1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 09/10

« · 1182760 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 09/10
 Sporthallen. Dom heter ÖIB nuförtiden
Kommentera

spud: Jo, BK96 känner jag till. Jag var ledare för ett ungdomslag i innebandy här i Timrå under några år i slutet av -90-talet. Vad hette hallen de spelade i?
Kommentera

spud: Magnus Häggström pratar jag om. Han gillar jag skarpt...Kanske det finns fler guldkorn i KB65.
Kommentera

arnio: Vem pratar du om?
Kommentera

Dream Team: Sorry jag menade KB65...

Stort hockeyhjärta har killen i alla fall..
Kommentera

Dream Team: Han kan ha menat BK96, ett innebandylag. Men jag tror inte dem är aktiva nu. Fast jag tror inte spelet skulle bli sämre om vi fick tillskott därifrån.
Kommentera

arnio: Nej, det där låter lika illa som Srynäb gör, ungefär. Du måste läsa på lite bättre om dina redan taffliga försök ska ha någon liten chans att bli lyckade. KB65, heter laget, inget annat.
Kommentera

spud: Kanske ni kan hitta en till stjärna från BK65
Kommentera

MorganaLefaey: Det är just nu lönlöst att värva någon ny sålänge vårt lag spelar som 5 individualister ute på banan. Vi måste börja spela och agera som ett lag. Annars kan det komma hit 20 nya som åker solon, det hjälper föga.
Kommentera

Jag skulle gärna se lite mera backskott i PP, 5 matcher x antal PP ,men inget backskott som letat sig in, beror detta på att mza ofta står som pointman,backarna skuter för dåligt,el. är pp´t så dåligt att backarna aldrig får lägen att skuta?
Kommentera

MorganaLefaey: Susse´s skada är värre än vad man först trodde, som jag sa i ett tidigt skede så kommer susse vara borta ett bra tag till.
Vad beträffar nyförvärv så vist kanske modo måste värva nån/några för i dagsläget (full trupp) har vi ruskigt dålig bredd och därtill inga juniorer som är speciellt bra (än?)

Har tittat på 2:a perioden från ssk-matchen och jag blev förvånad, modo äger spelet dock lite pga. några pp men modos verkligt stora problem är helt klar att göra målen, skröder,svarten,mza och green hade ju en handfull riktigt bra chanser men självförtroendet lyser med sin frånvaro och antingen är avslutena på tok för dåliga el. så skuter man utanför.
Kommentera

Ett antal av de lag som Modo skall slåss med när det gäller plats 7-12 har redan värvat spelare för att förstärka sin trupp. SSK-matchen var nog behövlig då det tydligen behövs två väckarklockor för att någon reaktion skall ske i Modo.

Brynäs: Kudroc och Nordquist
Luleå: Fabricius
Skellefteå: Surovy
Södertälje: Bicek

Kanske missat någon också. Men tror faktiskt att varenda en av dessa herrar (även om det inte är de man helst skulle se i modo) skulle göra Modo's trupp bättre.

Hörde dessutom av folk som käkat på arenan när Susse var där att uttrycket dag till dag nog inte borde användas på honom. Men det var väl en vecka sedan nu så kanske läget förändrats lite.
Kommentera

Modo-saik 1-?
Kommentera

Poffa: Ignen anign
Kommentera

Salle: Han har säkert jättekul, om de vinner. Svenskan, Salle. Vad är det med dig?
Kommentera

qwertas: Imorrn? DU om nån borde väl ha kul på matchdagarna. :-)
Kommentera

Bad_Brett: Håller med dig fullt ut i detta. Jag förstår inte varför Skröder och Zuccarello varit orörbara då det gäller att vaska runt i laget.

Så har det ju tidigare varit med Salle och Svarten tidigare säsonger.

Hoppas verkligen att man rör om i grytan till matchen i morgon.
Kommentera

Salle:

Ja, Skröder ser fruktansvärt trög ut. Skulle annars kunna tänka mig att låta Zuccarello spela med Salle och Green och sedan hoppas att de andra kedjorna kan spela 0-0. Sedan kan Häggström få lira med Skröder och Svartvadet.
Kommentera

Lumber Jack: Ja dom måste vaska runt i Skröder-MZA-smeten tills Susse är tillbaka. Antingen in med en center som KAN leverera en pass till dom eller lyft bort Skröder emot nån som spelar enklare samt känns hetare. Hägga eller tom Enström skulle passa bättre än PÅSen just nu.
Kommentera

Wayne Gresky: Ytterligare ett problem är att inte ens den berömda plantskolan håller måttet längre. Från att ha varit i en klass för sig, till att ha relativt bra juniorer så har man nu ett J20-lag som ligger sist i sin serie. På sex matcher har de skrapat ihop fyra poäng och har en målskillnad på 15-24.

Så nu, när till och med den egna plantskolan sviker, måste man förlita sig på nyförvärv utifrån, som är tillräckligt bra för att lyfta laget men de får samtidigt inte vara tillräckligt bra för att dra vidare till NHL om något år. Ett problem om något på sikt.
Kommentera

Wayne Gresky: Att ha en hel hög gamla spelare är inte ett problem om man anväder dem till att skola in nya förmågor. Men nu har man helt plötsligt petat ned Häggström i en medioker kedja istället för att låta honom spela i en bättre omgivning (ja, eller mindre sämre). Lyft exempelvis bort Skröder ur första linan och sätt in Häggström med Salle och Zuccarello.
Kommentera

NuMo: Problemet är att det inte bara är ett problem, vi har flera problem. Nu underpresterar (alternativt är så här dåliga numera) veteranerna, och de nya som ska ta över håller allsvensk klass. Det krävs en mästerlig sportchef för att reda upp det här...
Kommentera

ante08: Ta reda på det du.
Kommentera

Poffa: På samma väg var ju BIF när de anställde Boork som gick in och möblerade om så den attityd de höll på att skapa försvann. Kanske inte hade varit så dumt ändå med Boork, kanske räcker att hota lite grann bara?
Kommentera

Poffa: skulle då inte bli förvånad om ni bryter eran dåliga trend mot oss på Tisdag. Hur ser det ut på skade fronten hos er förrsten.
Kommentera

Wayne Gresky: Exakt samma sak som jag sa igår efter matchen. Vi är det nya Leksand. Med en skillnad, vi kommer inte ha 5-6000 åskådare när vi spelar i Allsvenskan.
Kommentera

Wayne Gresky: Problemet är alltså inte de etablerade utan de som skall ta över.
Kommentera

NuMo: Vi påminner idag ganska mycket om det som var början till slutet för Leksand. Tomas Jonsson, Magnus Svensson, Jonas Bergqvist, Per-Erik Eklund och "Masken" gjorde dem till ett topplag. Några år senare så slutade alla och vad som hände med Leksand vet ju alla.
Kommentera

supertrött: Det låter inte så bra.
Kommentera

NuMo: Näslund ska inte offra livet, han ska göra mål.
Kommentera

spud: Jag håller med i sak. Fast i väntan på sådana får vi nog ställa vårt hopp till Foppa och Macke, samt någon artistare.
Kommentera

spud: Jag vill egentligen inte ha Macke foppa och dem. Jag vill tänka lite mer långsiktigt och få in spelare i åldern 20-24 som skiter i allt och som bara kör, på träning och på match.
Kommentera

supertrött: Men kommer Näslund verkligen att vara beredd att offra livet i matchsituationer?
Kommentera

supertrött: Man kan inte övertala Markus till något. Han är inte den typen riktigt. Man kan hjälpa till en aning med beslutet men beslutet är hans.
Kommentera

MODOJohan:
Jag vet inte om jag vill se en övertalad Näslund i Modo.
Jag vill se en Näslund som själv verkligen vill spela. Det är nog bara då som det kan bli riktigt bra.
Kommentera

MODOJohan: Modos skyldighet att övertala Näslund? Vad är det för jävla snack?

Näslund bestämmer själv om han vill spela, eller ej. Modo ska inte försöka övertala någon, däremot kan de "höra sig för". Övertala?! Bah!

Kommentera

Bad_Brett: Alldeles utomordentligt uttryckt. För att jag ska bli nöjd över truppen så vill jag ha in Haydar och Forsberg. Sägs även att Näslund kör riktigt hårt gymmande, så anländer Haydar och Forsberg så tror jag att Näslund kommer att krita på.

Det är fan Modos skyldighet att övertala Näslund om att han borde spela hockey.
Kommentera

NuMo:

Problemet är att MoDo har satt sig i en situation där de är helt beroende av Sundström, Salomonsson och Svarten, samtidigt som spelarna i sig inte egentligen har någonting att förlora.

Missförstå mig rätt, jag tror ingen förlorar en match med flit. Men om man vet att man gör sin sista säsong, känner sig ganska nöjd med att ha vunnit ett SM-guld, går man verkligen in med huvudet först i närkamperna och riskerar att åka på en hjärnskakning som kan ge dem men för livet?

Det finns inte många som Forsberg, som gör vad som helst för att vinna till vilket pris som helst. Därför måste man se till att värva spelare som har ett tydligt mål, som vill visa upp sig etc.

Det sorgliga är, att för bara några år sedan när Färjestad var så bra, var MoDo-supportrarnas attityd ungefär denna:

"Vänta ni bara, när Jönsson och Nordström inte håller längre så kommer ni få harva i bottenträsket i flera år eftersom ni har obefintlig ungdomsverksamhet."

Färjestad har klarat generationsväxlingen utmärkt, däremot har det gått åt pipan för den berömda plantskolan MoDo.
Kommentera

Någon som hört något hur det ser ut med susse,hållberg å timmy?

Och kanske något nytt i haydarfrågan?
Kommentera

spud: Visst är det så. Kontrakt är ju utformade precis på det sättet. Man bestämmer sig för något för båda parter att förhålla sig till för att båda parter skall få önskat utbyte i form av kontinuitet.

Ett avtal skall ju ge trygghet just eftersom allt inte är förutsägbart, annars hade det ju inte behövts skrivas kontrakt. Spelar skulle kunna gå dit de kände närhelst de ville utan att bry sig om någon annat än sig själv och klubben skulle kunna sparka spelare på stående fot ifall en bättre fanns tillgänglig.

Alla klubbar bråttas ju med sama problem, inte bara Modo.
Kommentera

NuMo: Problemet med deras löner är ju att dessa hindrar MODO att värva andra, att de som har betalt för att vara våra stjärnor inte presterar stjärnspel, sen spelar det ju ingen roll för mig om stjärnlönen är 300k eller 15k i månaden.
Kommentera

spud:

Om jag tillåter mig att tolka tongångarna hos många av oss supportrar, är ju att att spelarna inte lever upp till de förväntningar vi har på dem. Många har ju inte ens höga förväntningar om dem längre utan verkar bara tycka att de har för höga löner jämfört med vad man kan förvänta sig.

Man verkar tro att spelarna inte ens föröker rättfärdiga sig själv genom att göra rätt för sin lön. I min värld är inte det troligt.

Undertonerna i kritiken resulterar alltså i att förslaget till lösning blir att sänka lönerna eller sparka de spelare som tidigare ansågs vara stöttepelare i lagbygget. (Och faktiskt fortfarande räknas som stötttepelare.)

Inget av de lösningarna är särdeles kreativa. Laget blir inte bättre utan de spelarna och deras prestationer blir heller inte bättre för att man sänker lönen. I praktiken så vill vi ju inte ha lågt betalda spelare heller om vi utan prut skall koppla prestation till lön.

Sparka spelare. javisst. Men vad är det mirakulösa kontraktsförslag som kommer att ersätta dem med nya, bättre?

Så fort någon kommer på det så kommer vi att kasta våra skjortor efter att ha använt dem en gång, bara för att sätta på oss en ny i stället för att vårda den använda.
Kommentera

NuMo: Jag menar inte att deras krav var negativt, det satte säkert igång lite nya tankegångar. PÅ samma sätt kanske någon ska sätta fart på tankegångarna hos svarten och co att de börjar fundera om det är något dem kan göra annorlunda, om det är något som kan göras bättre.
Kommentera

Berka: Långtidskontrakt som ju bygger på att våra hemvändare från NHL hellre slår ner sina bopålar här i stället för i någon annan storklubb är egentligen det enda verkliga locktonerna sm verkligen gör skillnad.

Jag skulle hata att se våra hemvändare välja storklubbarna när de vänder hemmåt i stället för Modo.

Kanske är vår förbannelse att vi har haft för bra utdelning. Spelarna har blivit för bra, hamnat i NHL i stället för att ambitionslöst bli kvar i klubben. Kanske skall vi strunta i att skriva kontrakt med hemvändarna på annat än prestationsbasis och bygga på med Husumspelare och Nylandspelare, precis som på det goda 80-talet.
Kommentera

NuMo: Där följde det visst med lite skräp.
Kommentera

spud:

Att de inte presterar enligt sina ambitioner betyder inte att man inte har dem eller att man inte försöker nå upp till dem.
höja sin ambitionsnivå

Hur deras ställningstagande angående att man ville att klubben skulle höja sina mål på något sätt skulle tolkas som en dålig sak nu i efterhand, mot dem personligen trotsat logikens enkla spelregler.
Kommentera

NuMo: Själklart spelar den sociala biten oxå in när det ska värvas.
Jag säger inte att spelarna funderar över deras lön gämfört med deras prestation, de jag säger är att de är idiotiskt att skriva långtidskontrakt, det blir svårare att förnya truppen då många redan har bestående kontrakt.

Viss skillnad på tex. hasse johnsson och foppa då foppa har varit kanske världens bästa hockeyspelare under många år.
Foppa skulle jag gärna se spela med modo, men varför erbjuda han ett långtidskontrakt? Finns det någon anledning till de? Antingen spelar han i nhl eller i modo, likaså svarten,hasse,susse,timmy mfl.

Däremot unga talanger och spelare som är under utveckling och har framtiden för sig ska man försöka signa under en längre tid då dom formodligen och förhoppningsvis blir bättre å bättre.

Mza kom som talang från norska frisk asker, en spelare som kunde blivit flipp el. flopp. Hans lön sattes med rätthet lågt (ca 20 000 har jag för mig) eftersom man inte viste om han ens skulle klara spela i es, de visade han ju direkt att han klarade och mer därtill så när hans nya kontrakt nu skrevs kan jag lova att lönen nog steg 500%.
Kommentera

NuMo: Naturligtvis får spelarna underprestera ibland, men att som i MODO ha en kärntrupp som är överbetald och inte gjort en bra säsong sett över hela säsongen på väldigt länge(även guldåret var ju magstarkt emellanåt, och utan en klack från Horavara hade den säsongen varit ett misslyckande) är ju IG.
Speciellt svarten och Salle som engång sa upp sina kontrakt från MODO för de ville se mera ambitioner och mer framåtanda. Då kanske man kan se sig själv i spegeln och kräva detsamma av sig själv som man kräver av omgivningen.
Kommentera

Berka: Förutsättningarna att värva spelare är sämre för Modo än t.ex. Frölunda. det är fakta. Vi måste erbjuda något annat som kan locka spelare att stanna. Det som var rimligt när spelarna fick sina långtidkontrakt är därmed enligt mitt sätt att se det lika rimligt nu.

Låt mig påminna om att även Foppa är över 30 och jag skulle bli överlycklig om han tillät sig att skriva ett långt kontrakt med Modo.

Prestationen har med annat att göra Att spelarna tror att de är bättre än de är är säkert en av dem. Jag tror faktiskt att ma har glömt hur ont det gjorde att ta sig till ett SM-guld. Dåliga lagbyggare är en annan viktig sak. Ridell ifjol var ett stort skämt och om något är sant med gamla spelare är det säkert att de inte kan ta skitår (undermålig kvlitet) utan att tappa mer än unga spelare.

Spelarnas löner är jag däremot säker på inte har med saken att göra över huvud taget. Jag är övertygad om att alla spelare vill överprestera. Det ligger i idrottens natur. Ifjol överpresterade t.ex. Zucccarello, jämfört med den lön man erbjudit honom. Inte var det någon som tyckte att han skulle spela som den lön han fick.
Kommentera

NuMo: Problemet som jag ser de, ligger flera år tillbaka, då ledningen valde att långtidskontraktera hemvändarna med bra lön, vilket då säkert va helt rimligt, men som vi alla vet så blir man sällan bättre när man passerat 30.
Idag spelar dom kvar på dessa kontrakt men har blivit mycket,mycket sämmre, hade man kontrakterat dom tex.år för år så hade man lättare kunat basera lönen utifrån prestationen och skapat en mycket bättre ekonomi och möjligort för fler bra värvningar å skapat en bättre och bredare trupp.
Många kontrakt går ut efter denna säsong så då lär väl modo omförhandla lönerna rejält.

Tyvärr så e det hur man än vrider och vänder på de pengarna som styr de mesta.
Kommentera

« · 1182760 · »