1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508355 inlägg · 4106 ämnen

MoDo - Timrå mitt i serielunken 081002

« · 1069872 · » Till forumet

Sv: MoDo - Timrå mitt i serielunken 081002
spud: Alltså, det spelar ingen roll om målvakten hinner med ett ärevarv eller ej. Att han gjorde som han gjorde bakom mål gör det befogat till en utvisning.
Kommentera

Poffa: "Om en målvakt, vars kropp är helt utanför målområdet, när pucken är bakom mållinjen
eller ovanför de två linjerna på varje sida av tekningscirklarna, avsiktligt faller på eller drar
pucken in till sin kropp, eller håller eller placerar pucken mot någon del av målet eller
sargen,"

Han är ju utanför sitt område, och han drar pucken avsiktligt till sig. Tycker det är en tydlig utvisning.
Kommentera

Skarin: Ah, men du avgör själv om du har rätt eller? Ungefär som jag förstod. Har suttit med timråiter i umgängetskretsen som håller med mig. Kan jag då säga att jag vet att jag har rätt? Har försökt igen att se det som en timråit och då chansar jag att du tycker det börjar vid gruffet vid sargen. Men det träffar inte och är inte något jag skulle anse vara försvar till varför Andersson ska hänga som en ryggsäck och ge först en tjuvsmäll och sedan en till innan werner vänder sig om och vevar. Skulle inte på något sätt säga att det var Timråiten som började om det vore tvärt om. Men vill du se det så, är det inget jag kan göra. Som jag skrev tidigare så är det väl lika bra att hoppa till dagens händelser i stället.

Vågar du säga att Hedström skulle fått en utvisning när Hedin fick kliva av matchen? För den situationen är väl inget man kan diskutera och vara oenig?

Får väl snart skäll för att vi snackar om en match för så länge sedan i matchtråder så är väl lika bra att endera hoppa vidare och enas om att man är oense eller bara knipa ihop och inse att äppken och päron ser det helt olika. Ja i alla fall de flesta.

Kommentera

oscaaaar: Tycker inte det är någon direkt tabbe. Pucken styrs väl på en modo-spelare upp över axeln?

WG: Okej, ja då är det ju en 2:a eller 2+2.

Kommentera

spud: I 558 står inget om blockeringen bedöms ske där målvakten är när domaren blåser, eller där han gör pucken ospelbar.

Ja, offside ska det så klart stå. Icing är ett riktigt type-o.

Kommentera

spud: jaa, jag med. men det var ju en liten tabbe av krizan på 3-3 också men vi vann ju och det är ju det viktiga :D
Kommentera

Poffa: Hedström kastade upp klubban som en eftersläng på Hedin i samband med att den förstnämnde vände.
Kommentera

Poffa: Sen är nog inte icing det någon trodde var fallet i samband med 3-3, men offside var det några som ville ha det till.
Kommentera

oscaaaar: Jag tycker att 3-3 var regelrätt. Men ändå vidrigt.
Kommentera

DJ Hemp: Ja det är inte så mycket att tjafsa om. Det är i slutspelet det avgörs och jag hoppas verkligen att vi inte möts redan i kvarten.
Kommentera

Poffa: Jag antar att domaren hämtade stöd för Krizans utv i regel 558, men särskillt tydligt var det inte.
Kommentera

oscaaaar: Från där vi satt så såg man ingen vit yta mellan puck och blålinje. Därför är min bedömning att pucken inte var helt ute. Alltså ingen icing.
Kommentera

vad tycker alla om 3-3 målet? var det offside eller inte offside? som jag tycker så var inte hela pucken ute men jag vet inte?
Kommentera

Men grattis då! Ni behöver ju glädjeämnen även i Ö-vik och särskilt oförtjänt vann ni ju nu inte, även om vi hade väl så goda chanser att avgöra i sista "perren". Väl mött i framtida bataljer i Fucking E.ON Arena!
Kommentera

Wayne Gresky: Från där vi satt såg man inte vad som hände. Jag följde spelet där pucken var och såg bara att Hedin ramlade ner. Hög klubba gissar jag på, men vet inte.
Kommentera

spud: Jag ber om ursäkt jag tog fel på person. Fasen också där föll hela mitt resonemang. Jag vill dock poängtera att det inte betyder att du inte är en oäven jävel. Så. Nu.
Kommentera

Poffa: Och sen har vi ju även frågan om vad Hedström borde haft för straff i Hedin-situationen. Matchstraff eller 2+2, också det en smaksak/bedömningsfråga.
Kommentera

Poffa: Jag läste regelboken hela andra periodpausen för att hitta om vad som gäller i fallet blockering utan att hitta någon info om det är där målvakten fångar pucken som räknas eller hans position då domaren blåser. Det kanske står i något tillämpningsdokument?
Kommentera

Olle: Var står det att jag hade skrikit straff om situationen var omvänd?
Kommentera

shinzawai: Du kan hemskt gärna få bedöma en sak som jag inte kan utläsa ur reglerna. Krizan fick en tvåa för fördröjande av spel. Han tar pucken bakom mål (där får man inte blockera), men åker sedan in i det område där han får blockera. Domaren blåser av då han är i det "blockerbara" området.

Rätt med utvisning, eller inte?

Kommentera

Hawerchuk:

Kul med en vinst, såhär tre livematcher in i serien.
Kommentera

spud: Har inte du just bevisat att du egentligen inte bör kommentera domarinsatsen eftersom du för något sorts kontraproduktivt resonemang där du erkänner att du skriker på straff om det varit en modospelare men subjektivt friar eftersom det är en timråspelare? Att du faktiskt kommer att kommentera händelsen känns ju givet men känner du inte själv någonstans att du kanske borde avstå att fortsätta driva dina argument i frågan?

Cred för att du aktivt väljer att avstå från din annars så knivskarpa objektivitet dock...
Kommentera

spud: Slaget kan nog ha tagit på hans vänstra handske, men det såg inte ut att störa honom på reprisbilderna på TV iaf.

Nogtyckt från mig för ikväll.
Kommentera

Men vilket tröttsamt gnabb. Vi vann. Fredrik Warg är på gång. Victor Hedman är grym. Niklas Sundström är poesi på is. FBK på lördag. Viktig match.
Kommentera

spud: Jag har inte sett repriserna än. Jag kollar just nu matchen på TV. Men min bedömning live är att han får slaget mot handskarna, precis innan han ska på börja dragningen.
Kommentera

Poffa: "MODO bättre. Sören Persson är sämst. Åt båda håll. Hur det inte kunde bli straff för Timrå, t ex. Jösses."

Man kunde få en annan uppfattning av din inledning.

Står du fast vid att han får slaget på handskarna?
Kommentera

shinzawai: Om det hela tiden ska skrivas "jag tycker" så är det många som skulle ha problem med sitt debatterande. Du själv, t ex.

Jag idiotförklar ingen.

Kommentera

shinzawai:

Då ska du höra på läktaren. Ibland får jag öronvärk av alla sanningar som flyger förbi.
Kommentera

Poffa: Nä, men jag har problem med ditt sätt att diskutera. Du är rätt duktig på att idiotförklara alla som inte ser saker som du, och det är trist. Tror inte att jag någonsin sett dig använda "Jag tycker..".

Lill-Foppa gjorde mål och ett par bra byten till, men som vanlig så låg han mest ner och spelade. Han höll undan nån Timråback ovanligt bra men som sagt; spelar liggande för att han är så klen. Ingen stjärna direkt, och helt klart sämre än t.ex. Johan Nilsson när han var i samma situation.
Kommentera

Wayne Gresky: Haha, du är bra rolig du. På vilket sätt skulle jag inte acceptera om jag har fel? Jag gör en bedömning, som jag anser vara rätt. Ni gör en bedömning som ni anser vara rätt.

spud: Domarna gör väldigt ofta rätt.

Kommentera

Wayne Gresky: det finns inte nog med utrymme på hela internet för att överbevisa Poffa. Han ger sig aldrig !
Kommentera

shinzawai: Hmmmm? Läskunnig?
Kommentera

Poffa: Du kan acceptera att domaren gör fel till vår fördel, men du kan aldrig acceptera att du själv har fel. Det skulle faktiskt vara ännu mer uppfräschande!
Kommentera

Poffa: Men du kan tydligen inte acceptera att han gör rätt, till vems fördel vette gudarna.
Kommentera

MorganaLefaey: Mitt liv är värt väldigt mycket. Jag vet ju att jag har rätt.

Sedan är det ju som så att från där jag sitter har vi tillgång till reprisbilder, etc, etc, etc. Men det var det du kanske visste.

Werner började bak i nacken på Bagarn. Sedan var det igång.
Kommentera

shinzawai: Vem var det som slashade? Mitt minne säger att det var Hasse, och då kan man ju undra vad han tänkte åstadkomma med detta, mer än en garanterad 2a eller straff. Och då hade det väl varit vettigare att nita benen så han hade haft en chans att fälla honom.
Kommentera

shinzawai: Låter som alla är mer eller mindre överens om den saken utom Poffa.
Kommentera

spud: För att jag kan acceptera att domaren gör fel, till fördel för oss.

Shinza: Har du problem med att jag väljer att säga emot? Hur var Forsberg idag, förresten?

Kommentera

Skarin: EFTER slaget så drar han pucken till höger och lyfter sen backhanden över. Jag ser inte varför han ska ha straff..
Kommentera

Skarin: Tycker inte heller att det ska vara straff. 2 minuter kändes helt i sin ordning.
Kommentera

shinzawai: "Han får avsluta i det närmaste ostört, kan vara därför. Men jag hade nog krävt straff om det varit en Modospelare som varit fri, men det betyder inte att det hade varit rätt."

Hehe. Precis som alla andra nolaskogsare med andra ord?

Jag tycker inte det var någon straff. Han får avsluta men får strax innan en slashing på benet eller röven, såg inte riktigt.
Kommentera

shinzawai: All ära till Jensa Westins insats i Modo-tröjan hittills i sin karriär. Men nog måste dagens match ha varit hans sämsta, by far? Han hade tamluringen inte ett rätt, varken i egen zon eller djävlarnas. Nu gick det ju fint ändå, så vi bjussar på det och ser fram emot bättre Jensa-insatser. Men det kostade ett par mildare hjärtaattacker.
Kommentera

Poffa: Kan du inte köra en wikipediasökning på ödmjukhet och lyhördhet också och klistra in vad det står då Poffa?
Kommentera

Poffa: Idag ger jag nog Susse pris som modos bäste (och werner som sämste). Däremot har jag prisat Viktor sen match ett. Hans utveckling över sommaren är helt enorm. I åtminstonde två matcher har han verkligen varit modos bäste spelare. En framtida superstjärna.

Föredrar du fortfarande Westin, föresten? ;)

Shiwanzi: Grym match av Forsberg andra omgången irad :)
Kommentera

Poffa: Möjligt, men varför du tolkar det till tiks fördel trots att inte situationen kräver det förstår jag inte.
Kommentera

spud: För en gångs skull håller jag nog med spud här.
Kommentera

spud: Lägg av. Du väljer att tolka situationen så, bara för att det gynnar MODO. Jag hade skrikit på straff om det varit en MODO-spelare som kommit fri, och det hade säkert du också. Även om du nu kommer låtsas som att du inte skulle det.
Kommentera

Poffa: Han får inget slag på handskarna utan den tar på röven såg det ut som. och han går inte miste om någon rimlig målchans, han var inte bättre än så.
Kommentera

spud: Det där med avslut är bortplockat sedan två år. Han ska ha gått miste om en rimlig målchans, och det gör han då han får ett slag på handskarna precis då han ska påbörja finten.

a)  Fem omständigheter krävs om ett straffslag ska utdömas om en spelare hindras otillåtet bakifrån:
- Förseelsen måste ske när pucken är utanför spelarens försvarszon 
 (helt över den blå linjen)
- Den anfallande spelaren måste ha puckinnehavet och kontroll på pucken.
- Den anfallande spelaren måste ha hindrats otillåtet bakifrån.
- Den anfallande spelaren måste ha gått miste om en rimlig målchans. 
- Den anfallande spelaren med puckinnehavet och pucken under kontroll
  har ingen annan försvarare att passera annan än målvakten

Läs på själv.

Kommentera

Poffa: Han får avsluta i det närmaste ostört, kan vara därför. Men jag hade nog krävt straff om det varit en Modospelare som varit fri, men det betyder inte att det hade varit rätt..
Kommentera

« · 1069872 · »