men en del tog ett steg framåt.

Sen tycker jag att jämförelsen med Leksand haltar lite, Leksand hade ett ganska bra lag med allsvenska mått mätt, och därmed räckte det att Perra kom in och lyfte dem till "normal" nivå för att de skulle börja klättra. Modo var faktiskt inte bättre än ett bottenlag(Mellan 11-14 som max).

Båder Emil P och VO har iaf i tidningarna hyllat AJ, visst vad skall de göra annars men det har väl ungefär samma bevisvärde som de spelare som kritiserar AJ i HV, de fick inte spela och gillar inte honom. Rekommenderar intervjun som finns på Hockeysverige där han ger sin syn på saken.

AJ är inte såklart inte ofelbar, han förlorade coachkampen mot Perra av olika orsaker(domarna var INTE en av dem enligt mig iaf), sedan har han inte visat några resultat än som coach. Men det till trots så är jag ändå beredd att ge honom chansen en säsong till. Även om han är ansvarig för uttåget så kan han inte lastas för hur föreningen skötts sedan ja.... När var senaste säsongen Modo överträffade sig själva? Laget som gick till final 2002. Är vi snälla så kan vi väl säga att efter 2006/2007 så har det väl inte varit nån höjdare...

Ang kommentaren om gamla spelare som ledare så är det givetvis korrekt(Det är ju rätt lätt att kritisera Modo idag, men om vi tittar på HVs utvecklingskurva efter guldet 2010 så pekar inte pilarna uppåt precis).

Brasklapp ang den "moderna ledarstilen, som jag generellt sett tkr är lite för kravlös i Sverige.
Kommentera

Nucky: Poängen med mitt inlägg var inte att påpeka Leksands prestation egentligen. Men vi kan fullfölja ditt resonemang. Mer jämföra Modo med Modo.
Inför säsongen lät det liknade om Modo som om Leksand. Topplag i respektive serie.
Slutspel gällde.
Någon i Modos ledning talade om ett lag byggt för SM-guld.
Att inte lyckas ordentligt bättre än vad Larry Huras gjorde, är inte det ett underbetyg? AJFO fick ju dessutom en trupp där dödköttet skurits bort och där spelare kom tillbaka från skada.
Kommentera

leo:

Söderström är bra. Han kan Allsvenskan utan och innan. Och allt är ju egentligen bättre än Andreas Johansson.
Kommentera

Hvardeljus: men i övrigt håller jag med dig på varje punkt.
Nu har Modo möjligheten att börja med ett blankt papper, så hoppas alla möjligheter ses över.
Kommentera

Nucky: Fredrik Söderström? Spekulerar bara men har väl ryktats till MODO tidigare också. Inte följt hockeyallsvenskan så noga så det är mest resultat jag har att gå på.
Kommentera

Hvardeljus: nu betyder ju inte ett tränarbyte omedelbar succé.
Kan lika gärna vara att Leksand underpresterade enormt i början, och efter Perras intåg höjde man sig till en nivå man bör ligga i Allsvenskan.
När Perra tränade Modo ifjol tog man väl mindre(!) poäng än med A-Fop.
Kommentera

Tarasov: Nja, har verkligen inte sagt något om att sparka AJ(FO). Men lokalpressen (Allehanda) tycker de ska vara kvar. Också många här på forumet. Jag lägger fram argument mot. Nu är läge att Modo tar sig en funderare.
Självklart kan AJ lärt sig av sina misstag.
Säkert har han goda sidor.
Men någon bra mental tränare är han i vart fall inte. Alla är ju ense om att Modo som ishockeylag är skyhögt bättre än LIF.
Torsken var mentalt dåligt förberedda. Det, om något, är väl tränarens uppgift att se till att de inte är.
Kommentera

Hvardeljus:
Så Modo skulle sparkat AJ? när isf? Eller skulle de inte anställt honom alls?
Kommentera

leo: nej, inte Björn!
Drygare människa får man verkligen leta efter, och han verkar inte heller vara särskilt omtyckt i sin gamla klubb Malmö.
Kommentera

Hvardeljus: Vilket klarsynt inlägg.
Kommentera

Carl Lejonkräk: nä, det är sant.
Han verkar ställa väldigt höga krav på spelare. Kanske går överstyr emellanåt
Kommentera

McFire: Angående tränare.
Ungefär samtidigt som Modo bytte till AJFO, låg Leksand sist och gjorde sitt byte av tränare. Problemen var likartade i Modo och Leksand. Nya lagbyggen som inte presterar.
Medan Perra undan för undan stärkte Leksand, hände inte mycket i MODO under AJFO.
Karlskrona var bättre under våren!
Då hade AJFO haft tid på sig att sätta prägel på laget. Några skadade hade också kommit tillbaka, men det märktes inte genom mer poäng.
Modo var på samma nivå efter ett halvår med AJFO som de var efter en vecka.
Men på nåt sätt har de undgått kritik.
Har alltför många skämts för alla tränarbyten? Inte vågat ställa krav på AJFO?
Varför i herrans namn vill någon i MODO ha dem kvar?
HV:s supportrar slickar sig om munnen. De har förutspått Modos elände. De gläder sig åt AJ:s misslyckande. De kunde se det komma.
Kritiken i HV var främst mot straffträningar som tröttade ut spelare inför viktiga matcher. Och mot pennalism och metoder som pekar ut vissa spelare som energitjuvar. Allt efter tränarens godtycke.
Metoder som inom personalutveckling visat sig vara helt förkastliga och kontraproduktiva.
Inte heller var det så att AJ var populär hos de yngre spelarna. Detta sagt till dem som antytt att AJ nog skulle passa bättre att leda ett yngre lag i Allsvenskan.
Sist, men inte minst:
Vadinnihelviti är det för övertro på att duktiga hockeyspelare är bra på att hantera en organisation?
Vad har de lärt sig i sin skyddade tillvaro annat än att åka skridskor, skjuta puck och knuffas?
Hur lät anställningsintervjun?
Vad är dina erfarenheter inom personalutveckling? Vilka kurser har du gått? Vilka ledarskapsutbildningar tyckte du gav dig mest? Vilken syn har du på utvecklingsarbete? Och så vidare.
Gud har gett MODO många möjligheter till bot och bättring - under flera säsonger. När klubben inte ens fattade efter kvalet mot Vita Hästen så tog Guds tålamod slut och nu väntar 40 års ökenvandring.
Kommentera

Vilken tomhet man känner såhär dagen efter. Längtar till man börjar få lite klarhet på ledar och spelarsidan så blir det lättare att se framåt!

Ser helst att vi börjar om på ny kula med nytt i det mesta inklusive tränare. Vem vette sjuttsingen men Björn Hellkvist kanske? Mattias Karlin måste ju ha gjort ett bra jobb i Västervik men har aldrig sett dem spela så har inget annat än resultat att gå på.

För spelarönskningar så måste ju Johan Persson, Marcus Eriksson och Deilert vara av intresse. Tog en snabb titt på eliteprospects, hyffsad chock när man såg MODO under hockeyallsvenskan ändå, och det finns ju en en hel hyffsade spelare med utgående. Nu har väl säkert dessa spelare intresse från något lag i en bättre liga men annars. En grym målvakt måste ju vara högsta prio dock.
Kommentera

Magnus Rövarn :
Förstår hur du känner och kan inte annat än delvis hålla med. Högmodo går före fall.
Kommentera

« · 1741069 · »