1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1239424 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
hellge: Om avtal finns så kan han gå till NHL oavsett om kontrakt finns eller inte. Finns ett kontrakt så får klubben en fast ersättning som plåster på såren, det är den här ersättningen som man förhandlar om och det är också på grund av den som det idag inte finns något avtal.

Klubbarna i Europa tyckte att ersättningen var alldeles för dålig.
Kommentera

hellge: Det är konstigt att Europa låter NHL komma hit och visa upp sig (ta marknadsandelar) samtidigt som NHL vägrar ge en rimlig ersättning för de spelare man plockar.
Kommentera

qwertas:

Men vad händer med Zuccarellos kontrakt med MODO då? Gäller det eller inte?
Kommentera

hellge: Kan bekräfta att man från NHL är intresserade av Pikkarainen. Ett flertal svenska scouter pratar gott om honom till sina chefer, dock väger inte alltid deras ord så tungt då det gäller en kille som Pikkarainen. Tror dock inte att han får chansen redan nästa säsong där utan jag antar att vårt största hot är Frölunda eller någon annan klubb här i Europa.

Om man får tro Mats Hallin så kommer inte någon klubb i NHL att signa Zuccarello innan dess ett eventuellt avtal är påskrivet mellan Hockeyligan och NHL. Skulle någon göra det ändå så kommer böterna denna gång bli betydligt högre än ett fjärdeval som fallet blev med Toronto och Frögren.

Jag känner mig ganska säker på att han är kvar utan avtal efter vårt samtal, med avtal så tror jag dock att han får ett kontraktsförslag. Sedan så betyder det inte att han väljer att åka över till vilket pris som helst. Klubben som signar honom kanske vill att han skall vara kvar i Europa ett extra år för att det skall bli någon ledig plats i någon av de två första formationerna, tror inte en stund på att en klubb signar honom och sedan använder honom i tredje eller fjärdelinan.
Kommentera

shinzawai:

Kan också tillägga att även NHL rycker i Pikkarainen, åtminstone om man får tro ett ganska trovärdigt rykte från i fredags.

Sen tycker jag det är fascinerade hur vårt förbund, våra expertkommentatorer i TV, våra klubbar, ja t o m supportrar som ställer sig i rad och klappar händer och håller med när NHL knycker spelare utan att betala för sig. Har Zuccarello kontrakt så har han. Går det lösa ut honom så att alla parter blir nöjda så är det okey, men inte annars.

Det är fascinerade att höra, eller ska vi säga inte höra Renberg och Wikegård försvara elitserien eller svensk hockey.

Zuccarello är en fantastisk spelare, kanske elitseriens mest sevärda, kanske t o m den bästa. Att bara stå bredvid med mössan i hand och titta på när de stjäl spelare avskyr jag. Då är det bättre att försvara sig till sista blodsdroppen, om man så förlorar.

Då förlorar man i varje fall inte sin värdighet.

Sen kan man undra vad NHL tjänar på att bli illa omtyckt, fast det kanske man inte blir. Det finns ju alla de som ställer sig i rad och klappar händer…

Fast vi vet ju inget ännu…
Kommentera

shinzawai:

Det var ju ungefär vad han sa!

"Hur sugen är du på NHL?"
"Det är ingenting jag tänker på för jag har kontrakt, men givetvis är det en dröm för alla spelare."
Kommentera

Wayne Gresky: "5. Är MoDo beredda att släppa hon för en ersättning?" Vet du något vi inte vet? Hen är väl vad som ska användas som neutralt?
Kommentera

shinzawai: Det känns ännu mer om i det här fallet.

1. Har han eller inte någon möjlighet att ta sig ur kontraktet?
2. Blir det ett nytt NHL-avtal och vad innebär i så fall ett sådant?
3. Vill någon NHL-klubb värva honom?
4. Är någon NHL-klubb beredd på att ta ett straff för att lösa ut honom från hans MoDo-kontrakt?
5. Är MoDo beredda att släppa hon för en ersättning?
6. Är MoDo beredda att släppa honom utan ersättning?
7. Vill Mats sticka till varje pris eller vill han ha ett bra kontrakt för att dra?

Det enda konkreta vi har att gå på är att han enligt utsago har kontrakt utan NHL-klausul som gäller i två säsonger till samt att han har varit väldigt duktig i OS.
Kommentera

Wayne Gresky: "Det är alltför många variabler som vi inte känner till i dagsläget för att lägga kraft på den frågan nu."

Det gäller väl typ 90% av allt vi diskuterar här? :)

Om vi tappar MZA, Pikka och Skröder (utöver Foppa och Macke) så har vi tappat ungefär 100% av vår offensiva kraft bortsett från Sundström som vi inte vet var han står nästa år (om han ens fortsätter). Rekryteringsläget är ju bevisligen skittufft just nu och även om det lossnar pengar iom Skröder så känns det som om att vi eventuellt får göra ett djävligt enormt minusresultat för att kunna hålla oss kvar i högsta serien..
Kommentera

shinzawai: Oavsett hur det ligger till så lär det visa sig efter säsongen. Det är alltför många variabler som vi inte känner till i dagsläget för att lägga kraft på den frågan nu.
Kommentera

Wayne Gresky: Och jag tror att ni alla blivit lurade av dålig korrektur i ÖA.
Kommentera

shinzawai: Jag tror att du överanalyserar.
Kommentera

Poffa: Hade kontraktssituationen gjort att han måste vänta minst två år hade han ju nog sagt "men först ska jag/måste jag spela ut kontraktet med MODO".
Kommentera

Wayne Gresky: Skitsamma vem som nu beslutar egentligen, du förstår vad jag menar tror jag? =)
Kommentera

McFire: Jag tror knappast att Freddan får fatta det beslutet själv.
Kommentera

Wayne Gresky: Det är ju en smidig lösning för alla parter som löser prestigebiten för ännhåäll, as well.

Rimstugan stänger nu för i natt, med surande norrmän på näthinnan i första hand.
Kommentera

Wayne Gresky: Han har två år kvar på kontraktet med Modo och ingen nhl klausul i kontraktet.
Det är klart det finns spelare som lämnar ändå, ett exempel är Jonas Frögren. I Färjestad köpte han ut sig själv från sitt kontrakt med Färjestad för att gå till Toronto, det är inte tillåtet, ens för NHL klubbarna. Toronto fick böter och deras draftval i 4:e rundan raderades ut.

Dock är väl den stora frågan, varför skulle vi riva kontraktet med killen för att en större klubb vill ha honom? Utan att få betalt? Enda anledningen till att vi inte skrivit något avtal med nhl är juh just det!?

River Modo kontraktet med Zuccarello utan att få riktigt bra betalt, för att han vill spela någon annanstans så framstår Modo Hockey som ett stort skämt och Fredrik Andersson som den sämsta sportchefen genom tiderna. Ett elitlag i hockey som idkar den typen av social verksamhet framstår som fruktansvärt löjlig, patetisk.
Kommentera

Björn W: NHL har en regel att man inte betalar för europeiska spelare så länge det inte finns ett avtal. Om det inte tecknas något avtal före sommaren mellan NHL och de europeiska länderna så är det troligaste scenariot att MZA erbjuds en skaplig signing bonus som han sedan delvis använder till att köpa loss sig.
Kommentera

Wayne Gresky: Tydligen så uttalade Hannu Aravirta sig om det här på ett företagsevent på DM-finalen och som situationen är så skulle inte MoDo aktivt hindra honom från att testa på NHL, men det krävs att det lag som erbjuder honom ett kontraktsförslag också köper loss honom från hans existerande kontrakt med MoDo.

Man får väl anta att ambitionsnivån är en summa som gör det möjligt att köpa en ersättare, men å andra sidan så är det ju en prestigesak för NHL att helst inte betala mer än en spottstyver, för börjar man behandla europeiska klubbar som annat än hundar så kan de ju börja få för sig att de är annat än hundar som ska sitta vackert.
Kommentera

spud: Det handlar om kampen mellan NHL och Europa. Vill NHL ha spelare med kontrakt får de allt se till att betala för sig. Möjligtvis kan MoDo göra en deal med Mats där man säger att man släpper honom efter nästa säsong trots att han har ett år kvar, som Man Utd gjorde med Ronaldo till Real.
Kommentera

Poffa: Ja det står ju inget i den artikeln om hur hans nuvarnade kontraktssituation är.

Hur som helst anser jag inte att MODO ska stoppa MZA om han får ett erbjudande som han vill acceptera. Man kanske kan skriva någon överenskomelse att han endast får representera MODO utanför Nordamerika om man låter honom gå.
Kommentera

shinzawai: Vad i den artikeln säger emot påståendet att han inte har någon NHL-klausul?
Kommentera

shinzawai: Förklara hur reglerna är.
Kommentera

www.hockeysverige.se/news_show_succ-for-zuccarello.html?id=9418327

Ni som snackar om att MZA inte kan gå till NHL får nog fundera lite till.
Kommentera

NuMo: Alternativen är ju inte så många i öviks trakten.
Kommentera

Någon som noterade att Samuel Påhlsson idag hävdade att om det blir spel i ES i framtiden så är det bara en klubb som gäller. Modo.
Kommentera

Salle: Ja med Peter känns det som att det finns så mycket grunder för det att det till och med är anledning att hoppas och till och med tro på det. Vad gäller Näslund så, ja visst hoppas jag, men skulle nog uppskatta att det är 1-5 % chans att han spelar nästa säsong också. Han verkar väldigt nöjd med att gå vidare i livet efter hockeyn känns det som.
Kommentera

McFire: Det låter bra på sitt sätt. Det syns ju att han tycker det är kul med hockey, trots allt. Och slopar han tankarna på NHL men vill fortsätta... :-)
Och en #21:a i MoDo nästa säsong gör även att en fortsättning för Näslund känns flera procent sannolikare. :-)
Kommentera

Foppa verkar inte ha några tankar på nhl nästa säsong, inte just nu i alla fall. Kanske han tackar för sig helt och hållet, annars öppnar det juh för åtminstonde en säsong till i Modo känns det som, det skulle vara fint.
Kommentera

Adam Hobson spelar inte i Modo Hockey nästa säsong. Inte enligt Fredrik Andersson som berättar att det ryktet är tagit i luften.

Hobson spelar i AHL som är farmarligan närmast NHL.

Modos sportchef berättade vidare i dag att han kommer att göra en resa till Nordamerika för att kolla in AHL, men det rör sig inte om Hobson. Andersson kommer även att resa till Finland igen.

Andersson sa vidare till Sporten att det är inget nytt när det gäller Skröder och Pikkarainen som andra klubbar är intresserade av.
Kommentera

Får hoppas han stannar och bjuder på mer sånt här. (Länktipset)
Kommentera

Lumber Jack: Den tror jag är svårskriven, i alla fall om målet är att övertyga den genomsnittlige årsmötesbesökaren. Fixar du 30 medlemsavgifts-betalande, bifallsyrkande gossar och gummor så kan det dock se bättre ut.

Redigerad kommentar

Kommentera

shinzawai: Den kanske viktigaste av alla motioner som kan skrivas till årets årsmöte är en om att skicka Freddan på mediaträning. Gärna hos Bengt Hedin.
Kommentera

shinzawai: Jag tycker det är positivt.
Kommentera

Alla med skygglappar som tror att vi har Pikkadoll i MODO nästa år räck upp en hand.

allehanda.se/sport/modo/1.1820295-pikkarainen-allt-kan-handa
Kommentera

spud: Hahaha :D
Näe Zuccarello vill jag verkligen att han är kvar, sen har han juh kontrakt och ingen nhl klausul så i nuläget kan han juh inte lämna heller så, det känns bra. Han ser jag som en viktg del i lagbygget framöver då han redan känns "rutinerad" men är så ung, mycket bra.
Kommentera

McFire: Ingenstans, mina ögon är blinda. Typiskt, 2 ögon och båda blinda. Hade hellre varit cyklop som ser.
Kommentera

mattias - 74: Pettersson-Wentzel sa jag som sagt som ett exempel. Joacim Eriksson Ser jag som ett lika bra alternativ. Lars Johansson, Mark Owuya kanske.

Yngre talangfulla målvakter som i nuläget spelar tex i allsvenskan och inte kostar 300 000 i månaden för att sedan vara en Mike Morrisson helt enkelt. Sen vem som får första spaden av nyförvärvet och Svedberg anser jag man kan ha osagt till en början iaf.
Kommentera

spud: Whaat, var har jag sagt att jag inte tror Zuccarello skulle vara kvar nästa år!?
Kommentera

Vad säger vi förresten om MPS i farmarlaget? Är det läge att plocka upp honom nu? Han har stagnerat en del, och har lite problem men lagspelet. Men det är sånt jag tror vi kan få ordning på.

Sen, vilken tränare ska vi ha i farmarlaget nästa år? Kent Forsberg kanske? :)
Kommentera

Salle: "Detta då jag har länge pratat om nytt tränarblod i ES istället för det evinnerliga bytande mellan lag som skett under lång tid. "

..Ja du ser ju hur det har lönat sig för oss i Timrå :P Challe var verkligen...ett kap

Nä gammalt, jävligt och trist ska det vara, se på de två senaste årens SM vinnare, kenta och perra!
Kommentera

Salle: Han var en jävel till back i sina glansdagar, född 53. Har varit head coach åt Rapperswil, Espoo Blues,  Zürich Lions, Bern, Ässät och Ambri-Piotta så han har ju stor och lång erfarenhet från coachning i Europa.

www.eliteprospects.com/staff.php?staff=742

Redigerad kommentar

Kommentera

MODOJohan: Utan att ha en aning om vem denna Pekka är så tycker jag att det känns mer intressant än Perra trots hans meriter från FBK och SAIK.
Detta då jag har länge pratat om nytt tränarblod i ES istället för det evinnerliga bytande mellan lag som skett under lång tid.

Kommentera

MODOJohan: För övrigt gällande tränarfrågan så tycker jag att Pekka Rautakallio är ett intressant namn. Varför inte köra helfinsk sisu i båset med Rautakallio och Ara?
Kommentera

Nikki Nine: "Vad tror ni om Perra Johnsson som vår huvudtränare nästa år?

Då kanske Berka kan stava ett efternamn rätt dessutom ;-)"

Nu ska vi inte gå händelserna i förväg här inte, du ska nog se att han hittar på nåt! ;P
Kommentera

spud: Han kanske kan skapa ett starkt kollektiv? Jag är inne på samma spår som Wayne Gresky (som vanligt), vi behöver nog en coach som kan forma det nya Modo.
Kommentera

spud: Det är ju mycket möjligt att han har ribban högre satt än elitserien och att han har rådgivare som anser att det är bättre att han är ordinarie i allsvenskan än sitter på bänken i elitserien. Jag tycker att för många talanger tar steget til elitserien för snabbt. Det är smartare att spela mycket i allsvenskan.
Kommentera

Cyklob: Det står ju att han får bryta det mellan säsongerna. Hur som helst, så är han nog inte aktuell, då ingen lovande junior skriver på kontrakt om de fått ES klubbars intresse.
Kommentera

Cyklob: Så tolkade jag det också.
Kommentera

« · 1239424 · »