1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 09/10

« · 1192304 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 09/10
mikenomad: I nuläget behövs de nog en dynamitladdning i röven på skröder om han ska vara bra för gud vad han inte har varit sig likt från tidigare säsonger.
Ja caslava kan nog vara ett riktigt bra förvärv.
Känns som att modo måste upp minst 2 snäpp för att kunna ta poäng, men som sagt de lär nog visa sig på tisdag :)
Kommentera

Berka: Ja, han betyder mkt inte minst för kampmoralen. Till på tisdag ansluter dessutom vår tjeckiska "artist", backen Petr Caslava...

Fast lagom till på tisdag lär väl media ha retat upp Skröder så till den milda grad att han stänker in en tre-fyra baljor, för att inte tala om hur många er egna, norska "Z" lär göra..:-/
Kommentera

mikenomad: Haha ok ok, ingen fara på taket.
Blir nog spännande iaf på tisadg, ni har ju fått in sonneberg som verkar vara ett riktigt energiknippe, kan vara tungan på vågen sånna spelare
Kommentera

Berka: Ska backa lite ang. mina kommentarer till ditt svar på mitt inlägg 11.34 idag. Ser nu att jag skrivit "Tisdagens match är något av en motsvarighet till mötena i slutspelen" när jag menade "Tisdagens match är något av en motsats till mötena i slutspelen". En liten men ack så viktig skillnad, innebörden blir ju aningens annorlunda...kanske mer i linje med vad du tyckte?
Kommentera

scim: Var väl många år sedan modo var bra i den formen?! Känns som att vi aldrig kommer vara bra i pp, men jag tror på lite enklare spel, kanske försöka ta mer skott från blå, nu spelar vi runt och försöker göra en jönsson,nordström,prestberg att spela in varenda puck.
Kommentera

arnio:
Du har rätt. Bartecko kom ju in senare. Det är ju ett sånt spelgeni vi behöver just nu. Madsen fyller nog en funktion i denna tunna trupp.
Kommentera

Nikki Nine: Vi ska tydligen träna power play också...har vi inte gått om den kursen tillräckligt många gånger?
Kommentera

Icing-Ove: Klart att det kan gå, man vet ju aldrig men var det inte så att det var när Bartecko kom som allt vände? Jag kan ha fel...Modo tog in en Dansk på try-out.
Kommentera

arnio:
Jag ser paralleller med Luleå Hockey 2008-09. De hade 9p efter 11 matcher och alla krönikörer m.fl. ville se Roger & Roger fara och flyga. Laget kämpade dock på som bara fan. Man hade ju bra spelare som fet-Omark (Wikegårds ord just då), Harju, Bartecko, Obsut, och Chabada.

Sedan fick man ihop det, började plocka poäng och slutade 5:a med 87p, 12p efter 1:an.

Det kan gå.....
Kommentera

Berka: Klart att Horova borde sparkas!
Modo måste inse att de har en tunn trupp och spela ett mer försvarsinriktat spel. De måste spela igelkott och gå på kontringar, jag ser kontringsstarka spelar i Modo med Zuccarello i spetsen.

Sedan kanske en ny tränare kan få till PP och även bli en nytändning för spelarna.
Kommentera

Nikki Nine: Varför ska man sparka horava? Han har gjort vad han kunnat, med detta spelarmateriel kan man inte göra så mycket annat. Det har ju funnits förfrågningar om att gå ner på folk, men svarten har ju sagt att det sliter för mycket på de äldre, att dom inte orkar.
så de enda receptet är att värva, hur trist de än kan låta att "köpa" ett lag så är de enda utvägen ur denna kris, modo har för många dåliga spelare för att kunna vinna matcher
Kommentera

Nikki Nine: Även Wennerholm tror sig veta vad som behövs göras - sparka Horava och Malek. Han tycker även att det är dags för Svartvadet att visa vägen - Svartvadet som varit en av få ljuspunkter i år...

www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wennerholm/article6013486.ab
Kommentera

Nikki Nine: haha så han du posta ditt svar på min fråga innan jag han posta frågan =)
Kommentera

"Klubben har problem att knyta till sig spelare, och enligt uppgifter till SPORT-Expressen har flera nobbat Modo - bland annat kanadensiske drömvärvningen Darren Haydar."
hockey.expressen.se/elitserien/1.1755925/tankbara-nyforvarv-nobbar-modo

Nyström säger även att Skröder ska få mest kritik för fiaskot:
hockey.expressen.se/elitserien/1.1755923/nystrom-han-har-inga-ursakter-alls

Mest kritik vet jag inte, men kritik ska han ha.
Kommentera

spud: Man kan inte kräva att vi skall ha mer poäng när man inte ger tränarna möjligheten att ha ett ok material. Men visst ser vissa av de bättre spelarna slöare ut än de borde. Frågan är om det är tränarens fel eller åldern.

Känns mer som att man med en sparkad tränare har mindre möjlighet till nyförvärv och då sitter man ännu mer i skiten.
Kommentera

spud: Förhoppningsvis har han väl iaf lite mer takt och ton gällande juniorspelarnas flickvänner än "Masken".
Kommentera

spud: Ja, faktiskt. Men vi härnere ska väl inte skratta allt för mkt trots att vi ligger en hel poäng före er....
Kommentera

mikenomad: Ja tyvärr, det känns som han agerar i panik. Snackar om att själv gå ner och ställa sig i båset... Hela Modo känns lite LIF.
Kommentera

spud: Det är "Masken"-varning på Freddan...
Kommentera

Dream TeamNej, det borde tillhöra kategorin, TIKs sportchef gör bort sig igen.
Kommentera

spud: Det borde tillhöra avdelningen "ingen är förvånad".
Kommentera

Nikki Nine: Har freddan trampat i klaveret igen... Hans media vanor bör rendera honom rätt mycket smisk på stjärten.

Han målar in sig själv i ett hörn och han är bara dålig. Freddan blir mer och mer ifrågasatt hos mig.
Kommentera

Lumber Jack:
Så har werner spelat in en ny version av sin lineup låt i hopp om att skrämma skelääftä i eftermiddag

www.youtube.com/watch?v=tPvxQ5cSeZQ
Kommentera

Lumber Jack: Du glömmer att vi inte har vunnit i Skellefteå sen dom gick upp i elitserien att vi då skulle lyckas med det idag känns inte särskilt troligt men man kan ju alltid hoppas
Kommentera

"Modos tränare Miloslav Horava satt i går i ett timmeslångt krismöte med sportchefen Fredrik Andersson.
Klubben väljer att inte sparka Horava just nu - men ställer ett krav på slovaken: Höj rösten i båset.
- "Milo" och Steen måste driva på laget hårdare. De måste vara mer aktiva i båset, säger Andersson."

Länk i länktips.

Sen erbjuder Boork sina tankar:

"Sparka målvakten Roman Malek och byt sportchef.
Så ska Modo lösa krisen kortsiktigt.
Långsiktigt finns så mycket mer som måste göras för att rädda klubben."

hockey.expressen.se/elitserien/1.1754889/boork-lat-horava-stanna-sparka-malek
Kommentera

Salle: Saxofobi är inte att leka med...
Kommentera

Lumber Jack: I den matchen kom vårat 1:a av 2 backskottmål hittils om jag inte tar fel, timmy´s skott i slutet

Det lönar sig att skuta
Kommentera

Lumber Jack: Bra grupp och bra låt.

Fast detta är väl din favorit och livsdevis?

Kommentera

Berka: Vi möter Schtaan, som vi slog på ett mycket övertygande sätt hemma. I dag börjar vi klättringen!
Kommentera

AM: Blir väl inte mindre eländigt om jag ger fan i å titta?
Att modo spelar div. 2 hockey vet jag redan för de har dom gjort de senaste 11 matcherna, så chansen att dom helt plötsligt spelar fantastisk hockey och vinner i en av elitseriens svåraste bortamatcher är inte stor, dock har jag hoppet kvar även om de i dagsläget är lika dåligt som vädret.

När matchen börjar står de 0-0 , de är possitivt
Kommentera

Berka: Men ge fan i att titta då...
Kommentera

Wayne Gresky: Snart börjar eländet
Kommentera

Wayne Gresky:

Jag läste på Facebook att han skulle göra comeback. Han, Jansson och Bengt Hedin.
Kommentera

Berka: Med tanke på åldersstrukturen i laget var det helt rätt att släppa Micke P. Det är ju inte direkt så att 35+ är en bristvara i dagens lag. Tyvärr så misslyckades ju Mad Ecke kapitalt med att hitta en vettig ersättare.
Kommentera

Modoante: Nä han var mindre framträdande i grundserien , men med förslitningskador på truppen gjorde att han fick mer speltid och visade klass i slutspelet.
Kommentera

Berka: Om jag minns rätt så var han grym i slutpelet det det året men han var inte lika imponerande i grundserien.Vilket nog var anledningen till att han inte fick förnyat kontrakt.
Kommentera

arnio: En riktig gåta att man släppte micke P efter säsongen 06/07.
Han skulle jag gärna sett spela i modo igen.
Kommentera

Lumber Jack:

Man upphör aldrig att förvånas. Stor TV-underhållning
Kommentera

Lumber Jack: Micke och Tommy Pettersson skulle sitta som en keps. perfekt till en fjärdekedja i Modo, de är två riktiga krigare.
Susse spelar idag i alla fall men det blir nog torsk ändå.
Kommentera

AM: Skit är skit och spillning spillning. Gammalt djungelordspråk.
Kommentera

supertrött: Precis! Eller för att citera min namne i Hellacopters:

"Det går inte att polera en skitkorv."
Kommentera

Poffa:

Mitt förslag är att sluta träna pp.
Har vi nu tränat detta i så många år så funkar det bevisligen inte med de spelare vi har att tillgå.
Ordern ska vara : in och anfall !
Ingen jävla uppställning utan allt focus på att gå på mål och sätta en .
Kommentera

Poffa: Det jag stör mig på både i power play och annars är att spelarna går mot varandra när de har pucken under kontroll och från varandra när de inte har den under kontroll. Det känns helt tvärtom mot hur jag vill spela. När forwards passar back åker de ju först tillbaka och slår en tvåmeterspassning. Det blir inte så mycket tid över till att skjuta på då.
Kommentera

Poffa: det är väldigt fult, hasse har snart nött hål på sargen då han alltid hellre lägger puckarna brevid mål och hoppas att dom studsar in framför målvakten, rätt ofta sönderläst av en skaplig målvakt.
Kommentera

Nikki Nine: Med tanke på vilket material vi har att tillgå ser jag två möjligheter i PP. När Susse spelar ska han, Skröder och Aasen spela ett snabbt passningsspel nära mål. De klarar av det.

Den andra PP-formationen (jag hatar att vi inte har två uttalade PP-formationer) ska spela på en enda sak: Skott från blå. Vissa säger då, vi har inga backar som kan skjuta. Själv säger jag, minns Kaberle. Han kunde heller inte skjuta speciellt bra, men trots det funkade det. Anledningen stavas trafik framför mål.

In med en spelare mitt framför mål. Han ska inte röra sig därifrån. En står som spelfördelare och den tredje forwarden har en fri roll nära målet. Varje gång det vankas skott från blå ska den spelaren som har den fria rollen störta på mål för att ta retur eller vinna tillbaka pucken.

Problemet är väl att det är fult att skjuta i Modo.

Kommentera

Wayne Gresky: Nä, jag säger ju det i mitt inlägg. 8-) Tar vi in Devereaux är det för att bredda och spetsa till andra delar av laget och att vi samtidigt tar in offensiva krafter. Allting beror dock självklart på prislappen. Vill han ha några hundra tusen i månaden så skippar vi det såklart. Ingenting kommer dock att bli bättre innan vi kan få till vettiga uppspel och spel genom mittzon.

Sen tror jag inte att en spelare räddar vårat PP, våra spelare är rädda för att skapa något vettigt och rädda för att ta skott direkt. Det är upp på blå och skott av back eller pass till Zuccarello som försöker bryta sig in. Skröder gör knappt någon nytta alls - han står "bara" och skymmer framför mål, och knappt ens det. Han måste försöka bryta sig loss och försöka komma till lägen där han snabbt kan dra av skott, inte stå med ryggen mot målvakten.

Jag tycker man ska spela med Green i PP framför mål istället, tills vidare. Och inte spela Svartvadet i PP, men det är ju problematiskt då han är den enda vettiga centern i dagsläget.

Pikkarainen
Skröder Häggström (!!)
Zuccarello Green

Detta är förutsatt att Susse inte spelar. Zuccarello får ta på sig att vara den som skapar det mesta, Susserollen helt enkelt. Häggström för att han, sorgligt nog, är den bästa spelaren i laget med högerfattning. Green köttar framför mål, Skröder kan stå på direktskott med klubban in i banan (Sallepositionen, typ) och Pikkarainen eller annan skottvillig back på blå.

Fast jag vet egentligen inte. Känns så tamt ändå. Men det måste till mer direktskott.
Kommentera

Nikki Nine:

Jag gillar Devereaux, men det lutar väl åt Schweiz. Annars tar jag nog honom hellre än Haydar.
Kommentera

« · 1192304 · »