1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1245129 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
73Sjöbba: Så sant som du skriver.

Kommentera

NuMo: Den har aldrig varit så passande. =)
Kommentera

Salle:Tyvär spelar nog inte Macke något mer, han tycker familjen får sitta i kläm. Men hoppas kan man ju fast då måste 21an göra en säsong till i Modo.
Kommentera

Lumber Jack:

Det kanske inte är så hemskt roligt att vara MoDoit just nu.
Men ha i åtanke att det kunde vara värre.

Man kunde vara Timråit...
Kommentera

Salle: Tja, varför inte. Han kan ju ha med sig en bunt spelarkontrakt innanför matchtröjan och börja förhandla vid tekningar och liknande matchsituationer. Kommer att fungera kanonbra.

Sen så måste vi se till att hitta någon som är minst två meter lång och som kan tränas upp till att bli målvakt. Hmm, vad gör Manute Bol nu?

Kommentera

Paddan:Ja kanske det! eller någon helt utifrån.
Kommentera

Paddan: Skall Näslund dubbelarbeta? För jag vill se han spela (minst) en säsong till.
Kommentera

Poffa: Givetvis är målvakten den utan tvekan viktigaste värvningen, med en ES-målvakt hade vi inte ens varit i närheten av att missat året slutspel. Ta en rejäl del av spelarbudgeten och åk ut och scouta. (Ta inte med Bjuhr, han måste skickas till Gävle och Karlstad på praktik.) KÖP.

Kommentera

Poffa: Jag är inte lika säker på Aravirta/Steen som du. Visst blev det bättre när Milo åkte hem och det räddade nog oss från kvalserien. Men jag vill se en coach som, á la Bäckman, kan sätta blåslampan under arselet på spelarna redan innan nedsläpp. För dagens MoDo verkar, trots att man flyger ner dagens innan för att "få optimal laddning", inte kunna tända till i vissa matcher.
Och nån som kan ändra spelsätt beroende på hur matchen gestaltar sig. För MoDo verkar bara ha en taktik inför match.
Det funkar iofs jättebra ibland när man bortasegrar emot topplag men MoDo kan, som SAIK här i FC senast tex, inte spela säkert och hög arbetsinsats i 60 minuter.

Spelarmässigt håller jag med. Dock vill jag lägga till Häggström till den. Vi måste ha i åtanke att det är pojkens första säsong.

Kommentera

Tycker vi ska tacka näslund och Foppa för att de hjälpt detta lag, eller vad det ska kallas, att vara kvar i elitserien. Personligen tycker jag att om de inte kan tända till i en match som denna, i det tabelläget som var, mot ett lag som ssk, har man inte i ett slutspel att göra. Man är på den plats man förtjänar.

Nog om detta, nya tag, det finns ett sm-guld att hämta nästa säsong också.

MODO HOCKEY!!!
Kommentera

renen: Jag tror som Poffa att Freddan måste flytta på sig från sportchefsjobbet, men vem kan tänkas vara rätt man för den sysslan? Macke?
Kommentera

Paddan:Känns inte Öhman lite gubbvarning? vi har nog med sånna.
Kommentera

Poffa:Ja det där ser rätt bra ut, men vi måste ha en målvakt som kan stå på huvudet. Se Brynäs Timrå inte fan skulle Brynäs vara ett slutspelslag utan Markström. Nä du Freddan nu har du något att jobba med annars är risken stor att det blir en hissfärd neråt.
Kommentera

Poffa: Först får de väl börja med att betala tillbaks hälften av pengarna som "öronmärktes" för slutspelet.

Sen skulle jag vilja ha tillbaks Stefan Öhman, men det lär väl aldrig hända.

Kommentera

Jaha, då börjar vi med ett nytt blad, då. Dags att rensa rejält i truppen och skapa en ny stomme som kan vara ett slutspelslag om ett par år. Det första som måste ske är att vi måste ha till en förändring på sportchefsposten. Freddan är tyvärr alldeles för Modo-färgad för att se saker och ting med klara ögon.

Jag ser gärna att Steen och Aravirta får fortsatt förtroende. Vi har varit ett bättre lag med dessa två vid rodret. I övrigt måste vi hitta tillbaka till det gamla hederliga Modospelet igen. Den som baserades på högt tempo och ett stabilt försvarsspel.

Behåll:

Niklas Sundström
Per Svartvadet
Hannu Pikkarainen
Niklas Svedberg
Mats Zuccarello Aasen
Mattias Timander
Morten Madsen

Resten skeppar vi, oavsett om de har kontrakt eller ej.

Skriv nytt:

Per Hållberg
Henri Laurila
Per-Åge Skröder

Oscar Hedman sägs vara klar för Modo. Det viktigaste är dock en kanonmålvakt, som håller högsta klass. Allt annat är i dagsläget oviktigt. Nästa steg är att värva hit två stycken transatlanter, forwards, som är av hög klass. Deras spelsätt skall vara baserat på hög fart och med gott skytte. Kommer vi dit återstår ”bara” att fylla ut de återstående platserna med vattenbärare.

Kul läge.

Kommentera

Nikki Nine:

Sämst +/- i hela Frölunda... Och jag vill ändå minnas att han inledde starkt på just den fronten.

Om det är någon som ska se Södertälje-matchen ikväll så spana in Tim Heed lite extra. Min gissning är att han kommer att bli en kanonback en vacker dag och jag hoppas att MoDo kollar upp honom ordentligt.
Kommentera

Viskarn: Inget är officiellt, men det är väl mycket som talar för det.
Kommentera

Nikki Nine: Är Hedman helt klar, eller har jag missat något?

Gick ju något rykte på officiella om en back som är klar, från en annan Elitserieklubb.
Kommentera

shinzawai: Jag tycker fortfarande vi behöver en bättre back än Porseland, inte minst med tanke på det du säger om Timander och Hållberg. Ponera att vi går in i nästa säsong med följande nio backar:

Timander, Hållberg, Pikkarainen, Porseland, Hedman, Jonsson, Westin, Bonsaksen, Larsson

Då skulle jag iallafall känna mig tryggare om vi hade fyra toppbackar istället för tre... och jag tror inte det kommer att komma in med än en nya back (plus Hedman) med tanke på hur många vi har och att vi säkert vill ge speltid åt åtminstone en av de unga emellan varven.

Istället för Hedman skulle jag kunna tänka mig Porseland, men det verkar vara lite för sent nu.
Kommentera

Mackelito: Thomas Koch ny österrikisk talang? 26-åring som redan spelat 2 säsonger i Luleå är en bättre beskrivning. Inte helt förtroendeingivande...
Kommentera

Nikki Nine: Hedman? Larsson, Bonsax, Westin och Jonsson är i bästa fall 5-6-7:a.

Porseland är högerskytt och mycket tuffare i spelstilen än Sondell någonsin kommer att bli.. Om Timander fortsätter att förmultna så kan han ta hans plats, och de 35 matcherna Hållberg sitter på cykeln kan han få vicka på hans plats också.
Kommentera

shinzawai: Vill ha bättre backar. Är han vår 3-4:e back nästa år skulle jag bli orolig. Och tycker vi har tillräckligt med backar för plats 5-8, typ Hedman, Larsson, Bonsaksen, Westin (?), Jonsson (?). Satsa på Pikkarainen, Hållberg, Timander och en bättre back än Porseland som topp fyra. Har dessutom rätt feta Sondell-vibbar av Porseland.
Kommentera

Nikki Nine: Varför? Bra ålder, bra storlek, högerfattad, en spelare som man alltid lägge märke till hos motståndarna.. Han har -10, men det har de flesta i Rögle. Stabil kille som borde kunna bli en utmärkt 3-4:e back.
Kommentera

Mackelito: Nej tack.
Kommentera

Mackelito: Vore inte fel alls.
Kommentera

Mathias Porseland aktuell för MoDo enligt den här bloggen..

Redigerad kommentar

Kommentera

Lumber Jack:

Om vi skall ge målvaktsmatchning en känga är jag själv inte lika säker på. Att vi har usla målvakter är en sak, men själva matchningen tycker jag vi har fått förklaring på. Om man sväljer förklaringen är en annan sak, men helt orimlig är den inte.

Bjuhr förklarade i en intervju (som jag såg) att Malek själv var överaskad över tempot i ES och att han inte riktigt hängde med i det. Följaktligen blev han också petat.

Valet stod alltså mellan Svedberg och Zacke. Där tycker jag att man gjorde rätt som satsade på Svedberg, en chansning som inte riktigt gick hem, men som vi kommer att ha nytta av i framtiden ändå. Matchningen av målvakter har hela säsongen nästan varit ett val mellan pest och kolera.

Under tiden har (enligt Bjuhr i intervjun) Malek tränat som en besatt och vägrat ge slaget förlorat. Därför har han nu ett godkänt tempo i kroppen, samtidigt som, enligt Bjuhr, han har jobbat med olika detaljer där han behöver anpassa sig, eftersom han har en något omodern stil. Bl.a. i positionsspelet.

Alla kan ju också se att det är en bättre målvakt vi har i Malek nu, jämfört med tidigare. Däremot tycker jag att han ändå är lite konstig i sitt agerande ibland, men just pga. ett bättre positionsspel så räddar han ibland, tillsynes utan att riktigt veta vart pucken är. Men han står rätt och får den på sig.

Målvakterna är vår svaghet, men jag tycker att förklaringen till matchningen verkar rimlig. Man måste ha i åtanke att av de tre målvakter vi har haft tillgång till så har det varit nödvändigt med utveckling och jag tycker att det ha skett. Om det räcker till i ett slutspel är en annan femma.
Kommentera

MorganaLefaey: Absolut inte kört tror jag, Rögle borta för Lule är inte lätt, knappast heller Timrå hemma i sista. Modo kan få slita mot SSK borta också.

Det man lärt sig av denna säsongs elitserie är att det är nästan omöjligt att förutspå hur matcherna ska sluta. Lule har dessutom urusel form så absolut ingenting är klart. Jag skulle inte bli helt förvånad heller om Timrå blandar sig i kampen på allvar igen.

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio: Känns faktiskt som om loppet är kört. En halv sekund som gör att laget inte går till slutspel och det värsta är att när man vet att det är 1-2 sekunder kvar så varför tar man inte utvisning eller vad som helst för att få stopp på killen.
6 mot 4 i 1-2 sekunder är inte så farligt.
Kommentera

Nikki Nine: haha ännu en norsk till norsk koloni. Hur många har ni där egentligen? Ni spelar ju än så länge i Elitserien , inte Norska Ligan, om ni kanske missförstått något ..
Kommentera

Lumber Jack: Luleå lär inte klara tre vinster i rad, dramat lever i högsta grad. Rögle borta för Lule kan bli en pärs även Tik hemma om de nu inte lägger sig.

Modo borde greja två vinster och 50/50 om det räcker....

Brynäs är klara för slutspel i alla fall och det är ju viktigast.
Kommentera

NuMo: Jag orkar inte ens lyssna igenom eländet, men helt klart ska årets målvaktsmatchning ha sig en känga. Varför har inte Malek varit förstemålis? Med Aravirta och speltiden har det visat sig att han faktiskt är hyfsad.

Är det något egorace Bjuhr kör där guldkalven till varje pris ska matchas till framgång?  

Kommentera

Vad fan har Thomas Bjuhr gjort Micce Målvakt för ont?

nyheter24.se/bloggar/hockeybloggar/niklas-wikegard/
Kommentera

Martin S: Ja, jag har faktiskt ingen aning om vilken klass ligan håller. Men jag har fått videoklipp från matcher han spelat, och ja, det är bara räddningar om man säger så, kanske man finat till klippen lite, men han ser bra ut i målet faktiskt. Tack så mycket! Framför detta.
Kommentera

MODOJohan: Född 90 så är han senior kommande säsong. Då skulle jag istället be han kontakta något division 1 eller division 2 lag. Vilken klass håller den här ligan? Försökte finna åt han på KIJHLs hemsida men finner ingen målvakt från QC, alla verkar vara från BC :)
Kommentera

Martin S: Okej på så vis. Han är kanske lite sent född då för juniorlaget, men 1990 gäller det. Han är målvakt och kommer från Quebec City. Spelar i KIJHL.
Kommentera

MODOJohan: Visst är ledningen mottagliga för tips, mitt tips skulle vara att be han kontakta Lelle Hermansson.

MODO har ju genom årens lopp haft spelare från Italien och Schweiz i sina juniorlag, jag antar att dessa spelare tagit kontakt med MODO och inte tvärtom. Man har också haft spelare från tex Österrike här på tryout, dock blev det aldrig något kontrakt i det fallet.

Vilken ålder har spelaren i fråga?
Kommentera

MODOJohan: Enligt officiella så borde det väl vara Lelle som du skall kontakta.

Lennart Hermansson
Talang & Junioransvarig
0660-759  12

Redigerad kommentar

Kommentera

Hur fungerar juniorrekryteringen i Modo? Måste lagledningen själva scouta spelare eller är dom mottagliga för tips? Jag har en kontakt med en kille från Quebec som jättegärna vill komma över till Sverige och spela. Problemet är att hitta en klubb som är intresserad. Jag har mailat till flera klubbar i närområdet, men aldrig fått svar.

Martin Sedin???

Redigerad kommentar

Kommentera

spud: De va' la' gött, änna.

Frölunda måste bygga ny arena för att hänga med i lönespiralen, tror jag.
Kommentera

Salle: "Vad har varit huvudsaken då?

– Det runt omkring. Jag trivs här och allting har varit kanonbra; organisationen, arenan, människorna i klubben, staden, fansen. Det här känns som mitt hem."

Snart kommer det nog byggas ännu en villa vid Öviks kustremsa, denna gång med en enorm bastu.
Kommentera

Salle: Fan vad kärlek.
Kommentera

Salle: GO Freddan GO!!!

Ja, asså inte avGÅ, direkt, inte ännu.
Kommentera

Nikki Nine: Glädjande ord från Pikkadoll!
Kommentera

PIKKA!!! Fan vad härligt Freddan!!
Kommentera

spud: Grattis till förlängningen av ES bäste back den här säsongen. Var helt säker på att han skulle flytta på sig, men icke.

Han har nog fått rejält med lönehöjning, men det är det ju värt när det gäller en sån skicklig spelare..
Kommentera

Wayne Gresky: Jag är sjukligt sugen på lite jävla kontinuitet i ledningen nu. Om Aravirta har spelarnas respekt och om man bedömer det som att han har det taktiska kunnandet så borde han få fortsätta.
Kommentera

renen: Aravirta är ju framför allt en lagbyggare, och det är det vi behöver de närmaste åren. Det är för sent för en skräntrast som jagar på veteranerna. Växjötränaren är dock helt klart en intressant outsider, som till skillnad från Fagervall faktiskt lyckats väldigt bra på lite lägre nivå.
Kommentera

shinzawai:Helt riktigt tror han är mogen för större uppgifter, men jag tycker att man ska försöka behåll Aravirta tror han kan leverera om han får en hel säsong, rätt hopplöst läge då han kom hit nu.
Kommentera

« · 1245129 · »