1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 09/10

« · 1231417 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 09/10
Björn W:

Jag måste säga att det kanske t o m var viktigt och bra med en trådradering, om nu Freddan verkligen förhandlade med Gerber.

Men låt oss strunta med den diskussionen ett tag, till han signat eller tackat njet.
Kommentera

Björn W: We - MoDo! Complete shit, that we good
Kommentera

MODOJohan: Мы - MoDo! Полное дерьмо, что мы хорошие!
Kommentera

Icing-Ove: Fan så beiget med kyrilliska. Snacka om att ligga efter i utvecklingen.
Kommentera

"Vi vet att Martin Gerber kan gå till den svenska "Modo", som visas i den legendariska anfallaren Peter Forsberg."
Kommentera

Viskarn: Och det handlar om en målis som inte stått på ett bra tag, som dessutom ska iväg till OS, vilket innebär att hans tid i Övik kan vara sensationellt kort om det vill sig illa.
Kommentera

Björn W: Är han ö h t frisk från sin nackskada? Känns som en liten chansning, men som kan visa sig guld värd.

Jag är dock väldigt kluven. Nu när Malek börjar spela stabilt, så värvar vi en ny keeper. Visst, Malek kan ju rasa ihop fullständigt och börja kasta in puckar i mål. Men med Gerber i laget har vi då alltså fyra målvakter!

Det är 13 matcher kvar av grundserien, och då kan man ju räkna bort kvällens match. Alltså 12 matcher, om Greider...öh, nej, Gerber, kritar på och är fit for fight tills på torsdag. Det kan bli en rätt dyr historia, likt Morrison förra året, om vi missar slutspel. Å andra sidan kan vi stå med en kanonkeeper inför nästa år.

Som sagt. Jag är kluven.
Kommentera

spud: Jo, med de publiksiffror vi just nu har, ett slutspel (som jag såklart inte tror på ännu...) samt att vi låter bli att sparka VD och sportchef i år med utfällda fallskärmar så borde vi ha något slags utrymme, men marginalerna för sportsliga misslyckanden krymper rejält om Gerber skulle lyfta en lön i klass med den Kuusela gjorde våren 2007 (rimligen är den ju högre än så, också).
Kommentera

Björn W: Hmm, jag hoppas att det är falskt, jag gillar den trupp vi har nu och att Malek ska ha sin chans.

Men man måste lyfta på hatten för freddan om det stämmer, han är aktiv. Hoppas innerligt vi går till slutspel så inte de röda siffrorna bländar solen i sommar(naturligtvis hoppas jag av andra orsaker också, men just ekonomin är ju något som följer med till efterkommande säsonger, vilket inte poäng gör).
Kommentera

mattias - 74: Tack, men vi är dock beredda på att det kan bli Göran Greider fortfarande. :-)
Kommentera

Björn W:

Antar att ett stort grattis är på sin plats.

Kommentera

Gerber klar enligt herr Palm.

www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.7616285

Då får vi se vad den här källan går för.
Kommentera

Salle: Höhö!
Kommentera

NuMo: Warg menar du väl :-)
Kommentera

spud: Han kan ju få erbjudandet om att jaga varg i den lokala floran.
Kommentera

Lumber Jack: Jo visst, men vi är nog inte den enda klubben som är sugen på en vass målis, så varför skulle han välja oss om vi lägger fram ett erbjudande som han kan torska på?
Kommentera

spud: Man skulle kunna erbjuda honom ett kontrakt där han får betalt per match han finns med på laguppställningen. Jag vill minnas att Leksand kört med ett sånt upplägg.
Kommentera

spud: Naturligtvis kommer inte gerber spela i modo denna säsong, jag vet faktiskt inte om han får göra de enligt reglerna.
Jag syftade då på till nästa säsong, gerber är en kanonmålvakt och skulle kunna bli en bra mentor till svedberg.

Just nu är jag faktiskt nöjd med malek´s spel, han vill verkligen vinna och det syns på hans spel.
När niskala dundrade in 2-3 pucken senast som för övrigt var helt otagbart även om man heter roberto luongo, då var malek rasande för att han inte tog pucken, en sån vilja att vinna har jag knappt sett på någon annan än mza denna säsong.
Kommentera

Nikki Nine: Berka: hade jag bestämt hade jag sagt nej, jag tycker det är för stor risk med Gerber, dels skadan, formen samt dels hur han är som person, och med det menar jag inte att han är otrevlig för det vet jag inte. Men som det är JUST NU har vi en grupp som tycks kämpa tillsammans.
Samt naturligtvis pengarna, vill det sig illa så skulle vi betala denne Gerber 200'-300' per match. Lite väl svettigt tycker jag.
Kommentera

spud: Spännande fem dagar vi har framför oss.
Kommentera

spud: köp
Kommentera

hellge:

Tja... Blir det Ossi så vet jag en som ska handla matchtröja samt försöka få tag på en game worn med autograf på...

Fint prickskyttegevär i bannern förresten. Världens bästa arméprickskyttegevär för arktiskt och subarktiskt klimat om någon frågar mig.
Kommentera

hellge: Antingen det eller så finns det någon annan källa till ryktet.
Kommentera

Wayne Gresky:

Hmm, jag kanske har läst lite knepigt, fast det verkar vara fler som feltolkat...
Kommentera

Hawerchuk:

Ossi får det bli, sen kör vi "No more tears" på line up:en

Ja, så får det bli...
Kommentera

hellge: Syftas det på den här artikeln så står det att han letar spelare i Finland och KHL, inget om att han letar finnar i KHL. Ossi är vad jag hört bara intresserad av att bo i större städer, så han kan nog räknas bort.
Kommentera

hellge: Hmmm, Mikko Luoma som är stabil defensivt och stark offensivt, eller Ossi Väänänen som är mycket stark defensivt men näst intill svag offensivt.

Du, det kvittar helt ärligt. Båda backarna är rejäla förstärkningar.

Kommentera

Hawerchuk: Jag gissar hellre på Marusak, en spelare med utgående kontrakt, vars lag ligger cementerat i botten av KHL.
Kommentera

Wayne Gresky: I ÖA, tror jag det var...
Kommentera

hellge: Vill vi ha en defensiv klippa så är Ossi det givna valet. Han var riktigt bra i Djurgården. Stenhård bakåt och inte helt oäven framåt.
Kommentera

hellge: Var står det att han spanar på en FINSK back i KHL?
Kommentera

hellge: Kan vi få ngn av dem så är det bara att tacka och ta emot. Tror knappast att vi har chansen att välja.
Kommentera

Freddan spanar som bekant på en keeper och en finsk back i KHL. Enligt Popcorn på officiella finns det bara 4 finska backar att tillgå: Mikko Jokela, Lasse Kukkonen, Mikko Louma och Ossi Väänänen. Men vem av dem vill ni ha?
Kommentera

Wayne Gresky: Svårt att säga, ett lite oprövat kort kan jag tycka. Om man nu ska satsa mot slutspel kanske man ska ta någon med lite sån rutin.
Kommentera

Lumber Jack: Enligt uppgift klar för SSK. Ska bli intressant att se vad han kan åstadkomma. Hade vi nöjt oss med honom?
Kommentera

http://allehanda.se/sport/1.1742577

Återigen konstaterar Allehanda det vi vanliga döda såg tidigt i höstas, inte ens Freddan har missat vårt behov av en keeper.

Nog vore det väl själva fan om inte det inte dök upp en värvningsbar målvakt nu innan transferfönstret stänger, någon Freddan kan gå "all in" på. I ett eventuellt slutspel eller i värsta fall en kvalserie måste vi ha någon som kan spika igen.

Kommentera

Salle: Jag har inte sett han spela tidigare, men om du säger att han spelat annorlunda förrut så visst då kan självförtroendet vara en sak.
Kommentera

spud:

Tellqvist in, Mojzis ut? Den där talangen Antti Raanta tycks ha spelat som en gud och frågan är om Tellqvist är given etta.
Kommentera

spud: Det ser ju de flesta att Mojzis inte sprudlar av självförtroende. Jämför med Pikka som exempel. De matcher han varit bäst har han ju vågat transportera puck djupt in i anfallszon men nu slår han, i bästa fall, säkra pass till nån annan istället eller bara dumpar vid röd.

Ang Freddan. Han har ju inte uttryckt det. Det var AB som uttryckte det och han verifierade bara deras påstående utan att han ens nämnt det till Mojje.
Kommentera

Salle: DEt vore väl en verklig Win Win situation om Mojje vill lämna och MODO får en möjlighet att värva någon annan. Om MODO värvar samtidigt som Mojje är kvar är det ju stor risk att han hamnar på bänken emellanåt, och det är väl kapitalförstörning av stora mått.

Och att du tar för givet att det är Mojjes självförtroende som gjort honom till en sämre spelare, vad har du för källa på det? Han kanske behöver den här pressen för att prestera bättre.

I detta fall tycker jag inte freddans groda är så stor, då han bara uttryckt att det finns en klubb som visat intresse.
Kommentera

Lumber Jack: Helt otroligt: Sparka IN Hedin,typ?
Klart att AB& Häxpressen bara ÄLSKAR att sprida dynga, rykten o uttalanden ryckt ur sitt sammanhang, allt för att kasta ved på ryktes-elden. O vi köper det, rakt av.
Kommentera

Salle: Freddan behöver helt klart någon form av mediaträning. Det funkar inte med alla dessa otydligheter, grodor och löften som inte infrias. Skulle man inte kunna entlediga Hedin från skurmoppen en vecka eller så?
Kommentera

Lumber Jack: Det låter lite (o)lustigt. Iofs så är det ju AB så man får väl ta det med en grabbnäve med salt.

Först Freddans agerande/signalskickande.
Om jag hade en spelare som inte hade det bästa självförtrondet så skulle jag omedelbums efter att Lukko Rauma ringt ta kontakt med spelaren och säga att dom ringde men MoDo vill ha dig kvar. Istället så skvallrar feg-AB och spelaren blir än osäkrare på sin och klubbens position. Speciellt om dom använde ord som förhandla.

Sen OM Mojzis, i detta fallet, skulle vilja bort så kanske man kan frigöra pengar att trada in en annan back som är i bättre form, passar MoDo bättre osv.

Öppenhet gentemot spelaren skulle alltså kunna vara en win-win i detta läget.

Sen undrar jag lite om "Men som jag ser det så blir det ingen förändring i laget – just nu, säger Andersson." 
Har man alltså slutat jaga nya spelare? I så fall kan vi verkligen ifrågasätta herr Andersson.
Kommentera

Lumber Jack:

martin Sevc till Leksand? Låter alldeles för bra för att vara sant.

Kommentera

Är det någon som har koll på Martin Gerbers skada? På hockeysverige.se står det:

"Han har hamnat i en tuff situation i Atlant efter sin svåra nackskada som han åkte på i slutet av fjolåret.
Han har nyligen skrivits ut från sjukhuset och kommer troligen återställas snabbare än läkarna först trodde, då det var kört för resten av säsongen.
Troligen kommer han kunna spela mer redan den här säsongen. Den stora frågan är bara var."

"Situationen med Gerber är att man inte vet exakt när han blir spelklar igen."

Och:
"eller om man vill chansa på att Gerber blir frisk till efter OS-uppehållet. "

Han spelade tydligen 30 matcher där i Atlant innan han blev skadad och gjorde det uppenbarligen riktigt bra, frågan är hur långt bort han är från spel? Bör vi verkligen värva han då han "kanske är frisk efter os-uppehållet"? Med tanke på att slutspelståget kanske redan har gått då han kan vara spelklar är jag lite kluven.. Kvalserien är jag ( ta i trä ) oförskämt säker på att vi slipper i vilket fall.
Är det dock aktuellt att värva honom för mer än slutet på den här säsongen anser iaf jag att det är ett bra val. Vad säger ni, nån som har någon koll på karln?
Kommentera

spud:
Spännande, kunde vi ha 13 backar 2005, så kan vi väl ha 4 målvakter 2010. Det här när Freddan sa på hemsidan att:

"- Ta en spelare som Henri Laurila t ex, som i stort sett bara skulle skriva på, då blev han skadad. Liknande händelser från andra spelare finns också att berätta.

Sista meningen tror jag handlar om målvakten Brückler, som fick en allvarlig knäskada i samma veva som han var på väg från sin KHL-klubb. Han kan nog vara aktuell för nästa säsong.
Kommentera

shinzawai: Freddan läser nog lite iaf.
Kommentera

« · 1231417 · »