1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511852 inlägg · 4110 ämnen

MoDo - Tingsryd 2022-12-16

« · 2427015 · » Till forumet

Sv: MoDo - Tingsryd 2022-12-16
297: Jag är försiktigt positiv till ett ”stängt system” på ett antal ligor där det finns en röd tråd och en gemensam organisation. Det måste dock fortfarande finnas rörlighet mellan just dessa ligor.
”Golvet” - alltså den lägsta ligan måste nog vara lite större också. Sen är det kanske ändå omöjligt i praktiken att genomföra något sånt utan att trampa hela Sverige på tårna. Det finns alltid något exempel på någon klubb som för nuvarande är hyfsat irrelevant men för all del skulle kunna etablera sig högt upp på sikt.

Som jag ser det nu så har vi 20-22 lag i Sverige som antingen redan spelar i SHL eller har reella ambitioner och förutsättningarna för att spela där. Kanske 20 lag utöver det som är nöjd med tillvaron i HA (även om de ej alla fall verkar klara av det) plus de som har tydliga mål att ta sig upp dit.

Det är charmigt med kvartersklubbar som trillar hela vägen upp till typ HA, likt Pantern men det är aldrig hållbart i längden.
Låst ämne

297: Lite orättvist att jämföra hockey med en världssport som fotboll , men frågan är vad som är bäst för svensk hockey.

Du har SHL-lag(Växjö, Oskarshamn, Linköping med flera) som inte övergöder svensk hockey med talanger. Om man skulle plocka ut en drömfemma med Växjö-fostrade spelare ex.vis skulle man kunna läsa den laguppställningen utan solglasögon. Jag tror inte det gynnar svensk hockey på sikt att drömmen om att avancera i seriesystemet nästintill blir omöjligt, arena-krav, ekonomisk dopning mm.

SHL är ett osunt företag som sätter sina intressen före det bästa för svensk hockey. Förstår det, men gillar det inte, speciellt som SIF sitter i knät på SHL.

Ett annat och stort problem för hockeyn är att det mer o mer tenderar att bli en rikemanssport, men det är en annan historia.
Låst ämne

297:
Jag tror det handlar om andra saker än just cmore pengar till varför vi halkat efter Finland på juniorsidan. Har inte tillräckligt mkt insikt för att uttala mig om varför, det skulle till och med kunna finnas rimliga förklaringar.
Låst ämne

Tarasov: Uppfattar det som att den stängda ligan dödar intresset från ”konsumenternas” håll till viss del där i Finland också. Man tappar mycket genom att ta bort aspekten av degradering/avancemang.

Schweiz har rörlighet mellan NL och SL men som jag förstått det så om man inte åka ut andraligan på grund av sportsliga anledningar. Verkar finnas stort intresse där borta och båda ligorna håller riktigt bra nivå.
Låst ämne

KB: Håller inte med. Charmen med små klubbar är att det är oftast är där talangerna växer upp. Men är man multi-talang som de flesta är kanske man inte vill satsa på en sport där 'mitt' lag inte kan avancera, då kanske man väljer fotboll i stället. Jag må vara naiv, men Sverige är inte USA, älskar att Åshöjden kan nå allsvenskan. Stängda serier luktar unket

Om Red Bull tar över Teg o köper en plats i SHL med ny arena mm, skulle inte bry mej värst
Låst ämne

puffe2: tycker man kan jämföra sporterna i rena tal. För det blir relevant när en fotbollsutrustning kostar noll och inget (kanske inte riktigt noll) och en hockeyutrustning kostar mer än vad medelsvensson har råd att betala. 100% av alla föräldrar till era juniorer i modos organisation är endera förmögna eller så gör dom avkall på väldigt mycket i vardagen för att deras tonåring ska kunna spela hockey. Det bara måste vara en gigantisk bromskloss för möjligheterna för tillväxt i sporten. Hockeyklubba 2500 spänn? Skridskor 5000 spänn?

Håller med om att cmore bidrar till att makten i hockeyn konsolideras till toppen men det är ju heller inte cmores uppdrag att utveckla svensk hockey. Vad dom beträffar så skulle vi kunna spela med 100% ryska spelare i ligan, om folk betalade för skiten så skulle dom ösa tv-pengar på det.
Låst ämne

puffe2: Problemet är ju att Åshöjden Hockey i 9 av 10 fall, kommer krascha och brinna nästan omgående efter deras stora framgångar med tanke på hur det ser ut nu.
Låst ämne

Tarasov: Vi har alltid fler draftade spelare än Finland. Sverige 27 Finland 14 2022.
Hur menar du att vi har hamnat efter Finland.
Eftersom hockeydödarna NHL inte släpper dom bästa spelarna till vm så får vi aldrig spela med våra bästa spelare.
Låst ämne

297: Felet är såklart inte CMores. Det är ett extremt uselt förbund som inte ser till att pengarna går ned i systemet. Hade Timrå haft ens några stora spelare om sådana där skitlag du hånar för uselt publikunderlag som Njurunda och Ånge osv ändå kunnat bedriva verksamhet.
Låst ämne

297: Nu skrev jag SHL, inte Cmore. SIF borde prioritera svensk hockey, inte bara vara en vindflöjel till SHL. Cmore får göra vad dom vill, fortfarande glad att dom sänder allsvenska matcher, trots allt
Låst ämne

Från Hörnefors:
Finlands befolkning är ungefär hälften av vår så det är väl rimligt att vi har fler draftade än dem, de har 3 JVM guld sen 2014.

Final i de tre senaste vm-turneringarna OS guld, visserligen ingen exakt vetenskap men skulle säga att de är steget före oss.
Låst ämne

KB: Tycker fotbollen(om vi nu jämför med en stor idrott då) i Sverige visar på annat. Varberg, Degerfors, Mjällby...Varför är folk rädda för rotation? Infantino kanske vill sitta bekvämt , men varför inte låta skeendet på isen avgöra vilken serie man ska tillhöra? Karlskrona tvingades förköpa sej i en ny arena, så vidrigt. Idrott borde vara på lika villkor
Låst ämne

Tarasov: Löven borde ha dubbelt så mycket publik som MoDo. Allting borde vara dubbelt så stort i Umeå.
Låst ämne

9682: Teg o Löven i SHL ex.vis
Låst ämne

J F K: Förstår inte hur du kan tolka det som att jag ”hånar” småklubbar men jag misstänker att det har något att göra med din tröttsamt konfrontativa attityd. Jag säger inte att dom här klubbarna ska gå under men jag fattar inte vilket ekonomiskt stöd du vill att dom ska ha som gör att folk i en kommun där det bor 19.000 människor (Sollefteå) och som alltid haft 60 pers på läktarna ska börja blomstra.

Driver du en glassbutik på Nordpolen så kommer det gå åt helvete oavsett hur mycket ekonomiskt stöd du har. Du säger att det blir sämre och sämre, från en tidigare ok nivå eller vad? Har dom här småklubbarna fått mer pengar tidigare eller beror deras förfall på andra, externa faktorer?

Ger mig fan på att om du jämför hockey och innebandy så har sporternas utveckling diametralt olika utveckling. Innebandy går upp på bekostnad av ishockey. Finns säkert en djupare och mer nyanserad jämförelse att göra där men hockey är en rikemanssport. Man kan inte förvänta sig evig tillväxt.
Låst ämne

297: Som du skriver om innebandy o hockey. Därför borde SIF och även SHL inse

det stora problem småklubbarna(som fostrar blivande elitspelare) står inför. svensk hockey är mer än SHL. Mer pengar åt folket , alltså
Låst ämne

Såg att folk drog upp den finska ligan, vi ger allt mer våra junior mer speltid ifrån våra egna led, samt håller vi på samtidigt med att jobba mer för importstopp i ligan, enbart spelare ifrån Skandinavien ska kunna räknas utanför importstoppet.

för våra junior är vår framtid

vi hjälper också våran andra liga på ett väldigt mkt bättre sätt än vad Svensk hockey gör just nu, därefter har vi en stängd högsta liga
Låst ämne

puffe2: Det kanske är subventionerad hockeyutrustning som är medicinen då för kommer spelaren så långt att det framgår att det kan bli en ny lidas eller Foppa så kommer klubbarna ändå se till att dom får det som behövs. Det kanske inte direkt ger bredd åt sporten men det tror jag, som sagt, beror på att dom allra flesta inte har råd med sporten.
Låst ämne

9682:
Talangbanken är 4 ggr så liten
Låst ämne

9108: Föreslå 10 mkr mer i stöd till Modo hockey i allsvenskan men stängd högstaliga och du får nog fly illa kvickt 😛
Låst ämne

297: Jag föreslår inget, men med tanke på att dom borde lägga in ett importstopp i shl med i mitt tycke fast inte för oss finnar, för vi är nästan svenskar xd
Låst ämne

297:

Om man vill svensk hockeys bästa så är det dags att se över systemet.

Jag är för att man "väljer ut" 20-24 klubbar som har förutsättning att bedriva verksamhet på högsta nivå. Kraven ska vara att man har a-lag för herrar och damer samt juniorverksamhet för j20, j18 och u16. Utöver detta ska man ha underlag och arena för att det ska vara hållbart ekonomiskt.

Klubbar i divisionen under ska kunna gå upp men måste då visa att de har förutsättningar att tävla och etablera sig på högsta nivå. Annars får de finna sig i att vara farmarklubbar som ska förse svensk hockey med spelare, och självklart bl7 kompenserade för detta.

Högstaligan ska vara stängd och gjord för att hålla kostnader t.ex resor på en låg nivå. Dela in de 20-24 lagen i norr och söder grupper där man möter lagen i sin grupp oftare.

Jag skulle gärna se att lagen vågar lyfta in juniorer och satsar på dessa utan risk att åka ur och tappa 40-50m. Det tror jag utvecklar svensk hockey och skapar fler bra spelare.

Ovan är väl varför Finland gått bra i jvm, deras juniorer får spela I högstaligan och utvecklas genom att träna och tävla med seniorer.

Tror dessutom det lockar publik, många vill ju se de lokala juniorerna slå igenom och bli stjärnor istället för att se någon trött importvärvning som kostar 5-10ggr mer men har ett fint cv floppa.

Som det är nu så riskerar många klubbar sin ekonomi och vågar inte satsa på juniorerna för åker de ur så kommer det i princip vara konkurs.

Men man måste se över hela systemet med tvpengar och nhl ersättning ochbersättning för spelare som värvas från lägre ligor för att detta ska fungera. Klubbarna i lägre ligor måste få mer pengar så de kan utveckla sin verksamhet över åren och på sikt bli en klubb som kan ansöka om att gå med i den högsta ligan. Kanske ska nhl ersättningen alltid betalas till 50% till moderklubben och resterande 50% till den där spelaren gjort sina j18 eller j20 år typ. Inte som idag där t.ex rögle kan plocka in talanger gratis för att sedan ta alla nhl pengar när de skriver kontrakt.

Visst det är tråkigt ifall man tar bort spänningen med upp och nerflyttning, men skillnaden nu mot 90 talet är att det är så mycket pengar och risk inblandat så man offrar juniorer och deras utveckling.

Lönerna kommer säkert sjunka i högstaligan men det spelar mindre roll för alla kan inte gå till nhl eller nla och efter dessa ligor (khl exkluderat) är vi den liga med högst löner ändå och högst status även om lönerna sjunker. Så vill spelarna som inte får plats i nhl, nla lira i Sverige och ha ett jobb med så hög lön som möjligt så kanske de får acceptera 20% lägre lön, det är fortfarande mer än i Finland, DEL mfl.

Är ju inte negativt för klubbarna i Sverige om man får sina toppspelare för 200k-250k i mån jämfört med 300-400k/mån som idag. Mer pengar över till juniorer och damer t.ex. samt möjlighet att skicka mer pengar nedåt i systemet.

Är ju svårt detta, men jag skulle vara öppen för en stängdliga ifall man gör detta på rätt sätt. Tror det finns ganska mycket positiva effekter för klubbarna och svensk hockey, men då får man leva med nackdelarna också då man inte kan ha en modell som löser allt.
Låst ämne

297: Och genom att inte de mindre klubbarna får pengar uppifrån, utan allt koncentreras till de stora klubbarna i de större städerna.

Tror du då att de små får större eller mindre möjligheter att subventionera/låna ut utrustning?
Låst ämne

J F K: ja men är det cmore som ska bekosta mindre klubbars etablering? Fick inte Modo 90 mkr av kommunen över 10 år för att utveckla elitklubben? Det var många års tv-pengar där, kanske ni hade kunnat skicka 10 mkr till Sollefteå så att dom hade haft 150 pers på läktaren idag istället för 60 pers? Eller kanske är det kommunernas (vet att Timrå kommun har stöttat Timrå också) ansvar? Å andra sidan behöver ju inte en kommun tre affischlag, dom behöver bara ett. Dom flesta mindre klubbarna har ju en större klubb i relativt nära geografiskt läge, räknat både SHL och allsvenskan.

Tycker det klingar lite fel att man först tar emot mångmiljonbelopp från kommunen (som ändå har ett ansvar för alla föreningar i kommunen) och sen pekar finger mot en privat aktör och vill att dom ska stödja övriga klubbar som inte fick nåt av kommunen.
Låst ämne

297: Du verkar inte förstå. Jag skrev att det inte är CMore som är problemet. Det är svenska hockeyförbundet som borde ta tag i det hela. Allt började gå snett när SHL fick makten att själva förhandla förbehållslöst. Svenska hockeyförbundet som äger seriesystemet borde se till att man säkerställer typ 25% av tv-pengarna för att fördela nedåt till småklubbar som har ungdomsverksamhet bland annat.

Nu önskar jag att du slutar tolka det som att jag anser att CMore ska ändra något. Jag anser bara att svenska hockeyförbundet ska ta ansvar för att låta hockeyn leva i hela Sverige.

Och håll dig till ämnet. Det är inte MoDo jag tänker specifikt på och vad kommunerna dopar lag med har exakt ingenting med diskussionen att göra.
Låst ämne

J F K: De som föreslår stängda ligor har ofta en övertygelse att just deras lag ska få vara med. Ungefär som när föräldrar i ungdomsidrott gapar om att laget ska toppas, trots att deras ungar kanske skulle ryka först. Är man orolig för svensk hockeys utveckling kan man göra annat än att stänga ligor. Ex.vis att införa krav på att minst 2? juniorer ska finnas med varje match. Går att göra en mängd saker för att bredda basen i svensk hockey
Låst ämne

J F K: Jag förstår alldeles utmärkt.

Du vill att 25% ska gå till småklubbar. Bara för att förtydliga så är det alltså typ 227.000.000 kr du vill fördela till småklubbar runt om i sverige varje år. Fan det låter som att vi kan få se Jaromir Jagr i Järpen IF med ditt förslag. Du vill inte att cmore ska ändra något men du vill att 25% av deras pengar ska gå till småklubbar. Det säger väl sig självt att cmore inte har råd, det handlar om pengar som inte omsätts i vinst för dom.
Låst ämne

297: Det bästa är ju om det tillåts vara en öppen marknad. Dvs om MoDo anser att värdet av deras produkt är högre än det Cmore kan erbjuda, så ska MoDo ha rätten att själva sända sina hemmamatcher.

Det som blir skevt är att Cmore får monopol på att sända all ishockey i Sveriges två högsta divisioner och kan därigenom indirekt vara med och styra klubbarnas öde.

Med en helt fri marknad hade inte detta problem existerat; Då hade MoDo kunnat välja att handla upp Allehanda istället och låta dem sköta sändningarna. Fler klubbar hade säkerligen tagit efter, vilket hade tvingat Cmore att agera och erbjuda mer pengar.
Låst ämne

297: jag bara skjuter från höften mitt i kriget här, men din sista del om pekar finger mot privat aktör stör mig som tusan. Det är ju klubbarna som skapar den privata aktörens innehåll?
Låst ämne

Bad_Brett: Fast då borde vi kunnat ha ett förbund som fördelar pengarna till gagn för svensk hockey. Hade varit ett elände om varje klubb skötte sina rättigheter, jaha idag möter vi Västervik borta, 'hm jaha, då måste man ringa Knohults Allehanda o köpa matchen då,' typ. dessutom med en från hejarklacken som kommentator.

Tycker Cmore ändå ger oss hyfsade sändningar, är det inte SIF som ska hängas ut?
Låst ämne

grimiss: jo fast vad skulle man skapa om man drar bort 65 mkr i bidrag?
Låst ämne

Bad_Brett: hockeyallvenskans avtal löper väl till 2026, efter det kan väl Modo bryta sig ut bäst man vill? Samtidigt bör väl i så fall intresset för att se Modo på tv vara betydligt högre än intresset för att gå på matcherna nu? Tänker på att ert publiksnitt är knappt en halvfull arena på 3800 personer.

Men jag har ställt samma fråga här inne fem gånger och ingen har svarat: borde inte Modo tjäna på att alla klubbar i allsvenskan får mindre tv-pengar? Eftersom ni redan är rikaste klubben och har bäst förhandlingsläge med nyförvärv? Vad tjänar Modo hockey på att Almtuna och vita hästen får större pengapåsar att köpa spelare för?
Låst ämne

297:

"borde inte Modo tjäna på att alla klubbar i allsvenskan får mindre tv-pengar? Eftersom ni redan är rikaste klubben och har bäst förhandlingsläge med nyförvärv? Vad tjänar Modo hockey på att Almtuna och vita hästen får större pengapåsar att köpa spelare för?"

Det finns två svar på din fråga. Samt att det är ett kortsiktigt och långsiktigt tänk.

De flesta klarar att hålla de två tankarna i huvudet samtidigt.

Rent egoistiskt så visst det bästa är ifall man ströp allt till lagen i HA. Då skulle modo, löven och dif samt några klubbar till segla iväg och ingen skulle kunna utmana dem på riktigt. Gör det lättare att gå upp.

Men produkten skulle bli enormt lidande. Modo skulle knappast ha 3800 i snitt om man mötte div1 kvalitet i varje match och hockeyn var bedrövlig.

Sedan skulle det knappast vara positivt för ligan och utvecklingen av svensk hockey och spelare ifall de mindre inte får pengar och går runt, kanske klubbar skulle gå i konkurs under serien. Då har vi ju samma skämt till liga som sdhl där klubbar drar sig ur mitt under serien.

Även med stängd liga som jag förespråkade i tidigare inlägg så vill jag ha betydöigt mer pengar nedåt i systemet så de klubbar som spelare i ha och div1 kan hitta en mening att bedriva verksamhet och utveckla spelare.

Även om inte belöningen att gå upp varje år finns (men man ska kunna flyttas upp om man visar upp rätt förutsättningar) så kan man hitta motivation att ta fram spelare och sätta klubben på kartan den vägen. Man kan se till att ha sysselsättning på orten för personer verksamma inom hockeyn och få betalt genom att utbilda och skicka spelare uppåt i systemet. Sedan har man ett eget slutspel i sin egen liga där man kan vinna något och en del av tv pengarna kan vara vinsten typ, pengar man kan använda för att utveckla sin verksamhet och på sikt kunna ansöka om uppflyttning till en högre liga. Om man ändå inte kan gå upp till shl så kanske klubbar som almtuna, Tingsryd, Västervik, vita hästen mfl finner motivation att tävla med varandra i en liga/slutspel och vara den klubb som sticker ut med att utbilda juniorer och elitspelare. Detta på en nivå där de inte riskerar sin ekonomi och existens om de åker ur. Vem vet en jämnare liga kanske skulle vara positivt för deras publiksnitt och intresset.

För ingen ska inbilla mig att dessa klubbar i dagsläget har som mål och vision att klättra till shl och etablera sig där.
Låst ämne

297: köper i princip allt du säger.

en stängd shl är en bra lösning. det har vi pratat/skrivit om hundramiljoner gånger här inne: norr/söder, heta derbyn, kortare resor, osv.

mitt inlägg var nyss jättelångt men jag raderade.

slutsatsen är att en stängd liga gör allt bättre: fler duktiga hockeyspelare, roligare och mer spännande matcher.

allt handlar om att vinna och det är det jag vill se: jag vill se MoDo vinna, utveckla talanger som sen vinner NT eller VM/OS. idag är det rögle och frölunda som gört det som vi borde göra. det vi borde göra.
Låst ämne

Bad_Brett: gillar det också om det nu inte är så att vi kan komma överens om en stängd serie.
Låst ämne

Esox: Aldrig en stängd liga. Det skulle förstöra allt som är roligt med svensk hockey.
Låst ämne

Esox: Ärligt talat tycker jag det är mest negativt med ett kvalsystem. Visst är det eufori när ens lag går upp men satan vilken ångest det är att åka ur. Och för klubben så blir det ju ett trauma. Ena säsongen har man europeiska världsspelare som spelar i världens andra-tredje bästa liga och ett halvår senare sitter man på en buss till Västervik. Låter ju som manuset till en romantisk komedi med tom Hanks och Meg Ryan.

Nä stängd liga skulle definitivt vara bra för juniorverksamheten och för kontinuiteten. Hade varit en sak om det varje år fanns 7-8 lag som aspirerade på att gå upp men så ser det ju inte ut. Allsvenskan som liga är för dålig för att husera 14 lag så en omarbetning av seriesystemet är väldigt välkommet.

Sen det du skriver om VM/OS. Det är ju lustigt, förr satt man och laddade för dom här mästerskapen och det var kul när spelare från egna klubben var med. Idag är det bara en nitlott att få spelare uttagna till landslaget för får man fel spelare skadad eller utsliten så kan priset bli extremt högt i serien sedan. Det borde inte vara så.
Låst ämne

297: Jag är överlag kritisk mot att svensk ishockey står med ena benet i föreningslivet i andra benet i näringslivet. Det blir mycket fifflande med museum, trottoarkanter, Covid-stöd etc. Eller hur Skellefteå byggde ett guldlag med sponsorpengar från Skellefteå Kraft - som är helägda av Skellefteå Kommun...

Jag tål därför inte det här tjafset om "Buhuu vi gör så mycket för barn och ungdomar, bidrar till jämställdhet, yada yada yada" när man i nästa stund köper in en tjeckisk diva för 500 000 kr i månaden.

Det finns mycket som är unket, och det enda som är rimligt (och som alla tänkande människor begriper) är en strikt kapitalistisk approach, dvs att det blir upp till varje klubb att skapa en produkt som efterfrågas av marknaden och ger god lönsamhet.

Som du är inne på blir det bara töntigt att ett lag som Tingsryd ska få lika mycket TV-pengar som Djurgården, Björklöven eller MoDo.

Skippa tramset och låt marknaden styra. Förbjud bidrag från kommuner och statligt ägda företag. Och låt klubbarna handla upp TV-avtal på egen hand.
Låst ämne

Bröderna Davidsson lämnar HV71. Snart klara för DIF?
Låst ämne

S-vikaren: Finns inte en chans att dom släpper Big Sam !!!
Låst ämne

S-vikaren: Fast då undrar man lite på vart ska dom sätta spelarna när dom som kommer tillbaka ifrån JVM
Låst ämne

S-vikaren: Känns knappt spelbart med tanke på hur Stoppel har värvat hittills, även om värvningen av Nicky D kan ju tyckas lite förhastad om man ska in med dessa två.

Men är nog (tyvärr) bara bra för deras konkurrenssituation att kunna flytta ner 1-2 juniorer ett hack i näringskedjan.
Låst ämne

Trilske: Hur satans djupa fickor har Stoppel?
Dom kommer göra nytta i DIF
Låst ämne

Nucky: Absolut, fyllde väl trots allt en roll i fjolårets HV.

Skulle dock inte förvåna mig om Stoppel haft vetskap om detta men ändå velat värva Nicky D...
Låst ämne

Trilske:
Kanske Skellefteå de blommade trots alllt under Ohlsson i DIF
Låst ämne

Smurfen:
Nä för tillfället lär inte de hända särskilt då de valde att släppa Davidssons
Låst ämne

hockey_21:
Tycker jag absolut inte ser inga direkta fördelar med det, bra juniorer tar platser i a-laget ändå.
Låst ämne

Tarasov: Känns som en prestigevärvning för Stoppel. Gick upp med HV ifjol, tydlig koppling till klubben.

Med tanke på den där fallskärmen så vet man aldrig vad som är möjligt.
Låst ämne

Tarasov: Känns absolut inte otroligt att de bara flyttar till en annan SHL-klubb iaf.
Låst ämne

Bad_Brett: Ja, du kom fram till pudelns kärna. Låt marknaden styra, då blir alla lyckliga?
Låst ämne

« · 2427015 · »