1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507668 inlägg · 4105 ämnen

MoDo - Leksand, bäst av 7

« · 1741069 · » Till forumet

Sv: MoDo - Leksand, bäst av 7
Sawchuk: Angående det här med SHL/allsvenskan och senare NHL. I nuläget kanske det för Wernblom kan vara en fördel att spela i allsvenskan med tanke på att han lär få mer speltid i A-laget än i ett SHL-lag. Förhoppningsvis kan vi ta steget upp med honom i spetsen och han kan få ett år i SHL med som ledande spelare.

Är han såpass bra som vi tror att han kan bli så är det kanske inte alls fel att han får vara med och leda ett återtåg mot sämre motstånd. Nuförtiden är det populärt att dra till NHL när man är 18 år... Jag tror inte det är en nackdel att stanna tills man är ca 20-22år. Titta på Sedin och Forsberg, de lyckades grymt bra. Möjligtvis drog Sedinarna lite tidigt...
Kommentera

Bad_Brett: Jag tror att klubben helt enkelt kände att trycket från fansen var så stort att de var tvungna att ge en kommentar, men att det kanske inte var läge att trycks upp Svardvadet mot väggen så nära inpå. De jobbar ju ihop och vem som helst kan ju se att han både skäms och lider.
Kommentera

Sven Tuta: Frank är ju anställd av modo. Om man förväntar sig att han ska ställa massa kritiska frågor till Svarten så tror jag inte man förstår vad Modo Channel är för något.
Det är allehanda som ska få Svarten att svettas. Och jag tror faktiskt dom kommer försöka. Fast det återstår att se.
Kommentera

Låt oss säga att Volvo gjort ett dåligt årsresultat, under förväntan. I ett inslag möter vi VD:n:
- Man känner sej helt tom. Det har varit dystra miner bland alla avdelningschefer. Tårarna vill liksom aldrig ta slut. Men vi har samlats runt ekborden och kramats. Vi känner ju med alla aktieägare och förstår att de också är ledsna en dag som denna. Vi har ju inte tagit fram nån plan för hur vi ska göra, årsrapporten kom som en fullständig överraskning. Man ser ju volvobilar överallt på gatorna. Hur det blitt så här är svårt att säga. Folk har köpt fel bilar. Vi har haft otur där. Man blir så ledsen.
Kommentera

Monno: Hägglund skrev tidigare att han skulle återkomma om några dagar med en mer kritisk krönika, jag ser fram emot den. Tycker att han skriver bra krönikor, han kan vara kritisk om Det behövs
Kommentera

Hvardeljus: Skillnaden är väl att finansmän sällan tar uppdrag med hjärtat. Snarare tvärtom.
Svartvadet har misslyckats. Men det här laget ska utan tvekan kunna slå ut Leksand i fyra raka.
Hade spelarna gjort vad de skulle så hade dom gjort det.
När vi åkte ur lade jag all skuld på tränaren Monten, som inte lyckades ingjuta mod och ödmjukhet i laget.
Och utifrån sett så skulle jag vara vansinnig på AJ. Snacka om att ge en reporter 10000 om de åker ur. Vad fan sänder det för signaler till spelarna?
Jo, att de är så jävla överlägsna att dom knappt behöver anstränga sig.
Tjänstefel och kontraproduktivt.
Kommentera

hubbenorlen: Kanske problemet är för mycket hjärta och för lite hjärna.
Kommentera

Sven Tuta: måste ge allehanda cred för den bevakning man haft under hela året.
Det är tydligt att artiklar om Modo säljer med tanke på den upptrappning dom gjort.
Sjukt roande också att se Hägglund framför kameran när de får tekniskt strul, eller när de kommenterar "åter till studion" vilket då är Pelle och Adam stående vid sargen 😆
Kommentera

Hvardeljus: Det låter rimligare.
Kommentera

Monno: Det är precis därför intervjun är fullständigt värdelös. Detta är alltså Modo som intervjuar Modo, ändå ser resultaten ut sådär. Det är ju, om man ska vara snäll, ett skämt. Det är så jävla talande för Modo Hockey just nu, amatörmässigt ända ut i fingerspetsarna.
Vad vill man ha sagt i intervjun? Vad vill man förmedla? Berätta? Det är så jävla pinsamt att se vilken nivå saker och ting är på, men så talande för föreningen idag.
Kommentera

Nucky: Jag satt och höll på er med allt jag hade igår. Förstår att det känns väldigt tungt.
Modo var ju flera klasser bättre. Jag tror dock att Modo kommer tillbaka ganska fort. NI har både talanger och gamla stjärnor med feta plånböcker.
Om ett år kan ni ha fått revansch.
Kommentera

Bonäs norra: Chansen är att Sedinarna kommer hem. Då kan man locka andra spelare också till klubben.
Kommentera

hubbenorlen: Modo 17/18

Bjurö
M. Olsson

Hedman Torp
Runesson Lindgren
Ullman Carlsson
- -

- - Karlkvist
L. Nilsson Ottosson Wahlgren
Jakobsson P. Öberg Sandin
- - -

Har själv för dålig koll på allsvenskan, men vad tror ni om denna stomme?
Kommentera

...jobbar på ett företag på orten och alldeles nyss gick företagsledningen ut med ett mail där man tydligen bestämt att den loge vi har i fjällrävenarenan skall upphöra så snart det låter sig göras. Alltså....hur tänkte dom nu ? Det är väl nu man borde stötta som mest eller är det bara jag som inte är tillräckligt bitter ???
Kommentera

hubbenorlen:

Såhär dagen efter känns det lite som en lättnad på ett skruvat sätt. Lite som när en nära anhörig är allvarligt sjuk. Man fruktar slutet varje dag, men när det väl kommer så känns det på ett sätt som en befrielse. Man inser att den person man älskade har varit borta en längre tid och att den stora smällen kom när personen insjuknade och inte vid själva dödsögonblicket.

Jag har följt MoDo i hela mitt liv och har i regel varit förbannad efter varandra förlust. Men de sista åren har jag inte riktigt brytt mig på samma sätt. Det var roligt att följa Ullmark och det var spännande när Steen kom in under lockouten. Men i övrigt har jag inte brytt mig på samma sätt. Och det är inte för att jag är en medgångssupporter, utan det handlar om någonting annat.
Kommentera

Nucky: Lindgren kanske känner att ska det bli allsvenskt spel så kan han lika gärna åka hem till umeå och spela med Björklöven. Torp närmare Jönköping även om jag tror han fått ett stort Modo hjärta. Carlsson snackas det om Almtuna. Han är väl från Uppsala. Ludvig kanske vill återvända till Timrå. Blir inte lätt detta.
Kommentera

Bad_Brett: Det där kunde jag ha skrivit känner jag. "Word!", visst är det så man säger?
Kommentera

Nucky: Vi räknar med att Ludde kommer hem.
Kommentera

Gusse: Ludvig är Stockholmare, så tror han lika gärna kan stanna.
Förbannat svårt innan man vet vilken nivå Modo kommer ligga på.
Har man tänkt bli ett topplag direkt, eller göra liknande satsning som Timrå?
Kommentera

Karl Svensk: Byt jobb
Kommentera

Bad_Brett: Orkar inte klicka mig tillbaka tre år, men mina tankar när vi åkte ur var väldigt lika det du skriver. Med skillnaden att jag ändå såg någon form av ljus i tunneln. Chansen till omstart och annat självbedrägeri. Nu, med facit i hand, inser jag att det var önsketänkande. Det har varit tre väldigt deprimerande år. Det var inte förrän nu, när vi gick vidare till fortsättningsserien som man upplevde något som liknade den gamla entusiasmen.
Och nu har det vänt. Vi har en hel del juniorer som verkligen kan göra skillnad nästa säsong.
Så, var beredd på några mörka år. Men gör ni samma satsning som vi har gjort så kommer det att vända.
Kommentera

hubbenorlen: vi borde inte behöva harva i botten i 3 år innan det vänder uppåt.
Har några intressanta spelare utlånade(vilka man måste skriva nya kontrakt med) samt ett gäng juniorer som kan bli riktigt bra. Ska bli intressant att se var detta leder.
Kommentera

Nucky: Sandin och Carlson är väl klara för Almtuna? I vilket fall tror jag vårt lag kommer se bättre ut än sådär iaf. Med det sagt förväntar jag mig inget superlag men nog ska vi få utrymme för lite mer spets både för backar och forwards.

Finns ju några som sitter på utgående. Deilert, Johan Persson, Joakim Hagelin m.fl. Vill ha spelare som vill framåt i karriären och inte trötta amerikaner.

Viktigaste utav allt är att vi får in en grym målvakt. Olsson och Bjurö sätter jag inte mycket hopp till.
Kommentera

leo: var har du läst det med Sandin och Carlson?
Tycker Bjurö är riktigt bra allsvensk klass.
Kommentera

Nucky: syftar du på Timrå, så har vi ju inte harvat i botten under dessa tre år, vi gick ju till slutspel i år.
Kommentera

Nucky: Nä, man tror ju inte det. Men frågan är ju hur bra ekonomi ni har. Vi gjorde en lågbudgetsatsning men var nära konkurs ändå.
Man vet aldrig hur publik och sponsorer reagerar. Och budgeterar klubben fel så kan det gå fort åt helvete.
Kommentera

Nucky: unt.se/sport/blogg/rinkside/silly-modo-forward-pa-vag-till-almtuna/?blog=4115579&entry=4179156 unt.se/sport/har-ar-almtunas-shl-duo-4178174.aspx

Inget större fan av Bjurö men vi får väl se om han blir kvar till att börja med för hans kontrakt har väl också upphört.
Kommentera

Bonäs norra: Ja nånstans så är det ju ert fel att vi åkte ut!
Hur tusan kunde ni förlora med 6-0 som? Bedrövligt. ;-)
Kommentera

"Vi ska satsa långsiktigt", "Vi ska satsa på juniorerna" osv osv.
Det kanske låter vackert men det är ord för idioterna. Det är en omskrivning för "Vi skall inte satsa" och "Vi har inte råd", ingenting annat.
Kommentera

McFire: Precis så är det. Och det är liks bra att ni inser det redan nu. Då kan nästa säsong bli rolig.
För ni är inget unikum, som tvärt emot alla andra degraderade lag kan satsa er ur krisen.
Jo, det kan ni säkert, med pengar ni inte har.
Men då finns ni inte kvar om ett par år om ni misslyckas.
Kommentera

hubbenorlen: Nu signar jag ut med orden "Vi ses till hösten."
Det ska bli sjukt kul med derbyn igen!
Kommentera

Monno: Ja , det var en mental kollaps den kvällen. De två sista var dock i tom kasse... men ändå urdåligt av mik.
Kommentera

McFire: ..eller så betyder det att de ska satsa långsiktigt.
Kommentera

Klas B:
Balanserat. De karaktärsdrag du anklagar AJ för att ger du själv uttryck för via ditt sätt att skriva. Att komma med befogad/underbyggd kritik mot AJ som vissa gjort är helt i sin ordning.

Att skriva "bevisningen värdelös människa" om en människa som man antagligen inte känner, pga att det lag han tränar åkt ur högsta serien visar att ens egna verklighetsuppfattning är på topp?

Du är säkerligen en rätt trevlig människa, men vad du vill uppnå/tillföra med dina kommentarer idag är höljt i dunkel.
Kommentera

McFire:
Ja att behålla Per och Peter i deras nuvarande roller är inte direkt önskvärt.
Kommentera

Monno:
Ja troligt:):)
Kommentera

McFire: Givetvis vore det trevligaste om man storsatsade och gick upp direkt.
Problemet med om vi storsatsar och misslyckas med att gå upp, ja då äre kört på riktigt med ekonomin.

En långsiktiga mer försiktigare ekonomisk plan är ju betydligt mindre riskfylld.

Det som oroar är att vi har ju inte någon Erkén typ längre som har hårda nypor och brinner för det här som t.ex. Nubben i Timrå gjort.
Det gäller att man lägger ned helt orimligt med tid. Att ha en familj är nog mest en belastning typ.
Kommentera

Nucky: Ja, satsa på juniorer och tänka långsiktigt kan man ju inte göra i SHL. Skellefteå tex bygger ju extremt kortsiktigt. Man behöver inte döda klubben och återuppliva den igen för att sköta den rätt, man kan sköta den rätt istället för att låta den dö också.

Vackra ord som "vi ska bygga från grunden och satsa på våra juniorer långsiktigt" blabla betyder att man inte skall satsa på att vinna, det inser alla som har koll på hockeyvärlden.
Kommentera

Monno: Jag säger inte att man bör "storsatsa" heller, jag har inte ens bestämt mig för vad jag tycker om jag ska vara ärlig.

Jag konstaterar bara att uttalanden som "bygga långsiktigt med juniorer" osv betyder att man inte kommer att satsa för att vinna, man har inte råd att försöka bygga det bästa laget, det är helt enkelt så det fungerar.
Kommentera

McFire: har jag påstått att man måste sänka klubben ner i allsvenskan för att satsa långsiktigt, eller vad är det du försöker säga?
Kommentera

McFire:

Det är väll ganska sunt att inte äventyra klubbens existens.

Men man tycker ju att Foppa,Näslund,Svartvadet borde kunna gå in med pengar och finansiera en satsning. Dom har ju tillräckligt om man säger så.
Kommentera

Monno: Charlotte sa ju i en intervju efter kvalet ifjol att Modo har 1 år på sig, sedan får man ge arenanycklarna till kommunen.
Ekonomin räcker inte längre än så.
Med andra ord får vi gå igenom samma stålbad som Timrå.
Får hoppas att det går att lösa affären snabbare/lättare i Ö-vik.
Kommentera

Nucky: Det är bara att gå all in direkt, skramla alla pengar som går för ett seriöst försök.Brister det så gör en Timrå och starta från botten. Ni har 6 mille extra från SHL år ett, det är nu det gäller.
Kommentera

Nucky: Det jag försöker säga borde väl ha framgått vid det här laget då jag postat ett par inlägg med i stort sett samma innehåll. Jag tar det igen.

"Vackra ord som "vi ska bygga från grunden och satsa på våra juniorer långsiktigt" blabla betyder att man inte skall satsa på att vinna, det inser alla som har koll på hockeyvärlden."

Du ville uppenbarligen göra någon typ av poäng då med att säga "långsiktigt betyder långsiktigt" varpå jag tänkte vara bussig och förtydliga igen att det garanterat betyder mer än så, vill du inte inse det så vill du inte.
Kommentera

Nucky:

Din stomme Nucky tar oss hela vägen till division 1
Kommentera

Klas B:

Jag tror att Forsberg, Näslund och Sedinarna skulle donera en hel årslön till MoDo utan att blinka ifall de visste att det skulle rädda situationen. Men att pumpa in pengar i MoDo i dagsläget är som att fylla på med mer vatten i en tunna som läcker.
Kommentera

Bad_Brett: Ja risken om dom skulle pumpa in pengar som organisationen är nu är att det blir som att ge en hemlös narkoman massa pengar. Dom slipper ekonomiska krisen för nu, men dom kommer göra av med alla pengar på skit.
Eller ja, det är ju bara att kolla på Malmö.
Kommentera

Bad_Brett: Det är det som är så tragiskt, föreningen är så misskött och trasig att det är bottenlöst. SM-guldet för tio år sedan var inte ett resultat av en väldigt bra organisation direkt och sen dess har det bara gått utför.
Men om man gör det hyfsat enkelt för sig och ser till de senaste två säsongerna så har man lyckats vara absolut sämst utan att vara i närheten av att ha de sämsta förutsättningarna, Svartvadet har byggt de sämsta lagen trots att han inte varit i närheten av att ha minst pengar. Då blir frågan till Svartvadet, som alltså tänker sig fortsätta som sportchef, hur mycket mer pengar än övriga lag behöver ni för att vinna Allsvenskan och slå ut ett lag från SHL i en bäst av sju serie? 200 miljoner..?

Det känns som den enda chansen, att gå för det, men samtidigt fullständigt lönlöst..
Kommentera

McFire: Det är tidigt att försöka komma med några kloka ord för det fortfarande för mycket känslor. Det är en blandning av besvikelse, lättnad, förvirring och skadeglädje (riktad mot Styrelse/Foppa/Svartvadet).

Det tog dock inte så hårt som jag trodde, men kanske beror det på att jag innerst inne hoppas på någon form av mirakel där gamla spelare går i hop och satsar typ 30 MSEK nästa säsong, Sedinarna kommer hem och att de som var med att spela oss ur SHL är beredda att förlänga mot matkuponger. Vi vet alla att det inte kommer att hända..... men jag tycker det är dags att vi provar Foppa/Svartvadet mfl . Modo Hjärta. Någon form av insamlings utmaning mellan supportar/gamla spelare/näringsliv.

Jag tror liksom de flesta att vår bästa chans (under min livstid) till återkomst i SHL ligger är nästa säsong. Det som talar för är att Malmö/Rögle/Karlskrona/Leksand inte är etablerade i SHL ännu. Det som talar emot är att ska man satsa ska man ha en bra stomme att utgå ifrån.

Sitter Svartvadet kvar kommer jag dock inte stötta ett återtåg ekonomiskt. Såg intervjun idag och mer osympatiskt framträdande får man leta efter. Kändes mest som att han ville lätta sin egen ångest och att förklara att han bara va en liten del av orsaken till att vi åkte ut. Vi har värvat katastrofalt dåligt under hans tid, men känslan är att det inte är han som värvat utan Hurras/Foppa mfl som hållit i den biten. Med andra ord han vill inte ta ansvar eftersom han inte varit styrande och om det är som jag misstänker har han inget där att göra. Om min känsla är fel så är han inte kompetent och bör i alla fall avgå.

Styrelsen har säkert också en stor del i det här. Utan att ha den minsta aning om hur deras engagemang ser ut idag, tror jag att det behövs folk som brinner för hockeyn och "donerar" mer tid/engagemang än vad någon kan kräva.

Slutligen.... det här inte enbart (men mycket) den nuvarande Ledningens fel, det började redan när man inte förlängde med publikfavoriterna Wernblom/Söderberg som gick till SAIK.
Kommentera

McFire:

Jag har väldigt bra koll på allsvenskan och den kommer garanterat inte bli någon lek, speciellt om man tror att det bara är att plocka upp lite juniorer så blir det bra.

Ett sånt lag skulle bli slaktat.

Folk måste också förstå att spelare i Allsvenskan är oftast sådana som SHL lagen inte velat ha, det kommer att gälla samma regler för Modo.

Det finns undantag vilka ofta bygger på väldigt bra scouting ofta av inhyrda konsulter. Dessa undantag är ofta spelare från andra ligor och länder som gått de lata SHL lagen förbi. Ett exempel är Brock Montpetit som kom från collegeligan i USA. Man får fyra stycken Montpetit för en Torp. Det finns säkert 1000st i som håller den klassen där borta, man måste bara bestämma vilken sorts roll var och en ska ha.

Det finns otroligt många bra hockeylirare i collegeligorna. Titta bara på en kille som Leon Bristedt, han är betydligt mer komplett, till och med en bättre målskytt än Viktor Olofsson men han smyger under radarn för de Svenska lagen därborta, och han är ändå svensk. Förstå vad man kan hitta om man har ögon därborta i en månad.

Att vi ska fylla ett lag som håller allsvensk klass med norrlandsjuniorer är så naivt att man undrar om Modo verkligen slagit i botten eller om inkompetensen kommer att ta det här ner i de riktiga gärdsgårdsserierna.

Det låter så fint med grabbar från bygden och grannens pojk.
Kommentera

« · 1741069 · »