1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2010/2011

« · 1254797 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2010/2011
Frisco: Haha! Klockrent.
Kommentera

Icing-Ove: Backtuffing?! Expressen briljerar igen.
Kommentera

Frisco: Conny har väl två år kvar på sitt kontrakt, va?
Kommentera

Poffa: Japp.
Kommentera

Icing-Ove: Bara det inte är en ny Jonasén.
Kommentera

Lumber Jack: Finns bara en Marcus Jonasén.Han var ju grymt bra dom första matcherna på säsongen om jag minns rätt
Kommentera

Icing-Ove: Ja tack! Ja tack! Ja tack! Ja tack! Ja tack! Ja tack! Ja tack! Ja tack! Ja tack! Ja tack! Ja tack!

Seikola pratades det om redan i januari innan transferfönstret. Om han nu kommer till Modo så är vår högerskjutande PP-back på plats. Dessutom en kille som trots allt inte är oäven i defensiven.

Skriv 2+1 med honom, NU!

Kommentera

Poffa: Ja. Det vore ju skoj om MoDo kunde landa några toppnamn tidigt här på Silly Season, det behövs.
Kommentera

Icing-Ove: När vi ändå är inne på finska succébackar, är det någon som hört några rykten kring Pikkarambo? Det är otäckt tyst vad det gäller honom och jag ser med fasa framför mig hur det kommer en notis i Sportbladet att Hannu Pikkarainen är klar för *sätt in valfri KHL-klubb*.
Kommentera

Poffa: tyvärr tror jag att du har 100% rätt, allt annat än att han spelar i khl i höst är högst oväntat.

Sen skulle jag bli ytterst förvånad om detroit inte lägger beslag på våran lilla mats oxå.
Kommentera

Samarbete i de bakre leden?

Då fattas det bara ett riktigt farmarlag, för både Sundsvall och Björklöven verkar ju försvinna som alternativ.
Kommentera

Salle: Sundsvall har väl det trots allt i egna händer? Vinst borta mot Nybro, vilket inte borde vara allt för svårt, och så vinst hemma mot Tingsryd i sista omgången så spelar Sundsvall allsvensk hockey även kommande säsong.

Och Björklöven har ju fått en ekonomisk garant i Leif Danielsson som gjort att en företagsrekonstruktion är beviljad. Så gissningsvis är Löven kvar i allsvenskan nästa år.

Dock gillar jag tanken på ett samarbete. Modo som ES-klubb behöver en klubb i allsvenskan och att ha den "inpå knuten" är naturligtvis bättre än alternativen Löven och Sundsvall.

Kommentera

Dagens krönika i allehanda. Vi sitter väl inte i någon guldsits direkt, men får väl vänta och se vad Freddan kan hitta på.
Kommentera

Poffa: En Ö-viksallians kommer aldrig att etablera sig långsiktigt i Allsvenskan, helt enkelt för att det inte finns ekonomiska resurser i Övik för att bära det vid sidan av MoDo i Elitserien. Därför är det vettigt att de inte har högre initiala målsättningar än just att spela i ettan.

Vad vi märker är ju att Division 1-klubbarna i norra Sverige är alldeles för dåliga när de möter motstånd från södra Sverige, kan då en sådan här sammanslagning åtminstone skapa ett topplag i norrettan erbjuds bättre möjligheter för 20-23-åringar att hålla på något år till med hockeyn och fånga upp ytterligare några late bloomers.

Sedan är det kapitlet med att stävja de gamla klubbkänslorna, sådant görs väl enklast med en ung styrelse utan känslomässiga band till det som varit, men å andra sidan riskerar man att tappa eldsjälar. Tuff skit.
Kommentera

Björn W: Känns spontant som att man dammar av Övik Hockey igen, sammanslagningen av Järved och ÖSK från 1984 fram till 1995. Jag har ingen riktig koll på hur bra det gick för dem rent sportsligt och hur bra samarbete de hade med MoDo på den tiden, men visst känns konceptet igen?
Kommentera

Petey21: Japp, både Järved och ÖSK hade i mitten av 80-talet åkt ur den andra serienivån i Sverige. Järved hade ju till och med kvalat till högsta serien i mitten av 70-talet, så det känns som att Övik Hockey skapades för att återvinna en status man förlorat, även om det är svårt att hitta en uttalad sportslig målsättning så här 25 år senare.

De nådde dock aldrig högre än kval till Division 1 (som då var den andra nivån i Sverige). Två problem de inte räknat med var nog Sollefteås gyllene år i ettan under de närmaste efterkommande åren samt att Husum stormade upp i ettan, mer eller mindre fick distriktets finaste hall efter Kempis av bolaget MoDo samt att laget MoDo valde Husum som uttalad farmarklubb.

Det var de yttre förutsättningarna som talade emot Övik Hockey på den tiden, hur det sedan såg ut med det interna arbetet är möjligen en annan, relevant, sida av myntet.
Kommentera

Det minimala hoppet som fanns om att få se Wesslau i Modo är nu borta. Wesslau slutförhandlar med Djurgården. Freddan, vilken kanonmålvakt slutförhandlar du med?
Kommentera

Poffa:
Bernd Brückler var ju ett alternativ inför förra säsongen och säkert under säsong också. Fick dock en knäskada som jag inte vet status på nu.
Kommentera

Poffa: Kan vi hoppas att Freddan läser ÖA's sportsblogg. Eller kanske har telefonkontakt med forna Sovjet.

För Wargh skulle jag vilja se i MoDo-tröjan igen. Och Högström kan ju också få chansen.
Kommentera

Salle: Wargh är jag tveksam till, den killen har lite för stora problem ovanför axlarna. Högström däremot känns mer spännande.
Kommentera

spud: Syftar du på frisyren?
Kommentera

Salle: Wargh? Nää.
Kommentera

Salle: Jag kan nog namnge 20 spelare i allsvenskan som jag hellre har på kontrakt än Wargh.
Kommentera

Poffa: Jag skulle inte sträcka mig så långt, men han har helt fel profil för en back i MODO. Om Pikka och Hållberg blir kvar finns det bara plats för en till spelskicklig, offensiv back och det bör vara en med högerfattning och förhoppningsvis lite mer fysik än Wargh.
Kommentera

Poffa:

Låt höra. detta skall bli intressant? :)

Kommentera

shinzawai: Jag ser inte Wargh som back, tyvärr. Han är en Janne Öberg eller Hedlund, en spelare som kan spela lite överallt. Jag tycker inte vi behöver en sådan spelare, utan jag vill se tydligare roller för spelarna som vi skall ha i laget.

Därför ser jag ett stort antal spelare i allsvenskan som jag hellre har i laget än Wargh.

Kommentera

Brynäs spanar på Svedberg.

Med deras framgång senaste tiden att få fram målvakter så förstår jag om Svedberg själv är intresserad. Hade hoppats på att han hade kört ett år till i modo som backup men få möjligheten att slå sig in ordentligt.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/sverige/elitserien/brynas/article6916984.ab
Kommentera

MorganaLefaey: Är det inte sjukt konstigt att vi haft sommarlov i flera veckor utan att prestera en enda värvning? What's up Freddan?
Kommentera

shinzawai: Det har väl inte presenterats så många nyförvärv hittills i elitserien? Om vi jagar spelare i kvalserien så finns det en bra orsak till att dessa inte heller är klara/officiella.
Kommentera

Wayne Gresky: Visst lär det vara en anledning. Men samtidigt så har det gått en hel del rykten om klara spelare/tränare för andra lag. Modo har gått ut med att man troligast vill ha den eller den, men inget är klart.

Så klart man vill de viktiga posterna skall fyllas så fort som möjligt.
Tränare, Målvakt får inte dröja som förra gången så man får ta det som blir över.
Kommentera

Sen verkar brynäs presentera lite unga spelare som kan bli något.

www.brynas.se/Nyheter/Mattias-Ekholm-klar-for-Brynas/

Hade gärna sett han i Modo. Men frågan är om vi inte i första hand måste titta på backar som kan kliva in direkt och leverera. Sen i andra han titta på sådana som kan bli bra.
Kommentera

MorganaLefaey: Jag tyckte Ekholm var utmärkt i JVM, tror han kommer att göra bra ifrån sig redan till hösten.
Kommentera

MorganaLefaey: Det kan inte få finnas något första och andra hand. Varje spelare som anses lämplig för en plats i Modos trupp nästa år måste vi bearbeta redan nu, även om det innebär att vi värvar spelare för tredje- eller fjärdefemman före vi värvar de som skall bli våra toppspelare.

En grym målvakt är mycket viktig, i mina ögon den viktigaste. Men kan inte Freddan lösa problemet med den posten samtidigt som han för diskussioner med t ex en spelare som Jacob Blomqvist så bör han genast lämna sin post.

Kommentera

Poffa:

Det som fascinerar mig är att MoDo i flera års tid i princip året runt har sagt "Det är en svår marknad, det gäller att hugga vid rätt tillfälle" samtidigt som de andra lagen presenterar en massa spännande nyförvärv och när MoDo väl hugger så blir det brunkare från AHL, panikvärvningar och föredettingar.

Man vet att man står inför en generationsväxling och då gäller det att värva talanger, kosta vad det kosta vill. Det spelar ingen roll om de sticker till NHL redan efter en säsong, för då signalerar det till andra spelare att MoDo fortfarande är en bra brygga dit.

MoDo känns i dagsläget som ett gammalt trött korplag där jargongerna är så ingrodda att det är helt omöjligt för utomstående att kunna passa in. Det kommer få enorma konsekvenser nu när kärnan är på väg att pensionera sig.
Kommentera

Spelare drar sig till bra lag eller tränare osv.

Tar för givet att Freddan kan snacka med flera spelare samtidigt, annat vore ju tragik. Men om man byggt upp laget med enbart brunkare och sen får nej från stjärnorna så är nog de flesta upptagna. Att finna brunkare är nog lättare.
Kommentera

MorganaLefaey: Och signar vi inga bra brunkare före vi misslyckas med att värva stjärnorna så står vi utan lag helt och hållet.
Kommentera

Poffa: Ja men då får vi nytta av nya alliancen i övik.

Man skall väl inte dra ut på något. Men tror fortfarande att det är lättare att finna brunkare än stjärnor även om man inte skall tänka att den biten löser sig automatiskt. För så är det aldrig. Speciellt när laget inte har lyckats allt för väl med dessa förvärv även om man var snabbt ute med Tuokko.
Kommentera

Nikki Nine:

Bra värvning! Grattis!

Var inte FBK ute efter honom för något år sedan?
Kommentera

Nikki Nine: Härligt, om vi nu backar upp honom med kontrakt till Zacke Svedberg och evetuellt Morrison känns allt tryggt.

ÄÄ man ska då inte lita på såna artiklar. Finns mängder med spelare som varit klar enligt tidningen, men som aldrig spelat en match för klubben.
Kommentera

Nikki Nine: Vi får hoppas att det stämmer. Det skulle vara en fin grund att bygga på.

På annat håll:
Slut mellan Almtuna och Rögle 3-1. SSK är därmed elitserieklart för nästa säsong. Tar AIK två poäng idag så har man ett fantastiskt läge att gå upp.
Kommentera

Wayne Gresky: Det här känns som en bra värvning, om det stämmer. Verkar mer genomtänkt än de vi sett de senaste åren.
Kommentera

Poffa: Rutinerad målvakt som vet hur man vinner matcher. Likväl borde han ha 5 goda år kvar av karriären. Vi får hoppas att det stämmer och att han faktiskt är så bra som man hoppas. Kärpät har haft fantastiska lag på senare år och statsen kan se bättre ut än de borde av den anledningen.
Kommentera

Wayne Gresky: Snacket om att Oscar Hedman skulle varit i princip klar för Modo har pågått en längre tid. Men tydligen var det bara en massa snack, om man ska tro denna artikel från ÖA. Lite trist, jag hade gärna sett Hedman som en stabil femte eller sjätte back i Modo.
Kommentera

Wayne Gresky:

Hoppas verkligen att det stämmer. 94,7% i senaste slutspelet och 1,58 insläppta per match tyder ju på viss kvalitet, speciellt med tanke på att Kärpät inte ens vann. Sedan får han gärna ta med sig Kuusela.

Sedan måste jag återigen tjata lite om 91:an Tim Heed. Han spelade bara power play i dagens match, men som han gör det. Han har en speluppfattning av sällan skådat slag. Stundtals påminner han om Lidström eller Jönsson. Jag är övertygad om att han kommer att bli en toppback om han bara kan träna upp fysiken. Här har MoDo chansen att få sin högerskjutande PP-back.
Kommentera

Bad_Brett: Kuusela har skrivit på för typ Jyveskäle. Freddan såg han två matcher summa två game (5+20).
Kommentera

renen: Är det klart med Fröby Boll? Senaste ryktet var väl Ässät Björneborg.
Kommentera

Björn W: Ja det är klart!
Kommentera

« · 1254797 · »