1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 09/10

« · 1211496 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Jag har hört, från han där uppe, att Pelle Lindbergh skall signa med Brynäs över JVM då ju deras ordinarie målvaktsspöke är frånvarande.
Kommentera

NuMo: Dom får väl pinna ut med sparbössor.
Kommentera

"....Jaroslav Obsut som enligt uppgifter inte är helt nöjd med tillvaron i sin ryska KHL-klubb Spartak Moskva."

Du kan väl kolla läget igen, Freddan....för det vore väl lite kul med en ny back.
Kommentera

Icing-Ove: Han går antingen till lhc el. frölunda.
Kommentera

Robert Pettersson verkar tro att laget kan "skrälla" och förstöra en "drömfinal" mellan HV och LHC. Kul att någon tror på oss åtminstone. :)
Kommentera

Freddan värva nån, jag får panik!!
Kommentera

Icing-Ove: En back kanske!
Kommentera

Berka: Duger det med en dansk back? Madsen har ju varit rätt lyckad, och danska backar är det nog inga större fel på heller.
Kommentera

Petey21: Ja sedär, 2 till priset av 1 ?
Kommentera

MODO Hockeys juniorback Eddie Larsson lånas ut till Sundsvall Hockey.
- Det känns jättebra och inspirerande. Ett tag sedan jag spelade matcher så det här ser jag mycket positivt på, säger Eddie som suttit på bänken under de senaste elitseriematcherna.

Tre matcher, första ikväll.
Kommentera

Går rykten om att Lena Adelsohn Liljeroth har varit i Timrå väldigt ofta på slutet. Snackas om att hon eventuellt ska gå in och hjälpa TIK under JVM. Sanningshalten vet jag inte riktigt, men kan andra Idrottsministrar borde väl även våran kunna?

Redigerad kommentar

Kommentera

spud: Hon är i Timrå för att lära spelarna teckenspråk.
Kommentera

Tikinmyheart: Ok, hörde att hon även tog en autograf av Anger och Challe för sin mans räkning, han gillar ju gårdare.
Kommentera

Nikki Nine: Kul att se att samarbetet fortsätter mellan klubbarna. Jocke Mattsson har varit bra i de matcher jag sett honom.

Men vems plats ska Eddie ta? "Katterna" har redan åtta backar.
Kommentera

Tikinmyheart: Ligger man i botten av AS måste man ha några dåliga spelare som får nöja sig med att titta på. Eddie har varit bra det jag sett.
Kommentera

Petey21:

Beskyllde Gresky för att återupprepa det här skämtet, men han sade sig vara oskyldig. Humorn på Hockeysnack påminner ibland läskigt mycket om ett gäng 45-åriga singelgubbar i fikarummet, som drar samma skämt om och om igen och har lika roligt åt dem för varje gång.

Själv hittade jag på ett asroligt skämt just, nästan i klass med "fishsticks":

Två homofiler i samtal med varandra:

"När jag blir packad blir jag alltid arj!", sade den ena.

"Kära hjärtanes", svarade den andra. "Själv blir jag oftast rar".

Hahaha.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett: Zip-it!
Kommentera

scim:

Hihihihi!
Kommentera

Philipp till MoDo? Ser ju inte ut att finnas så många offensiva backgiganter lediga så...
Kommentera

Såhär lagom till juluppehållet kan man väl försöka betygsätta nyförvärven på en femgradig skala. Observera att mina betyg är baserade mestadels på mina förväntningar på spelarna inför säsongen. 3 är godkänt.

Hannu Pikkarainen 6
Helt outstandning. Måste vara den bästa backvärvningen på minst tio år.

Tomas Mojzis 3
Får godkänt, tycker han spelat upp sig nu på sistone. Förhoppningsvis kan han fortsätta uppåt.

Alex Bonsaksen 3
Har väl varit ungefär som förväntat. En back som inte ska vara bra i år.

Daniel Sondell 1,5
Var rätt schysst i början, och är fortfarande rätt ok i anfallszon. Helt bedrövlig i försvarszon dock.

---

Kristian Forsberg 3
Som Bonsa. Ungefär som förväntat. Varit väldigt bra de senare matcherna.

Josh Green 3,5
Startade väldigt tveksamt, men har varit riktigt bra på sistone. Förhoppningsvis blir det bara bättre och bättre.

Magnus Häggström 4
Hade inga förväntningar alls på honom. Var bedrövlig i början efter Foppa har stuckit men nu är han bra igen.

Morten Madsen 5
Vilket fynd!

---

Malek och Hinote har spelat för lite, även fast Malek får betecknas som en flopp i och med att han togs hit som en förstamålvakt. Foppa och Macke behöver ingen betygsättning.
Kommentera

Nikki Nine:

Pikken skulle kunna bli ännu bättre och Sondell bra om Horava förstod att han måste spela dem med defensiva backar. Som det är nu har vi två offensivt bra backar som blir säkerhetsrisker när vi blir hårt tillbakapressade. Sondell var bra med framåt ett par gånger idag och skulle med exempelvis Mojzis eller Åkes pojken brevid sig kunna växa i den offensiva rollen, samtidigt som vi fick någon som styrde upp spelet bakåt.

Kommentera

Lumber Jack: Jag håller med.
Kommentera

Lumber Jack: Jag tycker inte att Sondell räcker till offensivt för att vara en renodlad offensiv back i elitserien och i egen zon är han katastrofal. Sondells största problem är ju att han är så dålig med pucken. Han har bra fart på rören, men puckbehandling, spelsinne och skott är ytterst mediokra. Paras han ihop med en defensiv back så finns det ingen som kan slå vettiga uppspel. Sen är ju hans markeringsspel obefintligt, vilket gör att jag inte tycker att det spelar någon större roll vem han spelar med. Han borde inte spela alls.

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky: Bör väl vara Sondell som får kliva åt sidan när den nya backen kommer in. Om vi nu mot förmodan får vara skadefria.
Kommentera

Nikki Nine: Man kan ju tycka det. Sen antar jag att Westin hänger löst när Hasse är tillbaka, även om jag skulle föredra Jens på den platsen.
Kommentera

Wayne Gresky: Spelar i dagsläget hellre Mojzis-Westin och Pikka-Jonsson än att Westin blir petad.
Kommentera

Nu försöker Norrbottningarna tassa på våra marker, bäst vi släpper loss lite ilska och visar vart skåpet ska stå. Han kan få ett signerat idolkort av MZA och en inbjudan till valfri uterink i ångermanland för att visa upp sina skills.
Kommentera

spud: apropå Norr Botten, många element däruppe som utmärker sig, liknande Bofors-publiken. Jag minns förra säsongen när PÅS låg på isen, o de utan studieskulder skanderade nåt som inte är lämpligt i tryck.
Kommentera

Alltså här har jag gått och varit lugn över att Pikkarainen hade kontrakt över även nästa säsong, men när jag såg att det går ut i vår så blir jag orolig. Kanske dags att safta på med ett 3-årskontrakt, rimligt nog i mina ögon med ett finfint lönelyft, annars så har vi snart FBK och Frölunda som är där och rycker...
Kommentera

MODOJohan: En sån lirare som Pikkadollen han kommer vänta med att signa sitt nästa kontrakt, finns ingen anledning för honom att skriva på något nu om han nu inte känner att Övik är världens bästa ställe att bo på.
För Hannu är pengarna det enda som gäller, och det är inte såhär års som de stora pengapåsarna skrivs ut. Men visst borde freddan kolla om det finns intresse av att skriva från honom.
Kommentera

spud: Pengar det enda som gäller? Förklara gäna det för mig. Killen har ju lirat i HIFK hela karriären förutom 17 matcher i nån farmarliga innan Modo.
Kommentera

Frisco: Förklara gärna vad annat än pengar fick honom till Övik?
Kommentera

spud: Inget svar på frågan utan en fråga!? Jag trodde du kände honom.
Kommentera

Frisco: Sluta larva dig, killen är inte i Övik för han gillar vädret eller staden. Killen vill ha pengar, vilket ingen kan klandra honom för. Att då skriva ett kontrakt nu när inte alla klubbar gått igenom nästa års pengar och lag vore otroligt ovanligt för en sån spelare.
Kommentera

spud: Äh ,Vem vill inte spela i modo bara för den stora äran?! Han spelar nog gratis bara han får dra på sig en modo-tröja!
Kommentera

Pikkarambo har väl 1+1 på sitt kontrakt?
Kommentera

Poffa: Hmmm, Freddan fick ju rätt, till slut - men jag betvivlar att det var Foppa & Macke han tänkte på redan då?
"Nu jobbar vi vidare hårt med två riktiga toppspelare, men vi jäktar inte"
Kommentera

zigge: Löner för 2008, enligt Sportexpressen

Niklas Svedberg 66.900
Michal Zajkowski 420.600

Jens Westin 212.000
Hans Jonsson 707.700
Mattias Timander 840.300
Per Hållberg 782.000
Daniel Sondell 421.900

Magnus Häggström 337.900
Per-Åge Skröder 631.400
Thomas Enström 137.500
Andreas Salomonsson 745.400
Oscar Steen 564.500
Niklas Sundström 855.100
Andreas Molinder 318.200
Mats Zuccarello Aasen 163.600
Per Svartvadet 1.426.500

Redigerad kommentar

Kommentera

Paddan: Är detta verkligen löner eller är det, som vanligt, taxerad inkomst? Och det lär ju vara fjolårets i så fall.
Kommentera

Paddan: Vi kan väl gissa att det där är delen som betalas ut i cash medan den varierande delen av lönen som finns i diverse pensionssystem, fonder och annat mumbojumbo inte syns.
Kommentera

Salle: Det är ju givetvis taxerad inkomst. Sedan skulle det vara intressant att veta hur mycket som avsätts till pensionspengar
Kommentera

Paddan: Det är väl det som är intressant? De där siffrorna säger ju ingenting egentligen. De ger en viss aning om vad spelarna längst ned på lönestegen tjänar men säger ingenting om vad högdjuren kostar.
Kommentera

Wayne Gresky: Som betalande medlem i föreningen tycker jag man ska ha mer insyn över sådana kostnader. Förstår inte varför det ska vara så förbannat svårt att nå transparens!
Kommentera

Diverse andra hockeyspelare

Jani Hurme 3.648.000
Carl Söderberg 1.127.700
Kim Staal 933.000
Morten Green 686.200

Jonathan Hedström 1.270.000
Robin Jonsson 1.163.300

Peter Högardh 576.500

Fredrik Warg 1.007.400
Anders Söderberg 602.600

Niklas Anger 392.800
Timo Pärssinen 1.580.800
Magnus Pääjärvi-Svensson 214.700

Pierre Hedin 785.100

Andreas Pihl 1.024.500
Mikael Håkanson 1.071.500

Stefan Liv 1.858.400
Johan Davidsson 1.428.300

Dragan Umicevic 720.000
Marcus Paulsson 738.400

Riku Hahl 1.184.500
Kristian Kudroc 675.000
Oscar Hedman 557.700

Andreas Holmqvist 1.085.300
Nichlas Falk 1.060.100
Kristofer Ottosson 1.003.400
Marcus Ragnarsson 287.000

Magnus Kahnberg 1.448.600
Eero Somervuori 1.591.500
Jonas Nordqvist 1.240.300

Kommentera

scim: På aggregerad nivå har vi insyn, på individuell nivå är det bara en uppgörelse mellan SICO och klubbarna som saknas, skulle jag tro.

45,1 mkr kostade hela truppen ifjol, vilket var 4,7 mkr högre än säsongen innan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: Jag har ingen insyn, jag är inte medlem ;)
Kommentera

scim: Nej just det, men ditt önskemål är nu noterat av denne högt ärade politbyrå-medlem. :-)

Motion till årsmöte 2010 kanske ska handla om att MoDo Hockeyklubb ska verka för att offentliggöra spelarersättningarna i full utsträckning? Vore kul att dra det till ett läge där man tar ställning i alla fall.
Kommentera

Ante Eriksson har skrivit på för phoenix, men han erkände att han var lite sugen på MODO.. Vem är inte det?
Kommentera

spud: Han har varit utagen i någon landslagsturnering för några år sedan, sen tror jag att han har representerat modo vid något tidigare tillfälle, men de är en sopa så vitt jag vet.
Kommentera

Berka: Ante är ju en av få NHL spelare som blivit uttagen till ett VM läger men fått nobben till VM. Han gjorde ju ingen glad när han spelade i HV, men då var denna liga ruskigt bra, så nog hade han kunnat göra ett jobb i denna liga alltid. Men vem han skulle peta det vette fan, jag är nöjd att han inte hamnade här, men att han var sugen.
Han har nog inte representerat MODO sen han drog. Han var väl en av dem som inte ville spela gratis under lockouten, och däför hamnade i HV då.
Kommentera

« · 1211496 · »