1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511388 inlägg · 4110 ämnen

RE-building the future 2013/2014

« · 1578091 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2013/2014
J F K: Tror do slog huvudet på spiken där, Modo har en katastrofal ekonomi bara man tar sig tid att snoka runt lite, jag tror man insett att det går inte att bli/ vara ett topplag i dagens elitserie med invärvade spelare på nästan alla positioner om man inte har en stor kassakista.
Nä modellen är att kunna ha fler egna produkter som håller kostnaderna nere, det behöver inte handla om mer än 1-2 milj över en säsong, men om tex Byström och sthelik hade spelat som förväntat så hade man nog klarat förra säsongen.
Kommentera

Dragan 2k: Vi värvar aldrig mer än två backar till, men kanske att man plockar upp fler juniorer i sådana fall. Misstänker att det är samma sak med forwards. En eller max två till och sedan är det upp till resten att kliva fram ett par steg.

Modo är nog inte ensamma om att kapa lite i budgeten till nästa år. Frölunda och FBK är två andra lag med minskad budget, även om det kan vara svårt att förstå hur Frölunda ska få ihop det när man sparkar spelare med innevarande kontrakt.

Kommentera

Bad_Brett: ni kanske gör som vi verkar göra under RR. 10 backar och 5 kedjor.
Kommentera

Bad_Brett: Hedman och torp i 1:a där har vi ett underskattat backpar med hjärta för klubben.
Lehtuvori och regehr, där kommer lehtuvori vara finsk VM klass för han har tränat som fan på att räkna till 5 i sommar.
Hägg och lööv ett ungt backpar som har växt som synonym i sitt efternamn, de kommer ge oss många poäng!

:)
Kommentera

J F K:

Undrar om målet är att gå på fler backar som Skellefteå gjorde? Jag utgår ifrån att man kommer vilja ge Hägg istid, men spontant känns ju inte Regehr, Lehtivouri, Hedman, Lööv, Torp och Hägg som troliga topp-6.

Kommentera

Berka: Lööv har precis som Torp ibland en förmåga att spela tufft och lite småfult. En egenskap som vi saknade ifjol. Jag tror detta blir bra.
Kommentera

Monno: Annars då, vad tror vi om lööv, betyder detta att Byström helt är klar att lämna Modo?

Övrigt så känns detta som ett framtidsnamn, Marcus verkar ha folk som har koll på denna kille då uppgifterna säger att man tycker att han gjort stora framsteg senaste årena.
Kommentera

Monno: Har varit ute där det knappt finns Inet. Sändning så jag har inte brytt mig om att försöka söka på webben.
Kommentera

Berka: Om du kollar på EP brukar det så om vissa spelare är släkt med varandra:-)
Nu kan man såklart inte lita helt på att dom får med alla släktband men ändå:-)
Kommentera

Salle: Med lite styrketräning och kraftfoder så kanske han väger fem kilo till till säsongsstart. 
Kommentera

Och här är det officiellt officiellt klart.
Kommentera

J F K:Viktor Lööv officiellt klar för MoDo skriver gurun Mr Madhawk på twitter.

Nu j-r trillar dom in.

Kommentera

Berka: Robban är från Gimo, så det är knappast en bror och sannolikt inte släkt.
Kommentera

Frisco: Okay, bror eller släkt med Robban ?
Kommentera

Berka: Pontus Hägg är väl målvakt och kommer härifrån. Stod väl i TV-pucken senast för Ångermanland om jag inte minns fel.
Kommentera

yngwie: Pontus Hägg som nu intar modos hockeygym till hösten, är det en bror till Robert Hägg tro?

Övrigt så med Jonathan lemens intåg i samma årskull som Pontus så har vi 2 spelare med Lill strimma stipendiet i hockeygym just nu.
Erik flood sen förra säsongen och då nu Jonathan leme'n
Kommentera

Salle:

Jävligt trist OM det är så. Hade också hoppas att Ludde skulle stanna och få en skjuts i rätt rikting av Anders.

Kommentera

J F K:

Det var precis det jag tog upp. Ibland fungerar det inte, men likväl är det intressant att det fungerar betydligt oftare i FBK än i MoDo.

Kommentera

yngwie: Farsan Byström har alltid varit en idiotisk hockeypappa enl vad jag hört. Och det blev inte bättre när både Anton och Ludde visade talang.

Men grabbarna borde inse att att dom inte är världstjärnor när dom nu som "vuxna" blir åsidosatta och skickade till lag i lägre divisioner.

Trodde att Anders Forsberg (och Barry Smith) skulle kunna "rädda" Luddes hockeykarriär men jag är inte helt säker på att en flytt till FBK gör det.

Kommentera

J F K:

Är det så är det ju knappast konstigt om Ludde har problem med attityden. Jag menar, säger farsan så....

Kommentera

Angående Regehrs floppande i slutspelet. Kan det inte vara så att den enorma istiden tid knäcken på honom? Han kanske inte pallade med att spela så mkt så många matcher? Alla är inte Cumiskey.:-)

Angående Skröder och slö. Susse erkände ju att det infanns sig en lättja och bekvämlighet när dom helt plötsligt var på säker mark. Detta lär även ha drabbat Skröder. Bara hoppas han kan ha motivation hela säsongen nu.
Men inte fan beror det på lathet att han gled omkring. Snarare att lättjan över att inte ha kniven mot strupen gjorde att dom tappade fokus.
Kommentera

J F K: Jo, som sagt: Jag tror det var bäst för båda parter att han lämnade och Ludde verkar helt klart ha en minst sagt tvivelaktig attityd. Men, som BB skrev, man bör nog ändå även ställa sig frågan om Modo kunde ha gjort någonting annorlunda.
Kommentera

Gustafsson:I hyllningen av FBK kanske man ska nämna att Huselius behövde flytta till Frölunda för att blomma ut. Ibland funkar det helt enkelt inte...
Kommentera

Gustafsson: För två år sedan var min granne i samma loge som Luddes farsa. Farsan sa på fullaste allvar att "Modo är den enda klubb som bänkar sin bästa spelare" och var vansinnig över hur Ludde som var bästa backen (bättre än Ahnelöv, Pöck och Tollefsen) var bänkad. jag tror att det bästa är att Ludde lämnar den miljön och får klara sig själv.

Kommentera

Bad_Brett:

Bra skrivet. Har tänkt i ungefär samma banor. 

Kommentera

Bad_Brett: En 18-årig Timander fick släpa sig upp till Husum för 27 matcher. Det är en balansgång det där. Min åsikt är dock att nonchalanta spelare som Byström kan gärna söka sig vidare från MoDo. Inget jävla strykande medhårs om inte spelaren betalar tillbaka med hårt jobb.
Kommentera

Bad_Brett: 

Du har absolut en poäng. Klubbar som FBK och Luleå verkar ha extremt uppstyrda värderingar och system som alla SKA följa, det känns helt klart som att Modo har mycket att lära i det avseendet.

Men, som du säger så är vi inte där ännu och bör således fortsatt jobba för att få in spelare med rätt attityd och inställning i högsta möjliga grad.

Uppenbarligen har det skurit sig mellan Ludde och Modo. Sedan om det beror på att Byström är "en bortskämd snorunge", att Modo är för slapphänta och inte lyckats banka in klubbens värderingar i skallen på honom eller en kombination av båda är ju egentligen av sekundär betydelse. En skiljsmässa var nog bäst för båda parter.

Men ja, skyller man allt på Ludde gör man det nog väl enkekt för sig. Det är dock svårt att vara nyanserad när en kille man trott så mycket på inte alls får den utveckling man hade hoppats på. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Gustafsson:

Fast jag tycker ändå att det är att göra saker å ting lite väl enkelt för sig. Det är lite som med sådana här personer som aldrig lyckas ha ett längre förhållande. Förklaringen är alltid "Han var för svartsjuk", "Hon ville inte satsa lika mycket som jag", "Han var för tråkig", "Hon var för slampig" etc.

MoDo har länge haft den där odrägliga inställningen "I MoDo ska man inte spela för pengar, utan för hjärta" etc. Om någon inte passar in i klubben, så är det alltid spelarens fel.

Innan någon nu skriver jag är orättvis, så vill jag vara tydlig med att detta har blivit mycket bättre sedan Markus kom in i klubben. Jag vet att han har varit otroligt noggrann med detaljerna och försökt ha regelbundna samtal med spelarna för att se till att de trivs med sin situation. Detta hårda jobb ska han hyllas för.

Men på sikt är det orimligt att detta ansvar skall läggas på en person. Det behövs ett system, som har så hög status att även de största sprättarna rättar sig efter det. Och då räcker det inte att ha coola namn på de ansvariga, utan det krävs RESULTAT.

Om Dick Axelsson gör succé i Frölunda den kommande säsongen och Ludwig Byström tar en ordinarie plats i Färjestad, då är det enligt mig, hur man än vrider och vänder på det, ett misslyckande från MoDos sida. Sedan kan hålla på och ta exempel hela dagen med hur Danielsson och Skröder fick en nytändning i MoDo etc., men jag menar ändå att det finns en förklaring till varför Färjestad lyckas få ut maximalt av problembarn som Axelsson och Umicevic.

Kommentera

Gustafsson: Här har vi i alla fall en back som verkar sugen på att vara Modoit.
Kommentera

Gustafsson: Japp! Bye, Bye, Bysse!
Kommentera

Bad_Brett: Oavsett hur det går för honom tycker jag att Modo gör rätt i som släpper honom. Han har absolut mycket god potential, men vill ju uppenbarligen inte spela i Modo och verkar dessutom vara en bortskämd snorunge som tror sig vara en superstar.
Kommentera

Bad_Brett: ja jag gillade verkligen det jag såg!
Tråkigt iaf om han lämnar för fbk, men det kan ju vara det bästa för honom, men märkligt samtidigt nu när vi får Forsberg som tränare
Kommentera

Berka:

Jag gissar på succé i Färjestad. Han kommer bli tvungen att lära sig disciplin. I sina bästa stunder är han redan en rätt bra elitserieback.

Kommentera

yngwie: Jag vet inte vad jag ska tycka?'
Gillade när han spelade förra säsongsinledningen.
Så blev han bänkad, eller fick lite speltid
Sen blev han ej uttagen i småkronorna
Sen blev han utlånad
Sen var han tydligen ytterst naiv och en säkerhetsrisk i J20 slutspelet
Och nu detta

Ja vad ska man säga, bra el. anus?!
Kommentera

Berka:

Väldigt oväntat om det skulle vara sant.

Kommentera

yngwie: Oj Oj... Vad fan äre med dessa Byström killar??
Anton fuckade ur och hamna i div1
Och Ludde går till fbk...
Kommentera

Bad_Brett: sen håller jag definitivt inte med dig om salle, han var bara loj sista tiden innan han tvingades sluta, innan det var han å svarten alltid dom som gick i bräschen.
Kommentera

Byström till FBK? Den som såg den komma räcker upp en hand!
Kommentera

Bad_Brett: Skröder är en fantastisk spelare, den bästa import vi haft i laget och kanske i hela elitserien!

Jag är medveten om att han vann poängligan och det är alltid starkt med tanke på att han bara spelade hälften av alla matcherna, den andra hälften for han å gled runt i mittzon så tom susse inte hade någon att passa.

enligt mig så ska man spela i 1:a femman så ska man leverera på mer än på ett plan i fler matcher per säsong!

Dahlen bänkade rhett rakshani för att han for å hängde med huvet även fast han är en klass spelare.
Kommentera

Berka:

Jag tycker faktiskt att det är definitionen av onyanserat, att kalla spelaren som vann både interna skytteligan och interna poängligan i såväl grundserie och slutspel för "usel".

Magnus Wernblom och Andreas Salomonsson såg ofta rätt loja ut de också, men jag tycker att de var hyffsade spelare i alla fall.

Kommentera

Bad_Brett: skröder var enligt de flesta ganska slö under grundserien.
Lehtuvori var usel, ja faktiskt horribel, sen kan det ha berott mycket på att han spelade med cumiskey men Ulf och Andersson ansåg ändå att dom var bäst för varandra och då börjar jag tvivla starkt på den killen. När han fick spela med sin finska landsman så såg det ju ännuvärre ut vilket fick Uffe att snabbt byta tillbaka, är det onyanserat då fundera på hans vara i klubben.
Sondell var inte sämre men fick ge sig av mitt i säsongen.

Sen tycker jag att om man har pengar som i detta fallet HV71 och man satsar på GULD då är det (hjärndött) dumt att värva en sådan (mindre bra back) som en som hedman.

hur kan detta vara onyanserat?

Skröder var stundtals usel och visst fick han 2 veckors vila innan slutspelet... Känns ju som att det var fler än (bara jag) som tyckte han såg trött ut?!

Lehtuvori har en bra säsong och en dålig, där lägstanivån överglänste högstanivån i modo.

Hedman (som jag alltid har sagt) är en bra värvning ekonomisk OCH eftersom Modo har supertaskig ekonomi så ser jag värvningen som bra !!
Kommentera

Berka:

Problemet är att du nästan alltid lägger fram dina personliga (och oftast väldigt avvikande) åsikter som rena fakta. Skröder är värdelös, Lehtiovuri skall sparkas och Hedman är en hjärndöd värvning.

Det är förvisso väldigt positivt att inte alla är av samma uppfattning, för då hade det blivit väldigt tråkiga diskussioner. Men på sista tiden tycker jag att din kritik har varit rätt onyanserad.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: Ja ok hjärndöd var en överdrift, sorry för det!
Men att som nu kalla andra för okunniga när du säger att han var stabil förra säsongen , ^^. Kolla med tikarna (som såg han varje match) om dom tycker han var stabil?

Jag kan svara för majoriteten, nä det var han inte

Du btw. Molinder är billig å har hjärta för klubben, , Thomas Enström oxå, glöm inte conny.. Ett vinnande koncept, billiga och med hjärta för klubben
Kommentera

Berka: Jag tycker att uttrycket hjärndöd är väldigt allvarligt. Det är en bra bit över gränsen om jag ska vara ärlig.

Sedan verkar det som om alla har en motsatt uppfattning än dig. Det är helt ok i sig, men du behöver ju inte såga alla med den uppfattningen jäms med fotknölarna.?

Jag tycker att Hedman var helt ok förra året. Han var en "stay at home-defensman" som gav rejält med stadga. Att sedan okunniga supportrar inte tycker att det räcker är för mig irrelevant.

Kommentera

Bad_Brett: varför målar alla ut mig hela tiden?

Bara för att jag tycker en sak så är det mig det är fel på?

Hedman har 4 ganska halvdana säsonger bakom sig vara den senaste var riktigt dålig. Är det fel av mig att jag är skeptisk?, är det fel att säga att det är en breddspelare?

Kom med några vettiga argument ni ist då, i te "han kan utvecklas" eller "han är billig å har hjärta"
Alla kan utvecklas, men försök ha någon trolighetsfaktor, Timander kan oxå utvecklas...
Hjärta har vi haft i mängder sen guldet, det har ju gett många framgångar?!

Ni sitter å plussar alla inlägg riktade mot mig när jag kommer med sakliga och ytterst vettiga inlägg.
Kommentera

Berka:

Har du fått fnatt?

Kommentera

J F K: du surrar ju så mycke skit så jag vet inte vart jag ska börja, jag har respekt för i princip alla, men du säger ju så mycke dumt så.... Ja nä!

Hjärndöd, varför inte.. Vill man vinna SM guld så värvar man inte en back som aldrig varit någon toppback och har haft 2 svaga säsonger senast, ellerhur?!

JA Hedman är billig,,, å varför tror du????!

Regehr SOM JAG SA, har haft en bra grundserie bakom sig och var inland ruggigt bra, men var usel när det gällde.
Sen är det väl rätt naivt att tro att en kille ska utveckla sig helt plötsligt å bli bra när han varit ganska trög i 4 säsonger?!

Du upprepar det jag säger, drar in något extra och sen hittar på lite, sen säger du att du tappat respekten för mig??!'

Komigen, va inte så jäv*a blåögd killen.
Kommentera

Bad_Brett: Jag höjde inte Madsen till några skyar. Det var ett tag kedjan fungerade rätt bra, men både i början och i slutet av serien/slutspelet var den högst medioker. Öberg är inte bra defensivt, Madsen en ren katastrof positioneringsmässigt (även om han gjorde mer mål än jag väntade mig) och K Fopp är inte vass nog defensivt för att rädda upp det. I slutspelet var dessutom Madsen så strykrädd att han blev en klass sämre...
Kommentera

« · 1578091 · »