1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

503451 inlägg · 4098 ämnen

MoDo - Växjö, TORSDAG 22 OKTOBER 19:00

« · 1706328 · » Till forumet

Sv: MoDo - Växjö, TORSDAG 22 OKTOBER 19:00
hanzon:

Så vem som helst duger, bara det inte är de vi har nu.

Det känns inte så väl underbyggt, vare sig åt ena eller åt andra hållet.
Kommentera

NuMo:
Det vet varken du eller jag om han är värdelös, bara spekulationer.
Kommentera

hanzon:

Själv tror jag att Foppa är helt jävla värdelös som coach.
Kommentera

mr_brasco: Nästa hemmamatch tycker jag att det varit en fin markering att inte köra någon lineup, alternativt får Öberg åka fem varv.
Kommentera

NuMo:
Bort med Gradin in med Foppa.
Kommentera

mr_brasco: Många som varit kritiska mot aktiviteten i båset den här säsong. Det är dock enkelt att få bukt med, sätt på dem en träningsoverall så glömmer de kanske inte bort sin uppgift.
Kommentera

NuMo: Vi är ju en förening som gillar att chansa så bli inte förvånad om vi ser Lagerbäck i båset inom kort.... med motiveringen "någon vi följt länge.... bra erfarenheter....rätt karaktär....blablabla"
Kommentera

hanzon: Men Alaavara då?

Fan tänk om Huras väljer Gradin och Alavaara.

Pirro kanske är ledig.
Kommentera

mr_brasco:
Ta bort Gradin och låt Larry ta in en ersättare för honom
Kommentera

mr_brasco: In med Loob, Wikegård och Mike Helber.
Kommentera

mr_brasco: Ja backsidan är för dålig. Dock tycker jag 0% av backarna spelar nära sin maximala nivå.
Ska detta funka måste dom göra det nämligen.
Hur får vi dom att göra det?

Sen kan man inte skylla på backarna när många forwards är rent bedrövlig i egen zon.
Om Nilsson och Possler matar puckar till Växjöspelare i slottet spelar det ingen roll om vi så har Weber och Keith på backen.
Kommentera

Monno: Äh låt Hurras vara, börja med att byta ut Svartvadet/Forsberg. Vi ska inte ha gamla "ikoner" som bygger laget. Fattas bara att Skröder blir ersättare...
Kommentera

Monno: Tänkte också på hur sjukt seg Lappy såg ut efter första 10-15min. Såå seg tillbaka vid byten och hamnade på efterkälken direkt vid hemjobben.
Tror faktiskt ett av problemen är att många jänkare är så dåligt tränade. Wilson, Heshka och Lapierre ser alla riktigt sega ut. Tro fan dom har svårt med koncentrationen under en hel match ifall dom inte har nåt flås?
Denne Dwyer, någon som vet något om honom?
Fattar det som att han är en defensiv forward, nåt vi behöver?

Vi mötte alltså Växjö idag. Samma Växjö som vi för första gången mötte i kvalserien för några år sedan.
Dom har blivit bättre och bättre för varje år, utan spelare "från bygden", utan allt jävla kunnande som trots allt finns runt Övik, men med bra ledare, scouting och en hyfsad dollarbunt.
Modo har tagit motsatt väg, återigen.. JustD, hur är det möjligt?

Varje gång jag ser Peter Öberg tänker jag på finalmatch 2 i Övik, Modo är uträknade enligt alla experter efter 14 stenhårda slutspelsmatcher mot Timrå och HV71. Linköping däremot har glidit på en räkmacka till finalen och är skyhöga favoriter med Mårtensson och Weinis(?) i laget.
Första matchen i Linköping förlorar Modo klart, och det bara förstärker experternas dom. Finalen kommer bli 4 raka!
Match 2 spelas i Övik, Peter Öberg snor pucken vid blålinjen mitt i ett Linköpingskt anfall, och ensam med målisen gör han inget misstag. Tror det målet betydde 2 eller 3-0 i matchen.
Precis där och då kände jag att det skulle gå bra. Då visste jag fan att vi skulle ta guld.. Härliga minnen :)

Peter Öberg bäst idag.
Kommentera

Monno: Vi har inte inkompetenta spelare, men vi har 6-7 backar som håller Hög Allsvensk/Låg SHL klass, den siffran är 2-3 för många.
Kommentera

Robin Ztorken L: Ja du... vore så jävla skönt att slippa byta tränare hela tiden bara....
Kommentera

Monno: Vad gör Perra Johnsson idag?
Kommentera

mr_brasco: Ja Öberg är väl typ den enda som i det närmaste får ut max utav sin potential.

Nä jag brukar vara positiv men detta börjar kännas som ett jävla mörker.

Men ska jag ändå vara positiv, Växjö är inte bättre än oss p.g.a att vi har inkompetenta spelare. Vi är spelmässigt bra med i matchen. Men vi gör så jävla mkt misstag hela tiden. Halvdana ingripanden, panik reningar som är en halvmeter hög rakt till växjöspelare. Detta när vi har seriens bästa tekare och det egentligen inte är nån fara att slå icing!
Misstag kan man rätta till! Det finns potential att spela jävligt bra hockey i den här truppen! Men Huras och Svartvadet måste börja göra något radikalt för att få ut det ur dom!

Iofs kan ju misstagen sägas vara inkompetens, men nja mer att man på nå vis agerar fel.
Kommentera

Monno: Jag tycker Peter Öberg gör en bra match. Han är enligt mig underskattad, jobbar hårt och stökar och bökar som ger utrymme åt andra. I dag var den i Modo som såg ut att ha högst medelhastighet och det är iof inget bra tecken.
Kommentera

ivandrago: Att vi hade SHLs bästa målvakt bidrog ju en del där också faktiskt.

Men mkt snack om coacher hit och dit. Men jag var på matchen idag, första 10 så ja, Växjö var inte helt vakna men vi spelade också jävligt jävligt bra. Full fart å allting gjorde fullt ut och rejält.
Sen började pekande och glidandet. Vi kan ha vilket försvarsspel vi vill men om vi utför det halvhjärtat kommer det skita sig ändå.

Och en av dom värsta syndarna är enligt mig Lapierre. Han tappade precis all fart efter första 10. Och var med i toppen av petådutt ligan. Som såklart toppas av Heshka.
Men ta bara vid 2-5 målet (tro ja?), ja det är grymt dåligt av backarna. Men det börjar långt tidigare då Lapierre har läge att bryta spelet på blå. Men istället för att ta i ordentligt å sträcka sig petar han lite halvhjärtat med klubban. Backarna verkar fan tro att spelet är avblåst då han spelar så slappt. Detta gör att dom spelar lika slappt.
Dra ned Lappy speltid. Skit i att han vill producera, han får börja visa att han är en energispelare först.

Nä det funkar fan inte att man bara kör 100% i 30% av matcherna! Detta är ju dock såklart upp till tränarna ändå. Men i slutändan är det spelarna som måste ta i. Som måste kämpa. Som måste lira Heart of Hockey!

Sen Nilssons huvudet under armen hockey orkar jag inte ens kommentera igen.

Positivt: Åter igen utmärker sig inte Torp negativt.
Negativt: Det är i regel inget bra tecken att Torp inte utmärker sig negativt. Det betyder mest bara att man sänkt kraven.
Kommentera

J F K:
tyckte försvarsspelet funka rätt bra Afs första säsong i modo så att han var delaktig i det är inte omöjligt enligt mig
Kommentera

Bad_Brett: Jo detta är vad Modo behöver , så djävla bra :-)
Kommentera

J F K: Och vilken av backarna kan du överföra det resonemanget på av de som var på isen idag, dvs vem går från usel till hygglig?
Kommentera

J F K:

Tyvärr så kan vi nog inte ha för stora förhoppningar på Noah Welch de första fem-tio matcherna heller. Men sen.....
Kommentera

ghostie: Det säger väl allt om cirkus Modo
Kommentera

mr_brasco: Skulle hha varit intressant att se konstellationen Huras och Smith. Låter som en deckarserie😅 Men tror faktiskt att Smith gjorde ett bättre jobb än vad jag insåg när han var här sist.
Kommentera

mr_brasco: kommet Noah Welch och spelar med oss är han nog en hygglig shl-back. Spelar han för Växjö eller Skellefteå är han en av seriens bästa. Då anser jag att han egentligen är en av seriens bästa backar då.
Kommentera

ghostie:

Här är jag för dålig på detaljerna i spelet för att veta i vilken utsträckning Huras gick tillbaks från man man och i vilken utsträckning han ändå har en vilja att nå det spelsystemet i förlängningen.

Det kan ju hända att han började dansar tango för att försöka nå sitt mål. Två steg framåt och ett tillbaks. för att sen ta två steg framåt igen.....typ.
Kommentera

J F K: "Egentligen har vi inte alls seriens sämsta backar, utan problemet är att de spelar som seriens klart sämsta"

Nähä....och då är de inte de sämsta om det gör det över lång tid som många har gjort?
Kommentera

J F K:

Jag håller med dig om att en assisterande har funktionen "att styra upp". Men inte att det kan stå i strid med rådande spelidé som huvudcoachen råder över.
Kommentera

NuMo: Ingen kak inbilla mig om att Anders Forsberg styrde upp försvarsspelet i Skellefteå trots att han var huvudtränare. Det finns inte en teoretisk. Det var backcoach Robertson som gjorde det.
Kommentera

NuMo: Jag hör vad du säger och jag håller med nästan hela vägen... man-man-försvaret under försäsong och inledande matcher var garanterat Huras påhitt och det funkade som bekant inte alls!

När vi sedan så sakteliga gick över till zonförsvar så såg det bitvis bättre ut, men jag tycker att vi faller tillbaka i gamla synder igen, och ingen vet riktigt sin roll. Vi har en försvarsgeneral på gång in, vi behöver en assisterande tränare med försvarskompetens och jävlaranamma som kan motstå Huras "schweiz-ideer", och om det är så att Huras inte vill lyssna på det örat så anser jag att dörren tillbaka till Tyskland är öppen! Kostnaden för att byta tränarkonstellation är långt lägre än kostnaden för att trilla ner en division!
Kommentera

ghostie:

När det gäller att prata hockey är redan Huras Svensk mästare.

Men som det är just nu hade jag hellre haft en snorsnörvlande, stammande och ständigt felsägande coach, som ändå fick ut sina tankar till spelarna och laget.

Nu får man tycka vad man vill om de assisterande tränarna, men det är ändå huvudtränarens tankar och idéer de skall förmedla.

Ingen kan inbilla mig att de assisterande har en egen spelagenda som inte huvudtränaren har en aning om.
Kommentera

Sven Tuta: Istället blev han tvungen att ta rollen som en av våra bästa spelare...
Kommentera

mr_brasco: Fast med Samuelsson hade vi inte bättre backar. Egentligen har vi inte alls seriens sämsta backar, utan problemet är att de spelar som seriens klart sämsta. Jag är 100% säker att om vi hade en backcoach så skulle den biten förbättras avsevärt.

Sedan kan man fråga sig hur Lindgren som är alldeles för svag framför mål och Djuse som återigen inte fattat vad han har för uppgift får så mycket speltid. Heshka går från Finlands bästa back och duktig i khl till en medelmåtta i shl. Hur i hela helvete går det till kan man fråga sig. Kiwi kommer in och är modos bästa back i två matcher. Sedan platsat han knappt. Man kan ju fråga sig vem som ansvarar för dem.
Kommentera

J F K: Var inte Lappe tänkt som en spelare som skulle vara som en böld i arslet på deras bästa formation?
Kommentera

J F K: Laget är på pappret tveklöst bra nog för att sopa banan med åtminstone de tre nykomlingarna, men inte ens detta har man lyckats med... Jag är en luttrad Modosupporter, men detta är ju bara löjligt!

Steg ett bör vara att plocka in expertkompetens på försvarsspel i båset, men jag är absolut inte främmande till att ifrågasätta Huras kompetens! Under försäsongen litade jag till hans tugg, men jag är inte lika övertygad längre!
Kommentera

AntonB: Härligt med optimist i gänget, välkommen ;-)
Kommentera

ivandrago: Bättre trupp? På papperet kanske forwards är bättre..... backsidan är ju SHL:s sämsta och målvaktssidan snudd på lika så.
Kommentera

ivandrago: Samma backcoach och samma andratränare.

Som sagt. Ta in en bra backcoach som får han om backar och försvarsspel. De bitarna fungerar inte. En ny huvudtränare lär vara väldigt mycket dyrare och vi står kvar med seriens sämsta backcoach.

Det finns faktiskt saker som är bra med spelet också. Försvarsspelet är horribelt såklart, men när man åker skridskor skapar man massor av chanser.

Sedan är coachingen märklig. Mot Malmö gömde deras förstalina många poäng. Idag samma sak Växjö. Samma sak mot Brynäs. Varför inte coacha mot motståndarnas bästa kedja?
Kommentera

snowden:

Kanon!
Kommentera

J F K: Ja tydligt är det att nåt fattas år efter år. Sen om man gillar än den ena eller den andra spelaren är upp till var och en. Personligen tycker jag att modo saknar en spelare som bär modo och ställer krav och skapar en kultur av stabilitet och tydlighet. Självklart har tränare och samtliga spelare ett ansvar men tydligt är det att nåt saknas.
Kommentera

Gusse: Nästa två matcher är Skellefteå och Frölunda. Tror Färjestad står på tur också. Ser fram emot ett uppehåll.
Kommentera

Bad_Brett:

Just nu är Charlottes största fiende för att få folk till arenan LAGET själv.

Nu måste man bestämma sig om man tycker att Huras är något typ av geni som kommer att häpnadsväckande vända skutan och förmodligen då utmana om SM-guldet.

Eller om man skall gå tillbaks till vanlig svensk grundhockey och lita på spelarmaterialet.

Visst vi har otur med skador och avstängningar och vi ser hopp i nya "frälsare" som Svartvadet lyckas sno. Men om dessa spelare inte ens får chansen att spela sitt bästa spel pga. att man måste underordna sig något revolutionerande spelsystem så biter vi ju oss själva i svansen.
Kommentera

McFire:
Förra säsongen var det ofta jämt skägg till de sista 10.... Nu är det ofta över efter 30 min. Bättre trupp denna säsong.... Annan huvudtränare.
Kommentera

J F K: Det här kommer att stå mellan Modo , Karlskrona , Rögle och Malmö om vilka som skall slippa kval. Tror ingen av dom här fyra lagen kan komma till ett slutspel eller play in. Det börjar bli ett glapp uppåt nu. Och vilket lag skall falla igenom av dom där uppe?
Kommentera

AntonB:
Ja det är bara du
Kommentera

jämtland: Han är numera billig och långt ifrån sämst. Jag tycker att det är väldigt många som är väsentligt större problem.
Kommentera

Är det bara jag som ser att detta kommer bli jättebra när Dwyer och Welch kommer in i laget? Lägg därtill att Wilson kommer tillbaka och senare även Ritchie!

Tyvärr lär det bli 0 poäng fram till uppehållet men efter det då jävlar!
Kommentera

J F K:

Det är alltid lika komiskt när folk hävdar att Skröder gör alla sina poäng tack vare bra medspelare. Det var likadant när han spelade med Sundström och Zuccarello. Det lustiga är att han oftast gör fler poäng än sina kedjekamrater. Inför kvällens match låg han tvåa i interna poängligan.
Kommentera

jämtland: Skröder kostar förmodligen betydligt mindre än många av de andra "matchvinnarna" i laget, presterar någorlunda, och med tanke på Modos förmåga att sänka spelares kapacitet år för år så är det alltjämt ett under att han fortfarande kan hålla sig på skridskorna!
Kommentera

« · 1706328 · »