1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511326 inlägg · 4110 ämnen

RE-building the future 2013/2014

« · 1594573 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2013/2014
Skulle bli förvånad om inte Niklas Nordgren snart skrivit på ett kontrakt, dock vet jag inte vad jag tycker om det...
Kommentera

Sawchuk:OM AB's uppgifter stämmer ( vilket jag inte är helt övertygad om) är det ju sinnesjukt! Sen har ju HV nu o då gnällt om att lönerna drar iväg - jaha? O vilken j:ä klubb är löneledande då? Moroner i Småland! De skjuter sig själva, o hela SHL , i foten.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Med ditt resonemang om att Weslau är så bra borde det reflerktera sig i Gunnarssons jobb som inte är en topp fem-målvakt. Eller vänta nu. HV släpper in färra mål per match och Gunnarsson har en mycket bättre räddningsprocent än Weslau.

Jag tycker att mycket av HVs problem är den stora otryggheten som skapas av att han en målvakt som släpper in en massa skitpuckar. Inte konstigt att backarna inte känner en trygghet att agera som man ska...

Kommentera

Sawchuk: Verkligen.
Kommentera

zigge:

Rätt korkad förening också då man lägger upp en lön på 800.000 i månaden på Salmela

Kommentera

zigge: Sen är det den där Deicide eller johan eller vad han kallar sig för numera som spammar fritt på alla tänkbara forum och FB med mera.

Eller deras infantila "...han är klar för HV" som man kan läsa lite överallt om alla spelare från A till Ö.

BAH!

De kan behöva en rejäl dos negativ säsong så de kommer ner på jorden igen och lär sig lite ödmjukhet. Precis som jag fått göra.:-) 

Kommentera

J F K: "jag klipper in målvaktsstatistiken från swehockey där det - tvärtemot din åsikt - faktiskt är bevisat att HV har sämsta målvakterna BÅDE i insläppta mål per match och räddningsprocent:"

Jaha och du menar att statistiken är ett bevis på att inte Wesslau är bra? Han har inte varit så kass, inte heller på topp men orsaken är ja att HVs spel fullständigt har havererat. Med stabilt spel av utespelarna så är Wesslau definitivt topp 5 bland målisarna i SHL skulle jag säga. Nu när du svamlar om Håkan Loob så ska också påpekas att han inte blev dålig bara för att han inte gjorde mål på ett gäng matcher någon gång. Jag ser i alla fall Wesslau som bättre än båda våra målisar.

Kommentera

Dragan 2k: So do we! MEN det är som det är, Money Talks!  HV är ju en rik klubb, det är inte vi.Tyvärr.
Kommentera

Gillar verkligen inte HV71. Om det har med deras dryga fans att göra vet jag inte. Kommer ihåg att de spottade drygt mot oss i Frölunda när det gick som sämst för oss.

Deras panik är tydlig. Hoppas det skiter sig rejält för dem. Varför lägga ner tid och arbete på att skapa ett homogent och fungerande lag när man kan göra som HV gör.

Vi får väl se om det blir en sådan injektion som ni talar om. Jag hoppas att de fortsätter på den inslagna vägen.
Kommentera

Monno: Och givetvis målvaktsspelet som varit den riktigt svaga länken i HV. Man har ju för fasen 3% sämre räddningsprocent än det näst sämsta laget. Det är fullständigt barockt. Hur fasen ska du få stabilitet bland backarna när du har en målvakt som kastar in puckarna???
Kommentera

ULTIMAVICI: Känslan är ju att Dahlén är en stor del av problemet. Inte direkt så att dom saknat spelarkompetensen i laget innan dessa värvningar...
Kommentera

Absolut! Ska bli intressant att se om deras värvningar ger någon injektion!? Känns som HVs problem legat djupare än att det bara behövs lite spets till laget..
Kommentera

ULTIMAVICI: Svårt att önska någon ekonomiska problem i vår situaton...

Sen är det väl så att HV har så mkt eget kapital att ett par miljoner minus är ganska lätt att ta om dom slipper kvalserien. =)

Kommentera

Ska vi glädjas lite över affären så får det bli skadeglädje, HV71 kommer göra ett minusresultat som blir historiskt i år efter värvningar som Rajala och Salmela! Värvar man också Campoli så hamnar man minst 10 miljoner under budget om man sedan tidigare budgeterat med ca+-0
Kommentera

Petey21:

Verkligen inte. Vi har ju fått in Cumiskey sedan dess och snart är förhoppningsvis Lehtivouri tillbaka. Gissar att en center är prioritet nummer ett, men att MoDo kommer sitta ganska lugnt i båten såvida det inte dyker upp någonting väldigt intressant.

Kommentera

Kan det vara en idé att plocka in Redlihs igen, nu när det inte blev något med Salmela? Kanske inte samma sak, men Salmela är ju historia och jag tycker trots allt att Redlihs gjorde ett bra jobb i det tysta, spelade stabilt och enkelt, och jag skulle gärna se honom tillbaka i laget igen. Dessutom förmodligen bra mycket billigare än Salmela.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Wesslau är grovt överskattad. Det var han redan ifjol i mitt tycke. Nu är han såklart inte så dåligt som han visat i år egentligen. Men om han inte rycker upp sig får dom det tungt. Wesslaus största svaghet är väl egentligen att prestera vid speciella tillfällen. Typ slutspel eller landslag.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ok, vad heter han? Är det Weslau hade jag hållit med dig förra hösten, men just nu är han verkligen inte bra. Det är som att säga att FBKs bästa spelare är Håkan Loob och glömma att det inte handlar om hur man var när man var som bäst, utan hur man faktiskt är för tillfället.

Jag klipper in målvaktsstatistiken från swehockey där det - tvärtemot din åsikt - faktiskt är bevisat att HV har sämsta målvakterna BÅDE i insläppta mål per match och räddningsprocent:

12 HV71 14 51 352 403 87.34 3.60 2 10 0 3
Kommentera

Bad_Brett: Om du tror att HV har seriens sämsta målvakter så är du ute och cyklar. En av de absolut bästa målvakterna i serien står i HV om du nu missat det.
Kommentera

Modo erbjöd säkert kring 200 000 i månaden för Salmela, men det kvittar. HV71 betalar antagligen mellan 400 000 - 500 000 i månaden. Inte så mycket att fundera på, jag hade funderat i ungefär 2 sekunder, precis som alla andra här.

Sägs att han nobbat flera stora bud från utlandet också, vilket understryker min tes om kontraktet han får hos HV71.
Kommentera

Icing-Ove:

HV har seriens sämsta målvakter och ett gäng spelare som verkar ha bristande attityd. Jag är långt ifrån övertygad om att det är positivt att det kommer in en spelare som själv säger "Jag ville egentligen spela kvar i MoDo, men kom hit på grund av pengarna".

Troligtvis blir det ett stort lyft för HV, men jag tvivlar på att han kommer vara lika dominant som han har varit i MoDo.

Kommentera

Bad_Brett: Vi vill ju gärna att det ska skita sig som för Kukkonen som valde Rögle för 500,000 i månaden i stället för MoDo. Pressen blir ju större, men HV71 är ju en toppklubb så Anssi kommer nog vara en klippa för dem...
Kommentera

Icing-Ove:

Själv minns jag hur det gick för Pikkarainen. Även om Salmela får snuskigt bra betalt i HV 71, betyder det inte att det är smart karriärsdrag att gå dit.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Det är ju inte så att han tog Modos bud med sig i en resväska och drog. Pengar finns ju uppenbarligen efter Sullivan, så det kanske dyker upp nån billigare backklippa som kan bidra nästan lika bra. HV ska in med Campoli också har jag läst, Tambellinis lagpolare från Islanders. Eller kanske Salmela ställde in den affären.
Kommentera

Icing-Ove: Surt som fan, bara att hoppas att pengarna från insamlingen kommer till nytta i framtiden. Men fa fan HV71......
Kommentera

InVinoVeritas: Äh, han är klar för HV. Bara att glömma detta, tycker att han och Modo varit ganska tydliga om läget. Han ville stanna i Modo om vi varit nära HVs bud, nu är det troligtvis ett rekordbud med bonusar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Jo vi kan nog räkna med att Stillman har fått gräva djupt i kollekten.
Och att Salmela ler brett när han får sitt bankomatkvitto.

Kommentera

Salle: Han lär ha blivit dyr, 4-500k ?
Kommentera

Salle: Dafaq?? Jag skulle just posta den här artikeln från några dagar sedan, då lät det ju helt annorlunda, men de orden var tydligen inte vatten värda. Nu blev det bara äckligt surt, usch! :(
Kommentera

Salle: Illa riktigt illa, men som du säger så var det ganska väntat!
Kommentera

Salle: Usch. Känns riktigt jävligt. Hoppas HV får spela kvalserie och att Salmela super som ett svin under säsongen för alla pengar han får.
Kommentera

Inte oväntat men surt ändå.
Kommentera

J F K: Det är 2 ganska olika men ändå lika spelartyper, båda är offensiva och har ruskigt bra blick för spelet, båda är oerhört snabba i tanken och köper sig därför ofta tid, båda är duktiga skyttar och har båda riktigt vassa passningar.

Olikheterna är att som du säger cumiskey är vindsnabb och salmela är defensivt stark och rejäl.

I dagsläget om jag skulle behöva välja så skulle jag välja cumiskey, jag tror att Modo är i större behov av en offensiv klippa som kan producera, det känns faktiskt som att vi har tillräckligt med defensiv kraft och ingen riktig PP back nu när regehr inte riktigt kommit upp i standard.
Kommentera

Berka: Det är inte ovanligt att man initialt spelar på rus, men att det efter ett par matcher kommer en dipp för att man helt enkelt inte har rätt träningsmängd och tempo i kroppen. Det var inte ovanligt att Foppa var lysande i sina comebacker för att match tre till sex har det jobbigare. Salmela var helt enkelt inte lika bra och det är som du säger troligt att det berodde på exakt det där.

Hur som helst. Jag kommer verkligen att sakna honom, men jag har ändrat åsikt om frågan om vilken som vi har mest nytta av. Cumiskey har överraskat mig positivt. Jag tycker att han varit klart bättre än väntat och därför är han i mina ögon bättre att han kvar än Salmela.

Fördelen med Cumiskey är ju att motståndarna inte vågar forechecka alldeles för hårt många gånger. Hur ska man sätta press på en kille som åker ifrån en på en skridsko och som vid minsta chans kan åka runt precis vem som helst? Jag kommer att sakna Salmelas pondus, hans snabba uppspel (när han inte drällde då) och hans skott helt klart...

Kommentera

J F K: Att salmela kanske "drällt" med pucken på slutet och i slutet av matcherna ser jag enda förklaring till speltiden. Från att tränat med Modo i 2 veckor till att lira 30 minuter i 7-8 matcher på rad tar nog rätt hårt på dom flesta
Kommentera

Bad_Brett: Får tacka salmela för den här korta tiden, en riktig klassback som helt rätt ska spela i khl eller NHL där han hör hemma. Går han till HV71 betyder det att dom lägger upp en lön som bör motsvara en fin lön som sämst i khl annars tror jag aldrig han skulle överväga att gå till en konkurrent efter allt Modo har ställt upp med för han.

Det positiva är att vi ändå har en ganska stabil backbesättning har det visat sig och så har vi skramlat ihop 50 000 + som kan ligga kvar tills nästa gång det ev. dyker upp ett namn
Kommentera

spud:

Salmela drällde en hel del med pucken igår. Han hade dessutom en tendens att spela alldeles för svårt i egen zon. Visst är det trevligt med pucksäkra backar som klarar av att lösa situationerna på ett lugnt sätt, men ibland är det bättre att slå den enkla passningen än att försöka vända bort två forecheckande motståndare.

Kommentera

Bad_Brett: Har också tänkt på det. Salmela var överlägsen när han kom, men sedan har han haft problem. Spridit fler puckar. Det kan ha berott på matchtempo och risken är att han blir så dominant igen när han kommit ikapp. Den Salmela vi hade de sista fem matcharna var hur som helst inte lika bra som den som inledde.
Kommentera

Bad_Brett: innan cumiskey kom så såg jag nog salmela som en bättre spelare. Men helvete vad dominant kyle är!

Dock är ju salmela enormt säker och gör inte många misstag.
Kommentera

J F K:

Jag tycker inte att Salmela har varit dominant efter Cumiskeys intåg. Klart detta känns tråkigt, men jag tror att det här kommer bli bra i längden ändå.

Kommentera

J F K:Ja skit också. Men jag håller nog med, kan Forsberg slipa dessa grabbar, har vi väl en hyfsad back-trupp.  Som sagt, vill INTE se Salmela i annat SHL-lag, men han siktar nog mot högre/mer betalda ligor.  LYCKA TILL isf! Han har visat hur man KAN spela. Hoppad Lehti sett o lärt, o snart är tillbaka.

Det retar mig att vi betalar Starkbaum, ingen som kan köpa ut han? Brynäs? :-)

Kommentera

J F K: Cumiskey, Regehr, Torp, Hedman, Lahtivuori, Lööv och Hägg. Visst har Lööv och Hägg spelat naivt och valpigt. Visst har Rehehr varit lite trögstartad osv. Trots allt tror jag på dem.
Kommentera

ULTIMAVICI: Det är inte min känsla. Varför skulle man då jag tycker att backspelet med Cumiskey bliivit riktigt bra? Då tror jag mer på en offensiv, konstruktiv center av rang.
Kommentera

Känslan är att Modo kommer leta efter en ersättare även om Lehtivouri snart återkommer i spel!
Kommentera

Lumber Jack: Precis. Att han lämnar är trist såklart. Men går han till KHL är det en trist förlust. Går han till HV är det åt helvete.
Kommentera

Monno: Eländes elände. Hoppas nu bara att han inte dyker upp i något Elitserielag.
Kommentera

Salmela lämnar...
Fan också.

www.modohockey.se/artikel/43972/

Redigerad kommentar

Kommentera

Monno:

Dick har en twitterbild på sig själv i landslagströja. Hensick valde att presentera sig med en MoDo-logga. Hensick har det svårt att anpassa sig till nytt land och stor is. Dick har svårt att anpassa sig till ny stad och bred Aveny.

Kommentera

Icing-Ove: Jo Hensick har under presterat men han är faktiskt långt ifrån värst i ligan. Många stjärnor som floppat.
Kommentera

« · 1594573 · »