1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 09/10

« · 1197937 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 09/10
bisterfinnen: Jag tycker att det är lite gulligt att allt som händer i Modo måste relateras till Timrå.
"Spelarna skänker pengar - in your face, Timrå!".
"Mer publik på matchen i dag, där fick ni Timrå!".

Om Foppas besked på tisdag blir positivt ur modoögon kanske man kan spekulera i ett "Ha, vad säger ni nu då Timrå?".

Gulligt.
Kommentera

Paddan: Någon som vet vilken beläggning modo haft i restaurangen tidigare matcher samt hur mycket en trerätters kostar?

Ett antal platser om man redan har fullt betyder annars inte speciellt mycket. Men har man haft lediga platser hela säsongen så ärdet ju en liten bäck som rinner till. Stort hur som helst och säkert behövligt.

Någon som läst om någon sponsor funnit något roligt sätt att hjälpa till?
Kommentera

MorganaLefaey: Det är 3 rätters buffé som kostar 650/per.pers har jag för mig.
Kommentera

Berka: Hoppas att de sjuka barnen inte har problem med aptiten då.
Kommentera

Icing-Ove: Fan. Lårskada, vad kan det innebära förutom lårkaka?
Kommentera

shinzawai:
Det står på en dansk sida att han har "trælår" vilket betyder just lårkaka.
Kommentera

Salle:
Är det så där danska landslaget fraktar hem vår spelare, synd om Morten..
Kommentera

Snart är det dagen då MODO presenterar en god nyhet.
Kommentera

spud: Numret som ni kan SMS:a in bidrag på?
Kommentera

spud: Är det?
Kommentera

spud: Presskonferens?
Kommentera

Lumber Jack: Nordgren uttalar sig positivt om en återkomst till MODO nästa eller näst-nästa år. Skoj.
Kommentera

shinzawai: Länk?
Kommentera

Mano: Allehanda.
Kommentera

Mano: Tipsar om denna länk igen;

www.dagens-hockey.se/modo.html
Kommentera

shinzawai: Läsa på en kollegas blogg idag och även om han var mindre seriös när han skrev sin kommentar så kan ju foppa till KHL bli rena guldgruvan för modo om han är sjysst och skriver på för modo först.

Men att det skulle bli på det viset är väl inte så troligt då han sabbar för sin blivande klubb och lär få klart färra bud och lön.
Kommentera

shinzawai: Ahh den sidan var ny för mig.
Kommentera

renen: Den är väldigt sneaky, har postat den här några gånger.
Kommentera

Lumber Jack:Blidde ingen presskonferens?
Kommentera

renen: Äh vi kan ju vänta då vi ligger så pass bra till i tabellen.
Foppa väntar,modo väntar å ja alla väntar, skulle inte förvåna mig om att vi få vänta på nästa 3 poängare oxå.
Kommentera

Nikki Nine:
Hoppas Freddan tycker att det är "hur kul som helst" att snacka med andra lediga spelare också. Bara han inte tror att det är lugnt om nu bara Foppa kritar på. Får den känslan...
Kommentera

Fredrik Andersson är numer sportchef och inte tillförordnad sportchef.

"Fredrik Andersson hoppas givetvis att han kan göra klart med Peter. Det skulle i sådana fall bli Anderssons första ”värvning” som sportchef. Ordet tillförordnad är borttaget nu.

– Det känns kul att klubben vill satsa på mig och ett bevis på att man gjort ett bra jobb. Och det känns bra att man inte behöver fundera längre, för jag måste medge att det varit lite jobbigt, säger Fredrik Andersson."
Kommentera

Nikki Nine: Är det inte lite väl mycket spekulationer runt foppa nu...
Som jag ser det så behövs det mer/fler än foppa för att vända detta, vist nu kommer susse inom kort, men jag hävdar ändå att modo skulle behöva ytterligare bredd på forwardsidan.
Kommentera

Nikki Nine: Slutsatsen lär ju reta upp en och annan.

"ett bevis på att man gjort ett bra jobb."

Nu är ju sportchef yrket mer än att skriva kontrakt, men utifrån är det ändå det enda som de bedöms av. Och på den punkten är det ju inte riktigt g än. Sen hanteringen av media har han ett par år av arbete innan han kommer upp till ett u på.
Kommentera

Nikki Nine:

Som min ungerske tränare sa ibland(fritt tolkat) A pidesch kurva anjaata pitchaabat, fiam!
Kommentera

I den allehanda.se-nyhet som berättade om spelarnas sponsring så står det "Läs mer i lördagens tidning.". Well, nu är det tisdag och det finns inte mer att läsa i Sveriges sämsta nät-lokaltidning, men kanske någon som har pappersvarianten som kan berätta vad det stod i den lite längre artikeln?

ÖA framstår mer och mer som ett garageprojekt och mindre och mindre som en riktig tidning.
Kommentera

shinzawai: Om jag läser "Läs mer i lördagens tidning." så uppfattar jag att det är i papperstidningen det hela ska stå.
Kommentera

shinzawai: Även om det är frustrerande så är det rätt taktik av Allehanda. Lokaltidningar har inte råd att ge bort allt material gratis på nätet. Tidningsdöden är smittsammare än svininfluensan.

Har vi tagit upp att Salle är med också?
"Förra veckan så var Hållberg en av totalt sex spelare - Per Svartvadet, Hans Jonsson, Mattias Timander, Niklas Sundström och Andreas Salomonsson var de övriga - som meddelade att man skänker bidrag till spelarköp."
Kommentera

"Även om det är frustrerande så är det rätt taktik av Allehanda. Lokaltidningar har inte råd att ge bort allt material gratis på nätet. Tidningsdöden är smittsammare än svininfluensan."

Håller jag inte alls med om. Det är defensivt tänkande som riskerar påskynda lokaltidningars förfall snarare än dämpa den långsamma nedgången eftersom den misshandlar stora delar av sin potentiella kundbas. I det här fallet utflyttade ångermanlänningar med intresse för sin hembygd. Eller för den delen de läsare inom sitt upptagningsområde som hellre konsumerar nyheter på webb än på papper.

Flera lokaltidningar lider av samma nostalgiska ekonomiska problematik som skivbolagen gjort under den senaste tioårsperioden då de slagits med näbbar och klor för den intäktsmodell som de historiskt gjort bra affärer på, men som inte längre existerar i samma utsträckning - och dessutom minskar över tid.

Allehanda Media behöver tjäna nya pengar, inte försvara gamla som ändå förvinner succesivt. Då krävs kreativt och offensivt tänkande inom företaget. Det är lika bra att göra det nu, snart har de ändå inget val om företaget ska överleva.

Norrans hockeyblogg är ett exempel som skulle kunna monetiseras med multibla sponsorskap och därmed kunna stå som modell för hur man drar in nya fräscha nischpengar till ett lokalt mediehus.

Den diskussion som drivs främst från USA - och Murdoch - om att börja ta betalt för journalistik på nätet är inte relevant förrän lokaltidningarnas jagat ikapp det kvalitetsglapp som skiljer de två världarna åt. Här handlar det först och främst om att stärka sin produkt och leta upp de kunder man tappar i strid ström för tillfället.

Konklusion: Det är inte bättre att bete sig som om det är 1999 och diskriminera potentiella kunder i och utanför upptagningsområdet.
En rejäl satsning på bevakningen av Modo Hockey, där de ju har överlägsna möjligheter att vara unika och relevanta, är ett naturligt första steg mot att stärka sin position på nätet.

Tycker lilla jag.
Kommentera

Mano: Det är väldigt att kasta ur sig klyschor som du gör, men tyvärr fungerar det inte så. Lokaltidningen har precis som facktidningar sin tillgång i att vara ensam om vissa nyheter. En bra lokal sportbevakning som t ex inte finns utlagd på nätet är ett bra sätt att sälja papperstidningar.

Internetreklam kanske låter som framtidens finansiering, men det ger små inkomster idag och räcker inte alls för att driva en lokaltidning. De inkomsterna har dessutom minskat sen "den ekonomiska krisen" började.

Till och med en jättesida som Facebook har ju problem med att få det hela att gå ihop med reklamfinansiering, då är det lite naivt att tro att Allehanda ska lyckas med detta.
Kommentera

Nu vill jag se förstärkningar i truppen, nu har det gått väl lång tid med för tunn trupp, och nu kan man inte skylla på ekonomin heller.

kom igen nu modo!
Kommentera

Berka: Hellre Darren Haydar om två veckor än Ville Snellman idag.
Kommentera

Nikki Nine: Men du, den jämförelsen var väl kanske lite orättvis va? =)

Som att jämföra mattias Timander med kalle koskinen
Kommentera

Alltså vad har Lehtonen drabbats av? Dödsfall inom familjen? Drogproblem?

www.hockeykanalen.se/1.1325337/2009/11/10/lehtonen_har_akt_hem_frolunda_letar_ersattare

Ska vi gissa på att det inte dröjer länge innan Josef Bombom blir klar som ersättare?
Kommentera

shinzawai: Du får väl fråga nån timråit.
Kommentera

shinzawai: Han har bott i timrå, utifrån det är det väl 0.86ggr pengarna på att alkohol är ett av problemen.
Kommentera

Hahl Bundy: Nån annan än du?
Kommentera

shinzawai:

Jag tror inte att Frölunda kommer att ta in någon ersättare nu när man har Bäckman. Däremot kanske man tar in någon temporärt nu när de har en massa skador på backsidan, men knappast Bom-bom.
Kommentera

Wayne Gresky: Vi kan kivas om det här i evigheter, men det leder såklart ingenstans. Vi tror inte samma sak i den här frågan, helt enkelt. Jag ska bara inflika att jag jobbar på Sveriges största sajt MSN och har i arbetet hygglig koll på på hur man finansierar sin verksamhet online, och även varför Facebook har problem med sin ROI. Sedan får du kalla det jag skriver klyschor om du vill, det är lugna gatan. Däremot viker jag inte ned mig i min åsikt att Allehanda Medias taktik är fel på både kort och lång sikt.
Kommentera

Mano: Jag konstaterar bara att i stort sett alla tidningar i världen drar ned idag. Många går i konkurs och många försöker sig på nätsatsningar. Jag har bara lite svårt att se vilken unik egenskap Allehanda har som skulle få dem att lyckas där i stort sett alla andra misslyckas. Sen har du helt rätt i att det inte lönar sig att kivas om saken i all oändlighet. Jag tror inte heller att Allehanda har möjlighet att köra med samma fula knep som Microsoft sysslar med för att bevara sin position.
Kommentera

Wayne Gresky: Asch, var hade jag gjort mig förtjänt av att få ett sådant cheap shot? Jag ville bara klargöra att jag inte fantiserade ihop saker, det var inte ok? Det blir över och ut där då.
Kommentera

Mano: Sorry! :)

Det känns inte som om det finns någon säker väg att gå, bara vägar som leder till undergången olika snabbt. Helt klart är iaf att det behövs personer med rätt kompetens i dessa företag för att kunna utnyttja nätets fördelar.
Kommentera

Wayne Gresky: Absolut lugnt.

Min idé var inte att få det att framstå det som att vägen till framgång för AM är att flytta över helt till online, så jag får be om ursäkt om det var så det kom fram. Däremot tror jag att det är fel väg för dem just nu att diskriminera nätläsarna, främst för att de har potentiella kunder utanför upptagningsområdet som kan/bör ses som en tillgång och en möjlig bunt med slantar de inte tjänar just nu. Det handlar helt enkelt om att räkna på potentialen i att raka in pengar kontra det eventuella tapp på papperssidan man då står inför. Frågan är om de har sådan statistik, eller om de bara gissar? Jag har jobbat på AM i Härnösand på Medeltiden och hälsade på där i somras, min känsla var tyvärr det senare.

Men det är skitsamma nu egentligen. Vi delar samma olyckliga problem som under kvällen blivit tydligare och större. Så jag ska sluta vara offtopic, tråden handlade om en av de viktigaste sakerna som hjärtelaget behöver just nu. Nämligen förstärkningar. Ledsen att jag smetade ut den.
Kommentera

Mano: MoDo har ju haft samma ledning som Allehanda så det är ju ingen slump att tillståndet är som det är för de båda...
Kommentera

« · 1197937 · »