1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 09/10

« · 1198757 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 09/10

Wayne Gresky: Ett par forwards och en målvakt, tack. Det börjar bli akut. Truppen är äckligt tunn vilket alla försluster i tredje perioden är en ständig påminnelse om. Hedervärda insatser i all ära, men det räcker inte ens i en kvalserie. Segrar, hur fula de än månde vara, är det som räknas.   

Vi säger så.

Kommentera

Lumber Jack: Jeff, kom tillbaka! Allt är förlåtet!
2009-2010 Frankfurt Lions DEL 17 12 13 25 6
Kommentera

Lumber Jack: Äh kör på så här, sparar pengarna, riktar in oss på kvalserien och håvar in än mer pengar där (ingensmanland ger inga intäkter).
Sen lanserar vi en "catchy" paroll/slogan inför säsongen 10/11. Dessutom har MoDo då gjort sig av med de gamla dyra spelarna, Susse och Timmy borträknade, och har en ofantlig pengahög att satsa på nyförvärv. Molinder, Steen & Enström har då utvecklats till gedigna 3:e/4:e-linare så då behövs ju bara en 7-8, 10 st spelare av klass.

Nä allvarligt så "räcker " det med att Susse återvänder om en månad och att Forsberg joinar laget så klarar vi oss. Då får vi, minst, en till producerande kedja och dessutom Svarten "över" att höja en 3:e lina.

Kommentera

Salle: + en målvakt.
Kommentera

Lumber Jack: Det finns inga målvakter att värva nu. Spela Svedberg, försök lösa ut Malek och stärk offensiven för pengarna som blir över. Vårt största problem är att vi är så usla i power play. Två nya bra forwards är viktigare än en målvakt och antagligen lättare att få tag på.
Kommentera

Wayne Gresky: Hento är väl ledig? Men jag håller med, Svedberg är en målvakt som inte vinner guld till oss iår. Men han är bra nog att hålla oss ovanför KS.
Kommentera

spud:

Hento är ingenting att ha!

Bort med Malek, in med några nya forwards, helt enig med det förslaget..

Kommentera

spud: Dagens mungipehöjare än så länge...

"Svedberg är en målvakt som inte vinner guld till oss iår".

Inte ens henrik Lundqvist, Sune Ödling och Pelle Lindberghs ande skulle räcka till för det. :-)
Kommentera

"– Jag jobbar flera timmar om dagen med att hitta nyförvärv, och jag lovar att vi försöker komma till avslut så snabbt som möjligt, säger Andersson.

– Men i dag (läs: i går) har det inte hänt någonting, och jag har inget svar på när någonting kan bli klart. Det kan dröja några timmar, men det kan också ta flera dagar."
Kommentera

Nikki Nine: Om det kan handla om timmar, ja då måste ju kontrakt vara erbjudna.
Kommentera

spud: Står i artikeln att de pratar kontrakt med spelare.
Kommentera

Nikki Nine:

Verkar som vi bara ska värva 1 spelare om man läser den där artikeln. 1 spelare bidrar inte med mycket till det här laget skärpning nu.
Kommentera

Cyklob: Den uppfattningen får inte jag. Det ska värvas en nordamerikan, och foppa. Det blir mer än 1.
Kommentera

spud: Hade modo inte rullat ihop en grupp blandat folk som skulle hjälpa till vid nyförvärv mm.?
Kommentera

Berka:Ja typ Werner Ödda, Pelle Nilsson mfl.
Kommentera

renen: Ah ja precis =) Tänkte bara de freddan sa i artikeln, jag jobbar flera timmar varje dag med att hitta nya spelare, funderade bara lite om den gruppen oxå hjälper till att hitta spelare ,då borde man väl kunna hitta något ganska snart.
Fast då återstår ju frågan om man vill spela i modo för de priset efter de 2 senaste åren fyllt av "skandaler" "kriser" och kräftgång.?!
Kommentera

Berka:Ja dom är bollplank till Freddan och styrelsen.
Kommentera

renen: Då är det bara att sitta å vänta då ;)
Kommentera

Dags att locka hem stefan öhman kanske?! Har sett en del matcher med blues och han är riktigt riktigt bra.

sen behöver han inte skämmas för sin stat. heller
www.eliteprospects.com/player.php?player=239
Kommentera

Berka: Det har jag sagt i flera år. Och nu när Ecke är borta ur bilden så finns ju chansen åtminstone.

Men han verkar trivas på alla plan borta i Finland.
Kommentera

Salle: Jag har oxå hoppats på han länge.
Såg bland annat en hel del matcher i C-league och där var han grym, hårt jobbande defensiv center som på senare år blivit riktigt vass i de offensiva och spelar bla. en hel del PP.

Men då han blivit även finsk medborgare så kan det bli svårt att locka hem han igen.
Kommentera

AM: Det skulle du inte heller vara om du fastnat med Pitotröret på Pitt(ot)röret...

farm1.static.flickr.com/22/31433191_5da9d9c4a1.jpg
Kommentera

Det måste hända något. NU!

1. Foppa måste ge besked. Hans velande fram och tillbaka skapar en handlingsförlamning i klubben. Bestäm dig senast söndag denna vecka, annars får Modo gå vidare utan honom. Om han senare ansluter får detta vara en ren bonus.

2. Leta en ny arbetsgivare åt Malek och kör på med Svedberg som förste och Zacke som andremålis. Pengarna som frigörs skall gå till värvningar av forwards.

3. Ge Enström och Häggström besked om att de kommer få spela i KB65 från och med nästa vecka. Ge Adam Eriksson chansen i den position som Enström har nu, samt plocka hem Joakim Mattsson för att ersätta Häggström. Dessa skall få chansen till dess vi får in någon kvalitativ spelare i truppen, något som förhoppningsvis inte tar så lång tid.

4. Använd de pengar som nu frigjorts, tillsammans med de pengar som kommer in från sponsorer samt privatpersoner och värva smart. Här har vi ett problem, vi har inte värvat smart på många år.

5. Ge Madsen förlängt kontrakt, året ut. Han har bevisat att han tillför något till laget, bra mycket mer än spelare som Molinder, Enström, Häggström, Tuokko och K Forsberg.

Punkt 1, 3 och 5 är enkla saker som inte borde ta mer än morgondagen att lösa. Punkt 2 handlar "bara" om att hitta en klubb åt Malek. Borde finnas tjeckiska klubbar som är intresserade. Sedan har vi då punkt 4. Men har vår sportchef och övriga i ledningen skött sitt jobb borde det finnas en mapp på Freddans skrivbord med ca 10 spelare som är intressanta.

Kommentera

Poffa: AMEN!! du glömde amen ;)
Kommentera

Poffa: Agree, speciellt på punkt 1 och 5. Att Madsen ska ha kontrakt har han bevisat från start och jag blir inte ledsen om han får kontrakt över nästa år också. I "värsta" fall kan han lira i tredjekedjan.

Ang. punkt 3, skicka dem till Sundsvall istället.
Kommentera

Nikki Nine:

Lånar vi ut dem till KB 65 så ökar det ju möjligheterna till riktiga derbyn nästa säsong. Det skulle nog göra susen för publikintäkterna.
Kommentera

Bad_Brett: Frågan är hur utvecklande det är för spelarna.
Kommentera

Nikki Nine:Har för mig att Madsen blivit erbjuden kontrakt för säsongen.
Kommentera

renen: 1,51 poäng per match de 37 omgångar som är kvar så hamnar Modo på 71 pinnar, samma som Djurgården hade som lag tio efter 55 omgångar förra säsongen. Svårt? JA. Omöjligt? Nej!

Det som skulle behövas mest i Modo är en Målvakt, Svedberg var under all kritik igår (igen) och det håller inte. Modo måste försöka göra sig av med Malek och hitta en annan keeper.
Kommentera

Malek inte helt nöjd. Vilket är en fördel om vi vill bli av med honom...
Kommentera

arnio: Troll.
Kommentera

Freddan och Horava öppnar för att sparka spelare när nya kommer in.
Kommentera

Poffa: "arnio: Troll."

Äh lägg av nu!! Varför är det inte ok att tycka att Svedberg inte håller? Eller varför hoppar du på mig genom att kalla mig för troll?
Kommentera

arnio: VIlka mål är det han ska ta på sig? Vad tycker du om de svettiga räddningar han gjorde igår/senaste matcherna? Du får gärna tycka vad du vill, men i ditt fall blottar du ju enbart din egen okunskap.
Kommentera

MODOs problem iår är ju målskyttet, och inte det att vara 2 producerande kedjor gjort för lite, för nu på slutet har ju dem producerat i normal nivå. Dock inte i PP, men väl i spelet 5-5. Problemet är ju att våra checking lines inte sätter en puckjävel. Oscar Steen har gjort 0 mål, det är ju så osannolikt att en spelare av hans kaliber ska rent teoretiskt ska ha kunnat gått av isen samtliga matcher utan att ha gjort ett mål.

Och ibland måste man ju undra hur det kommer sig att Enström för förnyat förtroende match efter match trots att han inte utför nånting, det känns verkligen som att Green och Madsen har en prao från årskurs 5 med sig.
Kommentera

spud: "VIlka mål är det han ska ta på sig? Vad tycker du om de svettiga räddningar han gjorde igår/senaste matcherna? Du får gärna tycka vad du vill, men i ditt fall blottar du ju enbart din egen okunskap."

Definitivt minst två billiga mot FBK, höga skott från oskymt läge. Hans svaghet är höga skott där det blivit ett gäng billiga. Mot Dif var i alla fall ett mål riktigt billigt.

Jag tycker inte att Svedberg är direkt dålig men någon matchvinnare är han inte i Elitserien.
Kommentera

Foppmeistern ska träffa Freddan idag, hoppas det leder till ett besked. Orkar inte ta fram länken, men det var hockeyexpressen tror jag.
Kommentera

arnio: Ja men grattis, hur känns det att stå med byxorna nere och folk står i en ring runt dig och skrattar?

Ingen här har någonsin hävdat att Svedberg är fullärd. Och visst har han sett konstig ut med skott i axelhöjd, men de puckar han släppte igår var jävligt svåra. Och jag förstår att du har en väldigt begränsad hockeybakgrund med dina uttalanden. Du har helt enkelt svårt att förstå hur pucken rör sig samt vilka förflyttningar det innebär för en ung och orutinerad målvakt. Dina bedömningar grundar sig på att du jämför spelare vs spelare. Alltså Hur skulle Henke Lundqvist gjort vs hur gör Nicklas Svedberg. Larvigt alltså.

Så åk hem, ät dina makaroner och ketchup och sen försöker du njuta av helgen.
Kommentera

Poffa: Troll eller inte, här håller jag med arnio. Vi behöver en målvakt som vinner matcher åt oss, det gör inte Svedberg (än får vi hoppas). Han är fortfarande en andremålis. Jämför fjolårssäsongen. Vi spelade som krattor, undantaget unionslinen och Krizan som räddade oss flera matcher. Vid Karjalacup ledde vi serien ändå. Sedan började problematiken runt Krizan bli allt för påtaglig och han och laget gick ned sig. Vi hade inte längre en stabil målvakt och försvaret darrade betänkligt. Försvarsspelet och anfallsspelet börjar som bekant längst bak.

Jag kan faktiskt inte förstå varför ni ser honom som en habil förstemålis, det är han inte. Än.  

Kommentera

spud: Fasligt vad känsligt det här var då.
Kommentera

Lumber Jack: Jag har inte sagt att han är en habil förstemålis, han har fortfarande saker att lära. Men han är tillräckligt bra för att hålla oss undan KS. Och MODO måste få tillbaka ryktet om att vi ger juniorer chansen, och nånstans ska vi börja.

Och att tro att det går att trolla fram en Krizan mitt under en säsong är ju lite väl mycket sweet dreams. Svedberg är bra nog, vi ska inte börja trolla med målvakterna i år igen.

Får vi tillbaka susse, ev foppa och 1 el 2 forwards beroende på foppa, då har vi ett lag bra nog för att kliva upp i tabellen ett par snäpp. För även om det ser mörkt ut är det med 3 poängsystemet en bra winningstreak ifrån slutspel. Men det brådskar.
Kommentera

Lumber Jack: Målvaktssidan är en svaghet, men jag ser det inte som vårt allra största problem i dagläget. Forwardssidan är på tok för klen. Det sa jag i redan somras innan Sundström och Salomonsson gick sönder. Det måste åtgärdas omedelbart. Bristen på offensiv spetskompentens och den effekt på power play är det som mördar oss.

Den som hittar en bra förstemålvakt för gärna säga till, för jag kan inte se någon på marknaden som skulle kunna vara aktuell. Så vitt jag vet finns det inte ens någon ledig målvakt på marknaden.
Kommentera

shinzawai: ÖAs variant..

allehanda.se/sport/1.1522117
Kommentera

AM: De citerar ju bara expressen.
Kommentera

Wayne Gresky: Läs inte då..
Kommentera

Wayne Gresky: Har inte hittat artikeln i Sportbladets nätupplaga men i pappersupplagen säger Horava bl.a så här:

"....med 95% säkerhet spelar han inte här."

"När jag pratade med honom senast sa han att det är fem procent chans att han spelar i Modo."

Vilken blaska ska man tro på?   :-)

Kommentera

AM: Lite sent nu!
Kommentera

Huge: Sådana med bilder i, för där är man tvungen att uppge om de har ändrat sitt innehåll väsentligt
Kommentera

spud: Irrelevant som jag ser det om man nu ev tvingas uppge ev ändringar i sitt innehåll: poängen är att det är så diametralt olika versioner som framkommer när man läser media.
I det ena fallet är Foppa till 95% chans klar för NHL och i det andra fallet är han mer eller mindre klar för Modo.
Har lite svårt att se Foppa skifta inställning så pass abrupt som över en dag eller två.
Eller så är det så att han har en enorm beslutsångest vilket iofs inte är helt otänkbart.

More to come, som man säger...

Kommentera

« · 1198757 · »