Berka: Som supporter hade jag varit ambivalent. Givetvis blir man irriterad över att laget ger upp, men samtidigt måste det kännas bra att man skeppar alla dyra spelare och på så sätt sparar in mycket pengar.
Sådär skitkul kan det inte vara för dem som har säsongskort...
Tror vi Näslund är sugen på någon av dessa?
http://www.hockeysverige.se/blogg/robert-pettersson/15031637/finskt-ligalag-slanger-in-handduken
Voutilainen borde väl vara ett rätt säkert kort? Kan ju iofs gått ner sig på slutet men?
Berka: Sondre Olden är dock på gång borta i Norge. Ska ju va med i OS bland annat och leder (ledde) poängligan i norge. =)
Frågan är ju om vi inte skulle ge han ett försök? Helst skulle han fått nått år i AS dock.
zigge: Anton Byström har alltså spelat 24 matcher i div.1 i år och har 2+4 samt är -5.
Snacka om att hans karriär inte blev som han själv föreställt sig. Ja menar, han var ju på provspel i Mora, fick try-out som han tydligen var för bra för då:
-"Det var mest för att inte stå där i slutet av sommaren helt utan alternativ om det inte löser sig."
http://allehanda.se/sport/ishockey/1.4798030--det-kommer-inte-bli-nagot-med-mora-
Ödmjukhet lönar sig ibland... Trist då det ändå kändes som att han kunnat bli något, åtminstone hyffsad SHL spelare.
Edit: Inte för att det är för sent för det än men.
Redigerad kommentar
Berka:Träna e ju tillåtet, spel som inte e klart förrns papperen är klara.
Tommy Enström fick ju tex åka med Kattorna upp till Kalix, bara för att sitta på läktaren då inte pappren hann bli klara ( fr Frisk Asker).
F ö den 3:e ex-modoiten i Bobcats, ihop med John Westin, Joakim Mattsson.
Berka: Jag tror att Skröder - samt Sundström - helt enkelt hade blivit lite blassé. Man hade spelar samma spel i många år, utan någon som helst förändring i uppgift. Skröder behövde bara åka upp till blålinjen längs vänsterkanten och vänta på ett pass från Sundström. Därifrån ta ett par skär och dra ett slagskott mot mål eller i sarghörnet beroende på situation.
I det nya spelsystemet krävs det en helt annan skridskoåkning för ytterforwards. Det var en rejäl startsträcka för Skröder som efter sju år plötsligt förväntades förändra sitt spel radikalt. Nu får han inte längre stå still på sin blålinje och vänta på sitt pass...
Berka: Bortsett från poängen, vilket iofs är varför Skröder är här, så tycker jag Skröder varit bra i år. Gubben har trotts allt bäst +/- i laget.
Sen spelar ju Skröder betydligt mindre i år än tidigare. Och jag tror det är helt enligt planen att han ska ha en mindre roll i laget. Det funkar ju inte att vi ska ha samma poängkung i 7år. Han var ju inte jätte ung när han kom hit heller.
Tycker dock Skröder klarar av en mindre roll bra och skulle inte alls göra bort sig som en ren bulldozer som förstör. Vi vet även sen tidigare år att han är duktig i BP, än om Susse såklart var till hjälp där. I år har han spelat totalt 2min i BP bara.
Sen är han inte så jäkla seg på grillorna, bara han vill. :P
Summa av kardemumman är att jag inte alls är särskillt negativ till en förlängning med Skröder. Handlar som vanligt om vad han kräver i lön dock. Än fast han kanske blir poängbäst i år igen så är det ju ett underbetyg till andra ledande spelare mer än ett + till Skröder. Han bör inte få en poängkungs lön.
Carl Lejonkräk: Det är väl ganska tydligt att det var Hensick som gick till Marcus och ville lösa kontraktet. Det var inte Modo som sparkade Hensick. Hade Modo "haft råd" hade man väl sparkat honom långt tidigare. Givetvis är en stor del beroende på hans bristfälliga fysiska status.
Och jag tycker att det finns många som är riktigt duktiga på hockey här inne. Jag tycker inte Berka tillhör dem. Det lite märkliga med hans utläggning är att jag får betydligt fler "likes" på mina helt uppåtväggarna-analyser än hans knivskapa diton, vilket gör uttalandet om att jag är den som har annorlunda åsikter är minst sagt konstigt underbyggd.
Sedan är det givetvis så att man kan ha olika åsikter, även om man är oerhört duktig i hockey. Det är väl bara att lyssna på Wikegård och Boork som både varit i yttersta eliten vad gäller svenska coacher då de coachat i elitserien. Sedan skulle nog många ranka en eller båda av dem som okunniga i alla fall.
Trots att vissa här verkar ha väldigt höga tankar om sig själva, så är ingen av dem mig veterligen på tapeten om AIK vill ta en in ny coach, medan både Boork och Wikegård skulle kunna vara det om de inte avsagt sig att träna ett SHL-lag.
(Just i deras fall vet jag att de gillar att provocera och säkerligen har betalt av sina arbetsgivare just för att skapa debatt, lite som att man är lite provokativ på ett forum).
Berka:
Egentligen tycker jag att det är rätt fantastiskt att Hensick, trots att han såg ut att vara helt under isen, producerade så pass mycket poäng. Näst flest assist, femte bästa poängsnittet (efter Possler, Cumiskey, Ritola, Skröder) och enbart två utvisningsminuter.
Det är lätt att glömma bort att han har producerat bättre än spelare som Tambellini och Kempe - två spelare som inte har fått i närheten av så mycket kritik trots att de också är värvade för att producera.
Sedan håller jag med om att det var sorgligt att se hans bedrövliga fysiska status. Vem vet hur bra han hade varit om han hade skött träningen ordentligt?
Till sist, utan att lägga mig i er dispyt, är min uppfattning snarast att det är du som tycker om att gå mot strömmen åsiktsmässigt. Du hävdar år efter år att Skröder är helt värdelös, trots att han fortsätter vara MoDos bästa forward. Det tycker jag är att sticka ut hakan.
Berka: Ska jag förklara min syn.
Jag skrev långt innan Modo gjorde 2-1 att det var löjligt att snacka om kvalserien. Tvärtemot dig ansåg jag att Örebro helt enkelt inte håller. De hade två perioder när de spelat något bättre och det var främst i inledningen av serien då de tog mycket poäng och sedan när Kenta kommit in.
Jag såg dem inte som ett hot ens om det bara varit sju poäng som skiljt därför att de helt enkelt är sämre än Modo. De har uselt BP, de ha riktigt dåligt målvaktsspel och de har inte spelarna för att plötsligt rada upp segrar. Modo däremot tycker jag underpresterat, men jag var övertygad om att vi skulle vända på skutan och framförallt plocka poäng när Ullmark återigen fick förtroendet.
Poängen är att det var subjektiva åsikter, men du ger mig inte rätten att hålla fast vid min då du är så övertygad om att du hade rätt. En hel del baserat på att du hela hösten klankat ned på mig för att aldrig ha spelat hockey, vilket visat sig helt felaktigt då jag både spelat och coachat. Inte för att det spelar så stor roll då jag tydligen kan vara en idiot i alla fall, men det var så fruktansvärt löjligt att du hela tiden hakade upp dig på det när du saknade argument.
Hensick har jag försvarat av ett par anledningar. Jag tycker att han försökt hålla humöret uppe, jag kan se att killen har "skills" så det räcker och blir över, men nog fan såg även jag att han inte alls fick ut det spelet han har i sig. Som jag skrev passade nog spelsystemet riktigt illa och kanske trivdes han helt enkelt inte socialt eller liknande. Jag skrev att Modo inte hade råd att göra sig av med honom och det gjorde inte Modo heller, förrän - och detta är oerhört viktigt - han till en del köpte ut sig själv.
Icing-Ove:Jag har ganska dåliga vibbar på denne Krill Kabanoss, men hoppas såklart jag har fel! Har man inte glänst i AHL, hur ska det då funka här? Dick A var väl åxå en som skulle "ges chansen" o "tas om hand" av Mackan & Foppa, men det blev ju just intet. Har spelaren nåt som saknas inne i skallen , så är det svårt!
Mest orolig är jag för att han ska sprida dålig stämning, o rent av sabba för laget?
Men A F o de har väl koll o kan hantera. Ingen blir dock gladare än jag över att göra en "Krill-pudel" framme i mars!
"New York Islanders vågade ta risken att offra ett tredjeval på Kirill Kabanov. Fast egentligen känns det överdrivet att snacka om risk. För vad har de att förlora? Antingen lyckas han få kontroll över sitt svulstiga ego och sin gaphalsiga farsa eller så gör han det inte. Om vi landar på alternativ två är det bara för Islanders att klippa alla band med familjen Kabanov och så är det end of story. Skulle han bli så bra som han faktiskt kan bli har Islanders gjort en av tidernas största stölder i draftsammanhang"
Du är inte feg, Markus Näslund :-) Man måste chansa ibland...
mattias - 74: Beror på om du vill ha sällskap på Olearys eller se en bra hockeyspelare.
Kolla in hans statistik, alltså en dalande kurva. Lägg därtill ett vida känt alkoholbruk. Dra egen slutsats om dalande kurva och alkohol är 2 positiva saker för din klubb att värva in.
Berka:
Man borde alltså vara rejält orolig? Det jag såg av honom i MoDo imponerade oerhört på mig.