1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507642 inlägg · 4105 ämnen

MoDo - Leksand, bäst av 7

« · 1741155 · » Till forumet

Sv: MoDo - Leksand, bäst av 7
Bad_Brett: Det tror inte jag.
Kommentera

Sawchuk: Helt enig, tror man att man kan förlänga med spelare som Torp, Hedman, Carlsson, Lindgren, Nilsson, Ottosson, Jakobsson osv för att sedan fylla ut laget med juniorer från närområdet och sedan ha någonting att vinna i Allsvenskan så har man inte en aning om vad som väntar. Det laget skulle för övrigt antagligen inte bli så "billigt" som folk inbillar sig.

Ja och där brister Modo direkt, då organisationen inte tillåter bra värvningar, den tillåter bara chansningar, man sköter det hela amatörmässigt om och om igen. Om man skulle lägga en bråkdel av pengarna man lägger på TJ Hensick, Kyle Wilson, Patrick Dwyer och Bobby Butler på att scouta spelare så skulle man enkelt kunna spara en hel del, men det är uppenbarligen för avancerat.
Kommentera

McFire: men herregud, lilla människa!
Slappna av och ta en Toy, du är så konstant skitnödig att det mest blir humor att läsa dina bittra inlägg.
Du har så rätt, "långsiktigt" kan betyda mer än så. Hoppas det känns bättre nu 💏
Kommentera

Nucky: Vakna, öppna ögonen!
Kommentera

Nucky: Jag ber om ursäkt för att jag svarade på din kommentar, jag uppfattade ärligt aldrig att du var en clown. Du kan somna om nu.
Kommentera

McFire: så du tror inte man vill förlänga med Torp, Hedman, Carlson, Lindgren, Nilsson, Ottosson, Jakobsson för att de inte platsar?
Fastän de utgör en form av stomme i dagens Modo är de för dåliga för laget i allsvenskan?
Ok.
Kommentera

Nucky: Det var ett exempel, men du läser uppenbarligen med arslet. Alternativt begriper du ingenting.
Platsar i vad? Modo har inget lag, Modo har idag noll spelare och ledare på kontrakt. Vem platsar och vem platsar inte där och hur "mäter" man det?
Kommentera

McFire: jag antog att du förstod att det var ett allsvenskt lag jag pratade om, precis som jag skrivit.
Hur är det med läsförståelsen?
Kommentera

Nucky: Du förstår fortfarande inte vad jag skrev till Sawchuk om va?
Jag tar det igen, eftersom vi verkligen gick på djupet så förstår jag att det kan vara svårt att förstå.

"Tror man att man kan förlänga med spelare som Torp, Hedman, Carlsson, Lindgren, Nilsson, Ottosson, Jakobsson osv för att sedan fylla ut laget med juniorer från närområdet och sedan ha någonting att vinna i Allsvenskan så har man inte en aning om vad som väntar."

Fick du med det? Läs det ett par gånger. Noterar du att det står "vinna" där bland orden?

Du pratar om något helt annat. "Man" vill förlänga med Torp, Hedman, Carlson, Lindgren, Nilsson, Ottosson, Jakobsson för att de "platsar i allsvenskan" alltså, det är det du vill ha sagt?
Du svamlar bara dynga och försöker göra poänger av någonting jag överhuvudtaget inte har pratat om. Jag kan acceptera om du inte förstår vad det är vi pratar om, det finns fler som inte gör det, det är okej. Svamla med någon annan som inte förstår istället, det blir roligare.
Kommentera

hubbenorlen: Vad yrar du om egentligen? Vad är det jag lägger fram för någonting menar du som är fakta i mina ögon och inte en åsikt? Jag får inte ihop ekvationen till vart det är du vill komma. Helt ärligt.

Kan du ge några exempel, annars låter det som att du hakat upp dig på någonting jag skrivit och sedan gör du ett lösryckt citat till en vedertagen sanning i dina ögon och sedan stämplar du mig som någon besserwisser.

Nog kan jag ha ett hett temperament men du vet åren går...

Uppenbarligen träffade jag en öm punkt på någon ur Härnösandskollektivet. Det är ju inte första gången man fått verbala hot och nedsättande tillmälen kastat efter sig därifrån. Det är nåt ruttet med kranvattnet i den stan. Vattnet i Timrå går ju åtminstone att dricka utan klorering innan avsmak. Det är jag väldigt stolt över.
Bara Bromölla som slår oss på fingrarna där.

Sov gott nu!
Kommentera

McFire: Det måste bara göras ett försök att behålla Skräder.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Sen kanske Sondre Olden kan va nåt, han skulle bli riktigt bra i Allsvenskan och har ju spelat juniorhockey i Modo.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Dags för Sondre att komma hem. Bra förslag. Han verkar ha varit uppskattad hos brynäsarna trots utebliven framgång i poängligan. Bra storlek och jobbar hårt. Kanske behövs en mellanlandning i HA innan han kan lyckas i SHL.
Han skulle vara en stjärna i HA. Där får han all den speltid han vill ha och behöver.
Kommentera

McFire: men lilla vän, det du just skrev var när du citerat mig ang. vilka spelare Modo kunde tänkas vilja signa/förlänga med, sedan lägger du till "fylla ut laget med juniorer från närområdet" vilket jag aldrig sagt. Det var nåt Sawchuk "citerade" Tomas Byberg igår när han påstod att Modo skulle vara laget där grannens grabb spelar, dvs juniorer från närområdet.

Detta blev lite invecklat, så har inga större förhoppningar om att du ska förstå. Men du kan väl ge det ett försök iaf.
Kommentera

S-vikaren: Jonathan Léman. Han verkar ha gjort en okej säsong i AIK när jag EP-scoutar honom. Utlånad från Modo. Helt missat honom.

Axel Brage utgående kontrakt med Vita Hästen.
Kommentera

S-vikaren: Ju mer man tänker på matchen i fredags ju sjukare är den...
Hur fan kan man tappa 3-1 när man inte ens tappar spelet helt? Både före och efter målen tycker jag vi för spelet.
Leksand skjuter 4 skott på mål eller liknande och gör 2mål. Dom har egentligen bara två målchanser.
Det är ju helt sjukt.
Kommentera

S-vikaren: Det viskas om att Sondre är klar för MIF
Kommentera

Monno: Mycket ligger nog i 3-2 reduceringen. Ett inte helt otagbart skott mot en oskymd målvakt. Det öste energi över Läxand och lika mycket oro hos er. Jag är ganska övertygad om att mycket ligger på Reideborn. 77% i en ödesmatch är inte ok
Kommentera

Powerfade: Titta på samtliga Leksands mål och studera försvarsarbetet, de är helt på mellanhand. Skär inte av passningsvägar, blockar inte skott, sätter ingen som helst press, stårrelativt utspridda i zonen, passiva på mellanhand, obegripligt. Kolla highlights så får du se, ganska intressant. Sen går ju skotten rakt genom Reideborn också.
Kommentera

Powerfade: Var inte skottet på 3-2målet på väg utanför, men den träffade Knuts och gick in? Så minns jag det.

Man började agera ängsligt efter 50 minuter. Inte blev det bättre efter 3-2.
Kommentera

S-vikaren: Ja det är möjligt att det tar på Knuts, vilket gör det lite svårare. Men oavsett, 77% i räddningar är inte OK. Hur dålig är Bjurö om han inte blir inbytt tidigare i matchserien? För Reideborn har ju ute varit stabil alls.
Kommentera

Powerfade: Den tar på Knuts. Det gör den. Men frågan var om skottet är på väg utanför. Jag vill av förklarande skäl inte se highlightsen igen.
Kommentera

Powerfade: Man fick Lasse Karlsson - vibbar av denna match, det gick ett sus i publiken varje gång ett skott var på väg att lossas mot Reideborn.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Precis. Reideborns 81% i match 6 kanske hade befoga ett målvaktsbyte redan där. Bjurö hade nu knappast behövt stå på skallen för att bräcka det. Även om modos spel i egen zon lämnade en hel del att önska.
Kommentera

Monno:

Vissa lag får mycket betalt för den energin man lägger ner genom att spela smart. Modo fick snurra i hörnen och ta mycket skott utifrån. Det är ju en taktik från Perra. i match fyra blev jag förvånad över hur rätt Leksand låg i banan och man tillät ha Modo mycket puck, men Modo såg förvånansvärt dåliga ut och man skapade inte mycket farligheter. Jag trodde Modo skulle skölja över Leksand. Men Perra är så smart, han drog ner på tempot osv och sa åt spelarna att ligga rätt. Man kan faktiskt inte säga att Modo är det bättre laget när man åker på pisk i fyra matcher, dom tre man vinner, vinner man till större del för att Leksand visar upp sin sämsta sida än än att man själv är bra. Synd att det inte var någon av plastlagen KHK,Växjö,eller Linköping som åkte ur istället

Tycker faktiskt man borde kunna utöka Elitserien med två lag till, AIK,Björklöven,Modo,Timrå är bra alternativ.
Kommentera

Carl Lejonkräk: haha du vill sänka dem till korpen...du ska vara snäll nu.
Kommentera

S-vikaren: Jag tror pucken tog först på en utsträckt Modoklubba sedan på Knuts och sedan i mål, det var nog inte mycket att göra för Reideborn på den pucken. 3-3 målet skulle han ha tagit.
Kommentera

Powerfade: Bjurö har dessutom var den mest stabile under säsongen. Gör sällan eller aldrig monsterräddningar, men släpper sällan billiga mål.
Han gjorde ett par dåliga matcher efter sista uppehållet och blev därefter bänkad.
Visserligen var Reideborn riktigt bra under samma period och under början av kvalet, men vek ner sig ju mer som stod på spel.
Kommentera

Eller:

Tycker inte man kan lasta Adam för 3-3 målet,
Det är ett riktigt NHL-skott. Det säger bara PANG.
Kommentera

Sawchuk:
Vi kan ju kallt utgå ifrån att ingen planering för allsvenskan har funnits. Finns det någon möjlighet för en ny Sportchef att få ihop ett bra lag på ett ordentligt sätt, dvs ordentligt scoutade spelare etc? Måste man beställa scoutrapporter eller finns de scouter som bevakar ligor/serier och sedan säljer rapporterna i efterhand.?
Kommentera

Klas B: Man kan analysera matchserien hur mkt man vill och försöka hitta alla möjliga djupgående anledningar till att Modo, som logiskt sett borde ha sopa hem det här relativt enkelt, inte lyckades.

Efter 2-0 i matcher och 9-0 i målskillnad gick man förmodligen ner sig nån procent i tron att det var klart. Räcker med att man inte ger absolut 100% i det läget för att motståndaren ska vakna till liv. Tredje matchen är väl alltid lite av en nyckelmatch när man har 2-0 i matcher, där tycker jag att mkt avgjordes.
Sen står Haukeland på huvet och räddar Leksand, heller inte ovanligt i enstaka matcher och speciellt där mkt står på spel, nerver är inblandade och målvakten blir extra viktig (lex -99, när Honken väl ensam bärgade guldet för Brynäs).
Den STORA missen anser jag vara agerandet när man leder med 3-1 och det återstår 10min av sista. Varför beordrar inte AJ att man backar hem, ställer upp och grisar med styrspel i det läget?
Nu fortsatte man att byta chanser, nåt som bara gynnade Leksand.
Sen avgörs allt på ett väldigt slumpartat sätt: Modo bränner ett friläge med 30sek kvar och är så nära från nytt kontrakt i SHL.
Kommentera

Klas B: Har han bara varit ute lite längre och täckt av mera så hade han klarat av skottet. Han sade själv att han borde tagit skottet men blev lurad och trodde Yterell skulle skjuta mellan benen.
Kommentera

Nucky: Jo jag vill minnas att Bjurö var ganska stabil. Kanske blev AJ förblindad av de två nollorna i de två första matcherna. Men jag tror att ett byte av målvakt i match sex hade varit nödvändigt. Dels för att skicka en signal till laget och dels för att ge respit till Reideborn som inte pallade trycket.
Kommentera

Powerfade: Reideborn har alltid framstått som svag mentalt, så man kanske skulle satsat på att bygga upp Bjurö inför kvalet istället.
Lätt att vara efterklok, egentligen är det inte målvakterna som är problemet, utan oförmågan att stänga en match.
När man haft exakt samma problem under 52 omgångar finns det väldigt lite som pekar på att de sista 4(7) skulle bli annorlunda.
Det är egentligen helt logiskt att man åker ut på det sätt man gör.
Kommentera

Nucky: Samtidigt kan man ju tycka att man borde ha lärt sig nåt av dessa 52 omgångar. Men det mentala är komplext och svårt att vända på. Speciellt när matcherna blir mer och mer ödesmättade. Men man borde tycka att spelare på den här nivån borde ha i ryggmärgen att spela enkelt. Inte stå och dribbla på egen blå.
Jag tycker att AJ brister å det grövsta som matchcoach. Han kanske är en bra pådrivare på träning som får killarna att jobba hårt på träning. Men att styra en matchbild verkar inte vara hans grej. "Att alltid hitta en väg att förlora", är urtypen på ett lag som saknar en kompetent matchcoach.
Kommentera

Huge: Det vi såg i sista perioden var väl en sammanfattning av hur det har sett ut under hela säsongen:
- kan inte spela på resultet
- spelar i 55 minuter
- en medioker målvakt
- ineffektiviteten
- coachning
- mm

Gasa eller bromsa nästa säsong, det är frågan.
Finns mkt för o nackdelar än vad som de väljer. Ju längre man väntar desto kallare blir glöden på brasan
Än vilket lag som ställs på isen blir det ingen lätt resa. Modo kommer bli laget som alla vill slå, se bara DIF första år när de gick ned.
Intressant vecka som kommer.

Hur fan tänkte Svarten när han dagen efter säger:
"Jag vill stanna kvar". Det om något var väl ett försenat sprilskämt när han kanske är en av de stora anledningarna till det som har hänt.

Men livet går vidare, det är "bara" hockey vi pratar om 😇
Kommentera

Sven Tuta: Kan vara svårt att byta sportchef nu också. Vi ligger redan långt efter. Vi har inget lag alls just nu. Inte en enda spelare på kontrakt. Skulle vi sparka Svartvadet nu så hamnar vi ännu längre efter och många intressanta spelare hinner försvinna, våra egna som vi hade kanske söker sig vidare för att dom inte orka vänta på att Modo skall komma med ett erbjudande. Behåll Svartvadet och utvärdera hans roll igen när säsongen kommit igång. Nu behöver vi lugn och ro. Inte fler orosmoment och sparkningar. Tror Svartvadet också lättare får med sig andra före detta Modospelare till att ställa upp för laget nu när det behövs.
Kommentera

Powerfade: Ja, absolut.
Det var största oron för mig personligen inför kvalet, att man fortfarande inte hade förmågan att stänga en match.
När man inte lärt sig under 52 omgångar kommer det knappast bli bättre under kvalmatcherna.
Du kanske har rätt angående AJ, synd för jag gillar hur han drivit upp tempot i spelet.
Kommentera

Nucky: Håller i och för med er om det mesta här, men det faller ju på alla lagdelar om man ska vara ärlig. I fredags snackar vi om en match som borde stått 6-1 efter två perioder och vi borde ha fått se en långsam men angenäm sistaperre med defilering. Att inte kunna göra fler mål med ett sådant bisarrt spelövertag bäddar för det som händer sista minuterna.
Men det är ju vad det är nu, bara att leva med även om jag fortfarande har mardrömmar om både Thomas stolpe i slutsekunderna och Emils puckdans på mållinjen i OT. Var inte mycket som skiljde framgång och katastrof när allt samlas ihop.
Kommentera

Nucky: Ja ni blev utcoachade av värmlänningen. Ni hade mycket puck i offensiv zon under hela matchserien men samtidigt höll de er mest ute i hörnen och runt sargerna. Detta kombinerat med dålig effektivitet/storspelande målvakt så kan man lätt bli lurad att man tokdominerar matcherna. Att ni vann med stora siffror några matcher visar mer på att Leksand såg slaget förlorat och sparade krafterna till nästa match.

AJ har ju inget imponerande CV när det gäller sin tränarkarriär. Det är mest käft på honom tycker jag. Det känns lite som "Hemma i Kempis är vi oslagbara" i finalserien -99 Det är väldigt dumt att hålla med extra tändvätska inför en avgörande match. Att han står i TV och lovar vinst och lovar att ge reportern 10000 om de skulle torska är säkert något som man använt i Leksands omklädningsrum.

Jag kan bara önska er lycka till på er väg tillbaka till SHL, där ni hör hemma. Fast ledningens uttalande om att "satsa långsiktigt" på egna talanger känns mer som ett alibi. I min bok så går det inte för så snart en talang börjar blomma ut så sticker de, speciellt om nästa steg för dem är från AS till SHL. Så skall man få kontinutet så måste man kunna behålla sina talanger under flera år så man kan fylla på. Men oftast så blir det att man ersätter en utblommad talang med en ny när de försvunnit till något SHL lag. Ledningen kan fortsätta sin melodi med "vi satsar långsiktigt" efter varje säsong man misslyckas med att ta sig upp.

Det är ett perfekt alibi...
Kommentera

Mano: Det är som Knuts sa. Det krävs lite flyt/tur för att lyckas gå upp.
Han lät nästan förvånad över hur dom lyckades vinna matchen.

Så givetvis var Leksands plan att vi var spelförande. Men att det skulle vara någon taktik att vara så utspelade som dom var ger jag inte mycket för.
Kommentera

Monno: Blir tokig bara jag tänker på det. Helt sanslöst att de kunde förlora det. Betänker man vilket mirakel som krävdes för att Leksand skulle gå upp, känns framtidsutsikterna rätt dystra. En lång och krånglig väg hem.
Kommentera

Powerfade: jo, men supertalanger är inget man kan bygga ett lag på varken i Allsvenskan eller SHL, dom drar alldeles för tidigt för det.
Det är skiktet därunder som är viktigt.
De som håller god allsvensk klass men lite för dålig för SHL, samtidigt som scoutingen måste förbättras in i det oändliga eftersom det just nu är ett dåligt jävla skämt.
Om man sedan har flytet att ett gäng talanger växer under säsong kan det såklart också hjälpa.
Men jävlar vad mycket som måste klaffa.
Bara förbereda sig på att det blir många års vandring i allsvenskan.
Kommentera

Powerfade: Det sjuka är ja att Leksand inte ens forcerade på slutet, de brassade an 4 skott och gjorde 2 mål sista åtta minuterna.
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Leksand tilläts inte att forcera. Hade man backat hem och bjudit på lägen hade kanske Leksand avgjort redan under ordinarie tid. Det är för lite hjärta i försvarsspelet för att man ska kunna spela på resultat. Bättre att suga fast pucken i anfallzone istället.
Kommentera

Nucky:

Den som är sugen kan ju räkna upp ett gäng grymma unga juniorer som lirar i Allsvenskan, som ni då ser är det max en eller två per lag och då finns det ändå juniorer rankade betydligt högre i samma årskull i SHL. Nu tror Modo att dom ska kunna bygga ett Allsvenskt lag med en sådan stomme. Jag vill gärna att herr Byberg berättar i media hur f-n det ska gå till för i sådana fall har han kommit på något helt revolutionerande.
Kommentera

Nucky: "Lilla vän", du har inte en jävla aning om vad jag pratar om, det blev nu helt uppenbart.

"det du just skrev var när du citerat mig ang. vilka spelare Modo kunde tänkas vilja signa/förlänga med, sedan lägger du till "fylla ut laget med juniorer från närområdet" vilket jag aldrig sagt."

Citerar dig?! Jag citerade mig själv, vilket du naturligtvis hade förstått om du läst inläggen du svarar på. Det här var verkligen som att prata med någon från särskolan, jävla tomte. Du kan sluta adressera mig nu, jag för hellre diskussioner med ett durkslag.
Kommentera

Dexter : Det vara bara ett sånt år att allt skulle gå i mot oss !!!!!

Hur fan vänder vi på denna motflyt till något positivt ?

Det som känns så tråkigt i all bedrövelse är att som Modo it är det nu länge sen man fick vara med om något positivt , otroligt vad mycket skit och negativt det har varit runt denna klubb i många år nu !!

Satan i gatan vad vi Modoiter är luttrade !!!

All heder till oss som år efter år behåller det stora Modohjärta trots allt som har varit !

Undra om man har stannat kvar i ett förhållande om man har haft samma nivå på den som Modo har gjort med en under dessa år ?

Nä Modo kamrater nu kör vi framåt !!!!!
Kommentera

Sawchuk: Han kanske säger det han tror att folk vill höra för att få lite lugn. Självklart går det inte bygga ett lag nästa år på bara våra juniorer. Det hoppas jag verkligen han fattar också. Jag skulle verkligen inte vilja byta jobb med herr Byberg nu.
Kommentera

Gusse: Undra vad alla dessa NHL spelare som vi har , aktiva som gamla vad dom tänker ?

Undra om det finns stor hjälp av dessa ännu mer nu i denna svåra tid eller vad tror ni Modo kamrater ??
Kommentera

« · 1741155 · »