1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1245414 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
spud: Sorry,, är normalt hyffsad i stavningen..  Vetifan hur jag kom fram till den stavningen, 2ggr om dessutom.
Kommentera

mikenomad: Jo det förbättrades gentemot Timrå och Luleå eftersom deras målskillnad är klart bättre. Så nog gav det en fördel tabellmässigt. Men annars håller jag med dig. FBK och LHC var knappast en bra värdemätare.
Kommentera

mikenomad: Skitsnack. Utan målskillnaden vi fick iom dessa krossar hade chansen varit väldigt mycket mindre att fixa det. Målskillnaden var ju det som skulle skicka oss till slutspel förutsatt att vi tog de nödvändiga poängerna.
Kommentera

shinzawai: Hade ni gjort er "plikt" hemma mot Saik och borta igår hade ni inte behövt tänka på målskillnad....
Kommentera

shinzawai: Tror du inte att ödmjukheten fick sig en liten törn ändå? MZA uttalade sig väl för inte länge sen att inget av topplagen skulle våga välja Modo i kvarten. Det säger man väl först när man är klara för slutspel, kanske.
Kommentera

spud: Nu glömde du/de viktigaste misstaget andersson gjort och det är de märkligaste dessutom. Freddan som gammal målvakt borde förstå innebörden med en bra målvakt, tyvärr är det över 2 år sedan vi haft en bra fungerande målvakt. Hade modo haft bara för att nämna ett ex. Haft timrås lindbäck så hade modo legat sämst 5:a och 06/07 hade vi aldrig nått guldet utan en superkrizan, så till nästa säsong vill jag se att man lägger absolut störta arbetet på att finna en bra målvakt sen kan man bygga laget därifrån.
Kommentera

mikenomad: Vad var det, 0,6 sek. från slutspel? Det var det där med marginaler..
Kommentera

Dream Team: Ja, ibland är det klacksparkar, andra gånger tiondelar....
Kommentera

Berka: Ja men du glömmer när freddan sattes på sin position. Han kom in i matchen väldigt sent, vid en tidpunkt när de bra målvakterna redan hade sina kontrakt. Genom Milos vitsord signerade han en målvakt som enligt Milo lätt skulle vara duglig i ES. Det snackades ju även om att NHL klubbar hade kontaktat MODO för att höra sig för om Malek hade några klausuler. Så utifrån hans förutsättningar tycker jag att freddan gjorde ett bra jobb även där. Sen kan man kanske tycka att i vinter bör energi lagts på att ta in Tellan, men jag antar att han valde bort sverige av skatteskäl. Och särskillt många andra bättre målvakter fanns inte på marknaden i vinter.
Kommentera

Dream Team: Det går mycket djupare än "ödmjukhet", det går en röd tråd av ryggdunkande i Ö-vik, ända sedan man började klara av att slå stockholmslag och gamla SM-vinnare i mitten av 60-talet. Ryggdunkandet och uppbyggandet av spelarnas självbild har ofelbart, ända sedan dess lett till att man förlorat den där matchen mot Strömsbro på 60-talet, den där matchen mot Tunabro eller Tingsryd på 70-talet, den legendariska mot Väsby på 80-talet (i serieledning), mot Rögle på 90-tal och så vidare.

Ändå ville Per Hägglund i rubriken på sin artikel för någon dag sedan få det till att det bara var "årets MoDo" som lyckas med det här. Lite grann är det nog en småstadens förbannelse, med för stor närhet mellan lokaljournalister, supportrar och spelarna. Det finns bara en väg ur det och det är att ta den mentala biten på allvar, vilket man nu i vår gjort ett första försök till med Jon Moraeus, tveksamt dock om han hann med att skriva något kompendium kring Väsby-syndromet för spelarna att studera redan innan gårdagen.
Kommentera

mikenomad: Men va fan,,, Nu är det slutskrivet idag,,
Kommentera

Björn W: Det ligger mycket i det du skriver och jag tror att både vi i Timrå, men kanske framförallt Brynäs (fast de kanske redan glömt det senaste decenniets kräftgång nu när det vänt uppåt igen där?) känner igen oss.
Kommentera

Ser att Boork o Nyström i Expressen vill se Challe träna er nästa säsong.
Han passar er tydligen.
Kommentera

Hahl Bundy:

Det låter som ett grymt straff.
Kommentera

shinzawai: Äh, för egen del behöver jag inget ångestdämpande, tänkte bara profitera lite på de som behöver sånt...
Kommentera

Dream Team: "Vad var det, 0,6 sek. från slutspel? Det var det där med marginaler.."

Allt avgjordes inte i den där matchen mot SAIK, jag minns en annan match mellan Modo och Saik i vinter där Modo kvitterade med 2? sekunder kvar och senare tog extrapoängen också. Modos missade slutspel kan lastas Freddan för det lag han ställde på banan i början av serien och valet an Milo som tränare.
Kommentera

Björn W: Freddans ABSOLUT första, största o bästa värvning borde ju självklart vara: Stig W! Allt detta debacle sitter ju i huvudet , inte brist på kunnandet. Hörde en intervju med Challe o nån skidåkare, Challe verkar inte riktigt tro på det där med mental träning, "det får isf spelarna sköta själva".
Jag tycker den gode Charles Ingvar är helt fel ute där.
Kommentera

Björn W:

Ni skall inte tro att ni har monopol på landsortsmentaliteten :-) Naturligtvis finns det oerhört mycket att jobba på här...hela tiden. Förutom DIF, där det inte finns någon landsortsmentalitet, så är det ju bara Brynäs (1977) och FBK (1998) som lyckats försvara ett SM-guld utanför Stockholm under hela ES-historien.

Och även ES framgångsrikaste lag genom tiderna, FBK, har förlorat en majoritet av sina SM-finaler. En egenskap man delar med...MoDo. Så visst är detta svåra grejer och mycket av det ligger på ett mentalt plan. Hur man befäster framgångar eller studsar tillbaka när det går trögt.

I övrigt var jag mer förvånad över att MoDo missade slutspelet förra året, eller att Leksand lyckades hamna i kvalserien 1981, eller att FBK anförda av Loob och Samuelsson spelade i Allsvenskan efter jul 1994, eller.......

Redigerad kommentar

Kommentera

Nu hoppas jag att HELA Västernorrland håller på kvinnohundarna imorrn, och i slutspelet.
Kommentera

Skarin: Om inte hockeysnack hade funnits hade jag hållit tummarna på Timrå. Nu måste jag tyvärr hålla på Luleå för att det är det enda sättet att det blir lugnt i denna bok fram till nästa seriestart.
Kommentera

En match kvar av säsongen för Modo, men jag blickar framåt mot nästa säsong. Vi behöver skridskoskickliga backar som inte är så stabbiga. Oscar Hedman sägs vara klar, men jag hoppas innerligt att Freddan är med och hugger på Kristofer Berglund, som tydligen är på väg från Luleå.

Berglund är ung, skridskoskicklig och spelar smart. Den typen av backar behöver vi.

Kommentera

Poffa: Han vill stanna.
Kommentera

spud: Jo, men om inte Luleå vill ha honom kvar lär han inte stanna.
Kommentera

Poffa: Ne men varför en klubb som Luleå inte vill ha kvar en svensk back född 88 som gör 22 poäng har +2 snittar 18min/match. Och enligt mig är väldigt lugn kille som aldrig ställer till nåt besvär utanför isen är aningen märkligt.
Kommentera

spud: Här har vi två gossar som likt Professor Balthazar funderar och funderar...

http://allehanda.se/sport/ishockey/1.1883316-foppa-och-zuccarello-ska-fundera

Spela vidare i Sveriges viktagste klubb grabbar och dra samtidigt i spaken så vi får vart på plantskolan igen!

Kommentera

Lumber Jack: MZA:s beslut ligger ju inte helt i hans egna händer i dagsläget, där handlar det nog mer om att vänta och se. I fallet Foppa känns det som MoDo eller sluta är de enda alternativen. Kör han ett år till så känns det mer som om han gör det för klubben än för sin egen skull. Vi får väl se om ett par månader hur det ser ut med lagbygget.
Kommentera

Lumber Jack: Zuccarellos funderande beror väl helt och hållet på om det blir något nytt avtal med NHL. Fast det är klart han blir här i två år till. När dessutom Macke blir sportchef och beslutar sig för att betala värvningarna ur egen plånbok så kommer det ju bli en ny Zuccé.

Annars så funderar jag på om du fick något tillfälligt inhopp som lyselektriker i det där andra stycket.

Kommentera

Jag skulle gärna vilja se att MoDo värvar tillbaka Per Edblom. Han var påväg upp i alaget men då kom lockouten och då fick han ju inte vara med.

Eliteprospectlänk
Kommentera

Lite funderingar på vad man borde göra med nuvarande trupp.

Målvakter:
Roman Malek, t.o.m säsongen 09/10 (Bort bort bort, inget nytt kontrakt här inte)
Niklas Svedberg, t.o.m säsongen 10/11 (Får vara medveten om att han ska vara backup)
Michal Zajkowski, t.o.m säsongen 09/10 (Äntligen så blir man kanske av med Zajjan)

Backar:
Alexander Bonsaksen, t.o.m säsongen 10/11 (Kostar säkert inte mycket och har kontrakt så låt han vara 7-8 back tillsammans med Westin)
Stefan Espeland, t.o.m säsongen 09/10 (Inget nytt kontrakt här inte…. Låt han utvecklas någon annan stans och håll ögonen öppna)
Per Hållberg, t.o.m säsongen 09/10 (Borde man inte heller skriva kontrakt med. Bland de högsta lönerna och gör inget mer än andra. Är dessutom skadad hela tiden. Kan kanske skriva nytt om han går ner rejält eller som är baserat på antal matcher)
Hans Jonsson, t.o.m säsongen 09/10 +1 (Har ett kontrakt som kan brytas efter den här säsongen om man skall tro pressmeddelandet som gick ut när han fick nytt. Kan bara inte skriva nytt med fummelkillen)
Henri Laurila, t.o.m säsongen 09/10 (Skulle inte klaga på om kontrakt skrevs, högerskytt som gillar att skjuta.)
Tomas Mojzis, t.o.m säsongen 09/10 (Här blir det inget nytt kontrakt)
Hannu Pikkarainen, t.o.m säsongen 10/11 * (Kontrakt, men frågan är om han verkligen blir kvar)
Samuli Suhonen, t.o.m säsongen 09/10 (Inget nytt kontrakt här heller)
Mattias Timander, t.o.m säsongen 10/11 (Kontrakt som gäller en säsong till)
Jens Westin, t.o.m säsongen 10/11 (Kostar säker inte mycket och passar bra som 7-8 back om han lärt sig något)

Forwards:
Mats Zuccarello Aasen, t.o.m säsongen 11/12 (Hoppas bara att inget nytt avtal dyker upp med NHL)
Thomas Enström, t.o.m säsongen 09/10 (Bort bort bort)
Kristian Forsberg, t.o.m säsongen 10/11 (Kostar nog inte speciellt mycket, och kan få vara 13e forward eller center i 4e beroende på spelstil)
Peter Forsberg, t.o.m säsongen 09/10 (Kan nog få för sig att göra en ny säsong med modo, men får inte bli lika mycket focus på killen)
Josh Green, t.o.m säsongen 09/10 (Vill ha bättre transatlanter än både Han och Hinote)
Dan Hinote, t.o.m säsongen 09/10 (Se Greens kommentar)
Magnus Häggström, t.o.m säsongen 09/10 (Är egentligen för dålig, men om man får ett billigt kontrakt så kan han få vara avbytare. Skall inte ingå i ordinarie trupp)
Morten Madsen, t.o.m säsongen 10/11 (En kille som man kanske kanske börja bygga lite runt. Blev bättre och bättre och har fart och känsla för frilägen)
Andreas Molinder, t.o.m säsongen 09/10 (Borde skriva nytt kontrakt på 5år. Han måste ju blomma ut någongång…. Nej allvarligt bort med honom)
Markus Näslund, t.o.m säsongen 09/10 (Lär inte spela något nästa säsong. Men du är välkommen när du vill)
Per-Åge Skröder, t.o.m säsongen 09/10 (Tror det är dags att skippa nytt kontrakt med Skröder. OK han var i topp i interna poängligan, men säger mer om de andra spelarna)
Oscar Steen, t.o.m säsongen 09/10 (Får skeppa denna kille också)
Niklas Sundström, t.o.m säsongen 11/12 (Skrev nytt kontrakt och hoppas otroligt mycket att en riktig försäsong innebär att han blir bättre än han var denna)
Per Svartvadet, t.o.m säsongen 11/12 (Har kontrakt och hoppas lagledningen förstår att Svarten skall centra en 3e formation.)
Marco Tuokko, t.o.m säsongen 09/10 (Bort med Tuokko eller ge han ett kontrakt som motsvarar hans 2 senaste säsongers spel)
Kommentera

MorganaLefaey: Fortsätter på mitt förra.

Vad har man då kvar.

Målvakter:
Svedberg

Backar:
Bonsaksen
Westin
Laurila
Pikkarainen
Timmy
(Där 3 kan räknas in i den 6manna starka startfältet)

Forwards
Zuccarello - Ny - Ny
Madsen - Sundström - Ny
Ny - Svarten - Ny
Ny - K.Forsberg - Ny
(häggström)

Så blir nog ganska svårt att det skall bli på detta sätt då man i så fall skall kirra 6st nya forwards och 3backar. Tror Modo fegar ut och förlänger med några som jag i alla fall önskar bort.
Kommentera

MorganaLefaey: Häggström har nästa säsong också.
Kommentera

MorganaLefaey: Jag tycker att Laurila var ruggigt seg och rätt värdelös i egen zon, ett bra skott väger inte upp bristerna.

Hållberg bör vara kvar om han spelar för en lön som anses rimlig för en fjärdeback.

Kristian och Häggström kan vara prisvärda fjärdefemmespelare. Jag tror att bägge är bättre nästa säsong.

Eddie Larsson bör har en av åtta backplatser och jag anser att det inte är rimligt att ha både Westin och Bonsaksen kvar. Ingen av dem håller elitserieklass. Kolla om någon allsvensk klubb vill ta över kontraktet.

Det kan vara dumt att spränga banken för att behålla Skröder, men det går inte att komma ifrån att han har en fin kemi med Susse och att producerande spelare är väldigt svåra att hitta. Det visar om inte annat experimentet med Green.

I övrigt delar jag din syn på saker ocvh ting.
Kommentera

Bra krönika av Per, många beslut som måste bli rätt under den närmaste tiden, för klubbens överlevnad.
Kommentera

MorganaLefaey: Det finns inte i min värld att ni får behålla Zuccarello till nästa säsong, men om det mot förmodan skulle bli så är det bara att gratulera.
Kommentera

Ara är huvudspåret och Ara vill stanna. Känns bättre än Fagervall och Karlsson.
Kommentera

Nikki Nine: Det tycker inte jag, jag vill inte ha en gammal tränare. Utan in med en fräsch lirare.
Kommentera

spud: Vi behöver absolut en erfaren tränare nästa säsong. Någon som ger ett tryggt och stabilt intryck även när det blåser snålt, för det lär det göra. Jag hade helst haft Kenta, men får man välja mellan Aravirta och Fagerwall så är valet extremt enkelt.
Kommentera

Nikki Nine:Ara är nog den lagbyggare vi kan behöva, är det något vi behöver är det ett lag samt kontinuitet.
Kommentera

Wayne Gresky: Om vi nu ska ha Ara, då är det läge att slänga in en påläggskalv under honom som ass, som kan ta över den dagen Ara seglar vidare.
Själv hade jag likväl som Ara sett Steen som vår tränare.
Kommentera

spud: Jag är inte odelat positiv till Ara. Men jag kan köpa att man vill signa upp nån snabbt för att kunna sätta igång med lagbygget omedelbums.

Sen tycker jag att MoDo först och främst behöver en Coach som kan agera och prestera i båset. Bra tränare har vi ju i Melinder och även Steen verkar ju ha bra ideer här.

Apropå påläggskalv så borde man sätta Markus på en kontorstol med omedelbar verkan. För han kan prya ett år bredvid (läs snett framför) Freddan innan han tar över till 100%.
Kommentera

renen: Vad är Freddans anställningsstatus egentligen? Är han klar för en fortsättning eller har han eller föreningen uttalat andra planer? Eller är det en del av radioskuggan?

Mina fem cent för Modos silly när det gäller tränarfrågan är att om det ska bytas någonstans mellan 10 och 17 spelare enligt MorganLefayes genomgång så ska nog tränaren vara kvar om han vill och inte har en solklar funktionsstörning. Och det är väl inget som tyder på skriande inkompetens hos Aravirta?

Nu är det väl osäkert hur det går med ett gäng ledande spelare i farozonen att lämna som mycket väl kan bli kvar (de två bra norrmännen, Forsberg, klausulkontraktsbacken) men annars är väl den potentiella tokomsättningen på folk något som talar för nya kontrakt till Hållberg och Jonsson - oavsett om de förväntas vara helt värdelösa eller okej nästa år är det väl bra om någon i truppen hittar i gången mellan isen och omklädningsrummet.

Kommentera

Snacket om att inte signa Hållberg tycker jag är helt uppåt väggarna. Han har var MoDos bästa back efter Pikka och Timmy. Specielt bra var han precis innan han, än en gång och oturligt, blev handskadad.

Sen ser jag ingen orsak till att säga upp Hasse J's +1 så länge vi funderar på att ha Bonsaksen och Westin i backbesättningen. Hasse var inte bra i början av hans säsong men blev bättre ju längre det led. Visst är han lite slarvig emellanåt men han är vår mest fysiska back. Och såna behöver vi. Dock så kan han ju få bereda sig på att få nöta bänk lite emellanåt. Att han sen skulle "kosta för mycket" tror jag inte riktigt på. Tror nämligen inte han satt i sån bra förhandlingssits när han signade senast.
Kommentera

Wayne Gresky:

Laurilas skott var ju bedrövligt eftersom han nästan alltid sköt rätt på täckande backar.
Kommentera

Salle: "att inte signa Hållberg tycker jag är helt uppåt väggarna" Ja det kanske det är. Men med tanke på att han var en av de högst avlönade spelarna i truppen. Samt har en förmåga att skada sig gör att jag i alla fall tycker det känns som ett tveksamt beslut.
Ska han ha kontrakt så bör det baseras på hur han varit över hela säsongen och det är medel samt mycket skadad. Att han skall vara 3e bästa backen är ju inte så svårt när vi hade Mojzis och Bonsaksen mfl.

Ja men anledningen till att Bonsaksen och Westin ska vara 7-8e back beror ju på att de har kontrakt redan. Hasses kan man byta ut och fastän han hade en knapert år innan han skrev nytt så tror jag nog att en "Etablerad back med rutin" tjänar mer än vi vill att Hasse skall ha.
Nej går nog finna klart mycket säkrare kort för den summa han tjänar.
Kommentera

MorganaLefaey: Tycker också att vi redan nu kan skönja i tidningen att Hållberg inte har för avsikt att gå ner speciellt i lön med tanke på hans utspel.

Han säger ju idag till hockeyexpressen att han eventuellt kan tänka sig att spela i en annan klubb, det tror jag han endast säger för att sätta press på MODO om de vill ha kvar honom.

Jag tror och hoppas dock att det är färdigskrivet med "de gamla" bara för att man är fostrade här. Skall Hållberg spela i MODO nästa år så skall det vara till en betydligt billigare penning än han tidigare haft.

Tycker att FBK skötte sin generationsväxling på ett lysande sätt. Man erbjöd en sådan ikon som Nordström nytt kontrakt men till en betydligt billigare penning, nu valde han att gå vidare och FBK fick möjlighet att satsa på en yngre, billigare och hungrigare spelare i stället.

Jag tycker att MODO i och med detta nu skall titta på ett lite längre perspektiv, försöka hitta de där unga spelarna som klubben kan bygga vidare på sedan. Madsen är ett utmärkt exempel på detta.

Jag har tidigare skrivit det i modobloggen tidigare och jag såg att en skribent här också varit inne på det, men skulle inte en som Per Edblom kunna vara en spelare att bygga vidare kring på sikt?

Men det är klart, för att detta skall gå hem hos sponsorer och fans så krävs det att MODO tidigt går ut med att man nu skall bygga för framtiden.

Jag tror inte att en värvning av exempelvis Edblom skulle få speciellt många att lyfta på hatten, men säger man till innan att detta inte är ett försök att vinna SM-guld nästa år utan om tre så kan det kanske köpas att man värvar ett par så kallade "no name" spelare att bygga vidare runt.
Kommentera

qwertas: Problemet nu är att tiden är väldigt knapp. Om vi börjat generationsväxla för två år sedan efter fiaskot mot Timrå hade det funnits en stabil grund att stå på idag. Nu är vi redan mot repen och att fylla på med oprövade kort i det läget blir en enorm risktagning. Denna silly season får inte misslyckas!

WG för ett år sedan:
"Inget ont om Hasse, men jag ser vissa paralleller mellan dagens MoDo och Leksand för 10 år sedan. Lag där allt hänger på den gamla kärnan utan att det finns yngre spelare redo att ta över. Sköts inte generationsväxlingen på ett genomtänkt sätt så finns det en överhängande risk i att det slutar i katastrof.

Frölunda och Färjestad har haft liknande problem men varit ekonomiskt starka nog att köpa tid genom att värva klasspelare utifrån. Jag är tveksam om den modellen kommer att fungera för oss då vi tydligen blöder ekonomiskt redan idag."

WG för två år sedan:
"Gör vi en vinst på 10 miljoner kr i år så kan jag hålla med om att vi håller för hårt i pengarna. Annars så förstår jag inte riktigt hur vissa tänker. Vilka pengar är det man ska ta och ge Salle? Det är inte monopolpengar det handlar om. Jag vet inte hur mycket som skiljer mellan modos bud och vad Salle vill ha. Antagligen är det mer än en skitsumma.

Är det bråk om pengar i det här läget så kan det säkert bli det när man värvar spelare utifrån också. Jag gillar det inte. Handlar det om riktigt stora pengar säger jag tack och hej, plockar in en yngre och hungrigare spelare och generationsväxlar.

Nästa fråga:
Ska vi göra allt för att lyckas behålla laget vi hade i år? Jag kan förstå är pressad mellan att lyckas behålla några av lagets bästa spelare och samtidigt åtgärda de brister vi hade i år. Det är ingen avundsvärd situation, men det är nu han ska bevisa att han är rätt man för jobbet.

Jag behåller hemskt gärna Salle, men inte till varje pris."
Kommentera

qwertas: Va?? Vill spelare numera ha betalt för att spela i Modo? Herregud, vart är världen på väg....
Kommentera

qwertas och Morgana: Vad det gäller Hållberg har ni inte en aning om vad ni pratar om. Framför allt inte hans inställning till spel i Modo.

Ni bör snarare tolka hans uttalande som att Modo återigen sköter saker och ting fruktansvärt klumpigt. Freddan måste sparkas. NU!

Kommentera

Poffa:

Med tanke på att Hållberg var med och avstod lön så har jag svårt att se att han skulle vara så pengakåt. Jag tycker att Hållberg var en av MoDos bästa backar när han fick vara hel, så om inte lönekraven är helt orimliga så tycker jag att det är en självklarhet att förlänga med honom.
Kommentera

« · 1245414 · »